Fitness Seller

Vitamine D, iedereen zou het moeten nemen!

Bezoekers in dit topic

Het beste neem je een softgel (vitamine D in olie).
En niet meer dan 2000 IE in de winter en 1000 in de zomer, als je het vit D gehalte in je bloed niet laat bepalen. Anders kun je teveel binnenkrijgen.
Kom je in de zomer onbeschermd in de zon (zonder zonnecreme), dan heb je 's zomers helemaal geen vit D nodig.

Even een vraagje uit onwetendheid, hoe zit dit als je weinig pigment/snel verbrand/amper bruin word? Of heeft dat geen invloed op de vitamine D opname?

Gedachte sprong in mijn hoofd dat je dan misschien meer/minder opneemt.
 
Even een vraagje uit onwetendheid, hoe zit dit als je weinig pigment/snel verbrand/amper bruin word? Of heeft dat geen invloed op de vitamine D opname?

Gedachte sprong in mijn hoofd dat je dan misschien meer/minder opneemt.
Aangezien zwarte mensen in Nederland vaak een vitamine D-tekort hebben, omdat ze relatief weinig vitamine D opnemen, lijkt het me dat mensen met een lichte huid meer vitamine D opnemen :)
 
Even een vraagje uit onwetendheid, hoe zit dit als je weinig pigment/snel verbrand/amper bruin word? Of heeft dat geen invloed op de vitamine D opname?

Gedachte sprong in mijn hoofd dat je dan misschien meer/minder opneemt.
Meer pigment absorbeert meer van de UVB waardoor er minder productie van vitamine D plaatsvindt, minder pigment vindt er meer productie plaats.
 
Aangezien zwarte mensen in Nederland vaak een vitamine D-tekort hebben, omdat ze relatief weinig vitamine D opnemen, lijkt het me dat mensen met een lichte huid meer vitamine D opnemen :)

Meer pigment absorbeert meer van de UVB waardoor er minder productie van vitamine D plaatsvindt, minder pigment vindt er meer productie plaats.

Top dan hoef ik het in de zomer dus niet te supplementeren :cool:

Edit: karma komt morgen.
 
Let wel op dat zodra je je insmeert je bijna nihil aan vitamine D produceert. (ik roep hier overigens niet op om je niet in te smeren in de zomer hehe)
 
Aangezien zwarte mensen in Nederland vaak een vitamine D-tekort hebben, omdat ze relatief weinig vitamine D opnemen, lijkt het me dat mensen met een lichte huid meer vitamine D opnemen :)

Helaas heren, leuk geredeneerd, maar het klopt niet:

http://www.huffingtonpost.com/2011/10/04/pale-skin-vitamin-d-deficiency_n_994960.html

Mensen met een zeer lichte huidskleur maken NIET genoeg vitamine D aan.

(geef mij maar wat Karma, Kixat :D

---------- Post toegevoegd Fri 8 Mar 2013 om 01:29 ----------

Top dan hoef ik het in de zomer dus niet te supplementeren :cool:

Edit: karma komt morgen.

Dat wordt dus wel vit D slikken in de zomer :D
 
Helaas heren, leuk geredeneerd, maar het klopt niet:

http://www.huffingtonpost.com/2011/10/04/pale-skin-vitamin-d-deficiency_n_994960.html

Mensen met een zeer lichte huidskleur maken NIET genoeg vitamine D aan.

(geef mij maar wat Karma, Kixat :D

---------- Post toegevoegd Fri 8 Mar 2013 om 01:29 ----------



Dat wordt dus wel vit D slikken in de zomer :D
Dat is 'n correlatie, de auteurs merken ook zelf ook op waardoor dat komt (wat er dus op neerkomt dat je 'n soort ginger bent, en gingers have no soul):
It is hypothesized that these very fair-skinned people were unable to sustain enough sun exposure to synthesize sufficient vitamin D while protecting themselves from sunburn.

Dat pigment de productie van vitamine D remt laat deze studie zien:
Increased skin pigment reduces the capacity of skin to synthesise vitamin D3.
Clemens TL, Adams JS, Henderson SL, Holick MF.
Abstract
To determine the effect of increased skin pigment on the cutaneous production of vitamin D3, circulating vitamin D concentrations were determined in two lightly pigmented Caucasian and three heavily pigmented Negro volunteers after exposure to a single standard dose of ultraviolet radiation (UVR). Exposure of Caucasian subjects to 1 minimal erythemal dose of UVR greatly increased serum vitamin-D concentrations by up to 60-fold 24-48 h after exposure, whereas this dose did not significantly change serum vitamin-D concentrations in Negro subjects. Re-exposure of one Negro subject to a dose of UVR six times larger than the standard dose increased circulating vitamin D to concentrations similar to those recorded in Caucasian subjects after exposure to the lower dose. These results indicate that increased skin pigment can greatly reduce the UVR-mediated synthesis of vitamin D.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6119494

Ik heb zelf ook nog een hypothese: very fair-skinned people zijn basement dwellers die nooit buitenkomen. Ze zijn niet for no reason very fair-skinned :trollface:
 
Laatst bewerkt:
Maar klopt dan toch wat ik zeg?

Mensen met een zeer lichte huidskleur verbranden voordat ze genoeg vitamine D kunnen aanmaken.

De vraag van Kixat was namelijk: Even een vraagje uit onwetendheid, hoe zit dit als je weinig pigment/snel verbrand/amper bruin word? Of heeft dat geen invloed op de vitamine D opname?
 
Ik vind mijn hypothese beter dan die van de auteurs. :trollface:
 
Ik ben rebels, ik stem nergens mee in.
 
Dat is 'n correlatie, de auteurs merken ook zelf ook op waardoor dat komt (wat er dus op neerkomt dat je 'n soort ginger bent, en gingers have no soul):


Dat pigment de productie van vitamine D remt laat deze studie zien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6119494

Ik heb zelf ook nog een hypothese: very fair-skinned people zijn basement dwellers die nooit buitenkomen. Ze zijn niet for no reason very fair-skinned :trollface:

Word weleens vaker uitgemaak voor ginger omdat ik zo snel vbrand/niet bruin word :sad:
Heb geen rood haar en overmatige hoeveelheid sproeten though dus ik heb wel een ziel yeey.

Hoeveel kost het om te testen op je vitamine D waarden? Ga het van de zomer anders eens even uittesten.
 
Maar klopt dan toch wat ik zeg?

Mensen met een zeer lichte huidskleur verbranden voordat ze genoeg vitamine D kunnen aanmaken.

De vraag van Kixat was namelijk: Even een vraagje uit onwetendheid, hoe zit dit als je weinig pigment/snel verbrand/amper bruin word? Of heeft dat geen invloed op de vitamine D opname?
Geen probleem.

Dr Holick has studies to show that 10 minutes in the open three times each week, exposing hands and face, are sufficient to build a base level of vitamin D. There's one caveat - in most places that has to be in the summer.


een andere studie zegt dan weer 15 minuten. EDit: het gaat hier over de vereiste blootstelling om niet deficiënt in D3 te geraken.

Only short exposures to sunlight are required to synthesize vitamin D3 in the skin; from spring until autumn 15 min exposure to the hands, arms and face between 9 am and 4 pm is adequate to provide our vitamin D3 requirement. However, in the UK it is likely there is insufficient ambient UVB during the winter to synthesize vitamin D3 (Webb et al 1988).


http://www.anapsid.org/holick.html

Niet direct een periode waarin je je verbrandt.

en dit nog (edit: stond in dat zwarte vaker deficiënt zijn. om even de relevantie aan te geven;))
[Link niet meer beschikbaar]







Getxxl
Meer pigment absorbeert meer van de UVB waardoor er minder productie van vitamine D plaatsvindt, minder pigment vindt er meer productie plaats.

HUH?
Typo?

Fotosynthese van 7-dehydrocholesterol gebeurt onder onvloed van UVB. Pigment houdt de opname van UVB juist tegen waardoor er minder pro-cholecalciferol wordt aangemaakt.

At question time I asked Dr Holick if skin pigmentation was a significant factor in vitamin D levels. He replied that it could take up to ten times the exposure to the sun for a heavily pigmented (black) person to make normal levels of vitamin D. Since this rarely occurs, African-Americans are chronically vitamin D deficient.

stond in dezelfde link. Om daarvoor ook maar een bron te geven. Hoewel het al bekend was dat zwarte minder D aanmaken.

en ook

Production of vitamin D3. The only thoroughly established beneficial effect of solar ultraviolet radiation on the skin is the synthesis of vitamin D3. Solar radiation in the UVB waveband photochemically converts 7-dehydrocholesterol in the epidermis to previtamin D3. This previtamin immediately isomerizes to vitamin D3 in a reaction controlled by skin temperature and which takes two to three days to reach completion. Previtamin D3 is photolabile and excessive exposure to sunlight causes its photolysis to biologically inert photoproducts, lumisterol and tachysterol. In fact, production of previtamin D3 is limited to no more than 5-15% of the total 7-dehydrocholesterol content in the skin, no matter how long a person is exposed to sunlight. Once vitamin D3 is made in the skin it enters the blood for transport to the liver to be metabolized to 25-hydroxyvitamin D. If vitamin D3 does not enter the circulation before sun exposure the following day, it can be rapidly degraded in the skin by sunlight to suprasterol 1, suprasterol 2 and 5,6-transvitamin D3--products which are believed to be biologically inert (Webb et al 1989). Thus sunlight, through its photochemical activity, is able to regulate the production of both previtamin D3 and vitamin D3 in the skin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2839537


In optimale omstandigheden zou er zelfs 10k tot 20k eenheden pre-cholecalciferol en dus ook cholecalciferol aangemaakt kunnen worden in 30 minuten. Waar dat precies aangetoond was weet ik niet exact. Maar was dacht ik in een van holick. M studies. Na die volle dertig minuten, of langer indien er minder uvb aanwezig is, maak je geen pre-cholecalciferol meer aan. Dit is een biologisch mechanisme dat hypervitaminose D tegengaat. maximaal zou er 25k eenheden (pre)cholecalciferol kunnen worden aangemaakt.


Groet haaibrid.
 
Getxxl


HUH?
Typo?

Fotosynthese van 7-dehydrocholesterol gebeurt onder onvloed van UVB. Pigment houdt de opname van UVB juist tegen waardoor er minder pro-cholecalciferol wordt aangemaakt.
7-dehydrocholesterol bevindt zich voornamelijk in de onderste strata, doordat het pigment het absorbeert bereikt het deze strata niet.
 
Aah wij delen dezelfde mening zie ik. Dacht dat absorberen het tegenovergestelde was van niet-doorlaten en derhalve dat uvb volgens jou de aanmaak zou verstoren oid.

Eigenlijk best grappig dat je me met 1 zin weer heel wat doet inzien. Verklaard alles! wonderbaarlijk.
 
Back
Naar boven