MuscleMeat

Sticky Westside barbell topic

Bezoekers in dit topic

De meeste mensen hun intellectueel niveau komt dan ook niet in de buurt van het jouwe.

Als we nu allemaal is mooi lief zijn voor elkaar :dunno::dunno:

Of moet zulke alpha gedrag dan altijd ?
 
Wsl niets, aangezien je sterker bent dan 99,99% van het forum. En je trainingen in orde zijn qua balans.

Klopt, idd niets. Ging me er vooral om dat wat pietje zegt eigenlijk nergens op slaat. Dat je constant moet maxen of singles draaien.

Sowieso continu op je max zitten of heel erg in de buurt van prs is nergens voor nodig. Enige wat je dan doet is jezelf mentaal ****en.

Het is voor een ieder te bepalen of bepaalde oefeningen werken of niet. Speed werk voor RAW squats en bench vind ik op laag percentage niet zo nuttig maar voor deadlift kan het wel erg goed zijn vind ik. Vooral om de setup erin te slijpen en te versnellen na de liftoff
 
Ik deed "vroeger" niet anders dan "maxen"...
Dan ben je snel klaar kan ik je zeggen!
Iedere training was een wedstrijd tegen mezelf.
En maar falen...

Misschien kunnen we wat leren van "Medium Z"..? ;)
 
Dit wordt een laaaaange post lol, maar ik wil mijn ideeën/mening graag duidelijk hebben.

Ik snap wat je zegt, zware gewichten kun je niet langzaam tillen. Maar door geen DE werk te doen mis je 1 van de 3 wetenschappelijke manieren om sterker te worden.

Met [Link niet meer beschikbaar] train je meer kracht generen door verbeterde intra- en intermusculaire coördinatie.

Het mag duidelijk zijn dat grotere spieren ook meer kracht potentie hebben. Dus doe train je ook [Link niet meer beschikbaar].

Met DE trainingen kun je zorgen dat je sneller maximale kracht kunt generen. Dat lukt met gewichten boven de 90% van je 1RM gewoon niet. Dat is wetenschap, een goed boek is bijv. Science and Practice of Strength Training van Zatsiorsky. Een voorbeeld van DE trainingen bij Sprinters is bijv. de start van de sprint oefenen. Bij basketbal kan je de sprongkracht verbeteren door plyometrische jumps te doen (ook een vorm van DE training). Daar door zullen basketballers hoger kunnen springen tijdens westrijden.
Zoals ik al eerder zei, techniek, RFD, aansturen van nieuwe motor units, hypertrofie, allemaal worden op hetzelfde moment getraind. Daarom vind ik, zoals ik al in mijn vorige posts uitlegde, DE-training a waste of time, je kunt beter trainen voor het daadwerkelijke doel/the real deal dan het trainen van losse onderdeeltjes.

Verklaar anders eens waarom de overgrote meerderheid van olympische gewichtheffers gewichten gebruikt die ongeveer gelijk staan of groter zijn dan 90% van hun max? Dat hele idee van techniektraining is imho een hoop onzin, worden powerlifters zo sterk omdat zij op techniek trainen? Natuurlijk is techniek belangrijk, maar techniek is niet het enige dat getraind wordt tijdens powerlifting of olympic lifting. Het zenuwstelsel leert om explosiever te worden en om meer motor units te activeren. En, natuurlijk, hypertrofie draagt ook bij aan de krachtpotentie.

Toevallig heb ik dat boek gelezen, ik vind het een goed boek hoewel ik het niet met alles eens ben wat er in beschreven wordt.


En je CZS kan niet voldoende herstellen van 4 ME trainingen in een week. In een ME training train je, naar mijn mening, altijd 90%+ van je 1RM. Anders is het rep effort.
Veel succes dan met elke training op je max te zitten.
Jullie onderschatten tot waar het menselijk het lichaam toe in staat is. Naarmate je in meer in het gevorderde/advanced stadium terecht komt (ofwel sterker wordt) verbetert ook je werktolerantie, dit betekent dat hoewel je zwaardere gewichten tilt je lichaam ook leert om meer efficiënt te herstellen. Ik denk persoonlijk dat het issue overbelasting van je CNS behoorlijk uit proporties is geblazen. Je CNS past zich prima aan aan stress/belasting, als je het volledig de grond in traint zal het vervolgens sterker en veerkrachtiger terug komen dan ooit. What may kill you at first you'll be killing later.

Neem bijvoorbeeld olympische gewichtheffers, naarmate zij vorderen in hun carrière voegen zij geleidelijk aan steeds meer volume toe aan hun training totdat zij hun piek bereiken. Het volume moet verhoogd worden naarmate je meer gevorderd/advanced raakt.


Volgens jouw redenatie zouden sprinters alleen volledige sprints moeten doen om beter te worden in sprinten en basketballers voor moeten basketballen om beter te worden door te basketballen.

En ik snap niet waarom de WSB principes lijnrecht tegenover die van SAID staan? Het SAID principe gaat over adaptatie. Niet over trainingsmethodes.
Jep, dat is inderdaad wat ik zeg, je training dient zo specifiek mogelijk te zijn voor het doel wat je voor ogen hebt. Natuurlijk is de vergelijking voetbal en basketbal een beetje ongelukkig gekozen aangezien binnen deze sporten meerdere vaardigheden belangrijk zijn, laten we daarom een ander voorbeeld nemen, bijv. 100 m sprints vs. 200 m sprints.

Je zou training met 1 rep vs 5 reps kunnen vergelijken met 100M sprints vs 200M sprints. Jazeker, 100M sprints zullen ook je tijd op de 200M sprint verbeteren (net als trainen met je 1rm ook je 5rm zal verbeteren) en vanzelfsprekend geldt andersom dat trainen met 200M sprints ook je tijd op de 100M sprint zal verbeteren. Maar daar gaat het hier niet om, de vraag is: wat is optimaal voor het verbeteren van je prestatie op de 100M sprint en wat is optimaal voor het verbeteren van je prestatie op de 200M sprint?

Zoals ik al zei, trainen met 100M sprints zal ook je tijd op de 200M sprint verbeteren, echter zal je tijd efficiënter en sneller vooruit gaan op de 200M sprint als je daadwerkelijk traint met 200M sprints. Ik zeg dus niet dat 100M sprints niet je tijd op de 200M sprint zullen verbeteren omdat zij dat wel degelijk doen, ik zeg dat trainen met 200M sprints je tijd op de 200M sprint beter zal verbeteren dan trainen met 100M sprints zullen doen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook andersom, trainen met 200M sprints is niet de optimale manier om je tijd op de 100M sprint te verbeteren, je zult beter af zijn als je traint met 100M sprints.

Als je dit toepast op krachttraining, jazeker het is overduidelijk dat trainen met 5 reps ook je 1rm zal verbeteren (en de mensen die 5x5 routines gebruiken etc. vertrouwen op dit feit), maar daadwerkelijk trainen met 1 rep zal je 1rm beter verbeteren. Hetzelfde geldt wederom andersom, trainen met 1 rep zal ook je 5rm verbeteren maar daadwerkelijk trainen met 5 reps zal je 5rm meer efficiënt verbeteren.

Dit is dus het SAID-principe en dat gaat inderdaad over adaptaties, en adaptie is nu juist waar we naar streven, in het geval van PL’ers dus op de 1rm (en wel bij de grote 3 oefeningen). Daarom moeten trainingsmethodes imho gericht zijn op het zo efficiënt mogelijk nastreven van een bepaalde adaptatie.


Oefeningen op een lager % van je 1RM is trouwens voor je CZS niet een andere oefening. De beweging is immers hetzelfde dus ook de aansturen van je spieren door je CZS.
Techniek wordt niet alleen bepaald door het bewegingspatroon. Hoewel de beweging bij bijvoorbeeld een bench press met 100 kg en een bench press met 250 kg visueel gezien misschien gelijkwaardig of identiek lijken, ik kan je verzekeren dat de twee lifts toch compleet verschillende technieken vereisen als het gaat om het zenuwstelsel.

Techniek = bewegingspatroon + gewicht. Een bench press met 100 kg vereist niet dezelfde techniek als een bench press met 250 kg, ongeacht of de beweging zelf bij beide hetzelfde lijkt.

Het is contraproductief om op 'techniek' te trainen met een gewicht dat veel te licht is in vergelijking met je max. Hoewel de beweging er hetzelfde uitziet, de eigenlijke techniek is compleet verschillend omdat het gewicht dat gebruikt wordt compleet verschillend is.


Nu ben ik wel benieuwd hoe jou trainingsschema eruit ziet.

Als ik mijn 1RM wil verhogen in de Squat, hoe zou jij dat aanpakken?
Als je je 1rm zo snel mogelijk wil verhogen zou ik aanraden om te starten met opwarmen en zo naar je max/in de buurt van je max toe te werken (ramping up), vervolgens doe je 5-10 singles met dit gewicht. Als bijvoorbeeld je 1rm 200 kg is zou je misschien kunnen opwerken naar 190 kg (95% of 2rm) en dan doe je 5-10 singles. Dit is overigens gebaseerd op een trainingsfrequentie van elke dag, als je bijvoorbeeld alleen maar om de dag traint zou je dit kunnen verdubbelen naar 10-20 singles, als je om de drie dagen traint zou je het kunnen verdriedubbelen naar 15-30 singles etc. Dat neemt niet weg dat je het liefst iedere dag traint, beter zou zelfs zijn twee keer per dag (bijvoorbeeld een ochtend- en avondworkout). Verhoog het gewicht wanneer je het gevoel hebt hier klaar voor te zijn.

De reden waarom high frequency training de snelheid van je krachtgains verhoogt is omdat je zenuwstelsel na een bepaalde tijd z'n motor skills begint te verleren. Als je dus één keer per week traint zul je een skill/vaardigheid (in dit geval je 1rm squat) langzaam verleren over een tijdsspanne van 7 dagen totdat er weer een nieuwe training gedaan wordt om het proces van verleren om te draaien (in zekere zin dus 2 stappen vooruit nemen en dan 1 stap terug). Als je om de 4 dagen traint, dan verleert je CNS de skill alleen maar voor 4 dagen dus je zult meer van je geleerde skill behouden. Als je elke dag traint, dan zijn er maar 24 uren tussen de trainingen dus het verleren van een skill is weer verminderd. Als je twee per dag traint, i.e. een ochtend- en avondworkout, dan is er alleen maar 12 uur aan verleren aanwezig tussen de sessies. Om die reden doen olympic lifters 10 trainingsessies per dag, op die manier is de snelheid waarmee ze leren groter dan de snelheid waarmee er verleerd wordt. Hierom zijn zij zo ontzettend sterk.

De reden dat ik liever een bepaalde spreiding aan totaalreps geef dan een strikt nummer is omdat dit verschilt per persoon en hoe iemand zich voelt per dag, op goede dagen zullen 10 volle singles geen probleem vormen, maar op slechte dagen kan het zomaar zijn dat je moet stoppen na 5 singles. Ook kun je ongeplande rustdagen nemen wanneer je maar wilt/nodig hebt. Het is een zeer instinctieve manier van trainen en je moet leren luisteren naar je lichaam.


Klopt, idd niets. Ging me er vooral om dat wat pietje zegt eigenlijk nergens op slaat. Dat je constant moet maxen of singles draaien.

Sowieso continu op je max zitten of heel erg in de buurt van prs is nergens voor nodig. Enige wat je dan doet is jezelf mentaal ****en.
Je hoeft niet per se 100% loads te tillen, heb ik ook nooit gezegd. Wanneer ik het heb over maximale gewichten, dan spreek ik in algemene zin. ME-werk wordt bijvoorbeeld gedaan met 90% (~3rm) of zwaardere gewichten.
 
Laatst bewerkt:
Het is contraproductief om op 'techniek' te trainen met een gewicht dat veel te licht is in vergelijking met je max. Hoewel de beweging er hetzelfde uitziet, de eigenlijke techniek is compleet verschillend omdat het gewicht dat gebruikt wordt compleet verschillend is.

ik krijg hier de indruk dat je DE ziet als een minderwaardig "techniekje" met lichte gewichte gewichten om aan je techniek te werken. Dat is het natuurlijk niet....

De methode(n) die jij aanhaalt om continue zwaar te blijven te trainen omdat je zo de meeste winst zou maken is voor mij juist contraproductief gebleken, mijn numbers op de bench zijn gestegen sinds ik juist de "contraproductieve" DE trainingen ben gaan toevoegen. nu wil ik niet zeggen dat DE een noodzakelijk iets is, maar contraproductief......hell no..

zoals je eerder een opmerking maakte over "losse onderdeeltjes", moet je je realiseren dat die losse onderdeeltjes deel van de totaal som zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit beter gedelete kan worden uit dit topic, want het heeft ten eerste niets met westside barbell te maken en ten tweede raakt het hele verhaal kant noch wal. Je haalt nu zo verschrikkelijk veel door elkaar dat het geen zin meer heeft hier nog argumentatie op los te laten, want je begrijpt er werkelijk niets van. Verder wat FortiusFitness zegt.
 
Ik begrijp er niks van? Wat ik zeg is geen wetenschap? Okeuj dan. Lol.

Zonder enige constructieve argumenten vanuit jullie kant vind ik het wel heel makkelijk om maar gewoon te roepen dat zogenaamd ik er niets van snap lol.

Let's agree to disagree then.

P.S: ik zei daarnet al dat ik dat boek allang gelezen heb, ik vind het nogmaals een goed boek, maar ik ben het niet met alles eens wat erin staat.
 
Ik begrijp er niks van? Wat ik zeg is geen wetenschap? Okeuj dan. Lol.

Zonder enige constructieve argumenten vanuit jullie kant vind ik het wel heel makkelijk om maar gewoon te roepen dat zogenaamd ik er niets van snap lol.

Let's agree to disagree then.

P.S: ik zei daarnet al dat ik dat boek allang gelezen heb, ik vind het nogmaals een goed boek, maar ik ben het niet met alles eens wat erin staat.
Waarom denk je dat jouw "mening" beter is dan wat de wetenschap over kracht training aan toont?
Zoals anderen hier al zeggen, leuk dat je het er niet mee eens bent, maar je verhaal is zo warrig dat het totaal geen nut heeft je uit te leggen WAT er precies fout aan is.
 
Alle sterke powerlifters trainen fout lijkt het...
Benieuwd wat Spoto gaat drukken als hij eens een jaartje goed gaat trainen...
 
Pietje je argument van gewichtheffers klopt niet.
Gewichtheffen is veel meer een kunstje van snelheid en techniek dan kracht, in tegenstelling tot powerliften. Een clean of een snatch kan je niet omhoog grinden (de squat erin natuurlijk wel).

Als je continu zware werkbeurten maakt lever je gewoon veel te veel stress op je gewrichten en op je herstel.
Heb niet veel trek om op die hele lap tekst in te gaan aangezien het vooral herhaling is en veel onnodige beeldspraak, maar ik kan je garanderen dat licht techniekwerk heel veel zin kan hebben.

Je wordt hierbij ook zelfs niet gesteund door de beste powerlifters ter wereld.

Ik weet ook niet hoe sterk je bent, maar het is zelfs praktisch onmogelijk qua herstel om continu boven 90% te trainen. Moet er niet aan denken om elke training rond de 270 te deadliften en dan 4x per week.

Verder is dit hele verhaal veel te onsamenhangend om er een zinnige discussie van te maken. Alles door elkaar kan mijn tedere hoofdje niet aan.
 
Ik weet ook niet hoe sterk je bent, maar het is zelfs praktisch onmogelijk qua herstel om continu boven 90% te trainen. Moet er niet aan denken om elke training rond de 270 te deadliften en dan 4x per week.

dikgedrukte is imo een belangrijke factor. toen ik nog een squat van +-100kg had kon ik "relatief" vaker zwaar trainen dan nu de gewichten ongeveer het dubbele zijn.
 
Jullie onderschatten tot waar het menselijk het lichaam toe in staat is. Naarmate je in meer in het gevorderde/advanced stadium terecht komt (ofwel sterker wordt) verbetert ook je werktolerantie, dit betekent dat hoewel je zwaardere gewichten tilt je lichaam ook leert om meer efficiënt te herstellen. Ik denk persoonlijk dat het issue overbelasting van je CNS behoorlijk uit proporties is geblazen. Je CNS past zich prima aan aan stress/belasting, als je het volledig de grond in traint zal het vervolgens sterker en veerkrachtiger terug komen dan ooit. What may kill you at first you'll be killing later.


Zoals ik al zei, trainen met 100M sprints zal ook je tijd op de 200M sprint verbeteren, echter zal je tijd efficiënter en sneller vooruit gaan op de 200M sprint als je daadwerkelijk traint met 200M sprints. Ik zeg dus niet dat 100M sprints niet je tijd op de 200M sprint zullen verbeteren omdat zij dat wel degelijk doen, ik zeg dat trainen met 200M sprints je tijd op de 200M sprint beter zal verbeteren dan trainen met 100M sprints zullen doen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook andersom, trainen met 200M sprints is niet de optimale manier om je tijd op de 100M sprint te verbeteren, je zult beter af zijn als je traint met 100M sprints.

Geen zin om je volledige lap tekst door te nemen, maar uitspraken als de dik gedrukte doet me denken dat je alles rechtstreeks van John Broz overgenomen hebt. Met het kleine verschil dat hij zijn lifters op laat werken naar een dagafhankelijke max en dat is dus een lift waarbij de speed uit de lift verdwijnt. Dit kan dus net zo goed voor die dag maar 70% van je daadwerkelijke 1rm zijn. Plus je moet in achting nemen dat zijn lifters allemaal de naald erin rammen, doet ook wel iets voor hun herstel ;).

Wat betreft het 2e deel wat ik in de quote heb gelaten vraag ik me af of je je ooit serieus verdiept hebt in hoe sprinters trainen? Als je hier eens op gaat googlen en de nodige dingetjes doorneemt zul je al vrij snel de conclusie trekken dat ze vrijwel allemaal hun schema's/trainingen opbouwen rondom korte sprints (20-60m). Mochten er lange sprints in voorkomen dan is het vrijwel zelden met maximale snelheid maar eerder in de 75-85% range van hun maximale kunnen. Net als bij liften trekt je CZS het niet om te herstellen van elke training voluit gaan.

Verder ben ik ook wel benieuwd (net als de rest) naar wat je eigen ervaringen zijn? Hoe train je en wat heeft het je gebracht? Want zoals Z al aankaart als je nog in een beginners stadium zit kom je met veel rare dingen weg.
 
Geen zin om je volledige lap tekst door te nemen, maar uitspraken als de dik gedrukte doet me denken dat je alles rechtstreeks van John Broz overgenomen hebt. Met het kleine verschil dat hij zijn lifters op laat werken naar een dagafhankelijke max en dat is dus een lift waarbij de speed uit de lift verdwijnt. Dit kan dus net zo goed voor die dag maar 70% van je daadwerkelijke 1rm zijn. Plus je moet in achting nemen dat zijn lifters allemaal de naald erin rammen, doet ook wel iets voor hun herstel ;).

Wat betreft het 2e deel wat ik in de quote heb gelaten vraag ik me af of je je ooit serieus verdiept hebt in hoe sprinters trainen? Als je hier eens op gaat googlen en de nodige dingetjes doorneemt zul je al vrij snel de conclusie trekken dat ze vrijwel allemaal hun schema's/trainingen opbouwen rondom korte sprints (20-60m). Mochten er lange sprints in voorkomen dan is het vrijwel zelden met maximale snelheid maar eerder in de 75-85% range van hun maximale kunnen. Net als bij liften trekt je CZS het niet om te herstellen van elke training voluit gaan.

Verder ben ik ook wel benieuwd (net als de rest) naar wat je eigen ervaringen zijn? Hoe train je en wat heeft het je gebracht? Want zoals Z al aankaart als je nog in een beginners stadium zit kom je met veel rare dingen weg.
Dat doet Wendler ook met zijn beyond 5/3/1 schema, hij zegt dat dat zijn oorsprong heeft in de Bulgaarse methode?
 
Dat doet Wendler ook met zijn beyond 5/3/1 schema, hij zegt dat dat zijn oorsprong heeft in de Bulgaarse methode?

Dat zou kunnen, ik heb geen idee man.
 
effe 3 vragen;

Ben nu zelf bezig een WSB schema samen te stellen afgesteld op wat ik heb. Kan voorlopig de 4 dagen nog niet trainen maar eens ik verhuis wel.

Heb op WSB website heel wat artikels gelezen.Misschien dat ik gewoon wat schema's van zijn lifters heb gecombineerd en zijn er sommige die hun lats trainen bij de squat dagen.

Maar heb ik dit nu verkeerd of traint je op quasi elke dag je bovenrug (lats,traps of rear delt)?

Hoelang duren deze workouts bij jullie ongeveer?

Hoe hoog zijn jullie boxes ongeveer? mijne zijn 28 - 31 -34 (ben zelf 1m80)
 
Back
Naar boven