XXL Nutrition

Whey cake

Bezoekers in dit topic

Daniel1986

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 mei 2007
Berichten
2.176
Waardering
71
Lengte
1m80
Massa
86kg
Aangezien ik door mijn Whey voorraad van B&F heenwilde, heb ik maar een soort van cake gebakken afgelopen zaterdag. Heb wel gekozen voor een kant-en-klare mix, waar je normaliter 200 gram suiker en 200 gram roomboter aan toe moet voegen. Dit heb ik echter achterwege gelaten en vervangen door whey, een banaan en magere kwark.

Bereiding exact hetzelfde als volgens het pak, echter heb ik deze ingrediënten gebruikt:

- Half pak 'luchtige cakemix' a 250 gram
- 3 eieren
- 250 gram magere kwark
- 65 gram whey (bananen)
- 1 banaan

Na 65 minuten in de oven kwam dit eruit. De cake in plakjes snijden (of grote horizontale plakken) en eventueel voorzien van een beetje light jam en magere kwark is ook erg lekker.

28qtgqx.jpg




Het maken was uiteindelijk zo gedaan, de smaak was opzich niet heel verkeerd vond ik.
Niet te vergelijken met een normale cake, maar absoluut niet verkeerd om tussendoor eens te eten.
Volgende keer zou ik het wel 'fijntunen', misschien door o.a. wat kaneel toe te voegen.
Voedingswaarden moeten jullie me helaas even schuldig blijven. :o
 
Goed gelukte variant! Ik maak hem zelf ook wel eens:
vanille whey, eieren, melk, brinta, schijfjes banaan.
 
Gaat hard dan die voorraad met 65 gram whey
 
Goed gelukte variant! Ik maak hem zelf ook wel eens: vanille whey, eieren, melk, brinta, schijfjes banaan.

Ga vanavond eens wat experimenteren om zelf ook eens een cake te bakken en zat ook aan de ingredienten te denken die jij nu opnoemt. Wat betreft de verhoudingen ben ik wel echt een leek, zal het uiteindelijk wel op gevoel goed kunnen krijgen, maar kun je iets van de verhoudingen zeggen die jij gebruikt? Dat ik iets van 'n richtlijn heb
 
Ga vanavond eens wat experimenteren om zelf ook eens een cake te bakken en zat ook aan de ingredienten te denken die jij nu opnoemt. Wat betreft de verhoudingen ben ik wel echt een leek, zal het uiteindelijk wel op gevoel goed kunnen krijgen, maar kun je iets van de verhoudingen zeggen die jij gebruikt? Dat ik iets van 'n richtlijn heb

Heb jij even geluk.. Toevallig vorige keer gedaan ;)
Zie mijn vorige post: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/post-maaltijden-pics-323275/index442.html#post9011737

Totale gewicht ben ik helaas vergeten te wegen. Kan dus helaas geen macro's per 100 gram opgeven. Had wel het idee dat er misschien iets meer melk bij mag daar de cake bij deze verhoudingen wat droog was.
 
Las laatst iets over het verhitten van de whey, dat dat niet goed was?
 
Goed gelukte variant! Ik maak hem zelf ook wel eens:
vanille whey, eieren, melk, brinta, schijfjes banaan.

Ik zag net je link, maar die van jou ziet er ook goed uit zeg! Is wellicht nog wel beter ook, omdat er geen cakemix wordt gebruikt (al is dan volgens mij alleen maar bloem etc.). Toch jouw variant de volgende keer eens proberen!

Gaat hard dan die voorraad met 65 gram whey
Mwah, 2 flinke scoops.. Staat, gezien de testresultaten, gelijk aan één scoop natuurlijk.. :o

Las laatst iets over het verhitten van de whey, dat dat niet goed was?
Daar heb ik idd ook veel over gelezen. Evenals brinta in de blender, dat dat niet kan.. etc. etc.!
Weet je, slecht zal het niet worden. Daarbij was dit voor mij een uitgelezen kans om eens te testen hoe het smaakt om whey in een cake te stoppen! ;)
 
Ik zag net je link, maar die van jou ziet er ook goed uit zeg! Is wellicht nog wel beter ook, omdat er geen cakemix wordt gebruikt (al is dan volgens mij alleen maar bloem etc.). Toch jouw variant de volgende keer eens proberen!

Dat was voor mij de voornaamste reden. Wil een lekker tussendoortje bakken maar dan wel uit goede koolhydraten. Leek mij een prima oplossing en smaak was goed te doen :)
 
Daar heb ik idd ook veel over gelezen. Evenals brinta in de blender, dat dat niet kan.. etc. etc.!
Weet je, slecht zal het niet worden. Daarbij was dit voor mij een uitgelezen kans om eens te testen hoe het smaakt om whey in een cake te stoppen! ;)

Whey 'de-naturaliseerd' bij verhitting. Even een quote van het web:
Denaturalisatie van de wei-eiwitten heeft voor de voedingswaarde van de preparaten geen enkele invloed. Bij vertering van de eiwitten doet het lichaam immers hetzelfde. Dus voor bijvoorbeeld de toepassingen in de sportwereld is het niet van belang dat de wei-proteïnes gedenaturaliseerd zijn.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/129114-wei-eiwit-preparaten.html

Is ook al vaker besproken op het forum, met de zoekfunctie vind je vast nog wel wat topics hierover.
 
Dat was voor mij de voornaamste reden. Wil een lekker tussendoortje bakken maar dan wel uit goede koolhydraten. Leek mij een prima oplossing en smaak was goed te doen :)

Jouw recept geprobeerd, zonder de banaan dan. Een uur in de oven op 200 graden, alleen bij het uit de vorm halen scheurde hij voor de helft uit elkaar, beetje jammer. Onderste deel zat vast aan de cake vorm en het was zo luchtig dat de cake makkelijk brak/scheurde. Uiteindelijk dus geen leuke plakken van kunnen snijden o.i.d. maar de smaak en macro's vond ik echter wel meer dan prima, zeker van plan vaker te gaan gebruiken. Iemand nog tips om de cake wel makkelijker uit de cake vorm te brengen? Langer laten afkoelen? minder warm bakken? minder lang / langer in de oven? (Had de cakevorm wel enigszins al met boter ingevet om het te voorkomen maar maybe toch niet genoeg)
 
Ik smeer hem ook wel eens met boter in maar ik heb hier totaal geen last van.. Ik zet hem ongeveer 45/60 minuten in de oven op 170 graden. Vervolgens laat ik deze wel een hele tijd afkoelen..
 
Jouw recept geprobeerd, zonder de banaan dan. Een uur in de oven op 200 graden, alleen bij het uit de vorm halen scheurde hij voor de helft uit elkaar, beetje jammer. Onderste deel zat vast aan de cake vorm en het was zo luchtig dat de cake makkelijk brak/scheurde. Uiteindelijk dus geen leuke plakken van kunnen snijden o.i.d. maar de smaak en macro's vond ik echter wel meer dan prima, zeker van plan vaker te gaan gebruiken. Iemand nog tips om de cake wel makkelijker uit de cake vorm te brengen? Langer laten afkoelen? minder warm bakken? minder lang / langer in de oven? (Had de cakevorm wel enigszins al met boter ingevet om het te voorkomen maar maybe toch niet genoeg)
Bakpapiertje in het cakeblik doen
 
Back
Naar boven