AndroidHealthClinic

Zieke pump = meer gainz?

Bezoekers in dit topic

Daniellugo22

Cool Novice
Lid geworden
13 mrt 2016
Berichten
99
Waardering
49
Lengte
1m81
Massa
95kg
Vetpercentage
22%
Als ik train en ik dropsets doe tot in totaal bijv 20 keer, krijg ik een zieke pomp ( meer dan op normale 8 herhalingen bijvoorbeeld ) en lijkt t met drop net alsof mijn armen bijv 2cm dikker zijn en heb ik werkelijk een zieke pomp. Betekent een enorme pomp dus ook meer gainz?
 
Als ik train en ik dropsets doe tot in totaal bijv 20 keer, krijg ik een zieke pomp ( meer dan op normale 8 herhalingen bijvoorbeeld ) en lijkt t met drop net alsof mijn armen bijv 2cm dikker zijn en heb ik werkelijk een zieke pomp. Betekent een enorme pomp dus ook meer gainz?

De pomp -ook wel bekend onder de noemer vasculaire occlusie- kan een positieve invloed hebben op hypertrofie in het algemeen.

Maar stel je zelf daar nou ook weer niet té veel bij voor.
Het is bijvoorbeeld niet zo dat een dubbel 'zieke' pomp ook dubbele 'gainz' betekent of zoiets.

Voor spiergroei e.d. blijven voldoende intensiteit en volume de belangrijkste factoren
De pomp is meer een 'lekkah' bijverschijnsel, dan dat het een doel op zich moet zijn in je trainingen!
 
Als ik train en ik dropsets doe tot in totaal bijv 20 keer, krijg ik een zieke pomp ( meer dan op normale 8 herhalingen bijvoorbeeld ) en lijkt t met drop net alsof mijn armen bijv 2cm dikker zijn en heb ik werkelijk een zieke pomp. Betekent een enorme pomp dus ook meer gainz?
Gainz krijg door progressief overload dus als je na een x aantal trainingen sterker en groter wordt dan heb je gainz.
Een training waar je een zieke pomp heb zegt niks als je bv de domtoren omhoog gaat rennen krijg je gegarandeerd ook een zieke pomp en dagen spierpijn maar je zal er geen massa mee opbouwen.
 
Gainz krijg door progressief overload dus als je na een x aantal trainingen sterker en groter wordt dan heb je gainz.
Een training waar je een zieke pomp heb zegt niks als je bv de domtoren omhoog gaat rennen krijg je gegarandeerd ook een zieke pomp en dagen spierpijn maar je zal er geen massa mee opbouwen.

Plus dit dus.
 
Pomp heeft 0,0 invloed op massa als ik 100 reps doe met 2kg bicep curl ga je wss ook een zieke pump hebben gains? Nee
 
Pomp heeft 0,0 invloed op massa


I beg to differ.........


Ter info:

(Hypoxia=pomp)

Hypoxia has been shown to contribute to increases in muscle hypertrophy, with effects seen even in the absence of exercise.Takarada et al. (172) found that 2 daily sessions of vascular occlusion significantly attenuated muscular atrophy in a group of patients confined to bed rest. Similar findings
were observed by Kubota et al. (62,98), with occlusion conferring a protective effect on muscle strength and crosssectional area during a 2-week period of leg immobilization.

When combined with exercise, hypoxia seems to have an additive effect on hypertrophy. This was demonstrated byTakarada et al. (173), who divided 24 older women into 3 subgroups: low-intensity elbow flexion exercise (;50%1 repetition maimum [1RM]) with vascular occlusion, lowintensity
elbow flexion exercise (;50% 1RM) without occlusion, and high- to medium-intensity elbow flexion exercise without occlusion (;80% 1RM). After 16 weeks, the group that performed low-intensity training with occlusion showed a significantly greater cross-sectional area of the elbow flexor
muscles as compared to low-intensity exercise without occlusion.
Moreover, the hypertrophic gains realized were similar to those experienced by themoderate- to high-intensity group. There are several theories as to the potential hypertrophic benefits of muscle hypoxia. For one, hypoxia has been shownto cause an increased lactate accumulation and reduced acute lactate clearance rate (173). This may mediate increased cell swelling, which has been shown to upregulate protein synthesis.

Moreover, the rise in lactate may mediate elevations in anabolic hormones and cytokines. Takarada et al. (172) noted a 290% increase in GH levels after low-intensity hypoxic training and an increase in the concentration of the myogenic cytokine IL-6, which was sustained for 24 hours postexercise.
Another potential mechanism of hypoxic-induced hypertrophy is its effect on the activity of reactive oxygen species (ROS). Reactive oxygen species production has been shown to promote growth in both smooth muscle and cardiac muscle (170), and it is theorized to have similar hypertrophic
effects on skeletal muscle (171). Nitric oxide, an ROS produced during exercise, has been shown to mediate the proliferation of satellite cells, which would presumably lead to greater skeletal muscle growth (81,174). Reactive oxygen species generated during resistance training also has been
shown to activate MAPK signaling in skeletal myoblasts (83), potentially modulating a hypertrophic response.

Hypoxia also may promote hypertrophic effects from reactive hyperemia (i.e., increased blood flow) after ischemic exercise (173). Hyperemia within damaged muscle would conceivably allow for the delivery of anabolic endocrine agents and growth factors to satellite cells, thereby regulating
their proliferation and subsequent fusion into myotubes (187).




Met andere woorden, als je écht alle zeilen wilt bijzetten om hypertrofie te maximaliseren, dan dien je ook aandacht aan hypoxia alias de pomp te besteden.
Zoals ik al eerder zei, dat dient dan ook weer geen hoofdzaak te worden in je trainingen, maar bijvoorbeeld het afsluiten van een training met enkele high rep pomp sets op een of andere isolatiebeweging kan beslist geen kwaad!
 
Laatst bewerkt:
Met andere woorden, als je écht alle zeilen wilt bijzetten om hypertrofie te maximaliseren, dan dien je ook aandacht aan hypoxia alias de pomp te besteden.
Zoals ik al eerder zei, dat dient dan ook weer geen hoofdzaak te worden in je trainingen, maar bijvoorbeeld het afsluiten van een training met enkele high rep pomp sets op een of andere isolatiebeweging kan beslist geen kwaad!

Dit is dan wel in combinatie met de eerder neergezette training, of zou een "pomp"-training in de week ook helpen? Als voorbeeld, ik heb een UB/LB-schema wat ik volg, maar eens in de 2 weken een extra trainingsdag waarin ik kan gaan freewheelen en/of cardio doen. Stel ik zou die dag me alleen richten op de pomp, heeft dat dan (dat kleine beetje) toegevoegde waarde?
 
Dit is dan wel in combinatie met de eerder neergezette training, of zou een "pomp"-training in de week ook helpen? Als voorbeeld, ik heb een UB/LB-schema wat ik volg, maar eens in de 2 weken een extra trainingsdag waarin ik kan gaan freewheelen en/of cardio doen. Stel ik zou die dag me alleen richten op de pomp, heeft dat dan (dat kleine beetje) toegevoegde waarde?


Kijkend naar de manier waarop het lichaam als geheel functioneert, ben ik een aanhanger van de stelling "de som is groter dan het geheel van zijn onderdelen".

Er zijn verschillende 'anabolic pathways' (mTOR e.d.) die leiden tot verhoogde eiwitsynthese in de spiercel en ook diverse factoren die deze 'pathways' in meerdere of mindere mate activeren. (mechanische tensie, metabole stress, microtrauma, hypoxia)
Bovendien is het zo dat er allerlei overlap is, waardoor er mogelijk ook een onderling versterkend, begunstigend en cumulatief effect is van deze factoren bij elkaar.

Daarnaast heeft hypoxia weliswaar een toegevoegde waarde, maar is als op zichzelf staande methode niet significant genoeg in mijn optiek.

Kortom, ik denk dat het in dit geval beter is in combinatie met de bestaand training en niet apart. Vooral niet als je al een flink getraind individu bent.

Op zich zelf staande high rep pomp trainingen hebben wel een op zich zelf staande waarde, maar dan meer als herstel/deload trainingsessie.
 
Laatst bewerkt:
Kortom, ik denk dat het in dit geval beter is in combinatie met de bestaand training en niet apart. Vooral niet als je al een flink getraind individu bent.

Op zich zelf staande high rep pomp trainingen hebben wel een op zich zelf staande waarde, maar dan meer als herstel/deload trainingsessie.

Thanks, dat vermoedde ik eigenlijk ook al wel. Dus die freewheel training op pomp gericht is puur voor de lekkah......:D:cool:
 
Back
Naar boven