Fitness Seller

zo moeilijk vooruitgang te meten dat motivatie eronder lijdt

Bezoekers in dit topic

SteveV

Novice
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
22
Waardering
2
Lengte
1m82
Massa
84kg
Vetpercentage
11%
Hoi,

Mijn naam is Steve ; zondag 45 jaar

Sinds 6 maanden train ik nu stevig door (naar mijn normen) in een 3 dagen split schema push-pull-legs telkens gevolgd door 1 dag rust . 4 x cardio in de week van +- 35 minnuten
Ik weeg 80 kg en meet 1m82 en eet dagelijks 3300 kcal (clean voeding want was al freak naar eten toe)

Mijn probleem is dat ik noch via weegschaal progressie kan meten , de ene week 14% vet dan weer 17%. Ik weet dat dit niet exact is maar had alleszins consistentie verwacht. Ik kwam wekelijk 500 gr bij en plots deze week 2 kg kwijt (geen wijzigingen in voeding noch training)

Via huidplooimeting merkte ik ook geen verschil (zowel bij 78kg als bij 81,5 van vorige week) had ik dezelfde waardes.

Ik kan en wil hard trainen maar zonder vooruitgang te kunnen meten/weten wordt het wel moeilijker. Hoe pakken jullie dit aan ?
 
Het enigste dat telt is de vooruitgang dat je ziet id spiegel
 
Om te beginnen denk ik dat je metingen gewoon niet betrouwbaar zijn.
Wat zie je als je in spiegel kijkt qua vooruitgang?

Op basis van je lengte en gewicht zou je zeggen dat 3300 kcal clean voldoende moet zijn, maar toch.....misschien toch nog eens narekenen eventueel met Harris-Benedict of iets dergelijks?

Op basis van je schema trek ik de conclusie dat je alle spiergroepen maar 1x per week traint?
Ik denk dat dit te weinig is, minimaal 2x alles is mijn advies.
Zeker ook omdat je al wat ouder bent werkt frequenter wat kortere trainingen doen vaak goed.

Vooruitgang kan ook (makkelijker) meetbaar zijn door te registeren wat je doet qua gewichten, sets en reps e.d. zodat je ook ziet of je sterker wordt.
Dat is waarschijnlijk niet je directe doel, maar het kan toch motiveren....
 
Als je natuurlijk bent kan je best geen trainingen meer doen 4 dagen is genoeg...
de rest moet je rusten :D

maar ik zou gewoon foto's nemen, ik kijk persoonlijk nooit op de weegschaal.. niet tijdens de bulk en ook niet tijdens het cutten
 
Per 8 dagen komen alle spiergroepen 2x aan bod. Kcal is idd berekend via formule. Ik ben zeker sterker geworden , voel ook de spanning in de spieren in het dagelijkse leven. Ik was al geen papzak dus visueel is er niet zoveel verschil (kan ook zijn dat het zo geleidelijk gaat dat je zelf niet ziet)
In het boek Burn the fat fuel the muscle moet je wekelijks meten met huidplooi maar daar zie ik echt geen verschillen tenzij die van mijn meetwijze zelf natuurlijk ;-)
 
Per 8 dagen komen alle spiergroepen 2x aan bod. Kcal is idd berekend via formule. Ik ben zeker sterker geworden , voel ook de spanning in de spieren in het dagelijkse leven. Ik was al geen papzak dus visueel is er niet zoveel verschil (kan ook zijn dat het zo geleidelijk gaat dat je zelf niet ziet)
In het boek Burn the fat fuel the muscle moet je wekelijks meten met huidplooi maar daar zie ik echt geen verschillen tenzij die van mijn meetwijze zelf natuurlijk ;-)

Dan kan ik het -behalve de onbetrouwbaarheid van de meet/weeg methode- ook niet bedenken verder.

Als je al geen echte beginner meer bent en ook inmiddels 45, dan hoef je naturel geen schokkende dingen te verwachten.
Gewoon geduld betrachten en doorgaan.....doe ik ook. :)
 
Ik zou ook inderdaad nu een foto maken en die naast een oude leggen. Wedden dat je wat verschil gaat zien:)
 
Vandaag een DEXA scan uitgevoerd.
81,5 kg en 10,7% vetpercetage. (buik 15,6% :mad: ; de sixpack zal voor in mijn kist zijn vrees ik)

Spieren worden duidelijk zichtbaar (borst, rug, benen en armen ) .

Doet deugd om zo'n resultaat te krijgen

Train on !!
 
Vandaag een DEXA scan uitgevoerd.
81,5 kg en 10,7% vetpercetage. (buik 15,6% :mad: ; de sixpack zal voor in mijn kist zijn vrees ik)

Spieren worden duidelijk zichtbaar (borst, rug, benen en armen ) .

Doet deugd om zo'n resultaat te krijgen

Train on !!
Dat met dat buikvet herken ik, heb hetzelfde, kurkdroog en vasculair behalve mijn onderbuik. Wel een duidelijke 4pack gelukkig.
 
zo ver ben ik nog niet

wel terug vooruitgang door :

- kcal op te drijven naar 3800 kcal (81,5 kg)
- terug naar dagelijkse training van slechts 1 spiergroep (dus soms maar 20minuten per dag) maar dit wel elke dag zonder rustdag.
- percentage vet in voeding van 20% naar 25%
 
Back
Naar boven