MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Mooie samenvatting.
Als arts en krachtsporter, strijd ik dagelijks tegen alle genoemde mythes!
Wat mij het meest ambeteert is dat velen willen afvallen en niet beseffen hoeveel calorieën ze consumeren!
Ik maakte er op mijn fitness youtube kanaal een video over:


Hopelijk hebben jullie er wat aan.
leuk filmpje man :)
 
Vraagje Jwdoetookmee

Waar komt de energie vandaan als we het hebben over TEF? Als we 100 gram eiwit eten gaat dan 30% van die eiwitten verloren of komt die ergens anders vandaan (bijvoorbeeld uit opgeslagen glucose/vet)?
 
Vraagje Jwdoetookmee

Waar komt de energie vandaan als we het hebben over TEF? Als we 100 gram eiwit eten gaat dan 30% van die eiwitten verloren of komt die ergens anders vandaan (bijvoorbeeld uit opgeslagen glucose/vet)?
Interessante vraag man.
If i am correct is dat de inefficiëntie waarmee voeding steeds wordt omgebouwd en uiteindelijk gebruikt kan worden om ATP te genereren. Aangezien deze processen niet 100% efficiënt zijn (zoals elk ander proces in de natuur ) hebben ze als bijproduct warmte.
Het TEF komt dan uit de voeding zelf.
 
Vraagje Jwdoetookmee

Waar komt de energie vandaan als we het hebben over TEF? Als we 100 gram eiwit eten gaat dan 30% van die eiwitten verloren of komt die ergens anders vandaan (bijvoorbeeld uit opgeslagen glucose/vet)?
Kan afkomstig zijn van alle bronnen, het is de energie die benodigd is voor de absorptie, metabolisme en distributie van het substraat. Zie https://pdfs.semanticscholar.org/5c0e/8c48feb7b1a9430683d504c598d6f63f4409.pdf voor wat meer details hierover.
 
Vraagje Jwdoetookmee

Waar komt de energie vandaan als we het hebben over TEF? Als we 100 gram eiwit eten gaat dan 30% van die eiwitten verloren of komt die ergens anders vandaan (bijvoorbeeld uit opgeslagen glucose/vet)?

Jouw vraag of 30% van de eiwitten verloren gaat om de energie voor TEF te leveren is denk ik door Galen wel beantwoord, het maakt niet uit voor het lichaam wat de bron is die uiteindelijk die energie levert. Veel interessanter is hoeveel van je opgenomen eiwit uiteindelijk nuttig gebruikt wordt (namelijk om weefsels in je lichaam te vervangen of om te groeien). Alle eiwitten worden afgebroken tot losse aminozuren in je spijsverteringssysteem en opgenomen. Helaas kan je aminozuren niet tijdelijk opslaan, zoals je bij carbs of vet wel kan. Beetje speculatief van mij kant: alle AZ die je niet direct kan gebruiken, of omzetten in een AZ die je wel kan gebruiken, worden volgens mij verbrand, zie geen andere optie eigenlijk. Dus op misschien een 20-40 gram per dag na (de minimum benodigde hoeveelheid eiwitten) worden alle teveel genuttigde eiwitten verbrand. Bij bv. kinderen in de groei en sporters in een duidelijke anabole fase zal dit wat gunstiger zijn.
 
Bedankt voor dit interessante topic. Exact in lijn met wat mijn coach zegt: rustig uitvoeren en onderin vasthouden, en niet als een gek stuiteren. Verder merk ik dat uit mijn hardloopverleden mijn kuiten redelijk ontwikkeld zijn. De verhouding fast vs slow twitch fibers s hier wellicht een verklaring voor (?). Nog een geheel ander vraagje voor gebruikers: betekent de aanwezigheid van weinig androgeen receptoren ook dat het gebruik van AAS weinig of minder impact op de kuiten heeft?

Voordat ik op mijn 18de aan bodybuilding begon, heb ik ook aan atletiek gedaan. Ik deed aan meerkamp, waarbij sprinten en kogelstoten mij het beste afging. Ondanks een beste jaarprestatie op de 60m en top5 op de 100m en kogelstoten, had ik toen helemaal geen kuiten. Toen ik vervolgens bij bodybuilding staande calf raises ging doen met veel gewicht en nadruk op ver strekken, groeiden mijn kuiten net zo goed als de rest (die ik met atletiek wel een beetje ontwikkeld had). Nu ik mijn kuiten niet train, zijn ze weer heel erg dun, ondanks mijn lichaamsgewicht.
 
Ga nu weer reeks over diëten schrijven
 
Super blogje. Wederom onder de indruk.
 
Ik krijg per dag rond de 3200 tot 3600 kcal binnen ik wil dit 2 maanden lang volhouden want wil graag bulken ik ben momenteel 1.80m en weeg 56kg
Ik eet per dag 12 broodjes pindakaas met hagelslag hier mee krijg ik al 2400 kcal binnen.
Ik eet 2 eieren per dag 300 kcal zijn dat
2x brinta per dag is 300 kcal
Mijn avond eten ligt meestal rond de 400 en 600 kcal.

Dat komt intotaal uit op zn 3400 tussen de 3600 kcal uit is dat genoeg denken jullie ?
Hoor graag snel van jullie :)
 
Ik krijg per dag rond de 3200 tot 3600 kcal binnen ik wil dit 2 maanden lang volhouden want wil graag bulken ik ben momenteel 1.80m en weeg 56kg
Ik eet per dag 12 broodjes pindakaas met hagelslag hier mee krijg ik al 2400 kcal binnen.
Ik eet 2 eieren per dag 300 kcal zijn dat
2x brinta per dag is 300 kcal
Mijn avond eten ligt meestal rond de 400 en 600 kcal.

Dat komt intotaal uit op zn 3400 tussen de 3600 kcal uit is dat genoeg denken jullie ?
Hoor graag snel van jullie :)
Als je daadwerkelijk 56 kg weegt bij 1.80 m, vermoed ik dat je een extreem hoog metabolisme hebt, of je hebt extreem weinig gegeten. Zijn er persoonlijke omstandigheden of is je gewicht altijd al laag geweest? Hoe oud ben je?

Je kunt er allerlei formules op los laten om te berekenen wat je behoefte is, maar het best is om zelf te ondervinden wat je onderhoud is en hoeveel je dus moet eten om aan te komen / af te vallen (ga 500-1000 kcal boven onderhoud zitten). Eet je al een tijdje 3200-3600 kcal of start je daar nu pas mee? Wat at je hiervoor?

Ik zou de stickies hier eens doorlezen, zoals bijvoorbeeld deze Sticky - Geupdatet excel voedingsschema

Zorg er ook voor dat je gevarieerd eet en je eiwitten binnenkrijgt. Ik zie nu een heel eentonig voedingspatroon zonder vitaminen/mineralen en met maar beperkt eiwitten. Groenten, fruit, vlees, vis, zuivel (behalve dan die 2 eieren) ontbreken. 2 eieren zijn ook geen 300 kcal, ik denk eerder ca. 160-180 kcal. 400-600 kcal avondeten vind ik voor een volwassen man niet heel veel. Als je 100 gram rijst/pasta en 200 gram kipfilet eet + groenten zit je al over de 600 kcal. In jouw geval zou ik ook wat vettere producten eten (dus niet per se kipfilet, biefstuk of witvis). Toevoegingen zoals fruit door je brinta (en eventueel eiwitten), bakje (volle) kwark voor het slapengaan, handje noten tussendoor zijn prima.

Train je daarnaast ook? Zo ja, doe je krachttraining of cardio? Heb je enig idee wat je vetpercentage is?

Bovenstaande vragen spelen allemaal een rol in het bepalen van je energiebehoefte. Je zou een foto kunnen posten indien je hier geen bezwaar tegen hebt, eventueel zonder je gezicht zichtbaar te maken.
 
Ga nu weer reeks over diëten schrijven

Misschien een stukje over het microbioom en de invloed daarvan op metabolisme en hoe voeding deze bacteriën kan beïnvloeden.
Dat is een onderwerp waar op zich nu wel interessante onderzoeken naar zijn en wat mogelijk een oorzaak is van metabole verschillen
 
Back
Naar boven