Fitness Seller

Homegym! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Paul

Novice
Lid geworden
20 mei 2018
Berichten
6
Waardering
2
Lengte
1m78
Massa
82kg
Vetpercentage
22%
Hoi,

Ik ben bezig met het samenstellen van een persoonlijke gym voor mijn vriendin en ik. Ik investeer namelijk liever mijn geld in equipement dan een duur sport abonnement. Niet meer hoeven wachten tot het squatrack vrij is en geen reistijd is natuurlijk een mooie bijkomstigheid. Ik zou hier graag wat hulp bij krijgen van jullie :)

We zijn allebei beginners en doen op het moment vooral compound lifts en willen hier sterker in worden. Ik verwacht niet dat we ooit boven 100kg bench, 200kg squat en 300kg deadliften(mijn droomgetallen) zullen komen en heb hiermee rekening gehouden bij het samenstellen van de spullen. Het budget is ongeveer 2000€.

De plek is een ongebruikte slaapkamer op de 1e verdieping van 4.5 bij 3.5. Als ondergrond is er laminaat wat ik wil beschermen. Met dit alles in gedachten, dacht ik aan het volgende:


2x Houten underlayment (Underlayment Elliotis 244x122 cm dikte 18 mm met tong+groef kopen? Constructieplaten | KARWEI) - €59,98
Houten platen voor meer stevigheid en betere distributie van al het gewicht


16 Foam puzzelmatten (Foam Puzzelmatten (4 stuks)) - €91,60
Voor een 2.5mx2.5m mat voor extra bescherming van zowel gewichten als vloer.


Deadlift Deadener (Deadlift Deadener) - €99, -
Voor nog meer bescherming bij zware deadlifts.


Heavy Duty HD-1 Power Rack + Lat Pulley (Heavy Duty HD-1 Power Rack) - €479, -
De basis, de lat pulley toevoeging biedt toegang tot een aanzienlijk grotere oefeningsselectie. Ik las echter dat de aflegbouten en safety pins de barbell kunnen beschadigen, misschien moet hier nog iets voor gedaan worden.


ATX Ram Bar - €269, -
Een goede bar, misschien wel te goed/duur voor waar ik het voor wil gebruiken?


2x Olympische Dumbbellstang (Olympische Dumbbellstang) - €77,8, -
Voor dumbbells met custom gewichten door er een hoop 5kg schijven op te schuiven, hier heb ik dus wel goede klemmen voor nodig zodat de platen er niet af vallen als ze verticaal gehouden worden.


2x ATX Pro Collars (ATX Pro Collars) - €39, -
Ik twijfel tussen deze en de andere opties die hier te vinden zijn: 50mm Sluitingen voor je gewichten koop je bij Fitness Seller - Fitness Seller)


3x Set Halterschijven 100 kg - Gietijzer-Barbarian 50 mm (Set Halterschijven 100 kg - Gietijzer-Barbarian 50 mm) - €597, -
Ik dacht aan gietijzeren schijven de goedkoopste te hebben maar weet niet zeker of dit een goede idee is voor deadliften (vandaar de deadlift deadener misschien?).

Aantal kg
6x20
5x10
20x5
10x2,5
8x1,25
10x0,5

20x 5kg zodat 55kg dumbbells gemaakt kunnen worden.​


Marbo Trainingsbank MH-L114 (Marbo Trainingsbank MH-L114) – €89, -
Een goedkope bench, verstelbaar en belastbaar tot 250kg.


Cable Attachments Set (Cable Attachments Set) - €45, -
Voor meer oefening variaties icm de lat pulley


Halterschijven Standaard (Halterschijven Standaard) - €59, -
Belastbaar tot 400kg


Optioneel:


ATX Post Landmine (ATX Post Landmine) - €48, -
Voor meer oefening variaties


Power Chains (Power Chains) - €52,90
Ik had het “briljante” idee deze chains ook te kunnen gebruiken om hiermee de cable attachements aan de ATX Post Landmine te verbinden. De vraag is, wat is de maximale belasting van deze chains? Misschien beter om zwaar belastbare kettingen ergens anders vandaan te halen en alleen chain collars te bestellen? Ik vind de normale attachements te duur.


Fat Gripz (Fat Gripz) - €34,90
Tsjah


Assisted Pull-up Set (Assisted Pull-up Set) - €37,90
Fortex Power Bands(geel oranje rood) voor de vriendin voor pullups / dips assistance, maar ook te gebruiken voor extra peak resistance bij andere oefeningen.


Utility strap (Utility Strap) - €19,80
Voor bescherming van de Power Bands​


Enkel Strap - Nylon met Zachte Bekleding + Triceps Touw €31,40


Totaal: €2130,28
Waarvan €224,90 optioneel

Wat zouden jullie anders doen / toevoegen / weghalen?

Goed verhaal, lekker kort ook.

MAND!
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Persoonlijk zou ik geen deadener kopen maar rubber matten. Als je dan eens verkeerd zakt boeit dat niet. De rest ziet er goed uit :) extra 5kg schijven om dumbells te maken die niet groot in diameter worden is wel handig
 
Eens met wat hierboven staat en ik zou geen foampuzzel matten kopen want dat gaat snel kapot, deze puzzelmatten raad ik aan.
Puzzelmat 96 x 96 x 0,8 cm
 
Het ligt er denk ik aan waar je prioriteiten liggen, deadliften doe ik niet direct op die puzzelmatten, maar nog eens op een 3 cm tegel (mijn schijven hebben een diameter van 38cm) en verder draait mijn zolderdeur over de puzzelmatten heen, dat gaat met dikke tegels niet lukken. Zelf zou ik een complete vloer van 3 cm tegels ook iets te “verend” vinden en de groeven tussen de tegels zouden me irriteren en het is ook nog eens duurder.
 
Het ligt er denk ik aan waar je prioriteiten liggen, deadliften doe ik niet direct op die puzzelmatten, maar nog eens op een 3 cm tegel (mijn schijven hebben een diameter van 38cm) en verder draait mijn zolderdeur over de puzzelmatten heen, dat gaat met dikke tegels niet lukken. Zelf zou ik een complete vloer van 3 cm tegels ook iets te “verend” vinden en de groeven tussen de tegels zouden me irriteren en het is ook nog eens duurder.
Ik heb voor mezelf een houten platform gemaakt van 3cm dik en 2 rubber tegels gekocht van 3cm dik. Die tegels kan ik leggen hoe en waar ik wil en zo kan ik deadliften op die tegels terwijl ik op hout sta. Die tegels dempen erg goed
 
Het ligt er denk ik aan waar je prioriteiten liggen, deadliften doe ik niet direct op die puzzelmatten, maar nog eens op een 3 cm tegel (mijn schijven hebben een diameter van 38cm) en verder draait mijn zolderdeur over de puzzelmatten heen, dat gaat met dikke tegels niet lukken. Zelf zou ik een complete vloer van 3 cm tegels ook iets te “verend” vinden en de groeven tussen de tegels zouden me irriteren en het is ook nog eens duurder.

merk niks van de groeven. en van het veren merk ik persoonlijk ook niks. Zelfs niet bij het squatten.
 
Met een beetje geduld en regelen van aanhanger/busje kan je op marktplaats best wel mooi spul vinden voor een goede prijs. De laatste tijd staat er bijv regelmatig zo'n iron master DB set op. Heb ik zelf nooit gehad maar lijkt me stuk handiger dan 50mm dumbells. Of misschien kan je een barbarian rack met lat pulley vinden voor bijna hetzelfde als je voor de nieuwe heavy D betaald....
Ik zou zelf voor een beter bankje gaan. Cable attachments zou ik betere kwaliteit kopen van wat je gebruikt en niet zo'n set goedkoop spul waarvan je de helft toch nooit gebruikt.
Je kan eventueel de goedkoopste gietijzeren schijven nemen. Daar zijn de 20kg 44cm in doorsnede en dat is fijner voor deadlifts. En als je beginner bent hoef je niet meteen zo'n hele zooi schijven in 1x te kopen.
Optioneel spul zou ik weglaten.
Zou ook even een testje doen met houten platen op het laminaat. Kan als je pech hebt best wel wat contactgeluid opleveren. Krijg je die platen trouwens wel via de trap naar boven?:P
En even opletten dat je de deur nog openkrijgt als je je vloer met 2cm of meer verhoogd
 
Hoi,

2x Olympische Dumbbellstang (Olympische Dumbbellstang) - €77,8, -
Voor dumbbells met custom gewichten door er een hoop 5kg schijven op te schuiven, hier heb ik dus wel goede klemmen voor nodig zodat de platen er niet af vallen als ze verticaal gehouden worden.


2x ATX Pro Collars (ATX Pro Collars) - €39, -
Ik twijfel tussen deze en de andere opties die hier te vinden zijn: 50mm Sluitingen voor je gewichten koop je bij Fitness Seller - Fitness Seller)

Terechte opmerking dat de klemmen goed moeten blijven zitten. Olympische Compressie-Ringsluitingen deze zijn imo wel stukken beter geschikt (niet de iets goedkopere versie pakken, dat compressie gedeelte is wat deze zo fijn maakt. Helaas niet op voorraad.... de ATX collars zijn geweldige dingen vanwege het gemak op gewone barbells, maar de gripkracht vind ik echt niet heel geweldig hier van. Ik zou overigens 2 setjes van die compressie sluitingen kopen, en 1x de ATX collars voor het werk met barbells etc (gezien jullie ook samen trainen of je soms een superset van oefeningen wil doen).

Andere optie is om een set van bijv. 4-20kg vaste dumbbells via marktplaats te kopen. Zal je richting de ~300/350 kwijt zijn gok ik, en bespaar je op collars + dumbbellstang nog een ruime 100 euro. Kost dus goed 200 euro meer, maar heb je heel veel meer gemak van. Afweging die jullie zelf moeten maken natuurlijk. Ruimte heb je er zo op het oog volgens mij meer dan genoeg voor ;)

edit: snap trouwens ook niet waarom je 300kg aan schijven wil, en 55kg dumbbells wil kunnen maken, terwijl je spreekt over een 100kg bench als droomgetal? Dan ga je toch de komende lange tijd geen 55kg dumbbells nodig hebben? Of dat moet puur voor rows ofzo zijn.
 

Terechte opmerking dat de klemmen goed moeten blijven zitten. Olympische Compressie-Ringsluitingen deze zijn imo wel stukken beter geschikt (niet de iets goedkopere versie pakken, dat compressie gedeelte is wat deze zo fijn maakt. Helaas niet op voorraad.... de ATX collars zijn geweldige dingen vanwege het gemak op gewone barbells, maar de gripkracht vind ik echt niet heel geweldig hier van. Ik zou overigens 2 setjes van die compressie sluitingen kopen, en 1x de ATX collars voor het werk met barbells etc (gezien jullie ook samen trainen of je soms een superset van oefeningen wil doen).

Andere optie is om een set van bijv. 4-20kg vaste dumbbells via marktplaats te kopen. Zal je richting de ~300/350 kwijt zijn gok ik, en bespaar je op collars + dumbbellstang nog een ruime 100 euro. Kost dus goed 200 euro meer, maar heb je heel veel meer gemak van. Afweging die jullie zelf moeten maken natuurlijk. Ruimte heb je er zo op het oog volgens mij meer dan genoeg voor ;)

edit: snap trouwens ook niet waarom je 300kg aan schijven wil, en 55kg dumbbells wil kunnen maken, terwijl je spreekt over een 100kg bench als droomgetal? Dan ga je toch de komende lange tijd geen 55kg dumbbells nodig hebben? Of dat moet puur voor rows ofzo zijn.
Jep ik heb die compressie ringsluitingen ook voor de dumbells, die zijn perfect voor dumbells. Spannen heel goed aan, heb al gehad bij incline DB press dat de atx collars verschoven op de gladde dumbell sleeves en dat wil je echt niet!. Bij deze sluitringen nog nooit gehad
 
RubenM
Even een kleine toelichting, 5rpms zijn op het moment 75kg bench, 90kg squat, 140kg dl. Verder wil ik ook graag rack pulls kunnen doen voor traps e.d., vandaar de wens om ~300kg gewicht te hebben. Dumbbell rows doe ik voor 40kg en dumbbell presses voor 30kg, ik wil wel wat ruimte om te groeien, daarom leek de mogelijkheid om 55kg dumbbells te maken mij wel een goede keuze. Bedankt voor de tips over de compressie sluitingen, die ga ik er zeker bij doen en 1 collar set minder.

Chimaira
Ik heb helaas geen geduld (want HOMEGYM!) en wil daarom niet wachten tot equipement vrij komt via marktplaats. Ik heb voor de barbarian plates gekozen omdat deze handles hebben waardoor ik ze ook kan gebruiken icm dipbelt voor weighted dips/ pullups. 44cm vs 39cm hoogte is idd wel een flink verschil in de plates, 2 rubber matten aan elke zeide van 3cm klinken dan nog aantrekkelijker dan de deadlift deadener. Ik zal de houten platen eerst testen met 1 om te kijken of het geen lawaai produceert en ik heb gelukkig een brede trap. :P
Ik moet ergens op besparen, daarom de goedkopere bank/ cable attachements. Als ik ga upgraden zal ik je tips in gedachten houden om een betere bank/ attachements te halen, thanks!

@Tegeldiscussie
De foamtegels zal ik achterwegen laten en kijken naar betere opties. Ik ben wel van plan op de houten platen te staan bij het liften, een solide ondergrond is voor mij een echte must bij het deadliften / squaten e.d.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
RubenM
Even een kleine toelichting, 5rpms zijn op het moment 75kg bench, 90kg squat, 140kg dl. Verder wil ik ook graag rack pulls kunnen doen voor traps e.d., vandaar de wens om ~300kg gewicht te hebben. Dumbbell rows doe ik voor 40kg en dumbbell presses voor 30kg, ik wil wel wat ruimte om te groeien, daarom leek de mogelijkheid om 55kg dumbbells te maken mij wel een goede keuze. Bedankt voor de tips over de compressie sluitingen, die ga ik er zeker bij doen en 1 collar set minder.

Chimaira
Ik heb helaas geen geduld (want HOMEGYM!) en wil daarom niet wachten tot equipement vrij komt via marktplaats. Ik heb voor de barbarian plates gekozen omdat deze handles hebben waardoor ik ze ook kan gebruiken icm dipbelt voor weighted dips/ pullups. 44cm vs 39cm hoogte is idd wel een flink verschil in de plates, 2 rubber matten aan elke zeide van 3cm klinken dan nog aantrekkelijker dan de deadlift deadener. Ik zal de houten platen eerst testen met 1 om te kijken of het geen lawaai produceert en ik heb gelukkig een brede trap. :P
Ik moet ergens op besparen, daarom de goedkopere bank/ cable attachements. Als ik ga upgraden zal ik je tips in gedachten houden om een betere bank/ attachements te halen, thanks!

@Tegeldiscussie
De foamtegels zal ik achterwegen laten en kijken naar betere opties. Ik ben wel van plan op de houten platen te staan bij het liften, een solide ondergrond is voor mij een echte must bij het deadliften / squaten e.d.

Oke begrijpelijk dan. Hoewel 300kg rack pulls je natuurlijk nooit gaat lukken als je 140kg dl :p extra gewichten is altijd fijn ook ivm samen trainen (of als er eens een sterkere vriend mee traint).

Over die chains ook nog een opmerking, ik snap niet echt wat precies de bedoeling is qua oefeningen er mee. Maar als je bij dip belts kijkt: ATX Dip Belt en daar het 'kettinkje' van ziet, daar staat bij dat het probleemloos is getest op 100+ kg. Ik denk dat je dus veels te zware chains wilt gebruiken waar vrij normale kettingen al te gebruiken zijn (die kettingen kan je misschien in een bouwmarkt voor amper tien euro al wel vinden, of FS lief aankijken of ze een losse ketting mee kunnen sturen voor een paar euro, weer €50 bespaard :))

Wat betreft matten, je kan ook kijken naar stalmatten en deze verlijmen, misschien ietsjes duurder maar is wel erg stevig. Een duurdere optie: Puzzelmat 100 x 100 x 2 cm heb deze zelf ook en het zijn echt super fijne dingen, hard, zit super strak in elkaar, en super makkelijk te snijden, maar wel erg prijzig helaas. Over het contactgeluid van een houten plaat op laminaat: misschien een idee om van die yoga matjes er tussen te doen om contactgeluid te verhelpen? Geen idee of het werkt, maar is een goedkope oplossing :)
 
Want ?

Uwes is lichtelijk autistisch ?

:roflol:

Een beetje wel ja. En ik houd de vloer graag schoon, alles staat bij mij op zolder waar o.a. ook een wasdroger staat (daar komt altijd wel stof uit) en een logeerbed.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Inb4
RubenM Het zijn vrij zware planken a 40kg per stuk en van goede kwaliteit, ze "plakken" aan het laminaat.

20180602_064851.jpg


20180602_072157.jpg


Bij elkaar goed voor 3.6mx2.4m. Er overheen komen 8mm rubbermatten(de goedkoopste bijna) 2mx2m. Het deadliften doe ik dan buiten de cage staand op alleen hout met 2 rubbertegels om de gewichten op te vangen. De zending komt vandaag binnen :D
 
De plek is een ongebruikte slaapkamer op de 1e verdieping van 4.5 bij 3.5. Als ondergrond is er laminaat wat ik wil beschermen. Met dit alles in gedachten, dacht ik aan het volgende:

We zijn allebei beginners en doen op het moment vooral compound lifts en willen hier sterker in worden. Ik verwacht niet dat we ooit boven 100kg bench, 200kg squat en 300kg deadliften(mijn droomgetallen) zullen komen

Het idee is mooi echter heb je ook rekening gehouden met de maximale belastbaarheid per vierkante meter van de vloer / fundering / plafond ?

Je hebt al 300 kg aan schijven te pakken , 85 kg voor de powercage , barbell liggen ook op 20 kg en nog wat other stuff + 1 of 2 x zeg maar gemiddeld 80 kg per persoon.

Dan praat je al snel over 500 / 600 kg op krap 16 vierkante meter
 
Sinds 1989 moeten vloeren ten minste een maximale belasting van 175kg/m2 hebben. Deze verdieping bestaat pas 4 jaar, de kamer is precies 16m2, wat zou betekenen dat er 2800kg in die kamer moet passen. Ik ga er wel voor zorgen dat ik de zwaarste spullen zo dicht mogelijk tegen de wand plaats en het goed verdeel. Lijkt me niet dat er dan met 500kg een probleem kan onstaan.

Hopelijk is er niet gesjoemeld tijdens de bouw :rolleyes:
 
Sinds 1989 moeten vloeren ten minste een maximale belasting van 175kg/m2 hebben. Deze verdieping bestaat pas 4 jaar, de kamer is precies 16m2, wat zou betekenen dat er 2800kg in die kamer moet passen. Ik ga er wel voor zorgen dat ik de zwaarste spullen zo dicht mogelijk tegen de wand plaats en het goed verdeel. Lijkt me niet dat er dan met 500kg een probleem kan onstaan.

Hopelijk is er niet gesjoemeld tijdens de bouw :rolleyes:

Over het algemeen worden er ook zeer ruime veiligheidsmarges gehanteerd. Mijn homegym staat op een vloer die 150kg/m2 kan hebben; bouwjaar 1982.
Ik heb gedeadlift met 200 kilo binnen de powercage van zelf 120kg. Met daarachter een bankje van 45kg, een extra bar van 20kg en ikzelf van rond de 90kg. Heb dan al dus rond 400kg binnen de m2 gezeten met 2 hoge puntlasten(want 2 voeten met deadlift). Dit gaat al erg lang goed. Overigens gebeurd dit dicht tegen de draagmuur.

Je moet alleen wel met je verstand trainen; een deadlift laten droppen zal door je vloer niet als prettig worden ervaren.
 
Je moet alleen wel met je verstand trainen; een deadlift laten droppen zal door je vloer niet als prettig worden ervaren.

Helemaal mee eens, reken eens uit hoe veel gewicht een vloer moet dragen als je een feestje organissert en iedereen hutje mutje staat.
 
Back
Naar boven