Fitness Seller

Squat techniek check

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Een max effort is zeer geschikt om weak points en flaws in techniek te identificeren. Na vele maanden weer eens een 1 rep max neergezet, dus tijd om te inventariseren.

Maar nu moet ik zeggen dat ik ze zelf niet echt zie bij mij. Kunnen jullie eens een oordeel vellen:


Ik heb het idee dat ik uit de hole wel power zat heb. Ik doe dan ook al jarenlang standaard ergens in de week paused squats. Halverwege gaat de lifts iets trager, maar is dit dan een weakpoint? Zo ja, hoe werk ik hieraan?
 
Iemand?
 
Als dat echt je weakpoint is zouden pinsquats net onder dat punt wellicht kunnen helpen.
 
Mooie squat hoor. Op dat punt ga ik altijd overdreven hard mijn heup naar voren duwen i.p.v. naar boven. Weet niet of je dat doet?
 
Als dat echt je weakpoint is zouden pinsquats net onder dat punt wellicht kunnen helpen.

Dat is wel een goede om te proberen al is de set up lastig in deze gym. Zou poseren halverwege ook een optie kunnen zijn?

Mooie squat hoor. Op dat punt ga ik altijd overdreven hard mijn heup naar voren duwen i.p.v. naar boven. Weet niet of je dat doet?

Thanks. Dat is inderdaad wat ik doe. Ik gebruik flinke hip drive om uit de hole te ‘springen’. Daarna is het heupen naar voren.
 
Ik zou dan eerder aan box squats denken dan aan paused squats.
 
Jep je squat ziet er echt mooi uit! Ik zie niet echt een probleem ergens... het is een PR dus logisch dat ie op een bepaald punt een tikje trager zal gaan, maar je hebt nergens form breakdown en speed ziet er gewoon goed uit. Had ik maar zon squat :(
 
Ik zou dan eerder aan box squats denken dan aan paused squats.

Dat is het proberen waard. Plus heb deze nog nooit gedaan. Nieuwe dingen willen nog weleens een impuls geven.

Niet obsessief naar sticking points zoeken als ze er niet zijn. Gewoon sterker worden

Daar heb je een punt. Misschien is de conclusie dat er geen duidelijke weak points zijn.

Jep je squat ziet er echt mooi uit! Ik zie niet echt een probleem ergens... het is een PR dus logisch dat ie op een bepaald punt een tikje trager zal gaan, maar je hebt nergens form breakdown en speed ziet er gewoon goed uit. Had ik maar zon squat :(

Thanks you! :)
 
Toch nog even een vraag. Mijn bar positie is low bar, maar van nature blijf ik graag redelijk rechtop. Daarmee wordt het iets meer quad dominant en minder posterior chain (toch?).

Zou minder knee travel en meer forward buigen met mijn torso in the long run voor een betere squat zorgen?
 
Toch nog even een vraag. Mijn bar positie is low bar, maar van nature blijf ik graag redelijk rechtop. Daarmee wordt het iets meer quad dominant en minder posterior chain (toch?).

Zou minder knee travel en meer forward buigen met mijn torso in the long run voor een betere squat zorgen?

Je bar positie nu is eerder ergens tussen high en low bar in dan low bar. Als je met beter bedoeld techniek, hangt helemaal af van je lichaamsverhoudingen of dit de juiste aanpassingen zijn. Lange benen, kort torso is vaak meer forward lean , maar zou gewoon proberen en hier filmpje droppen.
 
Ik vind een 1RM poging nu net geen goeie gelegenheid om je techniek te beoordelen. Bij een 1RM poging gaat er altijd wel meer mis dan tijdens je gewone training en dat is op zich helemaal geen probleem.
Persoonlijk zou ik dit PR dus niet gaan gebruiken om je techniek te gaan beoordelen.
Dat gezegd zijnde ziet dit er erg goed uit voor een PR squat! :thumbup:

Een beetje meer forward lean zou kunnen helpen om zwaarder te squatten. Je hebt dan iets meer spiermassa ter beschikking. Maar je moet je er ook goed bij voelen en er vertrouwen in hebben. Is dat niet zo dan brengt het misschien niet veel op.
Maar je zou het eens kunnen proberen.
Barbell iets lager leggen en wat meer voorover leunen. Je zal merken dat de diepte dan ook iets minder zal zijn, hoewel je'm nu ook mooi afknipt (volgens mij) net onder parallel.
 
Ik vind een 1RM poging nu net geen goeie gelegenheid om je techniek te beoordelen. Bij een 1RM poging gaat er altijd wel meer mis dan tijdens je gewone training en dat is op zich helemaal geen probleem.
Persoonlijk zou ik dit PR dus niet gaan gebruiken om je techniek te gaan beoordelen.
Dat gezegd zijnde ziet dit er erg goed uit voor een PR squat! :thumbup:

Een beetje meer forward lean zou kunnen helpen om zwaarder te squatten. Je hebt dan iets meer spiermassa ter beschikking. Maar je moet je er ook goed bij voelen en er vertrouwen in hebben. Is dat niet zo dan brengt het misschien niet veel op.
Maar je zou het eens kunnen proberen.
Barbell iets lager leggen en wat meer voorover leunen. Je zal merken dat de diepte dan ook iets minder zal zijn, hoewel je'm nu ook mooi afknipt (volgens mij) net onder parallel.

Waar heb jij de bar liggen? Hij ligt bij mij bovenop de achterkant van mijn schouders. Lager dan dit en dan glijdt die zo van mijn rug af denk ik.



Dan nog een vraagje. Is high bar, net zoals front squats bijvoorbeeld - een zinnige variatie om in mijn schema te stoppen? Of moet ik gewoon altijd bij low bar blijven?
 
Je hebt zo'n knokige ribbel op de achterkant van je schouderbladen. Daar leg ik 'm net onder. Soms ook iets lager, maar als ik dat vaak doe krijg is soms last van de ellebogen.
Die echt lage positie zorgt wel voor betere prestaties bij mij.

Je kan zeker en vast high bar in je schema steken. Eigenlijk is er niet zo'n heel groot verschil tussen de 2 variaties. Met beiden kan je erg sterk worden.
Als je het vaakst low bar squat kan je high bar als variatie in je schema steken maar vise versa werkt uiteraard ook.
 
Dan nog een vraag, waar ik niet een nieuw topic voor wil aanmaken (al mijn squat vragen centraal dan maar).

Je ziet heel vaak dat bij zwaardere gewichten de eccentric langzamer gaat dan bij lichtere gewichten, ook bij mij. Een rep duurt zeg maar een stuk langer. Is dit wel wenselijk? Ik voel me dan meer in control, maar wellicht verspil ik zo ook meer kracht en energie.
 
Als je een rep mist omdat je controle verliest is dat veel erger dan wanneer je iets trager beweegt en controle kan houden.
De bedoeling is om zo snel mogelijk te bewegen, zonder controle te verliezen. Als dat dus iets trager wordt bij zware reps, dan is dat maar zo.
Zolang je er niet steeds tempo reps van moet maken zie ik geen probleem.
 
Toch nog even een vraag. Mijn bar positie is low bar, maar van nature blijf ik graag redelijk rechtop. Daarmee wordt het iets meer quad dominant en minder posterior chain (toch?).

Zou minder knee travel en meer forward buigen met mijn torso in the long run voor een betere squat zorgen?
Mechanisch ga je van nature al in deze houding wat kan inhouden dat JIJ hier sterker in bent. Ik zelf ben ook ''relatief'' rechtop tijdens een lowbar positie. Een betere squat is het vinden van jouw meest efficiënte weg om de bar in het midden van het zwaarte punt te houden.

Waar heb jij de bar liggen? Hij ligt bij mij bovenop de achterkant van mijn schouders. Lager dan dit en dan glijdt die zo van mijn rug af denk ik.



Dan nog een vraagje. Is high bar, net zoals front squats bijvoorbeeld - een zinnige variatie om in mijn schema te stoppen? Of moet ik gewoon altijd bij low bar blijven?
Ligt aan de intenties van de oefeningen en de afweging in je programmering.

Dan nog een vraag, waar ik niet een nieuw topic voor wil aanmaken (al mijn squat vragen centraal dan maar).

Je ziet heel vaak dat bij zwaardere gewichten de eccentric langzamer gaat dan bij lichtere gewichten, ook bij mij. Een rep duurt zeg maar een stuk langer. Is dit wel wenselijk? Ik voel me dan meer in control, maar wellicht verspil ik zo ook meer kracht en energie.
Acceleratie tijden het ecentrische gedeelte betekent dat je in de bodem deze weerstand moet ombuigen naar concentrisch wat het heel lastig maakt tijdens relatief zware intensiteiten. Soms zie je mensen de laatste portie van een ecentrische gedeelte versnellen om maximale potentie te krijgen vanuit de ''stretch reflex'' echter heeft ''dive bomben'' naar mijn mening geen extra toevoeging behalve een verhoogde kans op technische fouten.
 
Sinds 3 weken besloten om low bar voorlopig te laten voor wat het is. Het gewicht dragen en uitlopen is een verademing met high bar vergeleken die - toch wel ongemakkelijke - low bar positie. Op de lange termijn is dit denk ik een squat die langer mee gaat (voor mij dan). Straks een AMRAP met 140kg, eens kijken hoe het krachtwijs ervoor staat.
 
Als jouw high-bar beter af gaat. Dan zie ik weinig reden om jezelf te martelen met low-bar.
 
Om toch deze vraag te stellen zonder daarvoor een nieuwe topic te openen..

Mijn all time records zijn een 140kg paused bench, 150kg touch and go en een 190kg squat. HOE kan mijn squat nou zo achter lopen relatief? Gasten die 150 benchen zie ik vrijwel altijd ruim 200 squatten.

Om je voor te stellen, voor benchen doe ik maar wat. Een zware dag en een rep dag. Soms een heavy single met wat backoff sets en soms AMRAPS met 100kg voor de fun. Whatever goed voelt die dag.

Dit terwijl ik squat al jarenlang autistisch programmeer. Heavy, medium, low dagen. Altijd mijn techniek aan het perfectioneren. Veel paused gedaan altijd, soms ook tempo squats. Focus op progressive overlod. Qua accesory vaak single leg work zoals lunges en anders leg press/hack squats.

Aangezien ik er klaar mee ben benader ik squat nu net als bench. Ik doe waar the fuck ik zin in heb. Maar de vraag lingers on, hoe kan dit?
 
Back
Naar boven