AndroidHealthClinic

Maagverkleining (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dineshh9

Novice
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
95kg
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort weer begonnen met trainen etc. Nu wil ik het maximale eruit kunnen halen en goed op m'n voeding letten.

In 2016 heb ik een maagverkleining gehad. Ik ben 1.86m en woog voor de operatie 158kg. Op dit moment weeg ik 95kg. Nu merk ik dat het gewicht iets wat stil staat, en lijkt het mij hèt moment om m'n fitness weer op te pakken.

Nadat ik ben afgevallen is het doel voor nu om geleidelijk weer m'n spiermassa op te bouwen.

Echter..

Ik kan niet hele maaltijden naar binnen werken. Een maaltijd voor mij is nog steeds beperkt tot 4 á 5 hapjes per maaltijd. Hierdoor kom ik niet aan m'n benodigde kcal op een dag. Volgens verschillende berekeningen zou ik over een hele dag gezien aan de 1900 - 2200 kcal moeten komen. Nu kom ik slechts op 1200/1300 kcal uit

Heeft iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Iemand die dezelfde vragen heeft gehad?

Bij voorbaat dank,

Dinesh
 
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort weer begonnen met trainen etc. Nu wil ik het maximale eruit kunnen halen en goed op m'n voeding letten.

In 2016 heb ik een maagverkleining gehad. Ik ben 1.86m en woog voor de operatie 158kg. Op dit moment weeg ik 95kg. Nu merk ik dat het gewicht iets wat stil staat, en lijkt het mij hèt moment om m'n fitness weer op te pakken.

Nadat ik ben afgevallen is het doel voor nu om geleidelijk weer m'n spiermassa op te bouwen.

Echter..

Ik kan niet hele maaltijden naar binnen werken. Een maaltijd voor mij is nog steeds beperkt tot 4 á 5 hapjes per maaltijd. Hierdoor kom ik niet aan m'n benodigde kcal op een dag. Volgens verschillende berekeningen zou ik over een hele dag gezien aan de 1900 - 2200 kcal moeten komen. Nu kom ik slechts op 1200/1300 kcal uit

Heeft iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Iemand die dezelfde vragen heeft gehad?

Bij voorbaat dank,

Dinesh
Maaltijden met weinig volume hoog in kcal , je moet beseffen dat 1200/1300 een klein kind nodig heeft...
 
Maaltijdfrequentie opvoeren?
 
Maaltijden met weinig volume hoog in kcal , je moet beseffen dat 1200/1300 een klein kind nodig heeft...
Ja dat is dus heel het probleem. Ik ben me ervan bewust dat dit veel te weinig is. Laag volumegehalte had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik ga ff wat recepten googlen thanks!
 
Maaltijdfrequentie opvoeren?
Meerdere malen geprobeerd, alleen is het zo dat ik bijvoorbeeld een bord rijst met kip, schep ik 'm om 10.00 op, ik het bord pas om 15.00 leeg heb (bij wijze van).
 
Ben je al bij de dokter langs geweest? Wat zegt hij ervan?
 
dat gaat hem niet meer worden met een maagverkleining. die hoeveelheden eten om spiermassa op te bouwen. misschien met de tijd dat je maag wat gaat uitrekken. weightgainers omdat die vloeibaar zijn... :shrug:
 
dat gaat hem niet meer worden met een maagverkleining. die hoeveelheden eten om spiermassa op te bouwen. misschien met de tijd dat je maag wat gaat uitrekken. weightgainers omdat die vloeibaar zijn... :shrug:

Moet eerlijk zeggen dat deze na een kleine 2.5 jaar wel aardig is opgerekt. Welis waar nòg geen gehele maaltijd maar kan wel meerdere keren kleinere porties op. een broodje bijvoorbeeld gaat wel vlot naar binnen als het ware.(dat is het niveau nu). Ben dus na de post van Ciron gister opzoek naar voedsel met een klein volume en een hoog kcal gehalte.

Enige suggesties?
 
Ben je al bij de dokter langs geweest? Wat zegt hij ervan?

Ja, moet heel eerlijk zeggen die helpen je door het traject heen. Houden ieder jaar bij of je blijft afvallen ja of nee, en voorderest doen ze niet heel veel na een ingreep.
 
noten zijn hoog in kcal en proteine. pindakaas dik smeren roomboter erbij. op die manier is dat een idee?

Moet eerlijk zeggen dat deze na een kleine 2.5 jaar wel aardig is opgerekt. Welis waar nòg geen gehele maaltijd maar kan wel meerdere keren kleinere porties op. een broodje bijvoorbeeld gaat wel vlot naar binnen als het ware.(dat is het niveau nu). Ben dus na de post van Ciron gister opzoek naar voedsel met een klein volume en een hoog kcal gehalte.

Enige suggesties?
 
Na een ingreep komt er een periode dat je gewicht stabiliseerd. hierbij kom je 5 tot 10% van je afgevallen gewicht na de ingreep weer aan. Momenteel zit ik in die fase. Ik kan ook meer eten dan normaal. Vandaar dat het voor mij de tijd lijkt om dus mijn fitness op te pakken. Ik heb ook geen verdere doelen hierbij. Slechts meer spiermassa kweken. (vooral na wat ik ben verloren na de operatie).
 
noten zijn hoog in kcal en proteine. pindakaas dik smeren roomboter erbij. op die manier is dat een idee?
Noten is inderdaad een heel goed idee. 100gram is maar 2 handjes, is op 5 min opgegeten en bevat al snel 500-600kcal ( cashewnoten die ik eet alleszins).
 
noten zijn hoog in kcal en proteine. pindakaas dik smeren roomboter erbij. op die manier is dat een idee?
Zeker een goed idee. Had altijd gedacht dat dat uit den boze was. Zelf heb ik een kantoor baan waardoor het inprincipe makkelijker zou moeten zijn eetmomenten aan te houden. En het makkelijker zou moeten zijn even snel een boterham naar binnen te werken.

Momenteel doe ik tijdens m'n voeding door 3 proteine (Smart Proteine) shakes op een dag drinken. Avond eten is 9 vd 10x kip met gegrilde groente (paprika etc). Ik loop denk ik veel kcal mis in m'n ontbijt & lunch naast de shakes.
 
In 2016 woog je 158 kilo bij een hoog vet% (waarschijnlijk rond de 50%). Je verbrande wellicht een 2500-2700 kcal per dag bij normale activiteit. Je kreeg een maagverkleining. Hierdoor kon je zeker in het begin waarschijnlijk maar een 800-1000 kcal binnenkrijgen al nam dat met de tijd geleidelijk aan iets toe. Dat is een groot kcal tekort en daarmee val je snel veel af (wat ook het doel was). Maar door de adaptiviteit van de stofwisseling, ging je in de loop der tijd ook steeds iets minder verbranden waardoor je op een gegeven moment (nu) stilstaat.

Waar je dus begon met een verbranding van 2500-2700, is deze nu over de jaren heen geleidelijk gedaald naar nog maar een +-1300 (Aangezien je deze hoeveelheid nu eet en daarmee al een tijdje stabiel blijft qua gewicht). Dit is grotendeels omkeerbaar door geleidelijk aan meer te eten.

Heb daar laatst toevallig een artikel over geschreven:
Adaptiviteit van de stofwisseling en mitigerende maatregelen

Wat betekent dit voor jou? Jij zit in een wat moeilijkere situatie omdat je stofwisseling heel erg ver verlaagd is (waardoor de omgekeerde aanpassing trager kan verlopen) EN het meer eten in jouw geval iets moeilijker is. Dus hoe zou ik dit in jouw geval aanpakken:

Week 1: 1400 kcal: E100, K150, V44
Week 2: 1500 kcal: E100, K175, V44
Week 3: 1600 kcal: E100, K200, V44
Week 4: 1700 kcal: E125, K200, V44
Week 5: 1800 kcal: E125, K200, V55
Week 6: 1900 kcal: E125, K225, V55
Week 7: 2000 kcal: E125, K250, V55
Week 8: 2100 kcal: E125, K250, V66
Week 9: 2200 kcal: E150, K250, V66
Week 10: 2300 kcal: E150, K275, V66
Week 11: 2400 kcal: E150, K275, V77
Week 12: 2500 kcal: E150, K300, V77
Week 13: 2600 kcal: E150, K325, V77
Week 14: 2700 kcal: E150, K325, V88
Week 15: 2800 kcal: E150, K350, V88
Week 16: 2900 kcal: E175, K350, V88.

Je kan het trainen heel rustig oppakken. Begin gewoon met 2-3 maal per week een korte sessie van 45 minuten op een acceptabele intensiteit. Concentreer je vooral op het aanleren van de oefeningen en het bewegingspatroon. Naarmate de weken vorderen en je de oefeningen goed beheerst en hoger zit in je voedingsinname kun je jouw trainingen intensiveren en wat meer sets/volume toevoegen.

Door de geleidelijke aanpak krijg je de tijd om te wennen aan het innemen van meer voeding. In het begin zul je soms wat frequenter moeten eten en/of wat voedingsmiddelen nemen die wat minder goed vullend zijn / sneller verteren om aan de benodigde kcal te komen, maar je zult zien dat het meer eten went. Ook met maagband. In deze 4 maanden zul je waarschijnlijk qua fysiek vooruit gaan door opbouw in spiermassa. Voor meer info lees vooral even het artikel door wat ik eerder gelinkt had. Dan weet je wat je kunt verwachten.

Na 16 weken blijf je lekker doortrainen. Maar gaan de kcal omlaag naar een 2200 (E150, K200, V88). Op deze inname blijf je vervolgens 3-4 maanden. Je zult zien dat je nu ondanks dat je ruim 1000 kcal meer eet dan dat je nu doet, toch af zult vallen. Vet% zal weer redelijk snel verder dalen.

Gedurende deze periode zou een stukje coaching / begeleiding mooi zijn. Zeker omdat er mogelijk gedurende het traject een of ander bijgesteld moet worden op basis van de resultaten. Maar het kan zeker ook zonder. Als je vragen hebt post ze gerust hier. Er zijn vast mensen die je verdere tips etc kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
In 2016 woog je 158 kilo bij een hoog vet% (waarschijnlijk rond de 50%). Je verbrande wellicht een 2500-2700 kcal per dag bij normale activiteit. Je kreeg een maagverkleining. Hierdoor kon je zeker in het begin waarschijnlijk maar een 800-1000 kcal binnenkrijgen al nam dat met de tijd geleidelijk aan iets toe. Dat is een groot kcal tekort en daarmee val je snel veel af (wat ook het doel was). Maar door de adaptiviteit van de stofwisseling, ging je in de loop der tijd ook steeds iets minder verbranden waardoor je op een gegeven moment (nu) stilstaat.

Waar je dus begon met een verbranding van 2500-2700, is deze nu over de jaren heen geleidelijk gedaald naar nog maar een +-1300 (Aangezien je deze hoeveelheid nu eet en daarmee al een tijdje stabiel blijft qua gewicht). Dit is grotendeels omkeerbaar door geleidelijk aan meer te eten.

Heb daar laatst toevallig een artikel over geschreven:
Adaptiviteit van de stofwisseling en mitigerende maatregelen

Wat betekent dit voor jou? Jij zit in een wat moeilijkere situatie omdat je stofwisseling heel erg ver verlaagd is (waardoor de omgekeerde aanpassing trager kan verlopen) EN het meer eten in jouw geval iets moeilijker is. Dus hoe zou ik dit in jouw geval aanpakken:

Week 1: 1400 kcal: E100, K150, V44
Week 2: 1500 kcal: E100, K175, V44
Week 3: 1600 kcal: E100, K200, V44
Week 4: 1700 kcal: E125, K200, V44
Week 5: 1800 kcal: E125, K200, V55
Week 6: 1900 kcal: E125, K225, V55
Week 7: 2000 kcal: E125, K250, V55
Week 8: 2100 kcal: E125, K250, V66
Week 9: 2200 kcal: E150, K250, V66
Week 10: 2300 kcal: E150, K275, V66
Week 11: 2400 kcal: E150, K275, V77
Week 12: 2500 kcal: E150, K300, V77
Week 13: 2600 kcal: E150, K325, V77
Week 14: 2700 kcal: E150, K325, V88
Week 15: 2800 kcal: E150, K350, V88
Week 16: 2900 kcal: E175, K350, V88.

Je kan het trainen heel rustig oppakken. Begin gewoon met 2-3 maal per week een korte sessie van 45 minuten op een acceptabele intensiteit. Concentreer je vooral op het aanleren van de oefeningen en het bewegingspatroon. Naarmate de weken vorderen en je de oefeningen goed beheerst en hoger zit in je voedingsinname kun je jouw trainingen intensiveren en wat meer sets/volume toevoegen.

Door de geleidelijke aanpak krijg je de tijd om te wennen aan het innemen van meer voeding. In het begin zul je soms wat frequenter moeten eten en/of wat voedingsmiddelen nemen die wat minder goed vullend zijn / sneller verteren om aan de benodigde kcal te komen, maar je zult zien dat het meer eten went. Ook met maagband. In deze 4 maanden zul je waarschijnlijk qua fysiek vooruit gaan door opbouw in spiermassa. Voor meer info lees vooral even het artikel door wat ik eerder gelinkt had. Dan weet je wat je kunt verwachten.

Na 16 weken blijf je lekker doortrainen. Maar gaan de kcal omlaag naar een 2200 (E150, K200, V88). Op deze inname blijf je vervolgens 3-4 maanden. Je zult zien dat je nu ondanks dat je ruim 1000 kcal meer eet dan dat je nu doet, toch af zult vallen. Vet% zal weer redelijk snel verder dalen.

Gedurende deze periode zou een stukje coaching / begeleiding mooi zijn. Zeker omdat er mogelijk gedurende het traject een of ander bijgesteld moet worden op basis van de resultaten. Maar het kan zeker ook zonder. Als je vragen hebt post ze gerust hier. Er zijn vast mensen die je verdere tips etc kunnen geven.

Super bedankt! Ik zal me proberen aan dit schema te houden. Het is voor nu belangrijk in kaart te brengen wat ik zoal moet en kan eten op een dag. Heb de cashew noten al in mijn schema toegepast. Voor de 1e dag echt letten op wat ik eet en welke waardes ik binnen krijg is het vrij goed gegaan. Zat vandaag tegen de 2000 kcal aan. Gaat dus de goede kant op!!
 
Als je 2000 al haalt (ook al is dat deels met veel noten / vloeibare voeding), dan zal het best lukken om direct te beginnen bij week 3 of 4 en vanuit daar rustig ophogen.
 
Je moet je eerst afvragen wat je doel is denk ik, wil je nog meer gewicht verliezen gelijk blijven (spiermassa ipv vetmassa) of aankomen.

Ik heb zelf crohn en short bowel syndrome (nog 1.30m dunne darm), ik ben net zoals jij denk ik iemand die zeker buiten de gewone kaders valt, ik woog in april nog 50,9kg nu 57 dus er is veel mogelijk.
Wij als uitzonderingsgevallen zullen dus nog meer inventief moeten zijn om ons doel te bereiken.
Ik zelf gebruik bv om aan te komen extra drinkvoeding van nutricia (die is er ook in een klein volume) ik gooi daar nog eens extra whey eiwit doorheen, Roomboter pindakaas tijdelijk veel koolhydraten maar mijn doel is dan ook eerst aankomen zodat ik genoeg energie en eiwitten heb om überhaupt spiermassa op te bouwen want dit blijft voor ons mensen op de lange termijn heel moeilijk .

Ik heb wel eens gehoord van mensen met een maagverkleining dat zij bewust vloeibaar meer gingen eten omdat dat makkelijker ging, denk hierbij aan sorbetijs met slagroom, volle melk volle yoghurt snelle kh bv honing suiker Ranja. Niet gezond allemaal maar het zit vol calorieën.

Ik zou sowieso met je arts/diëtist overleggen wat je wilt, ik krijg bv de drinkvoeding en de whey eiwitten vergoed.

Maar één ding is zeker het word een langdurig proces ik ben per slot al 36 jr bezig Whawhawha...... Probeer vooral ook te genieten vh fitnessen en van het leven, je bent per slot toch maar mooi 60kg afgevallen

Mocht je nog vragen hebben hoe ik met voeding omga mbt fitness kun je me altijd een bericht sturen gr
 
Nog één tip die bij mij erg goed werkt, hou elke dag preciessss bij wat je eet en drinkt, je doet dit bv met de eetmeter vh voedingscentrum maar er zijn meerdere apps hiervoor.
Hierdoor krijg je een veel beter overzicht of je nu goed bezig bent of dat je nog veels te laag of te hoog zit in bv kh eiwitten of vetten gr en suc6
 
Whawhawha nog één tip: MCT VETTEN, die worden ook heel gemakkelijk opgenomen ik gebruik ze ipv Roomboter
Nog een tip: extra vierge olijfolie, smaakt goed en lekker over zowat alles, één eetlepel veeeel calorieën
 
Back
Naar boven