MuscleMeat

Intermittent fasting en langzaam werkende koolhydraten

Bezoekers in dit topic

Richard SD

Novice
Lid geworden
9 jun 2018
Berichten
4
Waardering
1
Hallo allemaal,

Bij bepaalde voedingssupplementen zie je soms bij de productinformatie staan dat het koolhydraten bevat die langzaam of zelfs de hele dag door door het lichaam worden opgenomen.

Bij intermittent fasting wil je in het fasting window geen constante insuline werking hebben.

Maakt dat de bovengenoemde koolhydraten ongeschikt voor inname bij intermittent fasting ?

Alvast mijn dank voor jullie kennis en input!
 
Nee in principe niet. Het IF werkt zo dat je na 6 tot 12 uur 'over gaat' op vetverbranding en dus na minimaal 16 uur vasten al enkele tijd geen directe energie meer haalt uit je voeding van daarvoor. Deze langzame koolhydraten lijken mij voor zover ik weet daarbij inbegrepen. Wel zou ik hoge aantallen eiwitten en koolhydraten niet perse aan het eind van je eating window plannen aangezien dit wel duidelijk een insuline piek kan veroorzaken. Dat is weer iets wat je niet wilt met IF..
 
Nee in principe niet. Het IF werkt zo dat je na 6 tot 12 uur 'over gaat' op vetverbranding en dus na minimaal 16 uur vasten al enkele tijd geen directe energie meer haalt uit je voeding van daarvoor. Deze langzame koolhydraten lijken mij voor zover ik weet daarbij inbegrepen. Wel zou ik hoge aantallen eiwitten en koolhydraten niet perse aan het eind van je eating window plannen aangezien dit wel duidelijk een insuline piek kan veroorzaken. Dat is weer iets wat je niet wilt met IF..

Bedankt voor de reactie!

Ik begrijp eruit dat je niet voor 100% zeker bent van de niet insuline werking voor langzame koolhydraten binnen het fasting window. Maar dat je vermoedt dat er "gewoon" langzame koolhydraten van supplementen geconsumeerd kunnen worden binnen het eating window. Ik heb dus dezelfde gedachte maar raakte aan het twijfelen door de genoemde tekst in mijn eerste post met betrekking tot het afgeven van langzame koolhydraten gedurende de gehele dag.

Ik begrijp nog niet wat je bedoelt met de minimaal 16 uur vasten. Wellicht kun je dat nog wat gedetailleerder omschrijven?

Alvast mijn dank weer!

Groet,

Richard.
 
Bedankt voor de reactie!

Ik begrijp eruit dat je niet voor 100% zeker bent van de niet insuline werking voor langzame koolhydraten binnen het fasting window. Maar dat je vermoedt dat er "gewoon" langzame koolhydraten van supplementen geconsumeerd kunnen worden binnen het eating window. Ik heb dus dezelfde gedachte maar raakte aan het twijfelen door de genoemde tekst in mijn eerste post met betrekking tot het afgeven van langzame koolhydraten gedurende de gehele dag.

Ik begrijp nog niet wat je bedoelt met de minimaal 16 uur vasten. Wellicht kun je dat nog wat gedetailleerder omschrijven?

Alvast mijn dank weer!

Groet,

Richard.

Met betrekking tot de 16 uur: het IF concept is ontworpen als 16 uur vasten en 8 uur eating window. Binnen deze 16 uur gebeuren enkele dingen, waaronder het overgaan van energie halen uit voeding van het eten naar energie halen uuit vetopslag. Na ongeveer 6 tot 12 uur gaat je lichaam over in het verbranden van vet en het energie halen uit je vetvoorraad. Is je vraag zo beantwoord?
 
Met betrekking tot de 16 uur: het IF concept is ontworpen als 16 uur vasten en 8 uur eating window. Binnen deze 16 uur gebeuren enkele dingen, waaronder het overgaan van energie halen uit voeding van het eten naar energie halen uuit vetopslag. Na ongeveer 6 tot 12 uur gaat je lichaam over in het verbranden van vet en het energie halen uit je vetvoorraad. Is je vraag zo beantwoord?

Ik snap nu wat je bedoelt. Mijn fasting window is inderdaad minimaal 16 uur. Alles wat daar bovenop komt zie ik als winst voor de vetverbranding.
Ik heb mijn oorspronkelijke vraag ook gesteld aan 2 verkopers van supplementen. Van eentje heb ik nu reactie ontvangen.
Die geeft aan dat de vraag lastig te beantwoorden valt vanwege de vele factoren die ermee samenhangen. Daardoor is het ook ondoenlijk om het te berekenen. Het is dus denk ik ook een kwestie van een inschatting maken/intuitie en aangezien die bij ons beide dezelfde is zal dat wellicht ook wel wat aangeven ?! ;)
 
Ik heb ondertussen wel genoeg kennis mbt IF om te kunnen melden dat in die 16 uur vasten al vet wordt verbrandt en die koolhydraten in dat opzich niets uitmaken!
 
Ik heb ondertussen wel genoeg kennis mbt IF om te kunnen melden dat in die 16 uur vasten al vet wordt verbrandt en die koolhydraten in dat opzich niets uitmaken!
Ok, wederom bedankt! Ik ben nu meer gerustgesteld om binnen het eating window ook langzame koolhydraten (al dan niet van supplementen) tot mij te nemen.
 
Uiteindelijk gaat het om het kcal tekort en niet om de tijden waarop je eet.
 
Uiteindelijk gaat het om het kcal tekort en niet om de tijden waarop je eet.

Het is altijd weer wachten tot het moment dat iemand dit zegt.

En het bij het juiste eind heeft. :D
 
Uiteindelijk gaat het om het kcal tekort en niet om de tijden waarop je eet.

Uiteindelijk gaat het erom hoe jij het droogtrainen het beste volhoudt.. Als je je kcals tekort anders niet volhoudt en je wil gezondheidsvoordelen toevoegen aan je levensstijl is IF geen verkeerde keus
 
Uiteindelijk gaat het om het kcal tekort en niet om de tijden waarop je eet.

Het is altijd weer wachten tot het moment dat iemand dit zegt.
En het bij het juiste eind heeft. :D

Voor veel mensen klopt dit. Echter als je verder gevorderd bent gaan zulke aspecten meer en meer een rol spelen en klopt je uitspraak minder.
 
Back
Naar boven