AndroidHealthClinic

13%, Vetmeting Tanita SC-330, 'betrouwbaar?'

Bezoekers in dit topic

smitjr

Cool Novice
Lid geworden
30 apr 2018
Berichten
221
Waardering
113
Lengte
1m90
Massa
87kg
Vetpercentage
17%
Vandaag een leuke verrassing, er was blijkbaar wel een weegschaal/vet% meter aanwezig in de sportschool + iemand die wist hoe het werkt. :D

Apparaat: Tanita SC-330 (ff gegoogled, het lijkt geen rommel te zijn, kostte iets van €2000,-).

Zie bijgevoegde foto. Dit was gemeteng direct na het trainen. Enigszins bezweet, dat zou invloed kunnen hebben op de meting.

Resultaat 13,0%. Had ik niet verwacht :o, maar heb nul referentie.

Kent iemand Tanita, of dit type SC-330?
Is dat een redelijk betrouwbare meting?
(Ik wil deze vaker gaan gebruiken)

IMG-20180614-WA0006.jpeg
 
Nee weegschalen zijn niet betrouwbaar.
Meten met tang (door ervaren iemand) is betere optie
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Niet betrouwbaar nee, het enige wat ze meten is je gewicht en je elektrische weerstand, dat samen met het gewicht dat je in geeft zou op wonderlijke wijze voldoende zijn om dit allemaal te bereken. Dat kan simpelweg nooit nauwkeurig.
 
Ben het niet helemaal mee eens dat ze niet betrouwbaar zijn. Je moet alleen wel weten hoe/wanneer te gebruiken.

Mijn man heeft als gadget (omdat onze vorige weegschaal bij 4x achter elkaar erop staan, er 4 verschillende getallen uitkwamen met zo 4kg verschil ertussen) de RD 953 aangeschaft.

Als ik in de spiegel kijk of mijn man zie weet ik onze vetpercentages wel globaal. Deze weegschaal geeft de juiste getallen aan.

Maar: het moment van wegen op een dag is belangrijk. Het best is in de avond. Sowieso geen bezweet lichaam of zweetvoeten ;). En direct na een training waarin je veel gezweet hebt geeft het sowieso een lager vetpercentage aan.
Ik ben benieuwd naar je meting als je keer in de avond gaat trainen en daarvoor gaat meten.

Niks is 100%, een spiegel niet, een weegschaal niet, een tang niet.
Een goede weegschaal geeft een goede indicatie.
 
Zoiets dacht ik al, thanks voor het antwoord. Zal volgende keer eens voor de grap net voor de training meten.

En idd iemand met het juiste gereedschap moeten vinden. Iemand een idee in omgeving Gorinchem of Zwijndrecht?
 
Is goed Kristel


Jullie zijn zo obsessief en neurotisch met jullie vetpercentage bezig dat er iedere week een huidplooimeter te voorschijn wordt getoverd. Die jullie blindelings vertrouwen...

Het zal mij echt worst zijn of m'n weegschaal vetpercentage van 18 of 19% aangeeft. Maar ja, ik zet dan ook geen spuiten.
Btw topic starter heeft echt wat aan jullie bijdrage.

Ik zou jullie bijna uitnodigen hier eens op de weegschaal te komen staan. Praten we daarna verder... :roflol:
 
Jullie zijn zo obsessief en neurotisch met jullie vetpercentage bezig dat er iedere week een huidplooimeter te voorschijn wordt getoverd. Die jullie blindelings vertrouwen...

Het zal mij echt worst zijn of m'n weegschaal vetpercentage van 18 of 19% aangeeft. Maar ja, ik zet dan ook geen spuiten.
Btw topic starter heeft echt wat aan jullie bijdrage.

Ik zou jullie bijna uitnodigen hier eens op de weegschaal te komen staan. Praten we daarna verder... :roflol:

Ga van dit forum af. Dat gehaat steeds over AAS gebruik.

Doei Kristel.
 
Hou een marge aan van 10% dan klopt het ongeveer.

AKA je hebt er niet heel veel aan als je een enkele meting doet.
 
Ga van dit forum af. Dat gehaat steeds over AAS gebruik.
Doei Kristel.
Daar gaan we weer... Wat een korte pikkies hier :headbang:
Het gaat hier over weegschalen.

En om on topic te blijven. Nee, er zijn genoeg weegschalen niet betrouwbaar. Ik heb er met 2 ervaring. De ene deugde niet (bij een fysio) de ander (hierboven genoemd) wel. Maar dat is mijn ervaring.
 
Daar gaan we weer... Wat een korte pikkies hier :headbang:
Het gaat hier over weegschalen.

En om on topic te blijven. Nee, er zijn genoeg weegschalen niet betrouwbaar. Ik heb er met 2 ervaring. De ene deugde niet (bij een fysio) de ander (hierboven genoemd) wel. Maar dat is mijn ervaring.

Geloof me, die van mij is alles behalve kort..
 
Daar gaan we weer... Wat een korte pikkies hier :headbang:
Het gaat hier over weegschalen.

En om on topic te blijven. Nee, er zijn genoeg weegschalen niet betrouwbaar. Ik heb er met 2 ervaring. De ene deugde niet (bij een fysio) de ander (hierboven genoemd) wel. Maar dat is mijn ervaring.

Je hapt wel snel zeg:windup:
 
Jullie zijn zo obsessief en neurotisch met jullie vetpercentage bezig dat er iedere week een huidplooimeter te voorschijn wordt getoverd.

Je kent me duidelijk door en door :roflol:
 
Spiegel is wel 100%, alleen je eigen interpretatie ervan niet :)
 
Daar gaan we weer... Wat een korte pikkies hier :headbang:
Het gaat hier over weegschalen.

En om on topic te blijven. Nee, er zijn genoeg weegschalen niet betrouwbaar. Ik heb er met 2 ervaring. De ene deugde niet (bij een fysio) de ander (hierboven genoemd) wel. Maar dat is mijn ervaring.
Het is gewoon weer vrijdag Kristel*
 
Beroepsmatig voer ik regelmatig een vetpercentage meting uit met een harpenden tang ( vierpuntsmeting) en uit ervaring kan ik zeggen dat deze methode allesbehalve heilig is en dat de factor mens ook niet echt meespeelt. Ik zal enkele voorbeelden geven:

- Zwaarder worden met een lager vetpercentage ben ik regelmatig tegengekomen. Schijnt volgens dit forum onmogelijk te zijn.
- De huidplooi is soms heel moeilijk op te stropen, waardoor het resultaat al onbetrouwbaar wordt.
- De spiegel blijft ook belangrijk. Laag vetpercentage staat absoluut niet gelijk aan een beter fysiek of mooier uiterlijk.
- Het kan zijn dat drie spots minder worden en bv biceps met 0,1 millimeter ( dus niet waarneembaar) toeneemt. Resultaat: totale paniek: moet ik nu meer biceps trainen?
- Gewicht neemt toe, vetpercentage neemt toe, maar ze zien er veel beter uit. Resultaat: totale paniek
- Vrouwen die afvallen , een lager vetpercentage meten, waardoor spieren zichtbaar worden en vervolgens zeggen: ik wordt te breed........
- De dag dat je 30 wordt, heb je gelijk een hoger vetpercentage.
- Benen worden niet gemeten.

Mijn mening: om vooruitgang te meten is vetpercentage slechts één tool, maar moet wel goed gelezen worden.
 
wegen en meten is weten :o als je dagelijks naar wc bezoek op weeg schaal gaat staan dat maand lang kom je er achter of je vet verliest of aankomt van uit daar ga je kcal bijvoegen of schrappen
en daarna een 7 punt meting met huidplooi.meestal zie je in spiegel zeker vooruitgang.
succes
 
Jullie zijn zo obsessief en neurotisch met jullie vetpercentage bezig dat er iedere week een huidplooimeter te voorschijn wordt getoverd. Die jullie blindelings vertrouwen...

Het zal mij echt worst zijn of m'n weegschaal vetpercentage van 18 of 19% aangeeft. Maar ja, ik zet dan ook geen spuiten.
Btw topic starter heeft echt wat aan jullie bijdrage.

Ik zou jullie bijna uitnodigen hier eens op de weegschaal te komen staan. Praten we daarna verder... :roflol:
Alle experts zeggen dat weegschalen (hoe duur dan ook) totaal onbetrouwbaar zijn, maar jij met je mbo kapper weet het weer beter.

Los daarvan is een 4 punts meeting ook alles behalve betrouwbaar en kan die tot 4% (even uit mijn hoofd) afwijken. De beste methode is een dexascan. maar dat is duur en ergens ook vrij nutteloos.
 
Mooie discussie :p
Ik ga wel gewoon zelf op diverse plekken met een meetlintje aan de gang. Meest consistent, verder icm de spiegel en weegschaal (kg's).
 
Back
Naar boven