MuscleMeat

Reverse diet - hulp gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

notthereyet

Novice
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
14
Waardering
0
Lengte
1m65
Massa
68kg
Beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig met een reverse diet dat ik minimaal een half jaar vol wil houden voordat ik wil gaan afvallen.

Mijn doel is om uiteindelijk over ongeveer een jaar, 2000 kcal te kunnen eten op een dag, zonder dat ik daarvan aankom. Ik wil dit doen door geleidelijk mijn aantal kcal op een dag te verhogen maar het probleem is dat ik nu al van 62 kilo naar 68 kilo ben gegaan in een aantal weken en ik straks geen 100 kilo wil wegen omdat ik meer dan 3500 kcal zal gaan eten elke dag voor het komende half jaar.


De rede dat ik dit doe is omdat ik weet, dat als ik NU zou gaan afvallen, terwijl ik eigenlijk nu al helemaal niets eet op een dag, ik straks als ik ben afgevallen, al HELEMAAL niets meer kan eten op een dag.

( Ik ben nieuw op dit forum dus ik weet niet precies hoe alles werkt maar ik hoop op jullie hulp.
Als jullie denken dat mijn vraag op een andere plaats op deze site thuis hoort dan hoor ik het graag.
Ik heb specifiek een account aangemaakt voor deze site omdat ik weet dat jullie verstand hebben van dit soort zaken en ik zelf niet. )

Info: vrouw, 1.65 m lang, gewicht: 68 kilo, 24 jaar.

Het probleem begon bij mij een aantal jaren geleden. Ik ben nu 24 jaar.
Toen ik 18 was fietste ik altijd naar school 2 uur per dag.
( in deze periode at ik gewoon normaal, s'ochtends brood, s'middags brood en s'avonds wat de pot schaft wat meestal een stuk vlees + aardappelen + groente was en daarna een toetje en ook nog 2 stuks fruit op een dag )
Toen ik daarmee stopte ( met naar school te fietsen 2 uur op een dag ) begon ik aan te komen.
Daarnaast vond ik mij ( toen ik 18 was ) te zwaar en wou ik gaan afvallen.
Dit is ook de rede dat ik daarom in de eerste instantie naar school ben gaan fietsen.
Toen ik mijn diploma behaalde ging ik naar een school veel dichterbij, +/- 10 minuten fietsen heen en terug dus in totaal fietste ik nog ongeveer 20 minuten op een hele dag.

Ik ging van de 55 kilo die ik woog toen ik 18 was, geleidelijk aan in de opeenvolgende jaren naar uiteindelijk 62 kilo. ( + 7 kilo in ongeveer 6 jaar ).
Ik begon steeds minder te eten omdat ik merkte dat ik zwaarder werd ( in mijn gedachte kwam dat omdat ik gestopt was met zoveel te fietsen ).
Tot het moment dat ik ongeveer nog maar 700 kcal op een hele dag at.

Het komt er dus op neer dat ik gedurende al 6 jaar lang niet meer dan 700 kcal op een dag at.
Mijn schema bestond tot een paar weken terug letterlijk uit:

S'ochtends: 1 banaan
S'middag: 2 crackers met pindakaas/kaas
S'avonds: warme groente +/- 300 gram + 1 zak chips of een heel pak koekjes


En zo heb ik dus al 6 jaar lang gegeten.
Ik weet dat dit heel erg slecht is, ook al heb ik de afgelopen jaren daarnaast niet veel bewogen omdat ik dichtbij op school zat, ik weet dat 700 kcal op een gehele dag veel te weinig is.
Ik heb het gevoel alsof ik het al verpest heb door jarenlang zo slecht en weinig te eten en ik hoop dat ik het hiermee nog zodanig kan omdraaien, dat ik tòch die 2000 kcal kan eten op een dag en dat ik er dan niet van aankom.
Ik zie aan mijn moeder die ook heel veel groente en fruit eet op een dag en weinig koolhydraten dat zij weinig energie heeft gedurende de dag en dat ze heel vaak moe is.
Ik weet nu dat ik niet ook die richting op wil gaan.
Dit is de rede dat ik die 2000 kcal op een dag wil kunnen eten, omdat je lichaam het nodig heeft om te functioneren enzovoorts.

Nu wil ik dus 2000 kcal op een dag kunnen eten zonder dat ik daarvan aankom.
Maar ik wist dat als ik nu 2000 zou gaan eten, ik daar gegarandeerd van aan zou komen.

Ik ben nu sinds een aantal weken mijn kcal aan het omhoog gooien ( +/- 6 weken )
Ik eet al een aantal weken +/- 2500 kcal op een dag en ben nu van 62 naar 68 kilo gegaan.

Dit wil ik nog verder omhoog gooien naar 3500 kcal op een dag.
Eigenlijk wou ik niet boven de 68 kilo wegen omdat dat mentaal voor mij heel zwaar zou worden omdat ik mij bij 62 kilo al te zwaar vond, en omdat het toch ook extra kilo's erbij zijn, die ik weer extra moet kwijt raken.

Maar in mijn hoofd is dit de enige manier.
Mijn kcal zodanig verhogen dat ik binnen een maand ongeveer elke dag 3500 kcal eet.
Dit wil ik ongeveer een half jaar gaan doen. ( dus een half jaar lang elke dag 3500 kcal eten en steeds iets meer bewegen.
En daarna wil ik het gaan afbouwen ( na dat half jaar ) in de zin van, ik start met een half uur trainen per dag en eet 150 kcal minder dan normaal.
En dan wanneer ik niet meer afval, een nieuwe periode beginnen met 3 kwartier trainen op een dag en nog eens 150kcal minder eten op een dag. Enzovoort enzovoort.
Tot op het punt dat ik ongeveer 1,5 tot 2 uur beweeg op een dag om kcal te verbranden en daarnaast 2000 kcal eet op een dag.

Op het moment dat ik dan ben waar ik wil zijn ( ongeveer 55 kilo wegen ) en niet meer elke dag 1,5 tot 2 uur beweeg, zou ik dus ( in mijn gedachte ) die 2000 kcal moeten kunnen blijven eten op een dag, zonder dat ik daarvan aankom. ( omdat ik dan een half jaar lang meer dan 3500 kcal heb gegeten en mijn lichaam daar dan aan gewend is en ik vervolgens het gewicht kwijt ben geraakt mede door te bewegen.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat denken jullie hiervan?
Is dit verstandig wat ik aan het doen ben of juist helemaal niet?
Kan ik dit ook op een andere manier doen of hebben jullie tips?
Alle hulp is welkom.


P.s. Ik weet dat er ook vrouwen zijn die jarenlang te weinig hebben gegeten net zoals ik, die dan afgetraind willen worden, en vervolgens meer gaan eten om spieren op te bouwen en doordat ze dus elke dag 1 / 1,5 uur sporten om een dag, vervolgens niet aankomen van het gedeelte wat ze meer eten dan eerst op een dag.
Dit is iets wat ik absoluut niet wil. Dit is geen manier voor mij, ik zie het namelijk niet zitten om elke dag 1 tot anderhalf uur naar de sportschool te MOETEN gaan zodat ik maar aan die 2000 kcal zit wat ik KAN eten.
Ik wil nog wel bewegen nadat ik ben afgevallen, maar dan gewoon een half uurtje per dag in plaats van anderhalf uur.

P.P.S

Dit is ongeveer wat ik nu in gedachte had ( maar deze theorie gaat dus niet op aangezien ik nu al 68 kilo weeg en ik veel sneller aankom dan ik had verwacht )
Als ik dit schema zou hanteren weeg ik straks binnen no time meer dan 100 kilo en dat wil ik absoluut voorkomen.

Van begin augustus 2018 tot eind januari 2019 iedere dag:

Bewegen in:
Augustus: een half uur per dag + 3500 kcal eten
September: 3 kwartier per dag + 3350 kcal eten
Oktober: 1 uur per dag + 3200 kcal eten
November: 1 uur en 15 min per dag + 3050 kcal eten
December: 1 uur en 30 min per dag + 2900 kcal eten
Januari: 1 uur en 3 kwartier per dag + 2750 kcal eten

En dan in februari 2019 zou ik dan dus elke dag 2000 kcal eten.
En omdat ik dan GEEN 2750 kcal meer eet, maar 'nog maar' 2000, compenseer ik dus als het ware het feit dat ik niet meer 1 uur en 3 kwartier sport op een dag met die 750 kcal die ik dan dus minder eet.
En dan zou ik dus die 2000 kcal kunnen eten zonder ervan aan te komen.

Alle tips en vragen zijn welkom! :)
 
Laatst bewerkt:
Heb je überhaupt je onderhoud ooit al eens berekend?
 
Je onderhoud zit theoretisch rond de 1800, en je eet er nu 3500? Logisch dat je dan bijkomt..

Enige manier om af te vallen is kcal in < kcal out. Dus ineens 3500 eten om daarna af te zakken gaat niet helpen.

Je onderhoud is 1800 op het moment als ik het verhaal goed heb gesnapt want het is nogal een warboel. Dus moet je een tekort gaan creëren. Minder eten (1500 bv) of meer sporten/bewegen (300 kcal extra verbranden). Als je uiteindelijk op het gewicht zit dat je wilt hebben kan je terug op je onderhoud eten. Wil je meer willen kunnen eten zal je je spieren verder moeten ontwikkelen (=je gewicht gaat omhoog) zodat je in rust ook meer verbrandt. Je bmr gaat omhoog, je onderhoud gaat omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat heb ik nog nooit berekend.
Dat ben ik met je eens inderdaad.
Maar als ik nu nòg minder ga eten dan dat ik al deed ( ik eet pas sinds 6 weken rond de 3000 kcal ) dan kan ik straks helemaal niets meer eten op een dag als ik gewoon normaal eet.
En dat is nu net mijn probleem.
Ik wil graag die 2000 kcal kunnen eten zònder ervan aan te komen.
En aangezien ik al meer dan 6 jaar alleen maar 700 kcal op een dag heb gegeten, eet ik nu zowieso al veel meer dan normaal. :(
 
Nee dat heb ik nog nooit berekend.
Dat ben ik met je eens inderdaad.
Maar als ik nu nòg minder ga eten dan dat ik al deed ( ik eet pas sinds 6 weken rond de 3000 kcal ) dan kan ik straks helemaal niets meer eten op een dag als ik gewoon normaal eet.
En dat is nu net mijn probleem.
Ik wil graag die 2000 kcal kunnen eten zònder ervan aan te komen.
En aangezien ik al meer dan 6 jaar alleen maar 700 kcal op een dag heb gegeten, eet ik nu zowieso al veel meer dan normaal. :(
Als je onderhoud geen 2000 is ga je nu eenmaal geen 2000 kunnen eten zonder ervan bij te komen.

Ik heb vroeger ook een hele tijd maar 800 kcal per dag gegeten dus been there. Ik zou gewoon eens beginnen met die 1800 een tijdje te eten en kijken wat er gebeurt (En ja, theoretisch gezien zou je daar niet van bijkomen). Als je gewicht stabiel blijft kan je een tekort gaan creëren door lager te gaan in kcal of meer te sporten.
 
Laatst bewerkt:
Klopt dat is waar.
Klinkt als een goed plan, dat is zo ongeveer wat ik ook in gedachte had, maar dan zou ik dus minder kcal moeten eten dan ik in de eerste instantie dacht en dat voor langere tijd vol moeten houden.
Bedankt voor de tip! :)
 
Klopt dat is waar.
Klinkt als een goed plan, dat is zo ongeveer wat ik ook in gedachte had, maar dan zou ik dus minder kcal moeten eten dan ik in de eerste instantie dacht en dat voor langere tijd vol moeten houden.
Bedankt voor de tip! :)
1800 is gewoon normaal voor een vrouw met een gemiddelde fysiek. Als het werkte zoals jij dacht waren alle vrouwen nu zichzelf aan het vol vreten. Maar helaas.
 
Laatst bewerkt:
True! In de eerste instantie dacht ik dat het 2000 was omdat je dat altijd overal leest/ziet op verpakkingen van etensware etc.
Maar als het 1800 is, dan is dat voor mij prima :)
 
Je kan ook meer gaan verbranden in plaats van minder eten of ben ik gek. Kies een leuke sport of ga hardlopen/ iets anders waar je verbrand. Het klinkt alsof hier veel winst te behalen valt.
 
Daar dacht ik in de eerste instantie ook de hele tijd aan.
Ik dacht als ik gewoon 1 / 1,5 uur ga sporten per dag totdat ik afgevallen ben en ben waar ik wil zijn, dan ben ik de kilo's kwijt.
Maar toen dacht ik verder, want wat als ik dan ineens stop met 1,5 uur sporten op een dag?
Dan ben ik bang dat ik juist weer aankom omdat ik dan weer veel minder beweeg op een dag als eerst.
 
A User B heeft hier een tijd terug iets overgeschreven denk ik. En anders heeft ie wellicht goede tips voor je.
 
Daar dacht ik in de eerste instantie ook de hele tijd aan.
Ik dacht als ik gewoon 1 / 1,5 uur ga sporten per dag totdat ik afgevallen ben en ben waar ik wil zijn, dan ben ik de kilo's kwijt.
Maar toen dacht ik verder, want wat als ik dan ineens stop met 1,5 uur sporten op een dag?
Dan ben ik bang dat ik juist weer aankom omdat ik dan weer veel minder beweeg op een dag als eerst.
Daarom dat je je onderhoud moet berekenen.

Je onderhoud is 1800. Als je elke dag anderhalf uur sport en pakweg daar 500 kcal mee verbrand maar wel 1800 blijft eten heb je dus een tekort gecreëerd van 500 kcal. Als je stopt. Met sporten en 1800 blijft eten blijft je gewicht dus hetzelfde.
 
Mentat Dankjewel! :) Goede tip!

Kathlinoo Oke ik begrijp het, dan zou er in principe dus niets aan de hand zijn en kan ik toch wel gewoon meer gaan sporten om af te vallen( en tegelijk 1800 kcal blijven eten ) :)
 
Reverse dieten langer dan een week of 2 is echt zwaar potato.
 
Mentat ik heb het gelezen, zeer interessant! Precies wat ik zocht, dankjewel! :)

Galen ik heb dat gemerkt inderdaad aangezien ik al 6 kilo ben aangekomen in 6 weken :(
nu maar op hetzelfde aantal kcal blijven dan I guess
 
Mentat ik heb het gelezen, zeer interessant! Precies wat ik zocht, dankjewel! :)

Galen ik heb dat gemerkt inderdaad aangezien ik al 6 kilo ben aangekomen in 6 weken :(
nu maar op hetzelfde aantal kcal blijven dan I guess
Dan was je sowieso al niet aan het reverse dieten, omdat je per definitie dan nog onder je onderhoud zou eten. Maar het hele principe achter dat langdurig reverse dieten klopt van geen kant. Dat is het paradepaardje van die idioot Layne Norton die z'n PhD bij een pakje boter heeft gekregen of gewoon bewust mensen voor de gek houdt om te cashen (ik vermoed allebei overigens).
 
Back
Naar boven