AndroidHealthClinic

Week 1, oftewel ongetraind, wish me luck. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DeVliegvisser

Cool Novice
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
110
Waardering
111
Lengte
1m87
Massa
87kg
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste post en ik zal het meteen naar bekennen, het werd tijd dat ik er wat aan ging doen. Kantoorbaan en alleen wat wielrennen 1 a 2 keer per week wordt je na je 30e niet mannelijker op. Ik heb sinds dit weekend de spullen in huis gehaald om behoorlijk te kunnen trainen. Dwz een bankje voor bankdrukken met allerlei gewichten.
Mijn doel is om dit jaar een mooie zichtbare progressie te boeken in kracht en meer spiermassa. Ik heb nog een uitdaging met mijn linkerbeen die is dunner na een knieoperatie en ondanks al het wielrennen blijft die achter, met name de Vastus medialis.

Ik gebruik sinds dit weekend ook eiwit shakes na de training en na elke avondmaaltijd eet ik een halve bak magere kwark. Als dit niet goed is hoor ik het graag.

Mijn planning is om 3 tot 5 keer per week te trainen. Ongeveer 45 minuten per training.

Wat ik nu aan gewichten 3 setjes van 10 aan kan:
Bankdrukken 40kg
Biceps met de kronkelstang 25kg
Deadlift 60kg
Triceps met dumbell achter het hoofd 15kg

Ik hoor graag jullie ideeën, advies, gelukswensen, scheldkannonades, en tips voor het kaasfondue.

De foto's is mijn huidige ongetrainde staat.

IMG_20180709_203027207_LL.jpg


IMG_20180709_203056152_LL.jpg


IMG_20180709_203110670_LL.jpg
 
Goede basis om mee te beginnen.

1. Pak een goed trainingschema om flink progressie op te kunnen maken. (Starting Strength, Strong Lifts)
2. Bereken je onderhoud kcal. Ga hier wat bovenzitten (~300-400 kcal) om max 0,2-0,4 kg/week te gainen.
3. Eet minimaal 1.4-2.0 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht, minimaal 1 gr vetten per kg lichaamsgewicht en vul de rest aan met koolhydraten.

Succes!
 
Goede basis om mee te beginnen.

1. Pak een goed trainingschema om flink progressie op te kunnen maken. (Starting Strength, Strong Lifts)
2. Bereken je onderhoud kcal. Ga hier wat bovenzitten (~300-400 kcal) om max 0,2-0,4 kg/week te gainen.
3. Eet minimaal 1.4-2.0 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht, minimaal 1 gr vetten per kg lichaamsgewicht en vul de rest aan met koolhydraten.

Succes!

Dit kan ik enkel en alleen maar beamen :thumbs:
 
Good luck
 
Thanks voor de adviezen, ga ik zeker uitwerken. Ik heb een zelfbedacht trainingsschema, maar misschien moet ik dit aanpassen.

Ik had nog een vraag. Afgelopen zaterdag had ik getraind waaronder ook biceps en triceps. Nu had ik overal wel spierpijn de volgende dag maar niet in de biceps en triceps en ook nauwelijks in de borstspieren, dus die heb ik de dag erna meteen weer getraind en ook iets meer tot het uiterste gegaan. Is dit de juiste manier om te bepalen of je weer kunt trainen, of moet ik er minimaal een dag tussen laten?
 
Ik heb een zelfbedacht trainingsschema, maar misschien moet ik dit aanpassen.

Ik zou lekker met een lineair programma zoals stronglifts gaan beginnen, 5 basis compound waar je echt super mee kan bouwen. Goed eten en drie keer in de week trainen, het werkt echt...

Overigens is spierpijn zelden tot nooit een goede indicatie of je goed of slecht hebt getraind. Toen ik met Stronglifts begon had ik in het begin spierpijn omdat je de bewegingen niet bent gewend. Maar inmiddels heb ik zelden meer spierpijn terwijl de gewichten steeds hoger worden waar ik mee train. Ik heb pas weer spierpijn als ik een nieuwe oefening ga doen, maar ook daarbij is de spierpijn na verloop van tijd weer verdwenen.
 
Thanks voor de adviezen, ga ik zeker uitwerken. Ik heb een zelfbedacht trainingsschema, maar misschien moet ik dit aanpassen.

Ik had nog een vraag. Afgelopen zaterdag had ik getraind waaronder ook biceps en triceps. Nu had ik overal wel spierpijn de volgende dag maar niet in de biceps en triceps en ook nauwelijks in de borstspieren, dus die heb ik de dag erna meteen weer getraind en ook iets meer tot het uiterste gegaan. Is dit de juiste manier om te bepalen of je weer kunt trainen, of moet ik er minimaal een dag tussen laten?
Tijd om te stoppen met aanrommelen en serieus te gaan beginnen: https://forum.bodybuilding.nl/topics/trainingsprogrammas-voor-beginners.412841/
 
Ik sluit me bij Starx6673 aan.
Maar kun je niet beter naar een plaatselijke gym gaan? Thuis zul je met je uitrusting wel enigszins beperkt zijn.
 
Hoe houden jullie vorderingen bij? Hoe meet je dat? Een soort log?
 
Ik sluit me bij Starx6673 aan.
Maar kun je niet beter naar een plaatselijke gym gaan? Thuis zul je met je uitrusting wel enigszins beperkt zijn.

Dat zal op termijn zeker niet uitgesloten zijn, maar liever koop ik er dan nog wat bij. De sportschool demotiveert mij. Ik wil het op eigen motivatie en discipline doen.
 
Dat zal op termijn zeker niet uitgesloten zijn, maar liever koop ik er dan nog wat bij. De sportschool demotiveert mij. Ik wil het op eigen motivatie en discipline doen.

Als je thuis beter kan trainen, moet je dat gewoon doen! :lifter:
 
Hoe houden jullie vorderingen bij? Hoe meet je dat? Een soort log?
Veel van ons hebben onder andere op dit forum een trainingslog, maar je kunt het ook gewoon voor jezelf bijhouden. Een log zorgt ervoor dat je je progressie (of regressie) tracked en op basis hiervan beslissingen kunt nemen of advies kunt inwinnen. Verder kan een log heel motiverend werken en kunnen anderen je pushen om verder te gaan, waar je anders misschien wel was gestopt.

Dat zal op termijn zeker niet uitgesloten zijn, maar liever koop ik er dan nog wat bij. De sportschool demotiveert mij. Ik wil het op eigen motivatie en discipline doen.
Als je thuis gaat trainen dan is een squatrack/powercage, een goede barbell, gewichten en een goede bench minimaal nodig. met wat dumbbells en een krakemikkig bankje gaat het 'm niet worden vrees ik.
 
Als je thuis gaat trainen dan is een squatrack/powercage, een goede barbell, gewichten en een goede bench minimaal nodig. met wat dumbbells en een krakemikkig bankje gaat het 'm niet worden vrees ik.

Dit is m'n spullenboel, denk je dat dit niet gaat werken?

IMG_20180706_191625320.jpg
 
Ik mis de mogelijkheid om te kunnen squatten en de mogelijkheid om je gewichten in kleine stappen te kunnen verhogen om zodoende de intensiteit van de oefeningen lineair te kunnen verzwaren. Ik denk (net zoals Starx) niet dat dit erg optimaal gaat werken.
 
Ik heb gewichten van 1,25 en 2,5 kilo is dat te groot voor een wijziging in gewicht?
 
Als je ze continu kan verhogen per 2.5Kg heb ik daarover niks gezegd ;)
 
Kan ik niet squatten gewoon stang in de nek en gaan? Of heb je daar per de een of ander apparaat voor nodig?
 
Back
Naar boven