AndroidHealthClinic

Elektrisch rijden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Wie van jullie rijdt in een vol elektrische auto? En hoe bevalt het? Al eens in de problemen gekomen met de actieradius en zijn er op alle plekken in NL palen te vinden?
 
En voor degene die niet elektrisch rijden, zouden jullie het overwegen? Waarom wel/niet?
 
Rij nu hybride, maar sta op de bestellijst voor een taycan. Lijkt er toch op dat de industrie dit de toekomst gaat laten worden, dus spring dan ook maar op die boot. Actieradius is wel iets waarvan ik nu denk tja......hoop dat dit uiteindelijk mee gaat vallen.
 
hybride / elektrisch is een tussenvorm ,waterstof zal de toekomst worden,

mijn ouders mogen weleens een Fisker Karma lenen,geile bak ,belabberde actieradus
 
hybride / elektrisch is een tussenvorm ,waterstof zal de toekomst worden,

mijn ouders mogen weleens een Fisker Karma lenen,geile bak ,belabberde actieradus

Heb ik ook altijd gedacht. In de jaren 90 waren met name de jappen al flink hiermee bezig, alleen tot nu nog steeds niet doorgebroken. Vreemd eigenlijk, actieradius is veeeeeeeel beter dan elektrisch en het tanken is gelijk aan hoe we het nu doen.
 
Heb ik ook altijd gedacht. In de jaren 90 waren met name de jappen al flink hiermee bezig, alleen tot nu nog steeds niet doorgebroken. Vreemd eigenlijk, actieradius is veeeeeeeel beter dan elektrisch en het tanken is gelijk aan hoe we het nu doen.


er zijn nu al 3 waterstof tankstations in Nederland dus het gaat de goede kant op ,

en 2 beschikbare modellen ,geleverd door Hyundai en Toyota
 
Terminator wordt ook gepowered door waterstof cel toch? :cool:
 
  • Like
Waarderingen: mat
Volgens mij zitten er aan waterstof wat haken en ogen. Ik heb me laten vertellen dat de energetische waarde relatief laag is, waardoor je grote volumes nodig hebt om er een auto op te laten rijden. Het zal er op neer komen dat waterstof onder ENORME druk samengeperst bewaard/getransporteerd moet worden. Dat levert in potentie gevaarlijke situaties op. Ik denk dat zowel elektrisch als waterstofgas een plek hebben binnen de energietransitie.

Ik heb een E-Golf besteld. Ben benieuwd of ik ooit stil kom te staan langs de weg :o Actieradius is zo'n 200-250km. In mijn buurt zijn zat palen en in principe staan er ook zat in heel het land. Voor mijn werk is het prima. Voor vakantie zal ik moeten ruilen met een maat oid.
 
Laatst bewerkt:
Heb je hem particulier gekocht? Denk je goedkoper uit te zijn dan een vergelijkbaar benzine of dieselmodel?
 
Volgens mij zitten er aan waterstof wat haken en ogen. Ik heb me laten vertellen dat de energetische waarde relatief laag is, waardoor je enorme volumes nodig hebt om er een auto op te laten rijden. Het zal er op neer komen dat waterstof onder ENORME druk samengeperst bewaard/getransporteerd moet worden. Dat levert in potentie gevaarlijke situaties op. Ik denk dat zowel elektrisch als waterstofgas een plek hebben binnen de energietransitie.

Ik heb een E-Golf besteld. Ben benieuwd of ik ooit stil kom te staan langs de weg :o Actieradius is zo'n 200-250km. In mijn buurt zijn zat palen en in principe staan er ook zat in heel het land. Voor mijn werk is het prima. Voor vakantie zal ik moeten ruilen met een maat oid.

De actieradius zal je waarschijnlijk tegenvallen, als je een beetje doortrapt mag je blij zijn als je de 150 kilometer haalt.De bijzonder misleidende radioreclame waarin gesproken werd over 'een paar keer amsterdam-utrecht op en neer en nog wat overhouden' is er niet voor niets afgehaald.
Daarentegen is de acceleratie fenomenaal
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 
Heb je hem particulier gekocht? Denk je goedkoper uit te zijn dan een vergelijkbaar benzine of dieselmodel?

Het is een lease auto. En ja, véél goedkoper. Ik reed voorheen in een Toyota Yaris Hybrid met 14% bijtelling. Deze auto kostte mij zo'n 200 euro per maand. De Golf met 4% bijtelling en met een gunstige regeling van mijn werkgever kost me nog geen 90 euro per maand. Het was bijna een no-brainer om de E-Golf te nemen. Dikke bak, alles erop en eraan en kost me geen drol.

Particulier vind ik de aanschafprijs tegenvallen (42.000 euro). Verder geen idee hoe het met onderhoud zit. Wel biedt VW 8 jaar garantie.

De actieradius zal je waarschijnlijk tegenvallen, als je een beetje doortrapt mag je blij zijn als je de 150 kilometer haalt.De bijzonder misleidende radioreclame waarin gesproken werd over 'een paar keer amsterdam-utrecht op en neer en nog wat overhouden' is er niet voor niets afgehaald.
Daarentegen is de acceleratie fenomenaal
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

In uitgebreide ANWB testen haalden ze over het algemeen wel de 200km. Wanneer de eco stand aanstaat en je het zogeheten 'regenerate breaking' toepast kun je richting de 250. Als je van doorrijden houdt is 150 realistischer inderdaad. Wordt een kwestie van plannen elke keer. En ik hoop dat er een goede app is met alle laadpalen inzichtelijk gemaakt.

Eigenlijk ben ik net te vroeg. Dit is namelijk een originele golf die is omgebouwd, wat maakt dat er maar beperkt ruimte was voor de accu's. Deze zitten nu onder de stoelen. De volgende generatie krijgt een nieuw onderstel die helemaal vol ligt. Oftewel, enorme actieradius en een betere wegligging door het lage zwaartepunt.

Acceleratie is inderdaad lekker, maar vooral zo ontzettend soepel. Heeft me verbaasd hoe heerlijk dat ding rijdt. Maar dat geldt voor elektrische wagens wel.
 
Lease zou ik ook voor elektrisch gaan, particuliere aanschaf niet, vandaar mijn vraag.
 
Lease zou ik ook voor elektrisch gaan, particuliere aanschaf niet, vandaar mijn vraag.

Geen idee hoe de restwaarde en het onderhoud is. Wellicht is particulier ook interessant.
 
Aanschaf is vooral erg duur (de laatste keer dat ik er serieus naar keek) t.o.v. een vergelijkbare bezine variant.
 
Geen idee hoe de restwaarde en het onderhoud is. Wellicht is particulier ook interessant.


hoe lang gaat eigenlijk zo'n accupack mee ?

anders zou het voor particulieren tricky zijn om er een van 5 -8 jaar oud te kopen
 
hoe lang gaat eigenlijk zo'n accupack mee ?

anders zou het voor particulieren tricky zijn om er een van 5 -8 jaar oud te kopen

Dat vraag ik me ook af. En ben benieuwd wat vervangen van de accu’s kost.
 
Dat vraag ik me ook af. En ben benieuwd wat vervangen van de accu’s kost.
Tesla Tech Talk (06/13) - Speaker's main points:
1) battery degrades everyday
2) battery degradation is non-linear over time; meaning it starts very very slow, but after 4-5 years, it gets faster
3) after the first 5 years, degradation may be as low as 5%. But by the 8th year, they expect about 30% degradation.
4) every evening, performance statistics are collected from all the cars and battery performance is assessed. If a few cars are degrading substantially faster than the cohort, TM will proactively call the customer and ask him/her to come over for a battery inspection/replacement.
5) there is an average rate of battery degradation that they expect (their models predict), but they are not publicizing that. The actual rate of degradation will be determined by the average performance of all the cars.
6) last, but not least, because TM really cares about its reputation and credibility, if they feel degradation on a car is normal, but the customer is very unsatisfied, for reputation's sake, TM will most likely provide a replacement.

Morale of the story:
1) don't worry
2) if you thought it has degraded too much, take it to a service center
3) if you weren't happy with the result, take them to the social notworks :)"

https://www.quora.com/Whats-the-lif...will-there-be-a-replacement-plan-of-some-sort

De batterij vervangen is wel een bitch als je hem niet nieuw hebt gekocht (meestal 4 jaar garantie). Tesla model S lost 95k en de batterij vervangen kost 30k volgens alphabet (leasemaatschappij) Dus best een duur onderdeel.
 
Even gekeken, maar wat particuliere aanschaf betreft zijn alleen de GTE, GTD en GTI duurder, dus is het i.m.o. geen slimme keuze.
 
Gisteren de e-Golf opgehaald. Heerlijke auto. De acceleratie is aardig rap en zo ongelofelijk soepel met die traploze automaat. Als je het pedaal vol intrapt, zelfs als je al met 15km/h rijdt, moet de EPS ingrijpen anders gaan de banden gieren. En natuurlijk alle luxe die je kan wensen zit erop. Elektrisch rijden is 5 min wennen en daarna ben je al verkocht.

De actieradius valt me mee. Ik heb aardig doorgereden gister, ook regelmatig flink gas gegeven, en desondanks haal ik 250 km. Wel reed ik continu met de recuperatie stand op 3. Dat wil zeggen; als je het gaspedaal loslaat remt de auto vanzelf en laadt daarmee de accu op. Dit is overigens ook heel prettig. Voor rotondes e.d. hoef ik het rempedaal niet aan te raken.

Daarnaast heb ik alleen de airco aangezet wanneer het niet lekker meer was, want die vreet behoorlijk stroom. Je ziet de actieradius met 40 km teruglopen wanneer de airco aanstaat. Wat wel slim is; met een app kun je de auto klimatiseren voor je instapt en terwijl die nog aan het opladen is. Dan kun je in een koele of warme auto wegrijden en bespaar je aardig wat energie.

Qua laad mogelijkheden zie ik ook geen problemen. Het nav systeem laat alle palen zien, er staan er alleen al in Rotterdam bijna 2000. Door heel het land staan er duizenden en nog eens DUIZENDEN. Mocht je een relatief verre reis gaan maken zul je wel ergens een pauze moeten inlassen bij een benzinepomp. Met een snel lader is die binnen 40-60 min weer vol.
 
Back
Naar boven