XXL Nutrition

Houding / techniek check - Squats (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

smitjr

Cool Novice
Lid geworden
30 apr 2018
Berichten
221
Waardering
113
Lengte
1m90
Massa
87kg
Vetpercentage
17%
Hierbij een video vanuit mijn log omdat de squat nog moeizaam aanvoelt (zelfs met 78kg):
Kopietje vanuit mijn log:

Squat (+2kg) - VIDEO :rolleyes:
Gewicht: 78 KG
Sets x reps: 2x5, 1x6

Opwarmen: lege stang 12x, en 8x 50kg.
Knieën voelen stabieler (naar buiten duwen).
Net als vorige keer: moeizaam verhaal, maar wel gehaald.
* Ik twijfel aan mijn techniek, ik heb de neiging iets naar voren te leunen.
* Ik heb het gevoel eigenlijk wat dieper (?) te moeten (?)

VIDEO: voor het eerst een video gemaakt van mezelf, blijft toch wat raar zo in de sportschool...alsof je zo'n bloggende bimbo bent :D

. De laatste amrap set, 7x met moeite (traag omhoog).
Zie video hieronder: houding / techniek check, volgens mij kan dit veel beter namelijk ? :thinking:

 
Volgens mij zit de diepte wel goed. Onderin zie je duidelijk dat de bar iets naar voren komt en dus niet in een rechte lijn boven het midden van de voet blijft. Dit kan een techniek dingetje zijn, maar ook een compensatie voor te weinig kracht in de benen. Al met al zeker geen heel slechte uitvoering IMHO.
 
Iets dieper mag hij wel.

Probeer je ellebogen wat meer naar voren te steken zodat je wat minder aan de barbell gaat hangen en meer je borst omhoog gooit.
 
Wat Star en Saik zeggen, zelf vind ik het er niet slecht uitzien maar zie wel dat je er een beetje moeite mee hebt. Maar dat klopt, het is een hele moeilijke oefening en soms duurt het even voordat je er een goed gevoel bij ontwikkelt.
 
Volgens mij zit de diepte wel goed. Onderin zie je duidelijk dat de bar iets naar voren komt en dus niet in een rechte lijn boven het midden van de voet blijft. Dit kan een techniek dingetje zijn, maar ook een compensatie voor te weinig kracht in de benen. Al met al zeker geen heel slechte uitvoering IMHO.

Dat viel me inderdaad ook op in de video, onbalans onderin. :o
Ik denk erover om het gewicht nu even niet meer te laten stijgen (Greyskull), maar eerst een 4 tal trainingen te pakken met dit gewicht en een stabielere uitvoering 'te eisen' van mezelf.

Hoe denken jullie hierover?

Iets dieper mag hij wel.

Probeer je ellebogen wat meer naar voren te steken zodat je wat minder aan de barbell gaat hangen en meer je borst omhoog gooit.

Thanks, ellebogen iets naar voren (dus meer recht onder de bar) en borst omhoog/vooruit. :thumbs:
Iets dieper brengt misschien meer stabiliteit op de langere duur? Gewicht even hetzelfde houden komende trainingen en dan focus op de uitvoering?

Wat Star en Saik zeggen, zelf vind ik het er niet slecht uitzien maar zie wel dat je er een beetje moeite mee hebt. Maar dat klopt, het is een hele moeilijke oefening en soms duurt het even voordat je er een goed gevoel bij ontwikkelt.

Ok, bedankt, de oefening werkt wel lekker, voel vandaag nog een restantje 'lekkere spierpijn' in m'n benen! We gaan dóór! :yes:
 
Laatst bewerkt:
Dat viel me inderdaad ook op in de video, onbalans onderin. :o
Ik denk erover om het gewicht nu even niet meer te laten stijgen (Greyskull), maar eerst een 4 tal trainingen te pakken met dit gewicht en een stabielere uitvoering 'te eisen' van mezelf.

Hoe denken jullie hierover?
Nee, ik zou gewoon het schema blijven volgen. het is onnodig om hetzelfde gewicht te blijven pakken. Het is de bedoeling dat je sterker wordt. Als je het niet meer haalt doe je een reset.
 
Iets dieper mag hij wel.

Probeer je ellebogen wat meer naar voren te steken zodat je wat minder aan de barbell gaat hangen en meer je borst omhoog gooit.
Ik vind diepte altijd erg moeilijk te schatten met de camerapositie vanaf de grond. Ideaal zou een camera recht op heuphoogte zijn.
 
Ik vind diepte altijd erg moeilijk te schatten met de camerapositie vanaf de grond. Ideaal zou een camera recht op heuphoogte zijn.

klopt, zijn diepte is zeker niet slecht!
 
Nee, ik zou gewoon het schema blijven volgen. het is onnodig om hetzelfde gewicht te blijven pakken. Het is de bedoeling dat je sterker wordt. Als je het niet meer haalt doe je een reset.


Toch moet ik zeggen dat het mij wel goed gedaan heeft om even een poosje niet te verhogen op de squat. Ik heb een poosje rond de 85 á 90 kilo gezeten met squatten en heb me vooral een poosje met de techniek bezig gehouden om die even weer te fine tunen. Daardoor lukt met nu weer om te verhogen zonder problemen. Of het de perfecte manier is weet ik niet maar voel me er wel goed bij moet ik eerlijk zeggen.
 
Toch moet ik zeggen dat het mij wel goed gedaan heeft om even een poosje niet te verhogen op de squat. Ik heb een poosje rond de 85 á 90 kilo gezeten met squatten en heb me vooral een poosje met de techniek bezig gehouden om die even weer te fine tunen. Daardoor lukt met nu weer om te verhogen zonder problemen. Of het de perfecte manier is weet ik niet maar voel me er wel goed bij moet ik eerlijk zeggen.
Een tip van een mede Greyskull gebruiker moet je niet negeren! Toch denk ik dat dit nog niet het moment is daarvoor, de vorm ziet er nog prima uit en alle sets en reps worden gehaald in dit geval.
 
Toch denk ik dat dit nog niet het moment is daarvoor, de vorm ziet er nog prima uit en alle sets en reps worden gehaald in dit geval.

Hier ben ik het wel mee eens moet ik eerlijk zeggen.
 
amrap had ik al eerder voorbij zien komen, heb het maar eens opgezocht.
 
Agh ja, AMRAP "as many repetitions as possible" (met behoud van de technische uitvoering)....weer typisch een naampje, dat bij het Greyskull programma past.
Een fail is verlies van techniek of snelheid. Waar ik met squatten vorige keer erg dicht bij zat :zucht:

*Ik neem volgende keer de 80kg (+2 kg, zoals het programma voorstelt) en dan nogmaals een opname maken vanaf knie/heup hoogte.
Vandaag staat o.a. de deadlift op het programma, zal eens kijken of ik mezelf kan opnemen (zonder anderen daar direct bij te 'exposen' :emo:)
 
Agh ja, AMRAP "as many repetitions as possible" (met behoud van de technische uitvoering)....weer typisch een naampje, dat bij het Greyskull programma past.
Een fail is verlies van techniek of snelheid. Waar ik met squatten vorige keer erg dicht bij zat :zucht:

*Ik neem volgende keer de 80kg (+2 kg, zoals het programma voorstelt) en dan nogmaals een opname maken vanaf knie/heup hoogte.
Vandaag staat o.a. de deadlift op het programma, zal eens kijken of ik mezelf kan opnemen (zonder anderen daar direct bij te 'exposen' :emo:)

Boze tongen beweren dat het zelfs een crossfit term is...
 
Op basis van het filmpje, kan ik concluderen dat je moet werken aan het 'bracen'.


Het zou daarnaast fijn zijn als je een filmpje plaatst van voor/achter om een idee te krijgen van de beweging die je benen maken.

Qua diepte zit je wel prima volgens mij!
 
Misschien ben ik te kritisch... maar heb de video meerdere malen vertraagd bekeken.

- Diepte is wat mij betreft onvoldoende. Is net een 5-10 graden boven parallel. Idealiter ga je een 5-10 graden beneden parallel. dit is minder belastend voor de knie.
- laatste stuk van de squat heb je moeite diepte te halen door gebrek aan heup en of enkel flexibiliteit, dit compenseer je door voorover te leunen. Waardoor zwaartepunt van de bar meer naar voren komt en je beter diepte kunt halen. Nadeel hiervan is instabiliteit onderin en een veel grotere belasting op onderrug, wat op termijn voor problemen kan gaan zorgen.

wat ik zou doen:
- Met 10-15 kilo minder trainen. Langzaam zakken en het Diepste punt opzoeken waarmee je rug en alles in de ideale houding kunt houden. Houd dit punt onderin 3-5 tellen vast. Laat de zwaartekracht van het gewicht zijn werk doen en alles oprekken en kom omhoog. (je komt dan met de tijd vanzelf enkele centimeters dieper). Zo doe je iedere rep.

- Overweeg een gewichthefschoen aan te schaffen als je die nog niet hebt.

- Doe dit iedere dag dat je geen benen traint voor 10-15 minuten (je kan het opsplitsen in meerdere sets):
 
Boze tongen beweren dat het zelfs een crossfit term is...

F*ck...:eek: Neeee ;)

Basma , duidelijke video, met ademhaling ben ik inderdaad ook bezig "Rippetoe - "Big Air". Brengt doorgaan meer stabiliteit, ik zal hier volgende keer meer op letten (stevige 'core').
Volgende filmpje zal ik meer de voorkant of achterkant erbij pakken, thanks voor de tip.

A User B , kritisch is goed!! Inderdaad, voor mijn gevoel moest ie iets dieper (en dat kán ik ook). Heup flexibiliteit zou nu goed moeten zijn, ik zal de volgende keer dus "meer doorzitten" ipv naar voren leunen.
Ik zal dit extra benadrukken met de warm-ups. Je zit er voor mijn gevoel 'spot on' met je analyse dat het zwaartepunt van de bar naar voren komt ivm niet diep genoeg gaan. Daar ga ik de volgende keer meer aandacht aan geven. Ik moet prima dieper kunnen gaan dan wat ik in het filmpje heb laten zien.

Allemaal bedankt voor de tips tot zover, de volgende training probeer ik er weer eentje te maken en hier neer te zetten!!
 
Eens met A User B. Met name onderin probeer je verkrampt rechtop te blijven en begint forward knee travel groter te worden dan nodig. Hierdoor ben je bijna volledig op je quads aan het squatten en doen je reet en hamstrings bijna niets.
Verder ook niet geheel onbelangrijk, maak de beweging af. Je staat bovenin je squat met een extensie in de rug en gebogen knieën. Bovenin je squat, dus de startpositie voor iedere rep, dienen de glutes, hamstrings en quads aangespannen te zijn. Door je glutes aan te spannen kantel je je bekken naar het punt waarop het loodrecht op je ribcage staat. Dan inademen in de onderbuik en aanspannen alsof je er ieder moment in geslagen kunt worden. Houdt deze spanning vast gedurende de lift.
 
Ik heb het filmpje ook een paar keer bekeken, maar volgens mij gaat de bar niet echt in een rechte lijn omlaag maar juist schuin naar voren. NU ben ik niet bepaald een expert, maar heb wel al heel veel filmpjes van ervaren PL'ers gekeken en volgens mij hoort de stang in een loodrechte lijn omhoog en omlaag te gaan.
 
Wellicht helpt het om de barbell iets lager te leggen. Ligt nu voor zover ik kan zien vrij hoog volgens mij. En sowieso een stuk dieper gaan, dit is niks imo
 
Back
Naar boven