XXL Nutrition

Bezoekers in dit topic

Gematigd cafeïne gebruik heeft toch gezondheidsvoordelen (helemaal icm. kt)?
Angry-Mr-Bean-Shakes-Head.gif
 
En mietjes kunnen niet slapen met een paar mg caffeïne in hun systeem. ;)
:D. Was om te zien of iemand getriggered zou worden. Heb een tijdje geleden eens wat studies over gelezen en de tendens lijkt dat koffie testosteron verhoogt maar ook cortisol en dat bij een middelmatige consumptie optimale T-levels tov niet al te hoge cortisolwaardes worden bekomen. Persoonlijk vind ik koffie gewoon niet lekker. Maar ik vind dat er ook velen zijn hier die wat overdrijven met hun caffeïneconsumptie...
 
Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel mensen er ongemerkt psychisch nadelige effecten ondervinden van caffeine. Ik persoonlijk kan best nerveus worden van te veel cafeine en kan me zo wel voorstellen dat dat effect bij lagere doseringen minder is, maar evengoed kan het een onwenselijk effect zijn.
 
:D. Was om te zien of iemand getriggered zou worden. Heb een tijdje geleden eens wat studies over gelezen en de tendens lijkt dat koffie testosteron verhoogt maar ook cortisol en dat bij een middelmatige consumptie optimale T-levels tov niet al te hoge cortisolwaardes worden bekomen. Persoonlijk vind ik koffie gewoon niet lekker. Maar ik vind dat er ook velen zijn hier die wat overdrijven met hun caffeïneconsumptie...

Ook nog iets gelezen over de antioxidanten in koffie? Vraag me overigens af of die antioxidanten beschadigd raken bij hoge temperaturen.
 
Ik heb eens een paar potjes probiotica besteld bij 'those who's name we do not speak of'. Goedkoopste optie is EUR 6,-/maand voor probiotic met 20 miljard stammen uit 10 populaties per dag. Dat vind ik nog wel de moeite voor de veel genoemde positieve effecten die het zou moeten leveren. Vraag me af of ik er wat van ga 'merken'.

Ok dus ik neem die probiotica nu een dag of 3 en ik merk echt een verschil! Vanaf dag 1 al wel. Ook mijn scat is van andere structuur (kleine vaste drolletjes ipv natte drek). Ook als ik savonds voor het slapen nog een grote maaltijd heb gehad met zo'n probiotica er wordt ik niet de volgende ochtend wakker met een blok beton in mijn endeldarm wat letterlijk op springen staat. Tot dusver tevreden gezien het me echt een verbetering in comfort geeft.
 
Verder nog gestopt met melatonine. Nu dus een week voor 06:00 uur mijn nest uit aan't gaan en ga dan voor werk naar de gym (of doe cardio thuis). Dit geeft mijn slaap de boost die het nodig had. Sowieso zeker nu in 'de zomer' echt vet lekker om gewoon om 06:00 uur naast je bed te staan als het al lekker licht is en een volle dag te draaien en al die zonuren te pakken. Zodra het donker wordt ga ik pitten. Doet echt een hoop goed voor mijn gemoed dit.
 
Interessant topic!

Ikzelf bestel elk halfjaar een doos vol met verschillende superfoods o.a.

Gynostemma (Jiagulan) poeder
Chlorella poeder
Reishi poeder
Cordyceps poeder
Rode maca poeder
Ginseng etc.


Ik wissel ze af maar soms combineer ik ook.

Ze hebben allemaal hun eigen positieve werking op de gezondheid onderbouwt met wetenschappelijke studies.

Momenteel gebruik ik de combinatie Reishi en Cordyceps in de cut + tentamenperiode. Uit een wetenschappelijke studie schijnt het kortgezegd cortisol na cardiovasculaire training te verlagen alsook oxidatieve stress (wat ook voorkomt bij krachttraining).

Al met al interessante natuurproducten die je kan gebruiken om je gezondheid te verbeteren wat bodybuilding ook ten goede komt.

Ik merk zeker dat mijn weerstand sterker is geworden, bij sommige producten ook iets meer energie.

Ben benieuwd of jullie ook bepaalde superfoods gebruiken:D


Improving Training Condition Assessment in Endurance Cyclists: Effects of Ganoderma lucidum and Ophiocordyceps sinensis Dietary Supplementation.
Rossi P, et al. Evid Based Complement Alternat Med. 2014
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24799948/

Cordyceps militaris improves tolerance to high intensity exercise after acute and chronic supplementation - Katie R. Hirsch et al.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5236007/

Ganoderma lucidum (Lingzhi or Reishi): A Medicinal Mushroom. - Wachtel-Galor S et al.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22593926/
 
Interessant topic!

Ikzelf bestel elk halfjaar een doos vol met verschillende superfoods o.a.

Gynostemma (Jiagulan) poeder
Chlorella poeder
Reishi poeder
Cordyceps poeder
Rode maca poeder
Ginseng etc.


Ik wissel ze af maar soms combineer ik ook.

Ze hebben allemaal hun eigen positieve werking op de gezondheid onderbouwt met wetenschappelijke studies.

Momenteel gebruik ik de combinatie Reishi en Cordyceps in de cut + tentamenperiode. Uit een wetenschappelijke studie schijnt het kortgezegd cortisol na cardiovasculaire training te verlagen alsook oxidatieve stress (wat ook voorkomt bij krachttraining).

Al met al interessante natuurproducten die je kan gebruiken om je gezondheid te verbeteren wat bodybuilding ook ten goede komt.

Ik merk zeker dat mijn weerstand sterker is geworden, bij sommige producten ook iets meer energie.

Ben benieuwd of jullie ook bepaalde superfoods gebruiken:D


Improving Training Condition Assessment in Endurance Cyclists: Effects of Ganoderma lucidum and Ophiocordyceps sinensis Dietary Supplementation.
Rossi P, et al. Evid Based Complement Alternat Med. 2014
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24799948/

Cordyceps militaris improves tolerance to high intensity exercise after acute and chronic supplementation - Katie R. Hirsch et al.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5236007/

Ganoderma lucidum (Lingzhi or Reishi): A Medicinal Mushroom. - Wachtel-Galor S et al.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22593926/
Als je er maar in gelooft, zeker. Elke dag wat fruit (appel, blauwe bessen, druiven, gember, granaatappel, enz...) tussendoor. Dat is voor mij superfoods ipv al die pillen en poeders waarvan je ook niet weet of je koopt wat je zou moeten kopen.
 
Wat is nou eigenlijk een superfood? De naam is niet beschermd en je kan in principe alles een superfood noemen. Wat maakt 'superfoods' dan zo super? Of wat is een overeenkomst tussen producten die superfoods genoemd worden? Ze bevatten een hoog gehalte aan micronutrienten. Maar dat geld voor alle kruiden, groenten, fruit, noten, pitten, zaden, etc.

Waarom noemen we dit dan niet allemaal superfood? Voor een winkel of producent heeft het alleen nut om iets een superfood te noemen als hij hierdoor meer van het product kan verkopen en/of een hogere prijs voor het product kan vragen. Daarnaast zal de waarde die de term superfood mogelijk toevoegt minder groot zijn naarmate meer producten deze naam krijgen. Het is dus van belang het enkel toe te kennen aan een beperkt aantal producten (Het is dan bijzonder en dus kun je er meer geld voor vragen). Ook moeten consumenten het accepteren als een superfood. Als een winkel bijvoorbeeld morgen de broccoli of boerenkool een superfood gaat noemen, dan zal dit niet heel snel geaccepteerd worden. Dit is toch een heel normaal product wat ik al mijn hele leven eet...

Dus meestal is het een exotisch product. Dan hebben mensen geen referentie qua prijs en door het onbekende wordt het sneller geaccepteerd als superfood. Het omdopen van normale producten tot superfoods is ook iets wat gebeurt. Doordat voedingsexperts, celebrities en media berichten over de vele gezondheidsvoordelen van bepaalde producten zoals bijvoorbeeld avocado, walnoten, etc etc, en deze voedingsmiddelen superfoods zijn gaan noemen, is de vraag ernaar geleidelijk aan over de jaren gestegen mede als de prijs.

Kortom: Kruiden, groenten, fruit, noten, pitten, zaden, etc. hebben veel gezondheidsvoordelen en positieve effecten. Het is goed om hiervan ruim voldoende te nuttigen en qua keuze te varieren. Of je dat met normale producten doet, of producten die gedoopt zijn tot 'superfood' boeit niet. Ze hebben allemaal een hoge dichtheid aan micronutrienten en dat is hetgeen wat het positieve effect geeft op onze gezondheid en presteren.

Als een bepaald superfood veel van bepaalde nutrienten bevat die jij onvoldoende binnenkrijgt via jouw voedingspatroon, kan het een waardevolle toevoeging zijn. Krijg je al voldoende binnen van de nutrienten uit een superfood, zal het weinig / niets toevoegen. Het is dus belangrijk je eigen voeding goed onder de loep leggen (niet alleen kijken naar Macro, maar ook Micronutrienten) en bepalen waar eventuele tekorten kunnen ontstaan. Vervolgens producten vervangen / toevoegen die deze tekorten voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is nou eigenlijk een superfood? De naam is niet beschermd en je kan in principe alles een superfood noemen. Wat maakt 'superfoods' dan zo super? Of wat is een overeenkomst tussen producten die superfoods genoemd worden? Ze bevatten een hoog gehalte aan micronutrienten. Maar dat geld voor alle kruiden, groenten, fruit, noten, pitten, zaden, etc.

Waarom noemen we dit dan niet allemaal superfood? Voor een winkel of producent heeft het alleen nut om iets een superfood te noemen als hij hierdoor meer van het product kan verkopen en/of een hogere prijs voor het product kan vragen. Daarnaast zal de waarde die de term superfood mogelijk toevoegt minder groot zijn naarmate meer producten deze naam krijgen. Het is dus van belang het enkel toe te kennen aan een beperkt aantal producten (Het is dan bijzonder en dus kun je er meer geld voor vragen). Ook moeten consumenten het accepteren als een superfood. Als een winkel bijvoorbeeld morgen de broccoli of boerenkool een superfood gaat noemen, dan zal dit niet heel snel geaccepteerd worden. Dit is toch een heel normaal product wat ik al mijn hele leven eet...

Dus meestal is het een exotisch product. Dan hebben mensen geen referentie qua prijs en door het onbekende wordt het sneller geaccepteerd als superfood. Het omdopen van normale producten tot superfoods is ook iets wat gebeurt. Doordat voedingsexperts, celebrities en media berichten over de vele gezondheidsvoordelen van bepaalde producten zoals bijvoorbeeld avocado, walnoten, etc etc, en deze voedingsmiddelen superfoods zijn gaan noemen, is de vraag ernaar geleidelijk aan over de jaren gestegen mede als de prijs.

Kortom: Kruiden, groenten, fruit, noten, pitten, zaden, etc. hebben veel gezondheidsvoordelen en positieve effecten. Het is goed om hiervan ruim voldoende te nuttigen en qua keuze te varieren. Of je dat met normale producten doet, of producten die gedoopt zijn tot 'superfood' boeit niet. Ze hebben allemaal een hoge dichtheid aan micronutrienten en dat is hetgeen wat het positieve effect geeft op onze gezondheid en presteren.

Als een bepaald superfood veel van bepaalde nutrienten bevat die jij onvoldoende binnenkrijgt via jouw voedingspatroon, kan het een waardevolle toevoeging zijn. Krijg je al voldoende binnen van de nutrienten uit een superfood, zal het weinig / niets toevoegen. Het is dus belangrijk je eigen voeding goed onder de loep leggen (niet alleen kijken naar Macro, maar ook Micronutrienten) en bepalen waar eventuele tekorten kunnen ontstaan. Vervolgens producten vervangen / toevoegen die deze tekorten voorkomen.

Superfood is meestal simpelweg een dure spinazi van de andere kant van de wereld. Maar goed, het blijft spinazi. Zoals je zegt, hoog in micronutrienten dus meestal een positieve toevoeging.Zo lang je er niet te veel voor betaald en er niet de gains van je leven van verwacht kan het niet zo veel kwaad denk ik.

Ben nu zelf een aantal lepels kokosolie per dag naar binnen aan het lepelen voor extra gains. Lekker spul.
 
Zo lang je er niet te veel voor betaald en er niet de gains van je leven van verwacht kan het niet zo veel kwaad denk ik.

Daar zit hem het probleem. Veel mensen hebben ergens iets gehoord of gelezen over superfood X. Ze verwachten dat ze mooiere sterkere nagels, sterkere tanden en botten, mooier meer glanzend haar, een betere conditie, meer kracht, meer vetverlies, betere concentratie, meer energie, meer libido, meer etc etc krijgen. De voordelen van de meeste superfoods worden ontzettend overdreven en daardoor liggen de verwachtingen hoog. Door de hoge verwachtingen is de prijs die mensen bereid zijn te betalen ook hoog. Als vervolgens blijkt dat de voordelen die beloofd zijn uitblijven of veel subtieler dan verwacht...

Kokosolie is lekker. En nog goedkoop ook vergeleken met een hoogwaardige olijfolie. Win win (Maar ik kan beiden goed waarderen afhankelijk van het gerecht).
 
Laatst bewerkt:
Daar zit hem het probleem. Veel mensen hebben ergens iets gehoord of gelezen over superfood X. Ze verwachten dat ze mooiere sterkere nagels, sterkere tanden en botten, mooier meer glanzend haar, een betere conditie, meer kracht, meer vetverlies, betere concentratie, meer energie, meer libido, meer etc etc krijgen. De voordelen van de meeste superfoods worden ontzettend overdreven en daardoor liggen de verwachtingen hoog. Door de hoge verwachtingen is de prijs die mensen bereid zijn te betalen ook hoog. Als vervolgens blijkt dat de voordelen die beloofd zijn uitblijven of veel subtieler dan verwacht...

Kokosolie is lekker. En nog goedkoop ook vergeleken met een hoogwaardige olijfolie. Win win (Maar ik kan beiden goed waarderen afhankelijk van het gerecht).

Ben ik het helemaal mee eens. Heb ook geen hoge verwachtingen van al die "superfoods", dit moet je zeker ook niet hebben. Zie het als een aanvulling.

Ik merk toch wel zeker resultaat en wetenschappelijke studies bewijzen dat ook. Het is natuurlijk weer jammer dat het zo overdreven wordt om meer te verkopen natuurlijk..

Kortgezegd zeg jij dus dat superfoods (mede die ik genoemd heb) niet verschillen in werking dan de normale groentes die je in de supermarkt koopt als je maar aan je micronutrienten komt?
 
Je merkt niet dat je weerstand beter is. Je bent geen vrouw in een optimel reclame.

Gelukkig ben ik niet die vrouw inderdaad (dat heb je goed opgemerkt)

Het is natuurlijk lastig te meten zoiets als je weerstand. Maar als ik kijk naar de afgelopen tijd zie ik toch wel enig verschil bij mezelf met voorgaande jaren.

Zijn natuurlijk enorm veel factoren die een rol spelen hierin maar ik denk wel dat bepaalde kruiden daar een kleine bijdrage aan hebben gehad. Mijn persoonlijke ervaring dus.
 
http://healthycrush.com/mood-cure-amino-acid-therapy/

'Julia Ross says that if your brain is “poorly stocked” with amino acids, it will produce “false moods” – you’ve dropped too low in one or more of the key neurotransmitters and your moods will be “defective” as a result.

Here’s an example of how being high and low in the four different neurotransmitters can affect your mood:

    • High in serotonin = positive, confident, flexible, easy-going
    • Low in serotonin = negative, obsessive, worried, irritable, sleepless
    • High in catecholamines (dopamine, noradrenaline & adrenaline) = energized, upbeat, alert
    • Low in catecholamines = flat, lethargic funk
    • High in GABA = relaxed and stress-free
    • Low in GABA = wired, stressed, overwhelmed
    • High in endorphins = full of cozy feelings of comfort, pleasure and euphoria
    • Low in endorphins = crying during commercials, overly sensitive to hurt
Amino acid therapy is the practice of using targeted supplementation with the amino acids we’re deficient in to eliminate the “false moods” and get us back to our thriving selves.'

Depressie, vermoeidheid en alle andere mood klachten hebben te maken met een deficiency van bepaalde amino zuren. Door je lichaam te voeden met de juiste precursors kun je aanzienlijk je mood verbeteren. Geadviseerd wordt om te gebruiken:

- 2-3x pd 500-1000mg l-tyrosine --> is een precursor voor de verzameling catecholamines
- 1-3x pd 50-100mg 5-htp (of l-tryptofaan als 5-htp bijwerkingen geeft) --> precursor van serotonine

Waardevolle toevoegingen hieraan zijn:

-Ashwagandha (adaptogeen en positief effect op de GABA huishouding)
-Rhodiola (verbeterd het transport en de opname van 5-htp en gaat daarom perfect in deze stack)

Het bijzondere van amino zuren therapie is dat op een bepaald moment je hersenen verzadigd zijn waarna je kunt stoppen en je hersenen het uit zichzelf kunnen. Het advies is om deze therapie zo'n 4-6 maanden te doen. Wanneer l-tyrosine niet langer positief werkt, maar zelfs leidt tot een opgejaagd gevoel, dat is het teken dat de hersenen verzadigd zijn. Moet nog nader onderzoeken of dit zo werkt, maar dit is wat ik erover las.

Wanneer je hersenen voldoende aminozuren hebben om mee te werken, verbetert je slaap, je mood, gezondheid, etc. Je hebt plots meer energie en zin om leuke (en geile) dingen te doen. Dit leidt weer tot een boost in endorphins en zo wordt je uiteindelijk een stuk gelukkiger. Het hele GABA systeem is iets complexer en gaat over yin yang van heel veel stoffen en processen. Denk aan magnesium/calcium balans, vitamine B, de wijze waarop je lichaam pre cursors omzet in glutamaat en GABA, etc. Maar de yin yang is zeker beter wanneer de andere processen in je hersenen in balans zijn.

Kortom; zorg voor adequate hoeveelheid aminozuren in je hersenen en alles reguleert zichzelf. Ga alleen niet zomaar lopen kloten met amino's. Doseringen zijn voor iedereen anders, naar behoefte. Er bestaan testen om uit te zoeken welke amino's jij tekort komt. Ik zou deze eerste doen voor je al die pillen naar binnen gaat werken. Deze amino's zitten trouwens ook veel in je voeding, vooral tyrosine.

Over deze therapievorm is veel te lezen op de interwebs en dit is een hele beknopte samenvatting. Interessante stof wel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven