XXL Nutrition

Beginner met vragen zoekt antwoorden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

gh0std0wn

Novice
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
16
Waardering
1
Lengte
1m98
Massa
125kg
Hallo allemaal, ik ben Wesley 27 jaar en wil graag gaan beginnen met bodybuilding omdat ik in het verleden het grootste gedeelte van me leven veel te zwaar was. Voor een paar jaar terug ben ik ruim 70 kilo afgevallen zonder te sporten, maar helaas heb ik mede doordat ook veel spiermassa verloren. Nu wil graag weer veel van die massa terug.

Ik begrijp en weet van mezelf dat ik geen strak afgetrainde bodybuilder kan worden omdat ik met mijn overtollige huid zit, maar iets ala sterkste man van Nederland of denk aan een WWF worstelaar moet wel lukken met veel training en dat is mede ook mijn doel.

Ik heb al wat artikels gelezen over voeding en schema's maar kom er toch niet helemaal uit, heeft iemand enige tips en misschien goeie schema's voor een beginner zoals mij? In het verleden heb ik trouwens nooit wat aan sporten gedaan, ik was het liever lui dan moe type, misschien is dat iets om rekening mee te houden. Momenteel ben ik 125 kilo, 1,98m en zwaar gebouwd, het lijkt mij dus dat ik voornamelijk met zwaardere gewichten moeten trainen ivm mijn lichaamsbouw?

Ik zie graag alle reactie's en tips tegemoet en hoop dat ik nog lang deel mag uit gaan maken van de community.
 
Laatst bewerkt:
Welkom, petje af voor je vetverlies! Je kunt hier op het forum veel informatie vinden, kijk met name eens in de stickies. Uiteindelijk leer je het meest door zelf te lezen en te onderzoeken!
 
Welkom, petje af voor je vetverlies! Je kunt hier op het forum veel informatie vinden, kijk met name eens in de stickies. Uiteindelijk leer je het meest door zelf te lezen en te onderzoeken!
Ik zie dat er meerdere programma's zijn, zit hier nog verschil in en is er voorkeur voor een bepaald programma? Of zijn ze allemaal effectief? Ik zie dat veel informatie in het Engels is, is er eventueel ook soortgelijke informatie beschikbaar in het Nederlands? Tevens veel informatie die ik kan vinden over voeding betreft mensen die licht en klein zijn en zwaarder willen worden, hoe gaat dit in zijn werk als je groot en al 125 kilo bent? Moet ik dan alsnog bulken, cutten of proberen op gewicht te blijven?
 
Ik begrijp en weet van mezelf dat ik geen strak afgetrainde bodybuilder kan worden omdat ik met mijn overtollige huid zit, maar iets ala sterkste man van Nederland of denk aan een WWF worstelaar moet wel lukken met veel training en dat is mede ook mijn doel.

Vergis je niet: een groot deel van die mensen gebruikt roids. Ik vermoed dat je te hoge verwachtingen hebt.
 
Vergis je niet: een groot deel van die mensen gebruikt roids. Ik vermoed dat je te hoge verwachtingen hebt.
Dat begrijp ik en ik het gebruikte het ook alleen als voorbeeld zodat ik duidelijk kon maken wat voor lichaamstype ik bedoelde.
 
Als Engels lezen niet je sterkste punt is zou ik het bij 5x5 Strong Lifts houden, daar is simpelweg de meeste info over te vinden en het is een vrij eenvoudig schema.

Hier wat beknopte info in het Nederlands:
http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/stronglifts-5x5

Wat eten betreft, zou ik voorlopig nog onder onderhoud eten en afvallen tot je rond de 100kg weegt.
 
Als Engels lezen niet je sterkste punt is zou ik het bij 5x5 Strong Lifts houden, daar is simpelweg de meeste info over te vinden en het is een vrij eenvoudig schema.

Hier wat beknopte info in het Nederlands:
http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/stronglifts-5x5

Wat eten betreft, zou ik voorlopig nog onder onderhoud eten en afvallen tot je rond de 100kg weegt.
Bedankt voor de link, met onder onderhoud eten bedoel je net zo blijven eten als ik nu eet, of?
 
Top gedaan 70kg afvallen!
De sterkste man van Nederland is een hoog gegrepen doel, er wint er ieder jaar maar 1. :D Maar ik snap wat je bedoeld hoor.
Ga lekker beetje powerliften, beetje zoals hierboven dat 5x5stronglifts. Leuk programma is dat. En van daaruit kun je "sterkste man van Nederland" dingetjes gaan doen.
Probeer er plezier in te krijgen en te houden!
 
Top gedaan 70kg afvallen!
De sterkste man van Nederland is een hoog gegrepen doel, er wint er ieder jaar maar 1. :D Maar ik snap wat je bedoeld hoor.
Ga lekker beetje powerliften, beetje zoals hierboven dat 5x5stronglifts. Leuk programma is dat. En van daaruit kun je "sterkste man van Nederland" dingetjes gaan doen.
Probeer er plezier in te krijgen en te houden!
Bedankt voor het compliment, misschien een hele domme vraag maar nergens in de schema's staat met welke gewicht je moet beginnen, nu snap ik dat dit verschilt per persoon maar hoe kom ik hier achter? Gewoon een kwestie van uitproberen?
 
misschien een hele domme vraag maar nergens in de schema's staat met welke gewicht je moet beginnen

Domme vragen bestaan niet.
Er is zo'n simpele android app van 5x5 stronglifts, misschien ook voor Eiphone.
Die vraagt bij opstarten wat de gewichten zijn die je nu maximaal kunt tillen en dat kun je invullen, van daaruit bepaald het programma een startgewicht voor de oefeningen.
Die maxima's kun je gewoon (voorzichtig, niet te gek gaan doen) uitproberen in 1 dag. Ook geeft dat programma dan aan waarmee je kunt starten.
Te licht starten is niet zo erg... want iedere keer ca. 2,5kg zwaarder lijkt niet veel.... maar 10 trainingen verder loopt dat aardig op.

Je kunt trouwens ook gewoon met lege stangen beginnen, schaam je nergens voor.
Als jij er ECHT voor gaat ben je binnen een jaar sterker dan 80% van de anderen bij de gym.

Het programma is heel basic en simpel, maar geeft je een leuk houvast om te starten. Misschien dat je het na 2 maanden ontgroeid, maar daarna heb je al weer wat meer kennis en kun je je hier verder verdiepen in leuke programma's hier op het forum.

Vraag wel effe hulp bij het leren uitvoeren van de oefeningen (squat, Deadlift etc.) Of kijk je goed in op Youtube.
Het GOED aanleren van het correct uitvoeren van de oefeningen is belangrijk.
Ps, squaten lijkt vaak heel erg zwaar in het begin, maar dat wordt snel beter als je de techniek en flexibiliteit wat beter onder de knie hebt. Niet opgeven!
 
Ik heb me wat verder verdiept in de 5x5 stronglifts en de resultaten laten meestal mensen zien die wel sterker zijn geworden, veel sterker zelfs maar niet perse breder en aangezien dat me hoofd doel is is het dan wel verstandig om te beginnen met de 5x5 stronglifts, kan ik niet beter een ander beginnersschema doen die mij wel de gewenste resultaten geeft?
 
Begin eerst daarmee, als je de basis oefeningen onder de knie hebt kan je altijd nog op iets anders overstappen.

Daarnaast is het zinloos om als beginner onderscheid te maken tussen kracht en massa. In het begin kan het een niet zonder het ander.
 
Ik heb me wat verder verdiept in de 5x5 stronglifts en de resultaten laten meestal mensen zien die wel sterker zijn geworden, veel sterker zelfs maar niet perse breder en aangezien dat me hoofd doel is is het dan wel verstandig om te beginnen met de 5x5 stronglifts, kan ik niet beter een ander beginnersschema doen die mij wel de gewenste resultaten geeft?
Onzin, als newbie wordt je ook gewoon groter op zo'n programma. Denk je echt dat je lichaam zich niet hoeft aan te passen als je iedere training meer gewicht squat, benched, deadlift, pressed en rowed?
 
Onzin, als newbie wordt je ook gewoon groter op zo'n programma. Denk je echt dat je lichaam zich niet hoeft aan te passen als je iedere training meer gewicht squat, benched, deadlift, pressed en rowed?
Dat zal best wel, maar ik ga me toch eens verdiepen in de andere beginnerschema's.
 
Met deze oefeningen bouw je echt ook wel spieren op!
Het geeft je een mooie start in de krachtsport/bodybuilding/sterkste man.
Geeft je een hele mooie basis... heb spijt dat ik daar nooit mee begonnen ben.
Maar je moet natuurlijk gewoon doen waar je zin in hebt.
 
Met deze oefeningen bouw je echt ook wel spieren op!
Het geeft je een mooie start in de krachtsport/bodybuilding/sterkste man.
Geeft je een hele mooie basis... heb spijt dat ik daar nooit mee begonnen ben.
Maar je moet natuurlijk gewoon doen waar je zin in hebt.
Ik heb namelijk ook research gedaan op verschillende Amerikaanse fora's en daar zijn sommige zwaar tegen de SS/SL schema's omdat die hoofdzakelijk alleen je lower body trainen en niet zozeer zijn gefocust op hypertrophy en je upper body. Daar raden ze bijvoorbeeld aan om te beginnen met de Greyskull methode of de Phrak variant, je bouwt minder snel kracht op dan bij SS/SL, want ze zijn meer gericht op je upperbody/hypertrophy. Ik weet natuurlijk niet of dit 100% waar is maar dan zijn hun woorden.
 
Ik heb me wat verder verdiept in de 5x5 stronglifts en de resultaten laten meestal mensen zien die wel sterker zijn geworden, veel sterker zelfs maar niet perse breder en aangezien dat me hoofd doel is is het dan wel verstandig om te beginnen met de 5x5 stronglifts, kan ik niet beter een ander beginnersschema doen die mij wel de gewenste resultaten geeft?

Een goede krachtbasis opbouwen op de main compound exercises is hoe dan ook van essentieel belang, vooral als je naturel traint.
Daar ga je op den duur veel meer voordeel uit halen, dan je nu zou vermoeden.

Buiten dat, het zal je nog verbazen hoeveel spiermassa een beginner vaak opbouwt met een eenvoudig schema als 5x5 stronglifts.
(Binnen de eerste 6-12 maanden trainen en uiteraard met een goed eet patroon).

Waar jij denk ik niet voldoende bij stil staat, is dat de gewenste resultaten doorgaans toch pas komen na meerdere jaren consequent trainen.
Een indicatie hierbij is 3-5 jaar.
M.a.w. je zult het beginners stadium dan reeds lang voorbij zijn en inmiddels noodzakelijkerwijs met een complexer, meer op hypertrofie gericht schema trainen.

Vandaar ook steeds opnieuw weer het advies om de eerste 6-12 maanden een eenvoudig schema als stronglifts te doen.
Daarmee benut je de 'beginners wittebroodsperiode gains' te volle, zonder daarbij je kruit op voorhand te verschieten met allerlei onnodig uitgebreide split schema's e.d.
Dat kun je na dat eerste 'jumpstart' jaar altijd nog doen tot in den treure.....
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Ik heb namelijk ook research gedaan op verschillende Amerikaanse fora's en daar zijn sommige zwaar tegen de SS/SL schema's omdat die hoofdzakelijk alleen je lower body trainen en niet zozeer zijn gefocust op hypertrophy en je upper body. Daar raden ze bijvoorbeeld aan om te beginnen met de Greyskull methode of de Phrak variant, je bouwt minder snel kracht op dan bij SS/SL, want ze zijn meer gericht op je upperbody/hypertrophy. Ik weet natuurlijk niet of dit 100% waar is maar dan zijn hun woorden.

Onderdelen uit SL, Bench press, OH press en Rows zijn allemaal oefeningen die per definitie ook de focus leggen op het boven lichaam, dus mij is niet hele aal duidelijk wat ze precies bedoelen.
De deadlift legt OOK accenten op het bovenlichaam, met name erectoren en traps.

Buiten dat, in de beginnerfase is er helemaal nog geen noodzaak om te focussen op hypertrofie en/of body parts cq. spiergroepen.
Zet dat gewoon uit je hoofd.

Trainen van het lichaam als geheel, qua kracht en spiergroei gaan juist in het eerste trainingsjaar hand in hand.

P.S. niet dat er verder iets mis met bijvoorbeeld Greyskull, maar daar kun je je altijd nog op richten.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Back
Naar boven