MuscleMeat

Cheat days tijdens bulk

Bezoekers in dit topic

GThomas

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
316
Waardering
473
Lengte
1m86
Massa
93kg
Vetpercentage
14%
Goedemiddag,

Was benieuwd hoe vaak er hier gecheat word wanneer men bulkt? En op welke manier? Gezien ik van mening ben dat één dag buiten schema een hoop junk eten je echt niet van het padje gooit en ik denk dat te veel mensen veel te strict eten dan eigenlijk echt nodig is.

Zelf hanteer ik nu tijdens het bulken om de week 1 massale cheat dag, waarop ik echt alles eet waar ik zin in heb, meestal kom ik dan wel goed tegen de 8000kcal aan maar de dagen erna heb je het dan ook wel gezien. Een cheat meal per week vind ik zinloos omdat je dan altijd nog wel zin hebt in meer en ander voedsel, op een goede cheat day heb je meteen alles gehad waar je al die tijd naar hebt verlangen.

Ben dus wel eens benieuwd wat andere krachtpatsers hier hanteren in de bulk, hoe cheat jij? Tel je wel kcal of niet? En hoe vaak doe je zoiets? Laat maar komen
 
IIFYM zodat je gewoon elke dag kan genieten (80% clean, 20% junk).
 
IIFYM zodat je gewoon elke dag kan genieten (80% clean, 20% junk).

Je hanteert dus gewoon 1 op de 5 maaltijden naar keuze elke dag? Ook goed concept ja
 
Voor je gains gaat het niks uitmaken wat je eet, zolang je macro's maar kloppen.
Gezondheidswijs is het natuurlijk niet verstandig om bijna al je carbs uit tafelsuiker te halen en/of grotendeels verzadigd vet te eten.
 
Voor de gains zal het kcal overschot alleen amar goed zijn natuurlijk, echter snap ik je punt over macros, maar net als in mijn geval, 1 dagje in 2 weken gaat de boel echt niet omgooien. Mocht je nou voor een wedstrijd trainen word het weer anders net als met cutten dan doe ik dat ook niet
 
Ik ‘cheat’ wanneer ik wil. Neem het wel ongeveer mee in mijn dagtotaal..maar kan er soms ook goed wat naast zitten. Een dag volvreten met rommel vind ik niet eens lekker...
 
Cheatday tijdens bulk??? Hoe ziet een “normale” bulkdag uit voor jou?
 
Een normale dag bevat gewoon mijn 5 gebalanceerde op ekv uitgerekende maaltijden, dat doe ik dan dus 13 van de 14 dagen en zit net iets boven onderhoud, en die ene dag ga ik dan dus gewoon lekker los ;) weet niet hoe je de reactie bedoelde 3XL
 
Cheaten tijdens bulk???
Ik eet gewoon me 5000 callorien clean en eet dan nog lekker waar ik zin in heb maakt geen reet uit of ik nou die laatste 1000 a 1500 clean eet of junk eet
 
Hm ja das lekker maar gaat voor mij niet op als je bulkt op helaas maar 2500 kcal (net na cut)
 
Bulken op 2500 kcal...met jouw stats...

Maar dan 1x in de 14 dagen 8000 kcal naar binnen rammen. Omdat je zo snakt naar allerlei eten.

Die ene dag op 8000 kcal wordt zeker de helft gewoon opgeslagen als lichaamsvet omdat je lichaam niets kan met een dusdanig groot overschot aan kcal. Dus je vreet jezelf gewoon een pond (of meer) vet eraan.

Dat is simpelweg niet handig of effectief. Er zijn slimmere manieren om strict te zijn qua kcal en EKV inname en toch flexibel te zijn in wat je eet.
 
Daar heb je deels zeker gelijk in, maar toch wijst de praktijk anders uit voor mij, het zorgt voor mij niet voor een absurt grote hoevelheid aankomen in vetweefsel, sterker nog het lijkt geen invloed te hebben. Die 2500 is inmiddels precies 2635 kcal, en is erg laag ja maar weeg ook nog maar 80,5 na een flinke cut dus stats zijn niet echt up to date, daardoor ligt mijn onderhoud erg laag. Daarnaast zou ik er ook niet eens mee zitten als ik er een grammetje meer van aankom, leven is ook belangrijk en voor mij is een dag als dat net als een dagje uit, heerlijk gewoon ;) ben dan ook wel flink bourgondisch opgegroeid en heb dus ook een wat andere kijk op eten, net als dat voor de een een auto maar een vervoersmiddel is en voor de ander een hobby of zelfs liefde zogezegd. Daarnaast zit je grofweg 5000kcal over je onderhoud op een dag als die, als je ziet wat daar aan weg gaat aan warmte en extra spijsvertering etc etc hou je mss net de helft over wat echt overblijft voor vetopslag, de dag erna (is ook de enige dag) zit ik nog vol en eet ik een maaltijd of 1 a 2 minder, wat niet uitmaakt gezien het overschot aan stoffen de dag ervoor maar wat indirect dus ook meteen compenseerd, dit scheelt dus weer snel zon 800 kcal gemiddeld en dan zit je op 1900 overschot wat grofweg uitkomt uit mn hoofd op 210 gram vetopslag, dat is dus 420gr extra per maand en vind ik minimaal. Maar dat is mijn grove uitleg en mening hierover hoor haha! Het werkt nogmaals iig wel voor mij!
 
Dus in principe kijk je elke keer uit na die 14e dag om lekker te cheaten? ( heb hetzelfde gehad...en van geleerd)

Nah ik zou het niet doen... mijn ''cheatdays'' doe ik wanneer ik er zin in heb ... meestal kom ik niet hoger meer uit dan 3000-4000 kcal ... en die cheatmeals/days zijn tegenwoordig grote porties bami/rijst van de surinamer met lekker veel pindasaus en sambal of thais/indiaans ... vind ik veel lekkerder dan die troep van de Burger King of Domino's pizza.
 
Hm als ik het doe wanneer ik zin heb word dat 1x per week en dat is juist niet slim. Ik snap je punt, het kan zirgen voor een eetstoornis en gelijk heb je maar dit is per individu verschillend, ik kan prima (en heb dit ook gedaan) jaren op mn vaste voedingsschema leven zonder meer een extra kcal van wat anders, dus kijk er op gezonde manier naar uit ;) op de dag zelf is het ook geen ijs met snoep maar eerder pizza, pannekoeken etc etc dus enigzins wel toevoegend haha
 
Dus in principe kijk je elke keer uit na die 14e dag om lekker te cheaten? ( heb hetzelfde gehad...en van geleerd)

Nah ik zou het niet doen... mijn ''cheatdays'' doe ik wanneer ik er zin in heb ... meestal kom ik niet hoger meer uit dan 3000-4000 kcal ... en die cheatmeals/days zijn tegenwoordig grote porties bami/rijst van de surinamer met lekker veel pindasaus en sambal of thais/indiaans ... vind ik veel lekkerder dan die troep van de Burger King of Domino's pizza.

Merk de laatste tijd veel van dit soort comments op dit forum. Hoe zijn jullie van je cheatdays afgekomen dan? Je hebt nooit meer cravings naar iets dan?
 
Door het gewoon nooit meer te doen, dan word het een gewoonte. En je in je schema goed vol te eten dan verlang je niet naar eten, zo zit ik op zowat een kg groente per dag, veel kwark ook zodat ik toch vol zit ondanks de lage kcal momenteel, als ik dat niet doe verlang ik steeds naar meer en is een cheat ook verleidelijker. Maar ik zie er het nut niet van in, 100% strict altijd. Tenzij je wedstrijden draait, anders is het gewoon ervaring weggooien en jezelf ontzien van genieten want iedereen geniet van eten tenslotte.
 
Door het gewoon nooit meer te doen, dan word het een gewoonte. En je in je schema goed vol te eten dan verlang je niet naar eten, zo zit ik op zowat een kg groente per dag, veel kwark ook zodat ik toch vol zit ondanks de lage kcal momenteel, als ik dat niet doe verlang ik steeds naar meer en is een cheat ook verleidelijker. Maar ik zie er het nut niet van in, 100% strict altijd. Tenzij je wedstrijden draait, anders is het gewoon ervaring weggooien en jezelf ontzien van genieten want iedereen geniet van eten tenslotte.

Dat normale voedsel wen je ook wel aan ook al vult het. Mijn "volheid" heeft niks met cheaten te maken, het is gewoon meer de cravings naar die daadwerkelijke voedsel en de smaken daarvan. En als ik het "nooit" meer zou doen zal ik dit vast een tijdje vol kunnen houden maar dan gaat het hoe dan ook ooit een keer mis en vreet ik 10 k calorieën op in 1 dag.
 
Een normale dag bevat gewoon mijn 5 gebalanceerde op ekv uitgerekende maaltijden, dat doe ik dan dus 13 van de 14 dagen en zit net iets boven onderhoud, en die ene dag ga ik dan dus gewoon lekker los ;) weet niet hoe je de reactie bedoelde 3XL

Net iets boven onderhoud is "normaal" eten voor iemand die spiermassa zoekt. Geen bulk! Bulk gaat uit van een groot overschot (700-1000Kcal)
 
Back
Naar boven