MuscleMeat

Vraagjes over voeding/macro's

Bezoekers in dit topic

Sanvi

Novice
Lid geworden
30 jul 2018
Berichten
16
Waardering
0
Lengte
1m71
Massa
68kg
Beste forummers,

Ik ben zelf een jaar bezig met krachttraining en pak het nu wat serieuzer op (nu 3-4 x per week). Pas nu ben ik ook serieuzer bezig met voeding. Ik at wel redelijk gezond maar nog niet echt rekening houdend met wat ik nu echt nodig heb.

Zo ben ik er nu achter dat ik de laatste tijd naar verhouding veel te veel vetten at (wel voornamelijk gezondere, onverzadigde) en te weinig calorieën in het totaal. Ik had namelijk begrepen dat vetten toch ook wel nodig waren, maar ik overdreef dus nogal en at veel te veel amandelen (die ik ook wel erg lekker vind).

Tegelijk merkte ik dat mijn kleine beetje buikvet niet minder werd en constant bleef. Misschien heeft dat te maken met het onregelmatig sporten van de afgelopen periode (met wat vakanties tussendoor), misschien met mijn voeding.

Nu even wat vraagjes voor jullie over voeding en de juiste verhoudingen/macro's.

- wat zijn nu de consequenties van het feit dat ik naar verhouding (veel) te veel vetten heb gegeten, maar in het geheel genomen toch nog te weinig calorieën binnen heb gekregen? Kan dan dat te veel aan vetten nog kwaad en heeft dat invloed op mijn buikvet of wordt dat als het ware opgeheven door het tekort aan binnengekregen totaal aan calorieën?

- bij de verdeling van de koolhydraten-eiwitten-vetten, houden jullie ook rekening / is het de bedoeling rekening te houden met de hoeveelheid suiker (binnen de koolhydraten) en de onverzadigde vetten (binnen het totaal aan vetten) dat je binnenkrijgt of niet?

Ik lees daar eigenlijk nergens iets over, en ik zie ook in geen enkel voedingsschema daar expliciet iets over vermeld staan.

Ikzelf eet vooral dingen met "gezonde" koolhydraten (dus met weinig "suikers") en met onverzadigde vetten.

Alvast bedankt voor de antwoorden! :)
 
Blijf me verbazen over het feit dat er steeds meer geroepen wordt dat men “ serieus “ traint en dan de voeding vergeet ..

En wat is serieus trainen ? 3 / 4 x per week wat aanrommelen met wat dumbbels is niet serieus ..
vaak gebruiken newbies in de sport de meest geavanceerde Bro science science split schema ..

Voetballen zonder bal is ook lastig , zwemmen zonder water ook ..
 
Blijf me verbazen over het feit dat er steeds meer geroepen wordt dat men “ serieus “ traint en dan de voeding vergeet ..

En wat is serieus trainen ? 3 / 4 x per week wat aanrommelen met wat dumbbels is niet serieus ..
vaak gebruiken newbies in de sport de meest geavanceerde Bro science science split schema ..

Voetballen zonder bal is ook lastig , zwemmen zonder water ook ..

Bedankt?

Met trainen bedoel ik een compleet schema voor benen, buik, rug, schouders, biceps en triceps.

De voeding ben ik zeker niet vergeten, ik ben al tijden op de gezondere tour gegaan en flink op zoek gegaan naar eiwitten, maar ik heb pas de laatste tijd echt mezelf verdiept in de juiste verhoudingen, calorieen minutieus tellen, etcetera. Voor een "newbie" zoals jij dat stelt zijn dat soort dingen redelijk abracadabra; daarom heeft het een tijd geduurd voordat ik daar aan begonnen ben denk ik.
 
Onverzadigd vet en verzadigd vet zijn beiden goed ... op een 68 kilo hou je gewoon minimaal 30 a 40 gram vet aan... het mag ook 90 gram zijn te koste van koolhydraten.

Suikers maken niet zoveel uit... zolang je op je calorieen doel blijft zitten.

Hou gewoon minimaal 130 gram eiwitten per dag aan ... en de rest vul je aan met vet en koolhydraten.
 
Onverzadigd vet en verzadigd vet zijn beiden goed ... op een 68 kilo hou je gewoon minimaal 30 a 40 gram vet aan... het mag ook 90 gram zijn te koste van koolhydraten.

Suikers maken niet zoveel uit... zolang je op je calorieen doel blijft zitten.

Hou gewoon minimaal 130 gram eiwitten per dag aan ... en de rest vul je aan met vet en koolhydraten.

Bedankt! Ik hou inderdaad maximaal 80-90 g vetten aan, dat lijkt me het beste. Het tellen van calorieen is wel een echte eye-opener; ik wist wel dat ik best veel amandelen at maar het calorietellen doet me beseffen dat ik dat eens moet minderen. Vandaag daarom een voedingsweegschaal gekocht om alles goed af te wegen.

Eiwitten lukt wel om de 130 te halen. Ik vind kwark gelukkig wel lekker en eet dat erg veel (zowel naturel als met smaakje, dat laatste bij Aldi 50 kcal per 100g, 0g vet, 6,8 eiwit, of bv van Campina met 9,2g eiwit/100g). Vis eet ik dan weer echt bijna nooit, daar hou ik echt niet van dus dat werkt niet zo mee (alleen witvis kan nog wel, zo heel soms tonijn in salade).

Havermout en/of brinta moet ik wat meer integreren in mijn voedingsschema, dat eet ik nog te weinig.

Ben benieuwd wat dit bewuster eten doet voor mijn progressie. :)
 
Beste forummers,



Tegelijk merkte ik dat mijn kleine beetje buikvet niet minder werd en constant bleef. Misschien heeft dat te maken met het onregelmatig sporten van de afgelopen periode (met wat vakanties tussendoor), misschien met mijn voeding.

Nu even wat vraagjes voor jullie over voeding en de juiste verhoudingen/macro's.

- wat zijn nu de consequenties van het feit dat ik naar verhouding (veel) te veel vetten heb gegeten, maar in het geheel genomen toch nog te weinig calorieën binnen heb gekregen? Kan dan dat te veel aan vetten nog kwaad en heeft dat invloed op mijn buikvet of wordt dat als het ware opgeheven door het tekort aan binnengekregen totaal aan calorieën?

- bij de verdeling van de koolhydraten-eiwitten-vetten, houden jullie ook rekening / is het de bedoeling rekening te houden met de hoeveelheid suiker (binnen de koolhydraten) en de onverzadigde vetten (binnen het totaal aan vetten) dat je binnenkrijgt of niet?

Ik lees daar eigenlijk nergens iets over, en ik zie ook in geen enkel voedingsschema daar expliciet iets over vermeld staan.

Ikzelf eet vooral dingen met "gezonde" koolhydraten (dus met weinig "suikers") en met onverzadigde vetten.

Alvast bedankt voor de antwoorden! :)

Niet mss.
 
Bedankt?

Met trainen bedoel ik een compleet schema voor benen, buik, rug, schouders, biceps en triceps.

De voeding ben ik zeker niet vergeten, ik ben al tijden op de gezondere tour gegaan en flink op zoek gegaan naar eiwitten, maar ik heb pas de laatste tijd echt mezelf verdiept in de juiste verhoudingen, calorieen minutieus tellen, etcetera. Voor een "newbie" zoals jij dat stelt zijn dat soort dingen redelijk abracadabra; daarom heeft het een tijd geduurd voordat ik daar aan begonnen ben denk ik.
Waarom train je geen borst?
 
Waarom train je geen borst?
Helemaal vergeten te vermelden! Uiteraard train ik wel borst! Misschien nog wel het meeste zelfs (omdat ik daar het meeste winst wil behalen).

- Smith Machine Bench Press
- Bench Press/bankdrukken (pas zeer recent)
- Dumbbell Bench Press
- Dumbbell Flyes
- Dumbbell Incline Bench Press
- Dumbell Incline Flyes
- Machine Chest Press

Elke maandag en donderdag neem ik de borstspieren mee. Veelal 5 van bovenstaande oefeningen.
 
Helemaal vergeten te vermelden! Uiteraard train ik wel borst! Misschien nog wel het meeste zelfs (omdat ik daar het meeste winst wil behalen).

- Smith Machine Bench Press
- Bench Press/bankdrukken (pas zeer recent)
- Dumbbell Bench Press
- Dumbbell Flyes
- Dumbbell Incline Bench Press
- Dumbell Incline Flyes
- Machine Chest Press

Elke maandag en donderdag neem ik de borstspieren mee. Veelal 5 van bovenstaande oefeningen.

Waarom?
 
Ook als ik - zeer waarschijnlijk - onder mijn totale caloriebehoefte uitkom?

Ik heb een tijd lang best onregelmatig gesport, vakantie tussendoor, veel op andere locaties gewerkt dus minder gesport (omdat ik altijd na het werken op mijn eigen locatie sport).

Mijn BMR ligt op ongeveer 1560 en mijn caloriebehoefte zou omstreeks de 2400 kcal zijn voor een gemiddelde sporter (3-4 keer pw). Daar zat ik vaak iets onder (zonder calorieen te tellen, wat ik pas deze week echt heel minutieus ben gaan doen).

Ik zal zeker minderen met de noten, kijken wat dat voor effect heeft.
 
Ook als ik - zeer waarschijnlijk - onder mijn totale caloriebehoefte uitkom?

Ik heb een tijd lang best onregelmatig gesport, vakantie tussendoor, veel op andere locaties gewerkt dus minder gesport (omdat ik altijd na het werken op mijn eigen locatie sport).

Mijn BMR ligt op ongeveer 1560 en mijn caloriebehoefte zou omstreeks de 2400 kcal zijn voor een gemiddelde sporter (3-4 keer pw). Daar zat ik vaak iets onder (zonder calorieen te tellen, wat ik pas deze week echt heel minutieus ben gaan doen).

Ik zal zeker minderen met de noten, kijken wat dat voor effect heeft.

Hoe weet jij dat je onder de 2400 kcal zat als je je kcals niet telt? Tenzij je toen hetzelfde at als nu en je je kcals wel telt.

Je zegt zeer waarschijnlijk,kan evengoed zijn dat je er dus boven zat.

Als je vet wil verliezen moet je onder je onderhoud zitten,wil je spiermassa winnen erboven.
 
Ik ben altijd - volgens anderen - (graat)mager geweest. Van het type waarvan collega's als er nog over is van een traktatie tegen je zeggen: "Hier, neem nog maar een stuk taart, jij kan het wel hebben.". :rolleyes:

Op mijn 33-35e (5 jaar terug) had ik een vetpercentage van 8-9% terwijl ik - buiten een tijdje hardlopen - vanaf mijn 14e niets meer aan sport had gedaan.

Vorige winter was ik zo mager dat je letterlijk mijn borstkas kon zien zitten. Vandaar dus. ;)

Mijn benen zijn van oudsher wel erg stevig; die train ik wel, maar ze zijn van nature al erg groot. Mijn armen zijn ook al lekker gegroeid sinds ik sport (13 maanden).
 
Hoe weet jij dat je onder de 2400 kcal zat als je je kcals niet telt? Tenzij je toen hetzelfde at als nu en je je kcals wel telt.

Als je vet wil verliezen moet je onder je onderhoud zitten,wil je spiermassa winnen erboven.
Dit.

Ik eet grotendeels hetzelfde, al tijden lang. Kan soms een boterham of een handje noten schelen, maar over het algemeen is dit het.

Verder telde ik wel al calorieen, ik schreef het wat verkeerd, maar eigenlijk deed ik dat zonder hulpmiddelen zoals de voedingswijzer, een Excel-rekenprogramma voor voeding en een voedingsweegschaal (dus wist niet exact hoeveel ik van bepaalde porties at).

Nu tel ik dus veel exacter de calorieen waar dat voorheen niet zo heel nauwkeurig was wat betreft bepaalde porties.
 
Back
Naar boven