MuscleMeat

‘Normaal’ kuren invloed op hart (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

GThomas

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
316
Waardering
473
Lengte
1m86
Massa
93kg
Vetpercentage
14%
goedemiddag,

Ik ben nu al een paar jaartjes info aan het winnen wat betreft AAS, omdat ik hier in de toekomst ooit een keer toch aan wil beginnen. Echter vroeg ik me nog wat af waar ik niet veel duidelijke info over kan vinden, namelijk:

Hoeveel (slechte) impact heeft ‘normaal’ kuren, zeg 2x per jaar, op het hart op lange termijn? En dan met normaal gewoon een test e kuur met in de oplopende jaren zo hier en daar wat bijkomende toevoegingen maar dus geen grammen kuren.

Ik vraag me dit af omdat er aan 1 kan van mijn familie wel wat hartklachten voorkomen, onregelmatige hartslag en wat cholesterol problemen. Daarnaast sowsio hart problemen aan die kant wel algemeen. Nu vraag ik me dus af of kuren dan wel slim is? Uit onderzoeken lees je veel negatieve dingen over de impact van AAS op het hart bij bodybuilders maar dit zijn dan vaak ook grotere doseringen, zware en lange kuren of gasten die al tientalle jaren “on” zijn.

Hoop dat er een paar wijsneuzen zijn hier die daar wellicht informatie over kunnen geven. Zelf denk ik dat het wel moet kunnen mits je dus je kuur grondig doet en geen grammen per week zet, voeding op orde hebt en goed pct’t.

Ben benieuwd

(Oh en btw, zijn er (bloed) testen waarmee het gevaar voor evt hart en vaat problemen ivm AAS uit kunnen komen zodat je dat kan laten testen voor wanneer je ooit begint?)
 
Je hoeft niet grammen te spuiten om hartproblemen te krijgen. Helaas kent de natuur daar niet een wet in en kan je zo wat oplopen. Echter heb je meer risico's als je meer gebruikt, al hartproblemen hebt etc.
 
Er zijn naar mijn weten geen afgeronde studies die zich hebben gericht op de bodybuilding lifestyle en de daarbij horende doseringen AAS. Op dit moment is er een studie in het Spaarne Gasthuis, genaamd de Haarlem-studie, die dit onderzoekt. Wel is inmiddels wel bewezen dat AAS een negatieve invloed heeft op hart en vaten. De mate waarin die worden beïnvloed is persoonsgebonden en dus geen zinnig woord over te zeggen. De één zal er vrij direct last van krijgen, de ander nooit.

Als ik weet dat hart- en vaatziekten in de familie zit, dan zou ik er zelf niet aan beginnen (ik heb het geluk dat niemand in mijn familie hart- en vaatziekten heeft). Maar dat is mijn beredenering. Zo moet ieder voor zich alle + en - overwegen en op basis daarvan een besluit nemen en de mogelijk consequenties aanvaarden.

Een bloedtest om de conditie van je hart en vaten te onderzoeken bestaat niet. Dit moet middels een scan of echo. Met een bloedtest kan je uiteraard wel concluderen of je bloedwaarden in orde zijn en wat dit kan betekenen voor je organen en gezondheid.
 
Google : steroid induced cardiomyopathy en er gaat een wereld voor je open.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Geloof daar zelf niet zo in, eerder dat als je kwalen in de familie hebt dat je er zelf ook iets meer kans op hebt om het te krijgen. Zo zijn er ook sporters die kwalen hebben maar alsnog tot het uiterste gaan. Ook weet ik dat als je verboden middelen gebruikt dat je zelf bewust bent van de risico's die zich mee kunnen volgen. Kijk naar de kleine simple dingen, heb je snel acne en je gebruikt aas dan zul je dit sneller zeg maar krijgen, zelfde met haar uitval hier al last van dan zul je tijdens gebruik van aas dan ook meer uitval krijgen en dat is het zelfde met andere dele van je lichaam en ook al doe je je controle's en check up's bij de dokter er hoeft maar een klein bloedpropje te zijn die in een verkeerde kamer of in een bloedvaatje te gaan zitten, dit bouw zich op en wordt uiteindelijk afgesloten en je gaat heen, of dun bloedvaatje in je hersen je gaat bankdrukken of weet ik wt je gaat duwen, je bouwt druk het knapt dan en je bent er geweest. Nu zijn er ook sporters die helemaal niks gebruiken en ook sterven of gewoon in elkaar zakken zomaar. Bij hun denk ik gewoon dat te veel van hun lichaam hebben gevraagt en/of er waren al lichaamlijke problemen aanwezig,
Het kan iedereen overkomen of je nu gebruikt of niet.

Preventief handelen en jezelf in de gaten houden, weten wanneer je te ver gaat en juiste en geen vervuilde probucten gebruiken

mja....

God has no agenda
 
Wat ik me altijd afvraag tot in hoeverre het AAS gebruik een DIRECT effect heeft op die gezondheidskwalen. Zijn er ooit studies gedaan naar überhaupt zoveel gewicht (aan spiermassa) mee te dragen en het effect op de gezondheid hiervan? Hiermee probeer ik uiteraard niet te zeggen dat ik geloof dat het gewicht voor het grote deel van gezondheidsklachten zorgt maar misschien wel voor een aantal zoals bijvoorbeeld hart en bloedvaten.

Ik ken toevallig wel 1 trucje; bloed doneren eens in de zoveel tijd. Dit is om je bloed wat te verdunnen aangezien je bloed aardig verdikken kan door AAS. Geen idee of het een trucje is die de tijd waard is overigens.
 
Wat ik me altijd afvraag tot in hoeverre het AAS gebruik een DIRECT effect heeft op die gezondheidskwalen. Zijn er ooit studies gedaan naar überhaupt zoveel gewicht (aan spiermassa) mee te dragen en het effect op de gezondheid hiervan? Hiermee probeer ik uiteraard niet te zeggen dat ik geloof dat het gewicht voor het grote deel van gezondheidsklachten zorgt maar misschien wel voor een aantal zoals bijvoorbeeld hart en bloedvaten.

Ik ken toevallig wel 1 trucje; bloed doneren eens in de zoveel tijd. Dit is om je bloed wat te verdunnen aangezien je bloed aardig verdikken kan door AAS. Geen idee of het een trucje is die de tijd waard is overigens.

Persoonlijk vind ik dat er nog veel te weinig uitgebreid onderzoek is gedaan op het gebied van AAS icm de bodybuilding levensstijl. We trekken heel veel conclusies uit onderzoeken die niet gelinkt zijn aan onze levensstijl en daardoor valt er eigenlijk weinig over te zeggen. Dus wie zal t zeggen?
Er is in NL nu een studie genaamd de HAARLEM-studie, en dat is wel interessant. Maar als je kijkt naar de opzet valt er natuurlijk geen goede conclusie uit te trekken als je puur kijkt naar wat voor effect AAS heeft op iemands lichaam. Er zijn ontzettend veel factoren die niet echt worden meegenomen.
In die hele studie wordt geen vergelijk gemaakt tussen natty en niet-natty. Dus er is eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal. Iedere deelnemer kuurt op zijn manier en dus valt er aan de resultaten geen touw aan vast te knopen, want welke substantie doet nou wat?
Daarbij moet de lifestyle van iedere deelnemer ook gelijk zijn om het effect van AAS te kunnen bepalen. Ook dit is niet het geval in deze studie. Er zijn deelnemers die ieder weekend drinken, snuiven en slikken en andere zijn profs die geen druppeltje of grammetje poeder aanraken (whey uiteraard wel). Als iemand constant aan de drank, coke of mdma zit tijdens zo’n studie, hoe kan je dan echt bepalen wat het effect van AAS is op je organen, terwijl dit ook de andere drugs kunnen zijn? Er zijn gewoon te veel andere factoren die je gezondheid net zo sterk, of misschien wel sterker, op negatieve wijze kunnen beïnvloeden.
Alhoewel de HAARLEM- studie wel een mooi initiatief is, is er wel een gebrek in dit onderzoek en dat is jammer. Echter is niet de insteek van de studie, dus het is wat het is. Maar de conclusie die hieruit volgt zegt ook te weinig of de vragen die wij als bodybuilders hebben.
 
Het extra gewicht (spier of vet maakt niet zoveel uit) is een extra belasting op je hart.

AAS hebben impact op je cholesterol, dus ook op je cardiovasculaire stelsel.

Zoals hierboven vermeld de verharding en verdikking van de hartspier.
 
Het is zeker mogelijk dat je er op den duur cardiomyopathie van kan krijgen. Dat ligt ook deels aan jouw aanleg (genetisch en/of aangeboren etc.)

Laat voor de zekerheid je gezondheid checken door je bloedwaarden, echocardiografie en fietstest te doen. Hiermee kun je uitsluiten of je een aangeboren hartafwijking hebt. Dat wil niet zeggen dat je geen cardiomyopathie kan krijgen, dat is nog steeds heel goed mogelijk op lange termijn.
 
Interessante opinies, en zoals hier ook al gezegd word speelt levensstijl ook een rol. Daarnaast hoef ik hier natuurlijk niet meteen last van te krijgen want aan de kant van mijn pa is er dan weer niks aan de hand, ik ga eens uit nieuwschierigheid bloed prikken en zal die hier plaatsen, nu ga ik nog heel niet kuren maar toch. Ik denk dat als je gewoon je testen doet voor en na cycle en waarden als cholesterol etc niet uit de hand lopen en je daarnaast gezond eet en leeft (wat ik doe) en ipv gebruik geen MISbruik maakt van de AAS het inderdaad ook wel zal meevallen. Dan hou je alsnog problemen als een verdikte (dacht linker) hartspier enzo maar ik heb in de gelezen studies ook gezien dat dit in de off periode weer minder word, dit zou betekenen dat als ik er dan ooit mee stop dat toch in ieder geval enigszins bijtrekt. Als je dan na al die jaren kuren je cholesterol en andere waarden mooi onder controle hebt gehouden denk ik dat de schade wel zal meevallen. Maar dat is wat ik denk, er zijn helaas wat dat betreft te weinig studies nog
 
goedemiddag,

Ik ben nu al een paar jaartjes info aan het winnen wat betreft AAS, omdat ik hier in de toekomst ooit een keer toch aan wil beginnen. Echter vroeg ik me nog wat af waar ik niet veel duidelijke info over kan vinden, namelijk:

Hoeveel (slechte) impact heeft ‘normaal’ kuren, zeg 2x per jaar, op het hart op lange termijn? En dan met normaal gewoon een test e kuur met in de oplopende jaren zo hier en daar wat bijkomende toevoegingen maar dus geen grammen kuren.

Ik vraag me dit af omdat er aan 1 kan van mijn familie wel wat hartklachten voorkomen, onregelmatige hartslag en wat cholesterol problemen. Daarnaast sowsio hart problemen aan die kant wel algemeen. Nu vraag ik me dus af of kuren dan wel slim is? Uit onderzoeken lees je veel negatieve dingen over de impact van AAS op het hart bij bodybuilders maar dit zijn dan vaak ook grotere doseringen, zware en lange kuren of gasten die al tientalle jaren “on” zijn.

Hoop dat er een paar wijsneuzen zijn hier die daar wellicht informatie over kunnen geven. Zelf denk ik dat het wel moet kunnen mits je dus je kuur grondig doet en geen grammen per week zet, voeding op orde hebt en goed pct’t.

Ben benieuwd

(Oh en btw, zijn er (bloed) testen waarmee het gevaar voor evt hart en vaat problemen ivm AAS uit kunnen komen zodat je dat kan laten testen voor wanneer je ooit begint?)
Ik heb toen ik mijn boek over AAS schreef zo'n beetje alle literatuur hierover gelezen. Waar het op lijkt is dat chronisch gebruik (jaren) in min of meerdere mate zal leiden tot linkerventrikelhypertrofie met als gevolg een verminderde diastolische functie hiervan. Ook zijn er wat aanwijzingen dat het tot diastolische disfunctie van het rechterventrikel kan leiden, maar hier is minder over bekend.

De een zal dit sneller oplopen dan de ander, en ik vermoed dat een hogere dosering het ook zal versnellen. Maar dit zal ook gewoon optreden bij 'lage' doseringen, (minder dan 1 gram per week), als je maar lang genoeg kuurt.

Dit lijkt wel tot in zekere mate reversibel. Het is daarom aan te raden om éénmaal per jaar een echo van je hart te laten maken. Hiermee is dit allemaal goed in kaart te brengen en kun je aan de hand van de resultaten vervolgens zelf besluiten of je doorgaat, mindert, of simpelweg stopt.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt, vraag me alleen af hoe je zo een echo laat maken en waar. Dat zal ik eens gaan uitzoeken
 
Goed punt, vraag me alleen af hoe je zo een echo laat maken en waar. Dat zal ik eens gaan uitzoeken
Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb hier en daar geinformeerd maar overal wilden ze een verwijzing van de huisarts.
 
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1768197/
  • Whether of local or systemic origin, endogenous steroid hormones appear to drive LV growth. Systemic glucocorticoid excess is associated with significant hypertrophy. This action is more likely to be direct, rather than mediated through an elevated pressor burden,2 with aldosterone having similar effects.3 Local myocardial renin-angiotensin systems (RAS) play a role in regulating LV growth,4 and at least part of the hypertrophic responses to steroid hormones may be mediated through upregulation of local RAS expression.5 Anabolic/androgenic steroids (AAS—primarily comprising testosterone and its synthetic derivatives) are likely to share such influences on the LV hypertrophic response through actions on the androgen receptor (AR), a transcriptional regulator.6,7 Indeed, ARs are almost ubiquitously expressed, being found not only in skeletal muscle cells, but also on cardiac myocytes. Several lines of evidence also implicate endogenous androgenic pathways in the development of cardiac hypertrophy, including the demonstration of raised 5α reductase, aromatase, and AR expression in hypertrophic hearts of both humans and mice.6
 
dat a.a,s met je hart fucked is toch bekend feit plus 30 sec google leverde bovenstaande link op :P
 
Prachtig km te lezen, en voor zo snel ik de hele text even heb moeten kezen begrijp ik dus dat de verschillen tussen AAS gebruikende bodybuilders en naturel bodybuilders vrij vaak mee valt op verschillende vlakken, en dat een hoop van de negatieve bijwerkingen zogezegd dus deels ook weer verminderen wanneer men off gaat. Vind het een vrij positief verhaal of ik heb het verkeerd gelezen/begrepen
 
4 dagen tuseen de testen, beetje raar dat cholesterol nu flink verschilt, niks veranderd aan eten of wat dan ook beide keren nuchter om 10 uur. Verder wel in orde. Niet echt een doel of zin om het hier te plaatsen maar doe het gewoon even haha.

8F8F3893-DC00-44B8-84B9-AAF167DF38FA.jpeg


4DAD3A34-7A97-43B9-83A4-1A33138FA426.png


2C2983D3-088C-406F-B105-1A162AD23E4F.jpeg
 
Back
Naar boven