Fitness Seller

Krav Maga leren na je 40e ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Inb4

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Lid geworden
22 jan 2015
Berichten
5.057
Waardering
2.685
Lengte
1m75
Massa
50kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo Dbb'ers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat info over Krav Maga, nu staat er veel info op internet.

Echter specifiek ben ik op zoek naar een klankbord inzake de volgende vraag (hierover kan ik vooralsnog niets vinden) :

- Is het op mijn leeftijd (46 / zonder enige vechtsportervaring) mogelijk om deze sport met een jaartje al zo te beheersen dat je eventueel "tegenover iemand met wel vechtsportervaring" nog een geduchte tegenstander bent in een fysiek gevecht ?

Bvd !
 
Ruzie met de buurman?
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ja, heeft zeker zin. Maar je moet zeker 2x per week gaan trainen.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik heb zelf ca. 3 jaar Krav Maga gedaan. Als het echt om zelfverdediging gaat, denk ik dat je beter af bent met kickboksen. Als je daar een redelijke basis in hebt, kun je overstappen op Krav Maga. De reden is dat er op mijn school nauwelijks aandacht was voor stoot- of traptechniek. En aangezien Krav Maga erom draait dat je je vijand uitschakelt, moet je ook kunnen klappen kunnen uitdelen. Dat gezegd hebbende, bij Krav Maga leer je ook een aantal andere zaken, die wel van belang kunnen zijn. Denk aan deëscalerende houding, timeline van een gevecht, vechten om te winnen en bovenal wegrennen. Want de belangrijkste les van Krav Maga is nog altijd: wie niet vecht, kan ook niet verliezen.

Ik zou aanraden om eerst 1 jaar 2x per week kickboksen te doen en daarna overstappen op 2x per week Krav Maga. Mocht je meer tijd hebben, kun je natuurlijk ook vaker trainen.
 
Ruzie met de buurman?

Nee.........nog niet :)

Ik heb zelf ca. 3 jaar Krav Maga gedaan. Als het echt om zelfverdediging gaat, denk ik dat je beter af bent met kickboksen. Als je daar een redelijke basis in hebt, kun je overstappen op Krav Maga. De reden is dat er op mijn school nauwelijks aandacht was voor stoot- of traptechniek. En aangezien Krav Maga erom draait dat je je vijand uitschakelt, moet je ook kunnen klappen kunnen uitdelen. Dat gezegd hebbende, bij Krav Maga leer je ook een aantal andere zaken, die wel van belang kunnen zijn. Denk aan deëscalerende houding, timeline van een gevecht, vechten om te winnen en bovenal wegrennen. Want de belangrijkste les van Krav Maga is nog altijd: wie niet vecht, kan ook niet verliezen.

Ik zou aanraden om eerst 1 jaar 2x per week kickboksen te doen en daarna overstappen op 2x per week Krav Maga. Mocht je meer tijd hebben, kun je natuurlijk ook vaker trainen.

Okay, dank voor je constructieve feedback. Hier ga ik eens verder op anticiperen.

:thumbs:
 
Never let some numbers (age) stop you (with anything).

Collega is in de 50 en begonnen met elektrische gitaar te spelen en hij rockt er met AC/DC op los :).
Ik heb elek. gitaar geprobeerd op mijn 19de, ook al veel te laat volgens iedereen, en toen zat ik ook in de privéles met 11-jarigen.
Ik doe nu momenteel op mijn 36'ste een poging om te leren tekenen (potlood en papier, en hopelijk ooit digitaal).
Zingen zou ik ook nog wel willen leren/proberen :) enkel zijn de meeste zanglessen voor kinderen en in groep zou ik ook waarschijnlijk de enige meerderjarige zijn :D (but #IDGAF)

Allemaal dingen waarvan men denkt dat dit natuurlijk aangeboren talent is of moet zijn.

Hoe "ouder" ik word, hoe gekker en losser (vrijer?).
Als je handen beven,dan kun je niet tekenen uiteraard... maar verder ben jij momenteel de enige die jou tegenhoudt.
Hoe meer je iets doet, hoe beter je hierin wordt, ondanks leeftijd of talent.

1 jaar lijkt mij wel weinig te zijn, tenzij je al je vrije tijd hieraan gaat spenderen.
Enne: don't hurt other people, maar gebruik het waarvoor het bedoeld is: je eigen hachje redden indien nodig.
 
Zoek ook een goede instructeur/club want het merendeel van krav maga dat ik al gezien heb is nutteloos en tijdverspilling.

Persoonlijk vind ik MMA de beste keuze wat zelfverdediging betreft. Laat je niet vangen aan dingen zoals “op straat zijn er geen regels en in MMA wel” etc...

Vrees wel dat je op een jaar tijd niet klaar bent om een kans te maken tegen iemand met meer ervaring.
 
Krav maga is geen vechtsport, het is een Israelisch vechtsysteem dat de korps een paar weken krijgen om agressie aan te leren ipv defensief te handelen. Je wint namelijk geen oorlog met enkel defensief handelen.

De burger-versie stelt niet veel voor en is belachelijk duur. Het heeft ook niks met wettelijke verdediging te maken.
 
Krav maga is geen vechtsport, het is een Israelisch vechtsysteem dat de korps een paar weken krijgen om agressie aan te leren ipv defensief te handelen. Je wint namelijk geen oorlog met enkel defensief handelen.

De burger-versie stelt niet veel voor en is belachelijk duur. Het heeft ook niks met wettelijke verdediging te maken.

Is de burger versie effectief in de praktijk?
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Je maakt me benieuwd waarom je zo snel in staat wil zijn om in 1-1 situatie je te kunnen verweren... Je kan ook altijd beroep doen op de DBB knokploeg als je ruzie hebt :)
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Is de burger versie effectief in de praktijk?

Geen idee, ik heb sinds ik gestopt ben met portieren geen enkel gevecht meer gehad "op straat", en de enige portier die er ervaring mee heeft en waar ik nog contact mee heb geeft je gewoon een letterlijke bitchslap als je moeilijk doet, en dat is genoeg.
 
Zoek ook een goede instructeur/club want het merendeel van krav maga dat ik al gezien heb is nutteloos en tijdverspilling.

Persoonlijk vind ik MMA de beste keuze wat zelfverdediging betreft. Laat je niet vangen aan dingen zoals “op straat zijn er geen regels en in MMA wel” etc...

Vrees wel dat je op een jaar tijd niet klaar bent om een kans te maken tegen iemand met meer ervaring.

MMA is zeker een goede optie. Bij nader inzien zou ik zelfs mijn advies veranderen: eerst een tijdje MMA en daarna Krav Maga erbij doen. Je leert er simpelweg andere dingen: looppatronen als je tegen meer dan één tegenstander vecht, een bepaalde oplettendheid voor je omgeving, deëscalerende lichaamshoudingen, hoe te verdedigen tegen wapens, hoe je zwakke plekken het best kunt raken, etc. Dat zijn allemaal zaken die je bij MMA niet leert, maar die je bij een gevecht wel kunt gebruiken.

Krav maga is geen vechtsport, het is een Israelisch vechtsysteem dat de korps een paar weken krijgen om agressie aan te leren ipv defensief te handelen. Je wint namelijk geen oorlog met enkel defensief handelen.

De burger-versie stelt niet veel voor en is belachelijk duur. Het heeft ook niks met wettelijke verdediging te maken.

Niet per se mee eens. Om bovenstaande redenen. En het zwartgedrukte snap ik niet. Je traint vrijwel altijd vanuit situaties waarin jij aangevallen wordt. Dan mag je volgens de wet gewoon proportioneel geweld gebruiken en dat valt prima te verenigen met Krav Maga.

Is de burger versie effectief in de praktijk?

In combinatie met andere vechtsporten zeker wel.
 
Niet per se mee eens. Om bovenstaande redenen. En het zwartgedrukte snap ik niet. Je traint vrijwel altijd vanuit situaties waarin jij aangevallen wordt. Dan mag je volgens de wet gewoon proportioneel geweld gebruiken en dat valt prima te verenigen met Krav Maga.

In een ideale situatie wel ja. Het probleem is dat je in stress-situaties rare dingen doet en teruggrijpt naar basishandelingen. Als je iemand aan de bar zijn strot inslaagt als hij je een duw geeft is dat niet zelfverdediging.
 
In een ideale situatie wel ja. Het probleem is dat je in stress-situaties rare dingen doet en teruggrijpt naar basishandelingen. Als je iemand aan de bar zijn strot inslaagt als hij je een duw geeft is dat niet zelfverdediging.

Dat is dan ook niet hetgeen je leert :')
 
In een ideale situatie wel ja. Het probleem is dat je in stress-situaties rare dingen doet en teruggrijpt naar basishandelingen. Als je iemand aan de bar zijn strot inslaagt als hij je een duw geeft is dat niet zelfverdediging.

Het is juist de kunst in vechtsport om rustig te blijven in rare situaties.
 
Het is juist de kunst in vechtsport om rustig te blijven in rare situaties.

Good luck with that als iemand aan je meid haar kut zit.
Ik heb genoeg staan trillen van de adrenaline voor, tijdens en na een gevecht, en echt idiote dingen gedaan(die niet altijd slecht uitpakten). Je kan gewoon niet meer duidelijk denken als iemand voor je met een mes, pistool of 30 vrienden staat.
 
Good luck with that als iemand aan je meid haar kut zit.
Ik heb genoeg staan trillen van de adrenaline voor, tijdens en na een gevecht, en echt idiote dingen gedaan(die niet altijd slecht uitpakten). Je kan gewoon niet meer duidelijk denken als iemand voor je met een mes, pistool of 30 vrienden staat.

Uitgaande van het feit dat je in dat soort situaties terugvalt naar basishandelingen, zou worstelen gecombineerd met boksen ideaal zijn?
 
Uitgaande van het feit dat je in dat soort situaties terugvalt naar basishandelingen, zou worstelen gecombineerd met boksen ideaal zijn?

Ik wordt er bijna 34, gewoon niet in de buurt van waar je in de situatie komt lijkt me efficienter gezien de pijntjes en littekens die ik aan vechtsport heb overgehouden.
Een vlotte babbel terwijl je 120kg weegt helpt ook in België.
 
Good luck with that als iemand aan je meid haar kut zit.
Ik heb genoeg staan trillen van de adrenaline voor, tijdens en na een gevecht, en echt idiote dingen gedaan(die niet altijd slecht uitpakten). Je kan gewoon niet meer duidelijk denken als iemand voor je met een mes, pistool of 30 vrienden staat.

En welke vechtsport is dan volgens jou ideaal om tegen mensen met messen, pistolen en 30 vrienden te vechten? :') Juist! Geen enkele sport. Dat is ook exact de reden dat Krav Maga een meerwaarde biedt op andere vechtsporten of verdedigingssystemen: het leert je weg te rennen en gevechten te voorkomen, als dat mogelijk is. Toegegeven, je hebt altijd van die mensen die op ruzie uit zijn en dan kun je ze niet vermijden. Maar dat houd je altijd. Bij Krav Maga leer je bijv. o.a. hoe je agressief gedrag of verdachte personen van een afstand kunt herkennen, zodat je bepaalde situaties kunt voorkomen. Het leert je om bewuster te worden van je omgeving en mogelijke vluchtroutes en daar heb je uiteindelijk meer aan dan welke vechtsport dan ook. Zoals gezegd: wie niet vecht, kan ook niet verliezen.

Uitgaande van het feit dat je in dat soort situaties terugvalt naar basishandelingen, zou worstelen gecombineerd met boksen ideaal zijn?

Ik wens je veel succes met worstelen/boksen tegen 30 mensen of een kerel met een pistool :p

Ik wordt er bijna 34, gewoon niet in de buurt van waar je in de situatie komt lijkt me efficienter gezien de pijntjes en littekens die ik aan vechtsport heb overgehouden.
Een vlotte babbel terwijl je 120kg weegt helpt ook in België.

Eens! Een vlotte babbel, een dikke huid en geen ego helpt je de meeste gewelddadige situaties voorkomen.
 
Back
Naar boven