AndroidHealthClinic

Phosphatidic acid: biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and b

Bezoekers in dit topic

Galen

Peter Bond
Super Mod
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2010
Berichten
33.541
Waardering
22.296
Lengte
1m96
Massa
102kg
Vetpercentage
11%
Abstract

The mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1) has received much attention in the field of exercise physiology as a master regulator of skeletal muscle hypertrophy. The multiprotein complex is regulated by various signals such as growth factors, energy status, amino acids and mechanical stimuli. Importantly, the glycerophospholipid phosphatidic acid (PA) appears to play an important role in mTORC1 activation by mechanical stimulation. PA has been shown to modulate mTOR activity by direct binding to its FKBP12-rapamycin binding domain. Additionally, it has been suggested that exogenous PA activates mTORC1 via extracellular conversion to lysophosphatidic acid and subsequent binding to endothelial differentiation gene receptors on the cell surface. Recent trials have therefore evaluated the effects of PA supplementation in resistance-trained individuals on strength and body composition. As research in this field is rapidly evolving, this review attempts to provide a comprehensive overview of its biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and body composition in resistance-trained individuals.

Gratis full text op: Phosphatidic acid: biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and body composition in resistance-trained individuals

Cliffs: Fosfatidezuursuppletie werkt misschien een beetje voor spierkracht en spierhypertrofie.
 
Netjes, gefeliciteerd met de publicatie.
 
Ik ga morgen dus roergebakken wittekool eten..... :thumbup: zal eens uitrekenen hoe extreem veel je dan moet eten.

En erg leuk om te lezen en de bronnen rustig bij langs te gaan, ik leer nog wel een keer iets.

Kwam door een beetje zoeken ook nog een ander leuk artikel tegen
[Link niet meer beschikbaar]
 
Dankjewel, mooi artikel weer!
 
Thanks!
 
Ik ging op vakantie en hij kwam naar mij toe lopen, hij vertelde iets dat ik dacht dat er iets niet klopte..... hij vertelde dat een biochemicus in staat kan zijn tot iets.... Hij heeft mij uitgenodigd, ik mocht bij hem slapen en hoefde niets te betalen!
Je hoeft geen prof te zijn om te zien dat er iets niet klopt inderdaad. Hij was zeker werkzaam in de van mesdag wat betreft dat blijven slapen?
 
Mooi verhaal Peter. Best bijzonder om iets helemaal op eigen titel te publiceren.
Als ik het goed begrijp wordt het opgenomen als je het oraal toedient, maar is nog niet helemaal duidelijk of en hoe het de weefsels bereikt.
 
Mooi verhaal Peter. Best bijzonder om iets helemaal op eigen titel te publiceren.
Als ik het goed begrijp wordt het opgenomen als je het oraal toedient, maar is nog niet helemaal duidelijk of en hoe het de weefsels bereikt.
Inderdaad, die data ontbreekt. Punt is dat fosfatidezuur wordt opgebroken en weer herpakt in de darmcellen, en het maar de vraag is in hoeverre dus daadwerkelijk het oorspronkelijke fosfatidezuur dat je hebt aangeleverd ook in de circulatie belandt en daarna inderdaad bij de weefsels terechtkomt. Er is slechts 1 studie die hiernaar heeft gekeken (in hoeverre het in de circulatie belandt) en die is van dubieuze kwaliteit. Ik heb m'n bedenkingen bij veel van de klinische studies door inmenging van de supplementenboeren. Tot slot rest er nog de vraag of het fosfatidezuur dat de spiercellen bereikt ook daadwerkelijk een (additief) effect heeft op de spiereiwitsynthese naast training en een voldoende eiwitinname. Er zijn dus nogal wat open vragen. Wat overigens ook een groot probleem is met dit soort studies met resistance-trained men is dat je grote groepsgroottes nodig hebt om iets statistisch significant te krijgen.

Achja, reviews en hypotheses schrijven is het enige wat ik kan vanaf m'n spreekwoordelijke zolderkamertje om ook een steentje bij te dragen aan de wetenschap ;)
En natuurlijk m'n binnenkort te verschijnen boek over voedingssupplementen waar ook dit onderwerp uitgebreid aan bod komt: Supplementenboek - PeterBond.nl
 
Met een isotoop gelabelde opname studie is natuurlijk goed te volgen waar het heen gaat (als je de juiste groep labelt ivm het opknippen en herpakken). Dat zal zelfs in proefdieren niet anders verlopen als in mensen.
Een statistisch significant effect op spierhypertrofie in resistance trained men is natuurlijk andere koek :(
 
Goedemiddag allen,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar voor mij wel interessant
Dit heeft inmiddels mijn interesse dusdanig gewekt, dat ik wat aan het speuren ben geweest op het (soms wel te grote) web. Ik kan alleen wat eenvoudige studies vinden waaruit blijkt dat het goed in het bloed terug te vinden is (of studies met een een eigen agenda.) Weten we inmiddels al wat er daarna mee gebeurd?
 
Goedemiddag allen,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar voor mij wel interessant
Dit heeft inmiddels mijn interesse dusdanig gewekt, dat ik wat aan het speuren ben geweest op het (soms wel te grote) web. Ik kan alleen wat eenvoudige studies vinden waaruit blijkt dat het goed in het bloed terug te vinden is (of studies met een een eigen agenda.) Weten we inmiddels al wat er daarna mee gebeurd?
Volgens mij beschrijf ik dat vrij uitvoerig in m'n review? Of bedoel je echt een tracerstudie? Die is er niet.
 
Ik heb inderdaad mijn best gedaan alles te lezen (begrijpen) :) . Er zijn dus alleen studies die de mensen volgen tijdens gebruik.

Ik heb een zekere interesse in dit soort zaken en probeer het ook te begrijpen, maar dat lukt dus niet altijd, niet in de laatste plaats omdat ik niet alle woorden begrijp. Om maar kort te gaan dan:

- Is er schade, in welke vorm dan ook, op de lange termijn? (Jouw vorm van humor kennende bedoel ik niet de schade aan mijn portemonnee :P )
- Zijn de resultaten van dien aard dat dit iets is wat zijn geld waard is?
 
Ik heb inderdaad mijn best gedaan alles te lezen (begrijpen) :) . Er zijn dus alleen studies die de mensen volgen tijdens gebruik.

Ik heb een zekere interesse in dit soort zaken en probeer het ook te begrijpen, maar dat lukt dus niet altijd, niet in de laatste plaats omdat ik niet alle woorden begrijp. Om maar kort te gaan dan:

- Is er schade, in welke vorm dan ook, op de lange termijn? (Jouw vorm van humor kennende bedoel ik niet de schade aan mijn portemonnee :P )
- Zijn de resultaten van dien aard dat dit iets is wat zijn geld waard is?
Kijk anders even in hoofdstuk 10 van m'n boek: https://peterbond.nl/wp-content/uploads/2018/03/bonds-voedingssupplementen-zonder-referenties.pdf
Misschien leest Nederlandstalig wat prettiger.

Of het veilig is op de lange termijn zijn helaas geen studies van (in m'n boek staat een sectie 'Veiligheid'). Of het z'n geld waard is laat ik over aan de lezer.
 
dankjewel. edit: dit leest een stuk makkelijker en een en ander is voor mij nu duidelijker.

Dit gezegd hebbende, waarom worden extra supplementen toegevoegd zoals d3? Dit werkt toch niet echt lekker wanneer je iets anders onderzoekt lijkt me?

edit: Je schrijft met voor mij lastige en onduidelijke woorden op een zeer heldere en duidelijke manier. Ik weet niet hoe je dat doet, maar keurig :)
 
Laatst bewerkt:
dankjewel. edit: dit leest een stuk makkelijker en een en ander is voor mij nu duidelijker.

Dit gezegd hebbende, waarom worden extra supplementen toegevoegd zoals d3? Dit werkt toch niet echt lekker wanneer je iets anders onderzoekt lijkt me?

edit: Je schrijft met voor mij lastige en onduidelijke woorden op een zeer heldere en duidelijke manier. Ik weet niet hoe je dat doet, maar keurig :)
Ik weet al op welk onderzoek je doelt. Dat was een studie gesponsord door een supplementenboer die een product (MaxxTOR) verkoopt, waarbij er nu eenmaal ook vitamine D in zit. Het is inderdaad heel onhandig als je de werking van een specifiek middel wilt onderzoeken.

Bedankt voor de complimenten, krijg in de regel het verwijt dat ik totaal onbegrijpelijk schrijf. Dus dat is fijn om te horen.
 
Bedankt voor de complimenten, krijg in de regel het verwijt dat ik totaal onbegrijpelijk schrijf. Dus dat is fijn om te horen.
Tfw je betataal probeert te verhelderen
 
Back
Naar boven