AndroidHealthClinic

Advies gevraagd afvallen vrouw (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wrstylo

Novice
Lid geworden
21 jul 2013
Berichten
17
Waardering
0
Beste leden,

Ik heb even jullie expertise nodig!

De situatie:

Een vriendin van mij heeft redelijk wat overgewicht en wilt hier nu wat aan gaan doen (het doel is 10kg eraf).
Er is een voedingsschema voor haar gemaakt, zodat ze bewuster wordt met wat ze eet. Daarnaast heb ik haar het advies gegeven om de eerste paar maanden enkel een uurtje cardio te doen (hiermee verbrand ze rond de 400/450 kcal), zodat het lichaam wat conditie opbouwt en dat ze wat sneller zal afvallen.
Echter, hoort ze steeds van mensen (o.a een fysiotherapeut) dat ze niet zal afvallen door enkel cardio te doen en dat die mensen haar adviseren om zeker ook krachttraining te gaan doen. Dit lijkt mij nogal een behoorlijke uitspraak, aangezien je hoe dan ook zal afvallen als je onder je onderhoudt blijft zitten qua kcal.
Wat is volgens jullie het meest verstandigste om te doen? Deze dame gaat 3 x in de week naar de sportschool (maandag, woensdag en vrijdag).

Alvast bedankt voor de informatie!
 
Echter, hoort ze steeds van mensen (o.a een fysiotherapeut) dat ze niet zal afvallen door enkel cardio te doen en dat die mensen haar adviseren om zeker ook krachttraining te gaan doen. Dit lijkt mij nogal een behoorlijke uitspraak, aangezien je hoe dan ook zal afvallen als je onder je onderhoudt blijft zitten qua kcal.
Je hebt gelijk! Een fysiotherapeut is geen diëtist!
 
Ik zou haar toch eerder KT EN cardio laten doen. Heb er al veel gezien. zo van die magere cardio mensen waar hun kont en andere onderdelen precies slappe pudding zijn.

Cardio en KT hebben zo beiden hun voordelen los van of je wil afvallen.

Als je enkel interesse hebt in gewichtsverlies is onder onderhoud eten voldoende.
 
Laatst bewerkt:
3x per week krachttraining is sowieso aan te raden. Verder een kcal-tekort creeeren. Dat kan met cardio, maar ook met voedsel. Een basale hoeveelheid cardio is hoe dan ook aan te raden voor algehele gezondheid en werkcapaciteit.
 
Als je meer energie verbruikt dan dat je eet, slank je af. Theoretisch gezien.

Overigens lijkt het me wel verstandig om krachttraining te doen. Omdat het leuk is, goed voor je mentale gezond is en omdat je je lichaam shapet, etc. Ik neem aan dat ze niet tevreden zal zijn als de kilo's/centimeters eraf zijn maar dat ze wel pannenkoekenbillen heeft?

Voor veel vrouwen is er misschien een hoge drempel om naar het ''krachthonk" te gaan om daar te trainen, maar met wat begeleiding komt dat zelfvertrouwen vanzelf. Neem haar eens mee als je zelf traint of misschien nog beter: zorg ervoor dat iemand van de gym/trainer zelf haar kan helpen?
 
Je kan afvallen terwijl je op de bank aan een slagroominfuus en een hartlongmachine ligt omdat je te lui bent om zelf te ademen. Zolang je in een energietekort zit val je af, punt. Niet alleen in theorie, maar ook in praktijk.
Krachttraining is echter zeker aan te raden, om verschillende redenen, waarvan gezondheid een hele belangrijke is: minder spierafbraak of zelfs opbouw, glucosemetabolisme zal veel gezonder en beter lopen, bloedlipiden verbeteren, conditie verbetert, etc.

Also, geen idee hoe het schema in elkaar zit, maar zorg dat eiwit inname voldoende hoog is.
 
Back
Naar boven