AndroidHealthClinic

Bloedwaarden na 2 Jaar blast/cruise zonder PCT (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MrInk

Get inked or die naked..
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
2.678
Waardering
767
Lengte
1m75
Massa
95kg
Vetpercentage
12%
Goeiesmiddags!

Na ruim 2 jaar van blasten en cruisen, waarvan het laatste jaar continue afwisselende periodes van 125 en 250mg Test E EW besloten een tijd off te gaan. Tijdens de kuur heb ik geen HCG gebruikt. Na de kuur heb ik geen PCT of HCG gebruikt ivm slechte ervaringen uit het verleden, en ook na voorgaande kuren ben ik altijd zonder problemen hersteld zonder PCT.

Nu 4 maanden later bloed laten trekken. Naar mijn mening ziet het er netjes uit, alleen heeft de arts om een of andere reden geen vrij testosteron opgegeven. Ook zie ik een verhoogd SHBG, betekend dit dat de vrije test vermoedelijk lager is? Ook is de FSH laag in waarde.

Ik ben benieuwd naar de mening van de experts over de waarden.

TSH - 1.490 (ref 0.27 - 4.2)
T4 Vrij - 20.5 (ref 12 - 22)
Testosteron - 17.5 (ref 8.6 - 29)
LH - 6 (ref 1.7 - 8.6)
FSH - 1.7 (ref 1.5 - 12.4)
Oestradiol - 84 (ref 28-156)
SHBG - 73 (ref 18.3 - 54.1)
 
Hoe oud ben je?
 
Je vrije test zal denk ik nog iets aan de (te) lagere kant zijn door de hoge SHBG. Hoe voel je je?
 
Dan is dat best wel nice ja.

En buiten die 2 jaar nog kuurtjes gehad?

Ja meerdere kuren in de afgelopen 10 jaar, varierend van 3 tot 6 maanden.

Wat is jullie advies? Nog een maand of 2 wachten en dan opnieuw bloed prikken met vrije test erbij? Of nu nog een keer prikken?

Vind het wel apart dat ik bericht kreeg van de huisarts "dat de bloedwaarden binnen zijn en alles er prima uitziet", en ik deze waarden zie nadat ik langs ben gegaan om de uitslag op papier mee te nemen.
 
Door de verhoogde SHBG zal je vrije testosteron lager zijn dan het in principe zou moeten zijn met een totale testosteron van 17-18, maar allicht nog net binnen de referentiewaarden.

Het is nu zaak om SHBG te verlagen (gemakkelijker gezegd dan gedaan). Als dat lukt dan heb je goede bloedwaarden en mag je van een geslaagd herstel spreken.
 
UPDATE:

Aantal maanden gewacht en opnieuw bloed laten prikken. Zojuist bloeduitslagen binnengekregen. Dit keer ook albumine laten prikken om zo de vrije testosteron te kunnen berekenen:

Albumine - 47 G/L (Ref 35-52)
Testosteron - 15.150 NMOL/L (Ref 8.6-29)
LH - 4.8 IU/L (Ref 1.7-8.6)
FSH - 1.6 IU/L (Ref 1.5-12.4)
Oestradiol - 53 PMOL/L (Ref 94.8-223)
SHBG - 74 NMOL/L (Ref 18.3-54.1)

Na het berekenen van de vrije testosteron met verschillende online tools kom ik op een waarde van:

Vrije testosteron - 4.925 NG/DL (Ref 249-836)

(Free Testosterone:
0.171 nmol/L (1.13%)
Bioavailable Testosterone:
4.38 nmol/L (28.9%))
 
Laatst bewerkt:
aantal maanden gewacht? Heb je weer gekuurd na je vorige bloedonderzoek?
 
aantal maanden gewacht? Heb je weer gekuurd na je vorige bloedonderzoek?
Uiteraard niet, dit is een vervolg op de waarden uit de begin post.
 
Die waardes zie er toch vrij goed uit. SBHG wat te hoog. Ik kan maar bevestigen wat al geschreven is geweest.
 
Die waardes zie er toch vrij goed uit. SBHG wat te hoog. Ik kan maar bevestigen wat al geschreven is geweest.

Vind je? FSH is minimaal, SHBG is skyhigh, en in de afgelopen maanden zelfs toegenomen, en vrije test is nihil.
 
Let op, vrije test staat in NG/DL ivm referentie waarden, hier in NMOL/L

Free Testosterone:
0.171 nmol/L (1.13%)
Bioavailable Testosterone:
4.38 nmol/L (28.9%)
 
Galen kan hier vast wel wat zinnigs over roepen. Wat is trouwens je vetpercentage en hoe frequent train je? (Tot failure of niet?)
 
SHBG hoog, doe je niks aan. Voor de rest normaal.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ok en die vrije test is dus ook normaal?
Aan de lage kant. Ik weet niet of daar wijd geaccepteerde referentiewaarden voor zijn, maar de meeste hebben ongeveer zo'n 170 pmol/L als ondergrens (oftewel 0.170 nmol/L) en deze paper vond een ondergrens van 108 pmol/L in de leeftijdscategorie 30-39:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19925815 (Het is daar direct gemeten, niet berekend zoals jij nu doet. Maar de twee correleren best goed, dus dat zal niet veel afwijken.)

Vrij testosteron wordt niet vaak naar gekeken, behalve bij sommige afwijkingen waarbij het SHBG sterk verhoogd is. Er zijn voor het vrij testosteron ook niet direct richtlijnen. In jouw geval zou je wellicht in het grijze gebied vallen van een normaal testosteron, laag-normaal vrij testosteron, en als je daarbij klachten ervaart die passen bij een testosterondeficiëntie zou je in overleg met je behandelend arts testosteronsubstitutietherapie kunnen proberen. Als de symptomen daarmee verbeteren, prima. Je zult daarvoor wel nog een tweede meting moeten doen ter bevestiging.

Nog wat kanttekeningen: deze bloedmetingen moeten altijd in de ochtend verricht worden op een nuchtere maag, je moet niet in een energietekort zitten en je moet niet ziek zijn of net ziek zijn geweest. Tevens ook geen opïoden- of glucocorticoïdengebruik. Dit zijn de meest voorkomende dingen die de meting beïnvloeden.
 
Aan de lage kant. Ik weet niet of daar wijd geaccepteerde referentiewaarden voor zijn, maar de meeste hebben ongeveer zo'n 170 pmol/L als ondergrens (oftewel 0.170 nmol/L) en deze paper vond een ondergrens van 108 pmol/L in de leeftijdscategorie 30-39:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19925815 (Het is daar direct gemeten, niet berekend zoals jij nu doet. Maar de twee correleren best goed, dus dat zal niet veel afwijken.)

Vrij testosteron wordt niet vaak naar gekeken, behalve bij sommige afwijkingen waarbij het SHBG sterk verhoogd is. Er zijn voor het vrij testosteron ook niet direct richtlijnen. In jouw geval zou je wellicht in het grijze gebied vallen van een normaal testosteron, laag-normaal vrij testosteron, en als je daarbij klachten ervaart die passen bij een testosterondeficiëntie zou je in overleg met je behandelend arts testosteronsubstitutietherapie kunnen proberen. Als de symptomen daarmee verbeteren, prima. Je zult daarvoor wel nog een tweede meting moeten doen ter bevestiging.

Nog wat kanttekeningen: deze bloedmetingen moeten altijd in de ochtend verricht worden op een nuchtere maag, je moet niet in een energietekort zitten en je moet niet ziek zijn of net ziek zijn geweest. Tevens ook geen opïoden- of glucocorticoïdengebruik. Dit zijn de meest voorkomende dingen die de meting beïnvloeden.

Thanks voor je reactie Galen .
Ik heb last van vrijwel alle kenmerken die bij testosterondeficiëntie horen, en een kinderwens met een lage FSH, maandag een afspraak voor een doorverwijzing naar de endocrinoloog.

Zijn er nog bepaalde NL klinieken/ziekenhuizen die hiervoor aan te raden zijn of juist afgeraden worden? Ik zag Andros hier een aantal keer voorbij komen maar daar nemen ze geen patiënten onder de 40 jaar aan.
 
Thanks voor je reactie Galen .
Ik heb last van vrijwel alle kenmerken die bij testosterondeficiëntie horen, en een kinderwens met een lage FSH, maandag een afspraak voor een doorverwijzing naar de endocrinoloog.

Zijn er nog bepaalde NL klinieken/ziekenhuizen die hiervoor aan te raden zijn of juist afgeraden worden? Ik zag Andros hier een aantal keer voorbij komen maar daar nemen ze geen patiënten onder de 40 jaar aan.
De spermaproductie is niet vaak in het geding met dit soort waardes, dus voor je kinderwens zou ik me in dit stadium niet echt zorgen maken.

Gezien je AAS-historie zou je de AAS-polikliniek in het Spaarne Gasthuis te Haarlem kunnen bezoeken.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Back
Naar boven