MuscleMeat

ZMA gewenning (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Deklopper

Cool Novice
Lid geworden
1 apr 2018
Berichten
40
Waardering
5
Lengte
1m90
Massa
83kg
Vetpercentage
8%
Ik heb maar is ZMA in huis gehaalt om mn testosteron en slaap een boost te geven. Veel mensen zeggen van niet maar ik merk(te) toch wel dat het effect heeft!
Nu ik het al wat nachtjes gebruikt heb merk ik dat het effect afneemt.

Wat is jullie ervaring hiermee? Moet ik een paar dagen of weken ermee stoppen of gewoon door blijven nemen?
 
Hoelang gebruik je het al? misschien wat meer informatie, is wel zo makkelijk.
 
Hoelang gebruik je het al? misschien wat meer informatie, is wel zo makkelijk.

Diepe slaap, heel erg dromen, word fitter wakker, en merkte ook wel dat t wat met me testosteron deed aangezien hij goed overheid stond als ik wakker werd.
Na zo'n 3 weken gebruik merk ik dit effect nietmeer.
 
Ja ik merk dit ook, soms word ik wakker en voelt het alsof ik 4 uur geslapen heb maar is het soms amper 30min :eek:
 
merkte ook wel dat t wat met me testosteron deed aangezien hij goed overheid stond als ik wakker werd.

Nou nou nou, dus als je een harde hebt bij het wakker worden heb je een hoog testosteron?.....


Wat betreft slaap, dat kan kloppen met name het makkelijker inslaap komen, de slaap duur en het frisser wakker worden. Dat komt door bepaalde stoffen
 
Laatst bewerkt:
neem gewoon zink en magnesium los ,zelfde effect ,wel goedkoper en zelfs vaak beter ,wel letten op de biologische opneembaarheid ,

zink picolinaat of bisglycinaat en magnesium bisglycinaat
 
neem gewoon zink en magnesium los ,zelfde effect ,wel goedkoper en zelfs vaak beter ,wel letten op de biologische opneembaarheid ,

zink picolinaat of bisglycinaat en magnesium bisglycinaat

Ja, ik denk ook dat ik dit ga doen. Zit je ook niet te hannesen met eiwit shake rondom bedtijd etc.
 
Ik heb maar is ZMA in huis gehaalt om mn testosteron en slaap een boost te geven. Veel mensen zeggen van niet maar ik merk(te) toch wel dat het effect heeft!
Nu ik het al wat nachtjes gebruikt heb merk ik dat het effect afneemt.

Wat is jullie ervaring hiermee? Moet ik een paar dagen of weken ermee stoppen of gewoon door blijven nemen?
Ik heb het ooit eens gekocht en had er echt helemaal niets aan. De positieve effecten die eraan worden toegeschreven zijn niet erg betrouwbaar en als je al wat merkt zal dat een placebo effect zijn.

P.S. Iedere ochtend met een boner wakker worden lukt zelfs als 45-jarige nog gemakkelijk, dus om dat nou als indicatie te nemen...:rolleyes:
 
Denk dat het echt per mens verschilt, ik zou niet weten kwa placebo effect kan zijn als je echt opeens vertrokken bent kwa slaap. Ik bedoel het is geen gevoel wat je lichaam kan faken.
Daar in tegen kan het lichaam ons flink voor de gek houden.
 
Denk dat het echt per mens verschilt, ik zou niet weten kwa placebo effect kan zijn als je echt opeens vertrokken bent kwa slaap. Ik bedoel het is geen gevoel wat je lichaam kan faken.
Daar in tegen kan het lichaam ons flink voor de gek houden.
Huh? Je spreekt jezelf een beetje tegen. Een placebo effect gebeurd overigens niet in je "lichaam", maar in je hersenen. Ik denk niet dat je helemaal beseft hoe sterk een placebo effect kan zijn en dat dit ook vaak bewust wordt gebruikt.

Hoe je met een placebo effect omgaat kan van persoon tot persoon en ook weer per situatie verschillen. Bovendien pas je ook vaak andere maatregelen toe die wel bewezen effectiever zijn om beter te kunnen slapen: geen cafeïne meer na een bepaalde tijd, het vermijden van het kijken naar beeldschermen, een vast slaappatroon, beter omgaan met stress en dat soort zaken.

Verder maakt het mij niet uit: als je beter slaapt en blij bent dat je een flinke morning wood hebt mag je het gerust aan de ZMA toeschrijven.
 
Huh? Je spreekt jezelf een beetje tegen. Een placebo effect gebeurd overigens niet in je "lichaam", maar in je hersenen. Ik denk niet dat je helemaal beseft hoe sterk een placebo effect kan zijn en dat dit ook vaak bewust wordt gebruikt.

Hoe je met een placebo effect omgaat kan van persoon tot persoon en ook weer per situatie verschillen. Bovendien pas je ook vaak andere maatregelen toe die wel bewezen effectiever zijn om beter te kunnen slapen: geen cafeïne meer na een bepaalde tijd, het vermijden van het kijken naar beeldschermen, een vast slaappatroon, beter omgaan met stress en dat soort zaken.

Verder maakt het mij niet uit: als je beter slaapt en blij bent dat je een flinke morning wood hebt mag je het gerust aan de ZMA toeschrijven.

Haha ja ik kwam er niet helemaal uit lol. Maar voor mij is het zo dat ik altijd een redelijk patroon heb kwa bedttijd en nooit koffie neem na 4 uur.
Maar ik merk wel dat het effect heel varieert van dag na dag. Ik zal ook over stappen naar los zink en mag. Is ook stuk goedkoper.
 
Ik heb het ooit eens gekocht en had er echt helemaal niets aan. De positieve effecten die eraan worden toegeschreven zijn niet erg betrouwbaar en als je al wat merkt zal dat een placebo effect zijn.

P.S. Iedere ochtend met een boner wakker worden lukt zelfs als 45-jarige nog gemakkelijk, dus om dat nou als indicatie te nemen...:rolleyes:

Met een boner wakker worden heb ik niet elke nacht aangezien ik korter als een gemiddeld mens slaap. 6 uur gemiddeld. Meer heeft mn geest niet nodig maar wat me herstel en lichaam betreft weet ik t niet
..

Daarom had ik zma gekocht zodat ik (hopelijk) beter herstel.

Heb t gistere weer sins een paar dagen gebruikt en kon vanoctend moeilijk uit bed rollen
 
aan zink en magnesium suppletie is niets placeboachtig aan ,zijn bewezen supplementen ,het "hoort "nu eenmaal bij de BB cultuur om de rol van dit soort

supplementen te marginaliseren ,zelfde BB gezever is dat je zonder deadlift geen dikke rug kan opbouwen en zonder squats geen dikke benen,


zijn het wondermiddelen ? neen ,verre van dat , maar als het voor jou werkt dan vooral door blijven gaan met zma ,hoe klein het voordeel ook is
 
aan zink en magnesium suppletie is niets placeboachtig aan ,zijn bewezen supplementen ,het "hoort "nu eenmaal bij de BB cultuur om de rol van dit soort

supplementen te marginaliseren ,zelfde BB gezever is dat je zonder deadlift geen dikke rug kan opbouwen en zonder squats geen dikke benen,


zijn het wondermiddelen ? neen ,verre van dat , maar als het voor jou werkt dan vooral door blijven gaan met zma ,hoe klein het voordeel ook is
Mensen tikken ook potten vol multivitamines naar binnen en claimen dat ze zich daardoor beter voelen, terwijl het geen drol uitmaakt en mogelijk zelfs schadelijk kan zijn. Kritisch naar supplementen kijken afdoen als BB cultuur vind ik wel erg kort door de bocht, daar heb ik namelijk niet veel mee.

Komt ook nog de vraag bij waarom je met een gezond voedingspatroon bijvoorbeeld een gebrek aan bijvoorbeeld magnesium zou hebben. Want om het gebrek aan slaap aan te kunnen pakken met gesupplementeerde magnesium zou je er eerst een tekort aan moeten hebben. Anders ligt de oorzaak elders.

Maar goed, het is mijn geld niet.
 
Komt ook nog de vraag bij waarom je met een gezond voedingspatroon bijvoorbeeld een gebrek aan bijvoorbeeld magnesium zou hebben.

Buiten de vraag om "Wat is een gezond voedingspatroon"; Vrij eenvoudig, meer verbruiken dan er binnen komt.
Daarbij komt dat ondanks variatie, je wel een tekort aan elementen kunt krijgen/ hebben.
Vervolgens maakt teeltwijze van producten erg veel uit met daarboven op nog de verwerk methodiek met betrekking tot voedingswaarde en opname.

Ik denk dat je vrij makkelijk doet hier over, aangezien de meesten amper weten dat ze gebrek hebben aan bepaalde mineralen laat staan hoe ze het moeten herkennen.


Tevens een gebrek aan slaap pak je alleen aan met slaap, niet met een middeltje. Een probleem met slaap/ slapen kun je aanpakken met een middel.
 
Buiten de vraag om "Wat is een gezond voedingspatroon"; Vrij eenvoudig, meer verbruiken dan er binnen komt.
Waarom zou meer verbruiken dan er binnenkomt een goed voedingspatroon zijn? Dat telt alleen als je gewicht wil verliezen, dus ik snap sowieso dit hele punt niet.

Daarbij komt dat ondanks variatie, je wel een tekort aan elementen kunt krijgen/ hebben.
Vervolgens maakt teeltwijze van producten erg veel uit met daarboven op nog de verwerk methodiek met betrekking tot voedingswaarde en opname.
OK... Heb je voor mij een artikel waaruit blijkt dat dit in die mate gebeurd dat hierdoor een gebrek aan bepaalde mineralen ontstaat?

Ik denk dat je vrij makkelijk doet hier over, aangezien de meesten amper weten dat ze gebrek hebben aan bepaalde mineralen laat staan hoe ze het moeten herkennen.
Dus er lopen volgens jou hele groepen mensen rond met een verborgen chronisch tekort aan mineralen? Hoe kom je hierbij?

Tevens een gebrek aan slaap pak je alleen aan met slaap, niet met een middeltje. Een probleem met slaap/ slapen kun je aanpakken met een middel.
De logica is even verdwenen. Wat bedoel je hier nou mee? De meeste slaapproblemen worden echt niet veroorzaakt door een magnesiumtekort en als je geen tekort hebt dan komt het supplementeren van magnesium je slaap in ieder geval niet ten goede.

Misschien moet je eens opzoeken waar een mineraal als magnesium allemaal inzit en bij welke groepen er een grotere kans bestaat op een magnesium tekort. De kans dat iemand die serieus met krachtsport en voeding bezig is een mineraal als magnesium tekort komt is miniem. En ja, ik weet dat athleten een hogere kans lopen, maar dan heb je het eerder over mensen die veel zweten als duursporters.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat magnesium als supplement inferieur is aan dat wat je uit je voeding haalt dan zou het ook logischer zijn om het eerst in je voeding te zoeken in plaats van in een pot met pillen.

Maar zoals ik al zei: als jij je geld daar graag aan uitgeeft en erin gelooft moet je het vooral doen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou meer verbruiken dan er binnenkomt een goed voedingspatroon zijn? Dat telt alleen als je gewicht wil verliezen, dus ik snap sowieso dit hele punt niet.
Het "Wat is een gezond voedings patroon" is een retorische vraag. Volgens mijn buurman die bouwvakker is is een gehaktbal dubbel mayo en een biertje echt wel gezond.
En volgens sommigen staat een blikje bier tot 2 bruine boterhammen met kaas.....

Het "Meer verbruiken dan er binnen komt" slaat op stofjes.
Het gaat niet over de kcal's maar ook over elementen die je gebruikt.


Heb je voor mij een artikel waaruit blijkt dat dit in die mate gebeurd dat hierdoor een gebrek aan bepaalde mineralen ontstaat?
Ja, tuurlijk zijn die er. Maar die hebben we nu echt niet nodig. Ooit gehoord dat er vroeger scheurbuik was? Dat is slechts een simpel voorbeeld van een vitamine tekort.


Dus er lopen volgens jou hele groepen mensen rond met een verborgen chronisch tekort aan mineralen? Hoe kom je hierbij?
1 - Zeer zeker.
2 - Vanwege mijn beroep.


De logica is even verdwenen. Wat bedoel je hier nou mee? De meeste slaapproblemen worden echt niet veroorzaakt door een magnesiumtekort en als je geen tekort hebt dan komt het je slaap in ieder geval niet ten goede.
Het doelt op dat je een slaap gebrek alleen kunt oplossen met (meer) slapen.
Het maakt geen kloten uit wat je allemaal naar binnen werkt, als jij jezelf bijvoorbeeld geen tijd geeft om te slapen.
Dat iemand niet of slecht slaapt wil niet zeggen dat hij of zij te een gebrek heeft aan bepaalde stoffen. Echter zijn heel veel problemen omtrent slaap wel degelijk te herleiden tot je minerale balans. En niet alleen magnesium.
Een magnesium tablet gaat je ook zeker niet helpen als je een huilende baby naast je hebt. Ten zij je dingen gaat doen met die tabletten die niet geoorloofd zijn bij wet.


Misschien moet je eens opzoeken waar een mineraal als magnesium allemaal inzit en bij welke groepen er een grotere kans bestaat op een magnesium tekort.
Ik denk dat ik de afgelope 20 jaar niet heel veel anders heb gedaan op professioneel niveau. Dus ik ben vrij zeker van mijn zaken.


De kans dat iemand die serieus met krachtsport en voeding bezig is een mineraal als magnesium tekort komt is miniem. En ja, ik weet dat athleten een hogere kans lopen, maar dan heb je het eerder over mensen die veel zweten als duursporters.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat magnesium als supplement inferieur is aan dat wat je uit je voeding haalt dan zou het ook logischer zijn om het eerst in je voeding te zoeken in plaats van in een pot met pillen.
Ja je moet je voeding aanpakken om je mineralen balans op orde te krijgen maar dit is veel simpeler gezegd dan gedaan.
Een supplement is zoals het woord al zegt, ik citeer maar even voor alle gemak:
"sup·ple·ment (het; o; meervoud: supplementen)1bijvoegsel, aanvulsel" - woordenboek

Een aanvulsel en niet een basis. Het kan echter heel mooi je tekort aanpakken terwijl je uitzoekt waarom je het hebt en hoe je dit gaat fixen zonder pillen en poedertjes.

Voor de rest pure kul. Magnesium is veel belangrijker dan jij maar even aangeeft. En je hoeft niet eens aan speciale sport te doen om meer te verbruiken dan je inname.
 
Laatst bewerkt:
Het "Wat is een gezond voedings patroon" is een retorische vraag. Volgens mijn buurman die bouwvakker is is een gehaktbal dubbel mayo en een biertje echt wel gezond.
En volgens sommigen staat een blikje bier tot 2 bruine boterhammen met kaas.....

Het "Meer verbruiken dan er binnen komt" slaat op stofjes.
Het gaat niet over de kcal's maar ook over elementen die je gebruikt.
Dus meer mineralen en voedingsstoffen verbruiken dan dat er binnenkomt is volgens jou het teken van een goed voedingspatroon?

Ja, tuurlijk zijn die er. Maar die hebben we nu echt niet nodig. Ooit gehoord dat er vroeger scheurbuik was? Dat is slechts een simpel voorbeeld van een vitamine tekort.
Ik wilde zelf al het scheurbuik voorbeeld geven...alleen dan als voorbeeld dat dit minstens 200 jaar geleden onder andere voorkwam bij de bemanning van schepen die maanden onderweg waren en leefden op een heel eenzijdig dieet. Maar ik begrijp dat je dus niets hebt om je claims mee te staven dat er allerlei mensen structureel met problematische tekorten rondlopen?

1 - Zeer zeker.
2 - Vanwege mijn beroep.
Nou, vertel: wat is je beroep en met welke ernstige chronische tekorten lopen mensen rond? En hoe ben je daar achter gekomen?

Het doelt op dat je een slaap gebrek alleen kunt oplossen met (meer) slapen.
Het maakt geen kloten uit wat je allemaal naar binnen werkt, als jij jezelf bijvoorbeeld geen tijd geeft om te slapen. Dat iemand niet of slecht slaapt wil niet zeggen dat hij of zij te een gebrek heeft aan bepaalde stoffen.
Nou, hier zijn we het in ieder geval over eens.

Echter zijn heel veel problemen omtrent slaap wel degelijk te herleiden tot je minerale balans. En niet alleen magnesium.
Een magnesium tablet gaat je ook zeker niet helpen als je een huilende baby naast je hebt. Ten zij je dingen gaat doen met die tabletten die niet geoorloofd zijn bij wet.
Raar dat magnesiumgebrek of een gebrek aan andere mineralen dan helemaal niet genoemd wordt als een potentiële hoofdoorzaak voor slaapgebrek bij bijvoorbeeld studenten: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4075951/

Ik denk dat ik de afgelope 20 jaar niet heel veel anders heb gedaan. Dus ik ben vrij zeker van mijn zaken.
Nou nogmaals dan: vertel eens wat je gedaan hebt dan. En bij welke groepen is de kans het hoogst?

Ja je moet je voeding aanpakken om je mineralen balans op orde te krijgen maar dit is veel simpeler gezegd dan gedaan.
Een supplement is zoals het woord al zegt, ik citeer maar even voor alle gemak:
"sup·ple·ment (het; o; meervoud: supplementen)1bijvoegsel, aanvulsel" - woordenboek

Een aanvulsel en niet een basis. Het kan echter heel mooi je tekort aanpakken terwijl je uitzoekt waarom je het hebt en hoe je dit gaat fixen zonder pillen en poedertjes.

Voor de rest pure kul. Magnesium is veel belangrijker dan jij maar even aangeeft. En je hoeft niet eens aan speciale sport te doen om meer te verbruiken dan je inname.
Je legt me woorden in de mond: ik heb nergens gezegd dat magnesium als mineraal niet belangrijk is, hoe kom je daarbij? De meeste mensen zweten niet erg heftig bij krachtsport, dus er is wel degelijk een onderscheid te maken in het soort sport dat je beoefend. Verder ga je wat open deuren intrappen met een standaard verhaaltje over hoe supplementen zouden moeten worden gebruikt. Niet heel overtuigend allemaal.
 
Back
Naar boven