Fitness Seller

Powercage.nl cage pulley upgraden naar steekgewicht

Bezoekers in dit topic

Ballie90

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
456
Waardering
98
Lengte
1m83
Massa
85kg
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een klein d.h.z. projectje wat wellicht leuk is om te delen.

Beginsituatie is als volgt; een mooie (tweedehands) cage van powercage.nl voorzien van plate loaded pulley. Veel trainings plezier van, maar steeds schijfjes wisselen is toch jammer.
Heb de diamerer van de geleiders opgemeten (22mm) en gezocht naar een gewichtstapel met dezelfde geleider dikte en hartsafstand.
Na lang zoeken eentje gevonden van TECA met 100kg (stappen van 5) maar helaas een andere h.o.h. afstand.
Toch vandaag opgehaald en de stack losgehaald. Rest naar t oud ijzer, en eigen kooi ook vast ff los gesleuteld.

Morgen de grote uitdagingen; om de nieuwe h.o.h. afstand te accommoderen zal ik de geleiders moeten verplaatsen.

Goed meten, boren en dan zou t snel gedaan moeten zíjn
4 gaten van 8mm voor de bouten, zie ik weinig problemen in
maar ook twee van 22mm voor de geleiders...
dus nu nog ff opzoek naar dikke boor, want ver opruimen wordt zo snel lelijk en provisorisch

tips zijn welkom, vrees dat lokale bouwmarkt zo dik niet zal gaan...

Morgen volgen fotos van beginsituatie en voortgang :)
 
Hier de donor vam de stack, heb enkel de gewichten er op locatie uitgehaald en meegenomen, rest naar ijzerboer.
€125 voor 100kg onder de streep :)
IMG-20181011-WA0002.jpeg
Toen aan t meten en daarna boren gegaan.
Kleine gaten tot 10mm vielen wel mee. Met boorolie en zeer langzame draaisnelheid ging t verrassend makkelijk zelfs.
IMG-20181012-WA0014.jpeg
Daarna op naar t grotere gat... bij de hornbach een 22mm gatenboor gevonden die ook voor metaal geschikt was.
Gezien de gaten deels zouden overlappen een stuk hout erop geklemd om de boor doorheen te geleiden en ook dit lukte aardig.
IMG-20181012-WA0030.jpeg
Daarna tijd voor t opnieuw in elkaar zetten en hopen dat t past :)
IMG-20181012-WA0032.jpeg
Nu alles erop stapelen (ruimte onderin bewust ruim gehouden voor t bevestigen van de low pulley, is afneembaar bij dit model van Henk)
IMG-20181012-WA0034.jpeg
Tijd om de gewichten erop te passen
IMG-20181012-WA0036.jpeg
En taadaa!!!
Upgrade van mn cage compleet :) van 50mm naar 100kg weightstack

Kosten;
€125 Gewichten
€7.50 22mm boor en boorolie
3 uur (maar die verdien ik snel zat terug tijdens mn trainingen)
 
Top mooi gedaan!
 
Nice gedaan!
 
Knap gedaan!
 
Thanks! Ben erg blij met de schijven.

Ik zag dat je adapters zocht voor je pulley; past er geen kleine dumbell bovenop je weight stack? Die adapters zijn best prijzig terwijl een dumbell van 2 of 3kg vrijwel niks kost.
 
Goed idee dit!

Ik heb jouw setup als inspiratie gebruikt en zelf iets soortgelijks gemaakt, wellicht dat iemand ander hier ook iets aan heeft. Voor mijn versie is geen metaalboor nodig :).
Bij mijn setup heb ik als uitgangspunt gebruikt dat ik altijd terug wil kunnen naar de originele opstelling.

Ik heb een stack gewichten gekocht met bijpassende geleidestangen, die hadden een andere diameter en hart op hart afstand dan die van de cage, ik moest dus zowel de stangen als de onderlinge afstand aanpassen.
Omdat ik geen held ben qua metaalbewerking besloot ik met hout te werken.

Ik heb eerst de oude geleidestangen verwijderd.
Foto 16-11-18 19 05 31.jpg
Foto 16-11-18 19 05 35.jpg

Toen heb ik twee balkjes gezaagd van ongeveer 30cm breed, die ik zou monteren op de plek waar de oorspronkelijke geleidestangen zaten.
In deze beide balkjes heb ik twee gaten geboord, met de juiste onderlinge afstand en diameter voor de steekgewichten.
Voor de kabel/katrol heb ik een uitsparing gemaakt en voor de bevestiging van de lage pully ook.

Foto 16-11-18 19 48 30.jpg Foto 16-11-18 19 34 21.jpg Foto 16-11-18 19 14 48.jpg

Vervolgens heb ik de onderste balk vastgeschroefd (gebruikmakend van de gaten die al in de cage zaten). Daar heb ik de geleidestangen in gezet, de veren op gezet en vervolgens de steekgewichten geladen.
Foto 16-11-18 21 46 32.jpg

Toen heb ik het bovenste blokje op de geleidestangen gezet en dat tegen de bovenkant van de cage geklemd en ook dat vastgeschroefd.
Vervolgens de oorspronkelijke kabel aan de steekgewichten gemaakt, likje verf gegeven en klaar.
Foto 22-11-18 18 41 37.jpg

Uiteindelijk was ik 40 euro kwijt voor de gewichten en de geleidestangen en een paar euro voor hout en schroefjes.

Alsnog bedankt voor de inspiratie!
 
Goed idee dit!

Ik heb jouw setup als inspiratie gebruikt en zelf iets soortgelijks gemaakt, wellicht dat iemand ander hier ook iets aan heeft. Voor mijn versie is geen metaalboor nodig :).
Bij mijn setup heb ik als uitgangspunt gebruikt dat ik altijd terug wil kunnen naar de originele opstelling.

Ik heb een stack gewichten gekocht met bijpassende geleidestangen, die hadden een andere diameter en hart op hart afstand dan die van de cage, ik moest dus zowel de stangen als de onderlinge afstand aanpassen.
Omdat ik geen held ben qua metaalbewerking besloot ik met hout te werken.

Ik heb eerst de oude geleidestangen verwijderd.
Bekijk bijlage 437422
Bekijk bijlage 437421

Toen heb ik twee balkjes gezaagd van ongeveer 30cm breed, die ik zou monteren op de plek waar de oorspronkelijke geleidestangen zaten.
In deze beide balkjes heb ik twee gaten geboord, met de juiste onderlinge afstand en diameter voor de steekgewichten.
Voor de kabel/katrol heb ik een uitsparing gemaakt en voor de bevestiging van de lage pully ook.

Bekijk bijlage 437418 Bekijk bijlage 437419 Bekijk bijlage 437420

Vervolgens heb ik de onderste balk vastgeschroefd (gebruikmakend van de gaten die al in de cage zaten). Daar heb ik de geleidestangen in gezet, de veren op gezet en vervolgens de steekgewichten geladen.
Bekijk bijlage 437417

Toen heb ik het bovenste blokje op de geleidestangen gezet en dat tegen de bovenkant van de cage geklemd en ook dat vastgeschroefd.
Vervolgens de oorspronkelijke kabel aan de steekgewichten gemaakt, likje verf gegeven en klaar.
Bekijk bijlage 437416

Uiteindelijk was ik 40 euro kwijt voor de gewichten en de geleidestangen en een paar euro voor hout en schroefjes.

Alsnog bedankt voor de inspiratie!

Gaaf om te zien en leuk dat mijn projectje je geïnspireerd heeft!
Netjes en slim aangepakt, komt amper kracht op t hout, dus je hebt groot gelijk om t simpeler te houden.
Ook slim om de weg terug vrij te houden (in mijn ontwerp ook gedaan).

Je hebt erg netjes gewerkt, en likje verf maakt t helemaal af!!
 
Back
Naar boven