XXL Nutrition

WW2

Bezoekers in dit topic

Tandem des Doods:

Dz5a965.jpg
 
Ten tijde van Arnhem gok ik.

bnYQMa1.jpg
 
Mjamja. Uiteindelijk toch wel meer WWII denk ik. Ik weet niet precies waarom. Misschien omdat het dichterbij ligt. Ik kan familieverhalen er nog in betrekken bijvoorbeeld. Ook de oorlog in Noord-Afrika en in de Pacific vind ik erg interessant om over te vertellen. Verder is het vanuit professioneel oogpunt om de één of andere reden met name aan vmbo-leerlingen makkelijker uit te leggen wanneer er een duidelijke strijd is tussen 'goed' en 'kwaad' (ondanks de oorlogsmisdaden van de geallieerden in WOII zijn die verhoudingen in deze oorlog toch heel wat duidelijker dan in WOI). Leerlingen hebben ook hier weer erg veel moeite met het aanbrengen van nuance: het is veel makkelijker te begrijpen wanneer er een duidelijk 'kwaad' valt te definiëren dat verslagen wordt door het goede, en in dat kader is de Holocaust natuurlijk wel een vrij duidelijk verhaal.
Dacht dat holocaust pas na oorlog echt qua proporties duidelijk werd en het ook een gevecht was tussen kaptitalisme en het bolsjevisme. We weten allemaal hoe kwaad het bolsjevisme was voor burgerij. Niet voor niets dat zoveel mannen gingen vechten aan het Oostfront niet omdat ze zo slecht waren maar ze wouden het kwaad stoppen.

Jij bedoelt natuurlijk de Anglo-Amerikaanse visie op WW2
 
Het grootste deel van mijn antwoord was dan ook gegeven vanuit het perspectief van de gemiddelde Nederlandse vmbo-leerling van 14-16 jaar. Het is aan mij en mijn collega's om daar de nodige nuance in aan te brengen en leerlingen historisch besef en met name standplaatsgebondenheid bij te brengen. Ik zie dat ik dat niet helemaal duidelijk verwoord heb in mijn antwoord.
 
Wünsche & Peiper (Berghof 1940)

9CBH1qV.jpg
 
Doet me denken aan een toespraak van Streicher. Hij claimde dat een vrouw die rassenschande had begaan, later geboorte gaf aan een aapje. (o.i.d.)

Zou het eens moeten opzoeken. :thinking:

On 30 August 1935, Julius Streicher held a rally in Hamburg. Party comrades were told that attendance at the rally was compulsory; a massive advertising campaign offered tickets at 10 Reichsmarks apiece to the unemployed. Twenty thousand people attended, many of them in SA, SS, Hitler Youth, Labour Service or other uniforms, strategically placed in the audience to lead the applause at preordained points in Streicher's speech. Working his voice up to a deafening bellow, Streicher inveighed against foreign correspondents who criticized Nazi antisemitism. 'I say here', he shouted, 'that we do what we want with the Jews in Germany!' As his speech went on, so a listener reporting secretly to the exiled Social Democrats in Prague observed, he became more and more obscene, not only declaring that hundreds of German women had been raped by Jews, but also giving graphic details of these supposed crimes. When one girl gave birth to a baby nine months after marrying a Jew, he went on, 'what lay there in the crib, comrades?! A little ape!' Some of the listeners walked out at this; others, drafted in from the Labour Service, had apparently long since fallen asleep.

:roflol:
 
Adolf Diekmann was betrokken bij Oradour-sur-Glane. :thinking:

atqMqMQ.jpg

On 30 June Major Otto Dickmann foolishly moved outside his bunker one morning without his helmet, and was caught by a shell splinter in the head which killed him instantly. There was some speculation among his comrades that Dickmann had lost the will to live, to commit such a suicidal act. It is difficult to imagine that he was stricken by remorse. But it is possible that he was exasperated by the inquiries being pursued into his actions. With his death, these could reasonably be allowed to lapse, to the relief of the Das Reich and, no doubt, of Army Group B.
 
Back
Naar boven