Fitness Seller

Voedingschema check CUT (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Triceps_XL

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
24 sep 2018
Berichten
371
Waardering
270
Lengte
1m78
Hi,

Hierbij wil ik mijn voedingsschema delen en graag weten wat jullie ervan vinden.
Cutten is nieuw voor mij, dus alle tips zijn welkom.

Doel: Cutten

Huidige stats
Leeftijd: 30 jaar
Lengte: 178cm
Gewicht: 75kg
VP: +- 20%

BMR: 1785 cal (13,7516 * 75) + (5,0033 * 178) – (6,755 * 30) + 66,473
Onderhoud: 1785 x 1.55 = 2767 cal
Cutten – 500 cal
Totaal aantal cal nodig: 2267 cal

Avondmaaltijd zal elke dag anders zijn, maar heb maar 1 voorbeeld aangehouden;
Sommige maaltijden zijn gecombineerd, maar zal ze niet tegelijk consumeren maar dit geeft wel een goed beeld.

11t5r1f.jpg
 
Ik snap dat je elke avond iets anders eet maar ik hoop toch op wel iets meer groenten dan 50gr. spinazie normaal gesproken. Verder geen fruit? Ik snap dat tegenwoordig een dieet wordt gezien in losse macro- en micronutrienten en dat je een vitamine pil kan nemen om dit op te vangen maar toch
 
Ik snap dat je elke avond iets anders eet maar ik hoop toch op wel iets meer groenten dan 50gr. spinazie normaal gesproken. Verder geen fruit? Ik snap dat tegenwoordig een dieet wordt gezien in losse macro- en micronutrienten en dat je een vitamine pil kan nemen om dit op te vangen maar toch
Eet eerlijk gezegd vrijwel geen groente en fruit, fruit vind ik wel lekker maar groente absoluut niet. Dit is ook mijn eerste cutschema en daarom is alle commentaar en zijn alle tips welkom, zodat ik veranderingen kan doorvoeren aan het schema
 
Probeer voor je diner een 'gemiddelde' maaltijd te nemen. Vaak zul je hier hoger uitkomen dan 411 Kcal en zit je al boven je geplande Kcal (vergeet ook niet de boter/olie waar je je eten in bereidt). Vind zelf 180gr oats per dag ook wat veel, maar kan aan mij liggen.
 
Probeer voor je diner een 'gemiddelde' maaltijd te nemen. Vaak zul je hier hoger uitkomen dan 411 Kcal en zit je al boven je geplande Kcal (vergeet ook niet de boter/olie waar je je eten in bereidt). Vind zelf 180gr oats per dag ook wat veel, maar kan aan mij liggen.
De lunch bestaat uit 2 maaltijden verspreidt over de dag, maar kan deze niet opsliten in de app dus maar bij elkaar opgeteld.

Oats neem ik omdat het gemakkelijk is, in een shake met whey en drink het zo weg.
Ben geen ochtendmens en ontbijten ligt me niet zo, dus oats wegdrinken is voor mij idiaal.
2e oats moment is meestal vlak na het trainen icm met whey
 
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je avondeten in je schema maar 411 Kcal is (redelijk laag voor een gemiddelde avondmaaltijd). Volgens je schema zit je hiermee wel al op 97% van je dagtotaal, dus wanneer je savonds (avondeten) meer eet, ga je hier al snel overeen.

Macro's zien er prima uit.
 
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je avondeten in je schema maar 411 Kcal is (redelijk laag voor een gemiddelde avondmaaltijd). Volgens je schema zit je hiermee wel al op 97% van je dagtotaal, dus wanneer je savonds (avondeten) meer eet, ga je hier al snel overeen.

Macro's zien er prima uit.
Thanks! Ja, avondeten zal het lastigst zijn om accuraat in te schatten. Uiteindelijk zal de spiegel doorslaggevend zijn in of ik op het rechte pad zit of niet en waar nodig zal ik het schema moeten aanpassen.

Denk toch dat er meer fruit en groente in moet, fruit gaat opzich lukken maar ben niet echt van de groentes..
 
Als je groenten niet echt lekker vindt en fruit wel, vermoed ik dat je eerder “zoete” voorkeur hebt? In dat geval zou je qua groentes laagdrempelig(er) kunnen beginnen door in eerste instantie de wat zoetere groentensoorten in je schema op te nemen (denk aan worteltjes, kerstomaatjes) en na verloop van tijd (en na verloop van gewenning zeg maar) de “groenere” groentensoorten (spinazie, broccoli ...) toe te voegen.
 
Maar niks moet natuurlijk; jij beslist zelf. Als je elke keer met tegenzin groentes moet gaan eten, is dat ook geen oplossing natuurlijk:)
 
Als je groenten niet echt lekker vindt en fruit wel, vermoed ik dat je eerder “zoete” voorkeur hebt? In dat geval zou je qua groentes laagdrempelig(er) kunnen beginnen door in eerste instantie de wat zoetere groentensoorten in je schema op te nemen (denk aan worteltjes, kerstomaatjes) en na verloop van tijd (en na verloop van gewenning zeg maar) de “groenere” groentensoorten (spinazie, broccoli ...) toe te voegen.
Wortels, tomaat en dopewrten vind ik inderdaad wel lekker, hehe.
 
Je kan ook denken met je groente aan wat plakjes tomaat op je broodje met ei.
Een gesnipperd uitje door je aardappelpuree.
Bak met je kip wat champignons mee.
Wat rauwe andijvie door je aardappelpuree.

Lust je wel stamppot?
Maak een keer hutspot, boerenkool oid. (de kant en klare koelvers is ook soms nog best te doen. (Lidl heeft lekkere boerenkoolstampppot met spejes)
Probeer t simpel te houden. Er zijn misschien opties die je wel lust. Niets moet uiteraard.

Erg lekker is hutspot met sweet chilisaus :o
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Hoeveel schade richt 1 cheatmaaltijd per week in een cut? Die dag zal ik dus meer calorieen innemen, want als de cheatmaaltijd moet aftrekken van mijn dagelijkse goal van 2267 dan blijft er weinig over voor de rest van de dag.
 
Je hoeft niet persé per dag te rekenen. Je kan dit ook per week doen. En dan kan je hoge en lage dagen hebben.
 
Hoeveel schade richt 1 cheatmaaltijd per week in een cut? Die dag zal ik dus meer calorieen innemen, want als de cheatmaaltijd moet aftrekken van mijn dagelijkse goal van 2267 dan blijft er weinig over voor de rest van de dag.

Ligt eraan wat je onder een cheat verstaat ?

Is een cheat je eigen volgieten met bier en shoarma / kapsalon / of junkfood naar binnen schranzen en 1500 kcal of meer boven je normale schema uitkomen

Of

Is een cheat voor jouw iets eten wat normaal tijdens de week niet aan bod komt , maar je wel enigszins binnen je macros kan houden ..

Mijn cheat is bijv “ ben & Jerry’s ijs , niet de hele bak maar “ gewoon “ 100 gr afgewogen .
Of tijdens een Netflix avondje lekker chips met een dipsaus

Hoever jij met je “ cheat “ gaat is geheel aan jouw , als je door de hele week 500 kcal onder onderhoud eet ( 6 x 500 = 3000 kcal ) maar je eet er met een cheat die 3000 bij dan kun je op je vingers natellen dat het wel invloed heeft op je getallen / weging
 
Ik vraag me alleen af hoe je op 75 kg 20 % vetpercentage hebt. Als het goed is zou je indd op dit punt kunnen cutten qua percentage maar zou je dan niet teveel af moeten vallen voor je lengte en leeftijd ?

Kan ook zijn dat ik dit nu helemaal verkeerd zie maar lijkt dat je dan niks overhoud toch ?
 
Hoeveel schade richt 1 cheatmaaltijd per week in een cut?

Mijn ervaring (for what its worth) is dat één cheatmeal geen merkbaar verschil maakt. Hooguit in de vorm van vochtretentie die ook weer afneemt. Wat echt een verschil maakt is het totale plaatje. Je voeding, slaap en rust over een lange periode bezien. Niet één enkele maaltijd.
 
Anyway, mocht mijn vetpercentage op de één of andere manier toch lager zijn dan 20% dan is het nog steeds een cut waard. Alleen zijn zal de cut wat korter duren, aangezien ik dan minder vet kwijt wil
 
Back
Naar boven