XXL Nutrition

Gevraagd: Advies om powerlifting schema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bryan

Novice
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
2m08
Massa
97kg
Hallo,

Ik ben een beginnende lifter die op zoek naar een programma dat voor mij geschikt is. Ik heb me geörienteerd op het internet maar heb het na een paar weken opgegeven in de grote wir war van schema's waar iedereen zijn eigen het beste vind. Ik zat te hopen dat ik enig advies zou kunnen ontvangen van lifters met meer ervaring over welk schema het beste voor mij zou zijn. Ik ben overigens helemaal nieuw op dit platform dus als ik mijn vraag op de verkeerde plek heb geplaatst krijg ik daar ook graag feedback op!

Ik ben/kan:
17 jaar en ben sinds 1,5 jaar begonnen met liften, ik ben het geleidelijk al serieuzer gaan nemen (van 1x per week half uur lang een ondoordachte workout tot nu).
208 cm lang en weeg 97 kg. Vetmassa heb ik nog relatief weinig en ik ben gerust bereid om hiervan nog wat te krijgen als dat me sterker zou maken.
1RM's: DL: 140, SQ: 100, BP: 80, OHP: 60. Ik heb relatief veel moeten werken om mijn squat tot hier te krijgen, terwijl ik voor mijn deadlift relatief veel minder werk heb gedaan.
Ik zou graag wat 'groter' worden maar mijn voornaamste doel is toch wel powerlifting kracht. Het lijkt me supertof om ooit eens aan een competitie mee te doen. Je zou kunnen zeggen dat mijn doelen ongeveer 30% groter worden (spiermassa), en 70% powerlifting zijn.

Zoals ik al zei ben ik nieuw tot de sport. Desondanks ben ik helemaal verkocht en doe nu bijna niets liever als gewoon even fanatiek liften. Ik neem het inmiddels voor me gevoel al vrij serieus maar heb nog het gevoel dat er structuur mist in de manier hoe ik het trainen aanpak. Ik train meestal 4/5x per week en ben bereid om 1,5 uur lang heel hard te trainen. Ik heb veel tijd en energie om te trainen en elke dag rust voelt als een gemiste kans om sterker te worden zeg maar. Ik heb al vele zelfgemaakte schema's geprobeerd maar kon het telkens niet laten om dingen te veranderen en ben nu op zoek naar een duidelijk voorgeschreven schema waar ik me aan kan houden.

Qua voeding: Ik begon 2 jaar geleden rond de 75/80kg. Ik probeer zo veel mogelijk en zo 'clean' mogelijk te eten. Ik heb geen structuur in mijn voeding. Wanneer ik de kans zie om een extra plakje kip op me brood te doen, pak ik die zeg maar. Het voelt af en toe wel eens alsof ik 24/7 bezig ben om zoveel mogelijk te eten (desondanks zo weinig mogelijk McDonalds, snoep enz.), ook probeer ik weinig alcohol te drinken.

Ik hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven, echt elke vorm van feedback is welkom!

B.v.d.
Gr. Bryan
 
Ik boek voorlopig nog veel vooruitgang met mijn huidige manier van trainen maar zie ook wel in dat als ik over de lange termijn echt ergens wil komen, dat ik dan toch wel wat slimmer moet gaan trainen. Iets als Jim Wendler's 531 sprak me wel aan, gewoon een duidelijk schema met betrouwbare herhaling en vooruitgang. Desondanks voelde dit schema een beetje "licht?" aan voor iemand met veel tijd en energie om te trainen als ik.
 
Helemaal mee eens!
Ik was altijd een redelijke 531 fan en ik geloof dat het schema nog steeds prima kan werken voor iemand die redelijk rustig wil trainen om langzaam gains te maken of om op onderhoud te trainen. Maar als je iets agressiever kracht wil bouwen dan zijn andere schema's beter, zeker als ze specifiek voor PL wedstrijden zijn.
 
Ik was altijd een redelijke 531 fan en ik geloof dat het schema nog steeds prima kan werken voor iemand die redelijk rustig wil trainen om langzaam gains te maken of om op onderhoud te trainen. Maar als je iets agressiever kracht wil bouwen dan zijn andere schema's beter, zeker als ze specifiek voor PL wedstrijden zijn.
Ik heb het ook een hele tijd gedaan. Weinig of geen progressie gemaakt.
Het gaat gewoon te traag.
Als je er een BBB variatie bij doet kan je wel het nodige volume toevoegen. Maar dan nog.
Andere programma's geven betere resultaten en zijn veel minder saai.

Mijn grootste probleem met Wendler is dat hij zijn menig verandert met het draaien van de wind.
Wat eerst een geweldig idee is en iedereen "moet" doen blijkt dan later weer dikke onzin. Als je kritische vragen stelt is het antwoord altijd "je snapt het programma niet". Geen verdere uitleg, behalve "je moet beter lezen wat er staat".
Maar wat er staat verandert met het weertype of de stand van het water.
Echt, geen staat op te maken wat die kerel vertelt. Maar je moet wel elke keer de laatste versie van zijn boek kopen uiteraard.
Nee, ik ben al lang geen fan meer.
 
Back
Naar boven