MuscleMeat

Stelling Flavanoïden en Acticoa, BS of niet?

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.351
Waardering
45.219
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
BB'ers,

De laatste tijd hoor je vaak dat pure chocola gezond zou zijn. Hoe puurder, hoe beter.

Nu lees ik hier dat deze gezondheidsclaims voor de meeste chocola uit de supermarkt BS zijn:
https://www.consumentenbond.nl/voedingsmiddelen/hoe-gezond-is-chocola?CID=EML_NB_NL_20181117

Enkel zgn Acticao-parels zouden een noemenswaardige hoeveelheid flavanoïden bevatten dat deze het label 'gezond' zouden mogen krijgen. Deze zijn onder meer hier verkrijgbaar:
https://www.logochoc.nl/gezonde-cho...QprItdwZMIQ72RgPHZcET5tDTmrdM2vRoCldkQAvD_BwE
https://chocobreak.com/acticoa-gezo...SLtl6qNITFyX8HGmfw8ayLht353h20-RoCND8QAvD_BwE

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en hoe hier over gedacht wordt?

Ik ben trouwens niet zo'n gezondheidsfreak die alleen maar pure chocola eet omdat het gezond zou zijn. Ik vind het gewoon lekker en vreet dus ook gewoon chocola uit de supermarkt die ik lekker vind en pas dit binnen mijn macro's. Wel ben geïnteresseerd in gezonde voeding en zou die Acticao-parels best eens willen uitproberen. Een gunstig effect op hart en bloedvaten en het voorkomen van diabetes zijn dan uiteraard mooi meegenomen. :D
 
Dit zegt het Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/flavonoiden.aspx

Flavonoïden zijn antioxidanten. Ze zijn van nature aanwezig in plantaardige voedingsmiddelen. Ze geven kleur aan veel groenten en fruit. Flavonoïden zijn geen (essentiële) voedingsstoffen.

Flavonoïden zouden allerlei positieve effecten op de gezondheid hebben, maar het bewijs hiervoor is onvoldoende. Het kan zijn dat de goede effecten van groente en fruit deels komen door de flavonoïden. Het advies is om veel groente en fruit te eten.

Het is nog onduidelijk of in hele grote hoeveelheden flavonoïden ook negatieve effecten op de gezondheid kunnen hebben. Daarom worden voedingssupplementen en producten met toegevoegde flavonoïden afgeraden.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wellicht is het bewijs onvoldoende, maar er zijn zeker correlaties geconstateerd:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3824783/
Ik citeer:
"Flavonoids greatly influence the cascade of immunological events associated with the development and progression of cancer. One has to understand the mechanism how these flavonoids get accumulated in cellular organelles and tissues once they enter inside. Flavonoids have the potential of modulatng many biological events in cancer such as apoptosis, vascularization, cell differentiation, cell proliferation, etc. A strong correlation persists between flavonoid-induced modulation of kinases with apoptosis, cell proliferation and tumor cell invasive behavior in vitro. Also, some of the dietary flavonoids have been known to display in vivo anti-tumor activity and repress in vivo angiogenesis. The cross talk between flavonoids and the key enzymes related to neoplastic cells and metastasis has to be understood in vitro and in vivo as well, providing new insights for fighting against cancer."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3210013/
Ik citeer:
"(...) flavonoids have important effects on cancer chemoprevention and chemotherapy. In many molecular mechanisms of action for prevention against cancer, flavonoids play a major role by interacting between different types of genes and enzymes. Many mechanisms of action have been identified, including carcinogen inactivation, antiproliferation, cell cycle arrest, induction of apoptosis, inhibition of angiogenesis, antioxidation, and reversal of multidrug resistance or a combination of these mechanisms. This review focuses on the anticancer activity of flavonoids as well as their molecular mechanisms, including the treatment of mammary and prostate cancer. This review also highlights some advanced derivatives of flavonoids, which play an important role against cancer."

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286316302236
"(...) how these flavonoids contribute to the chemoprevention with a focus on protection against DNA damage caused by various carcinogenic factors. The present knowledge on the role of flavonoids in chemoprevention can be used in developing effective dietary strategies and natural health products targeted for cancer chemoprevention."
 
Ik eet elke dag 1 blokje 85% lindt chocolade omdat het lekker is en de eventuele gezondheidsvoordelen. En daarnaast zijn de bloodflow voordelen ook altijd genoeg reden om het te eten.
 
Ik eet elke dag 1 blokje 85% lindt chocolade omdat het lekker is en de eventuele gezondheidsvoordelen. En daarnaast zijn de bloodflow voordelen ook altijd genoeg reden om het te eten.
Ik eet nu wel meer dan een blokje extra puur, 85-99%. Als je echt gezondheidseffecten wil merken moet je wel wat meer eten en daarnaast is het nog maar de vraag hoeveel flavanoïden er echt in zitten.
 
Ik eet nu wel meer dan een blokje extra puur, 85-99%. Als je echt gezondheidseffecten wil merken moet je wel wat meer eten en daarnaast is het nog maar de vraag hoeveel flavanoïden er echt in zitten.

De 99% versie hadden ze niet meer bij de poiesz, deze at ik 2 jaar geleden altijd wel.

Ik zou van de 99% versie gewoon de helft opeten doe je het echt puur voor de benefits. Als calorieën niks uitmaken eet je gewoon de helft of hele reep van 85% op. Dit doe ik alleen niet want 500 kcal voor het cutten werkt niet echt. Daarnaast zou ik eerder rauwe cacaopoeder halen wanneer het je puur om de benefits gaat.
 
De 99% versie hadden ze niet meer bij de poiesz, deze at ik 2 jaar geleden altijd wel.

Ik zou van de 99% versie gewoon de helft opeten doe je het echt puur voor de benefits. Als calorieën niks uitmaken eet je gewoon de helft of hele reep van 85% op. Dit doe ik alleen niet want 500 kcal voor het cutten werkt niet echt. Daarnaast zou ik eerder rauwe cacaopoeder halen wanneer het je puur om de benefits gaat.
Het gaat mij ook niet puur om de benefits, want dan is het ook maar de vraag of de extra pure 'supermarktchocola' meer flavonoïden bevat dan gewoon puur en of dit überhaupt meerwaarde heeft. Zie ook mijn OP. In de cut eet ik helemaal geen chocola en houd ik mij aan mijn 'cleane' voedingsschema van mijn coach zonder iets daarbuiten te eten.
 
Het gaat mij ook niet puur om de benefits, want dan is het ook maar de vraag of de extra pure 'supermarktchocola' meer flavonoïden bevat dan gewoon puur en of dit überhaupt meerwaarde heeft. Zie ook mijn OP. In de cut eet ik helemaal geen chocola en houd ik mij aan mijn 'cleane' voedingsschema van mijn coach zonder iets daarbuiten te eten.

Pure chocolade is pure chocolade dus ik snap niet wat het verschil is tussen pure chocolade en pure chocolade? Ik eet gewoon lindt omdat dit wat gezondere ingrediënten (zoals minder suiker en alleen bruine rietsuiker) bevat dan de pure snoepchocola.

Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid cacao die daadwerkelijk aanwezig is (85% of 99% bijvoorbeeld) en of het op lage temperaturen verhit is.
 
Pure chocolade is pure chocolade dus ik snap niet wat het verschil is tussen pure chocolade en pure chocolade? Ik eet gewoon lindt omdat dit wat gezondere ingrediënten (zoals minder suiker en alleen bruine rietsuiker) bevat dan de pure snoepchocola.

Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid cacao die daadwerkelijk aanwezig is (85% of 99% bijvoorbeeld) en of het op lage temperaturen verhit is.
Dat laatste klopt zeker, dat eerste deels. Hoe weet je het bereidingsproces van supermarktchocola?

"(...) In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van dergelijke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.
Maar dat geldt niet voor de repen die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten minder flavanolen. En omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen ook nog eens telkens. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.
(...)
Het lijkt misschien logisch dat heel pure chocola - met een hoog cacaopercentage - veel flavanolen bevat. Maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Het ligt er maar net aan welke cacao is gebruikt en hoe die is verwerkt.

Dat bleek ook uit ons onderzoek in 2009 naar flavanolen in pure chocola. In de extra bittere repen zaten niet standaard meer flavanolen dan in ‘gewone’ pure repen."


Helaas is de het volledige artikel met bron alleen voor leden zichtbaar.
 
Dat laatste klopt zeker, dat eerste deels. Hoe weet je het bereidingsproces van supermarktchocola?

"(...) In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van dergelijke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.
Maar dat geldt niet voor de repen die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten minder flavanolen. En omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen ook nog eens telkens. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.
(...)
Het lijkt misschien logisch dat heel pure chocola - met een hoog cacaopercentage - veel flavanolen bevat. Maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Het ligt er maar net aan welke cacao is gebruikt en hoe die is verwerkt.

Dat bleek ook uit ons onderzoek in 2009 naar flavanolen in pure chocola. In de extra bittere repen zaten niet standaard meer flavanolen dan in ‘gewone’ pure repen."


Helaas is de het volledige artikel met bron alleen voor leden zichtbaar.

Misschien door het product op te zoeken, zou het niet weten... ? Als je het voor de health benefits doet koop je geen chocolade repen maar rauwe cacao aangezien het verhitten hiervan een groot deel van de flavonoïden vernield dus ga je hier hoe dan ook geen health benefits uit krijgen. Rauwe cacao haal je dat wel uit.
 
Back
Naar boven