XXL Nutrition

AMA Bodybuilding na longkanker (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dannyz

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 jun 2010
Berichten
5.936
Waardering
1.764
Lengte
1m94
Massa
101kg
Vetpercentage
8%
Zoals sommigen van jullie wel weten werd ik 2 jaar geleden gediagnostiseerd met kwaadaardige longkanker. Na 2 zware operaties is de gehele onderste helft van mijn linkerlong inclusief tumor eruit gehaald. Ik ben nu weer helemaal gezond en ben verder dan ooit in het behalen van m'n bodybuilding doelen.

Ama
 
Wow. Zal een heftige periode zijn geweest!

Heb jij je doelen aangepast, of streef je nog steeds de zelfde doelen na?
 
wat waren de eerste voortekenen van deze ziekte
 
Heb het een en ander wel megekregen hiervan.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Heb je nu nog veel last van de missende longinhoud?
 
Hoe oud was je toen de ziekte geconstateerd werd?
Had je hiervoor (veel) gerookt?
 
Wow. Zal een heftige periode zijn geweest!

Heb jij je doelen aangepast, of streef je nog steeds de zelfde doelen na?

Het was enorm heftig inderdaad. Ben ook nog maandenlang emotioneel onstabiel geweest naderhand. Nu gelukkig geen last meer van.
Qua fysiek streef ik nog steeds dezelfde doelen na (een jaren 70/80 fysiek). Echter had ik ook wedstrijdplannen maar gezien mijn linker lat en pec doorgesneden zijn geweest ben ik niet helemaal symmetrisch meer. Ook mijn press kracht (die al niet super was) loopt nu echt flink achter met als gevolg dat m'n chest by far mijn zwakste punt is.

wat waren de eerste voortekenen van deze ziekte

Een algehele moeheid die niet over ging, wat vaker (slijm op)hoesten en ik heb pas het gevoel gehad dat ik aan de bel moest trekken wanneer ik een longontsteking kreeg. Die ontsteking ging niet over ondanks antibiotica. Toen dit onderzocht werd kwam er dus uit dat er onder de ontsteking een flinke tumor zat. Dit was niet goed te zien op de foto's waardoor ik de eerste 2 a 3 weken van het écht ziek zijn dacht alleen een fikse ontsteking te hebben.

Heb het een en ander wel megekregen hiervan.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Heb je nu nog veel last van de missende longinhoud?

Daar ben ik ook heel blij van haha.
Zolang ik mijn cardio goed op orde houd valt het reuze mee. Alleen wanneer het echt warm en vochtig is ben ik kortademig.. de zomer is dus absoluut niet mijn favo seizoen.

Hoe oud was je toen de ziekte geconstateerd werd?
Had je hiervoor (veel) gerookt?

Ik was 23 (nu 25). Ik heb nooit gerookt op een handjevol jointjes na. Mijn ouders hebben wel allebei tot mijn 16/17e gerookt though.
 
ik neem aan dat je door deze (bijna dood) ervaring mentaal veel sterker bent geworden ,is je houding ten opzichte van "het leven" veel veranderd ?

ik lees weleens dat de angst voor de dood daarna weg is en dat mensen zich niet meer over alles druk gaan maken
 
Laatst bewerkt:
ik neem aan dat je door deze (bijna dood) ervaring mentaal veel sterker bent geworden ,is je houding ten opzichte van "het leven" veel veranderd ?

ik lees weleens dat de angst voor de dood daarna weg is en dat mensen zich niet meer over alles druk gaan maken

Klopt ja! De 6-12 maanden na de operaties was ik juist mentaal heel zwak, heel bang voor een terugval en emotioneel gewoon niet stabel. Momenteel voel ik me inderdaad een stuk sterker en stabieler tov hoe ik me voelde vóór dit alles. Alledaagse problemen lijken nu veel minder significant en vergelijken met wat er in die periode door m'n hoofd spookte.

Verder ben ik ook mijn baan kwijtgeraakt door die periode en heb ik toen ook besloten me te laten omscholen. Ik wilde iets doen waar ik wel echt gelukkig van zou worden.
 
Hoe lang heeft het geduurd voordat je weer on ging?
 
Hoe kijk je nu aan tegen gebruik van gear? Is je arts op de hoogte van eventueel gebruik?
 
Hoe lang heeft het geduurd voordat je weer on ging?

Zodra ik alles weer voluit kon trainen en geen last meer had van het litteken en de ribben (die zijn opengebogen geweest).
Volgens mij was dit na een maand of 5 a 6.

Hoe kijk je nu aan tegen gebruik van gear? Is je arts op de hoogte van eventueel gebruik?

Ik ben vanaf moment 1 eerlijk geweest tegen de arts. Hoewel mijn behandelend arts geen uitzondering is op hoe de meeste artsen over gear denken, wist hij me met zekerheid te zeggen dat gear geen oorzaak was. Ik heb dus ook nu geen verhoogd risico door het gebruik van gear. GH is heel andere koek ofc, dat stimuleert wel exponentieel de groei van eventueel aanwezige tumoren. Hier zal ik dus ook niet aan beginnen (is ook nooit mijn plan geweest though).
 
Zodra ik alles weer voluit kon trainen en geen last meer had van het litteken en de ribben (die zijn opengebogen geweest).
Volgens mij was dit na een maand of 5 a 6.



Ik ben vanaf moment 1 eerlijk geweest tegen de arts. Hoewel mijn behandelend arts geen uitzondering is op hoe de meeste artsen over gear denken, wist hij me met zekerheid te zeggen dat gear geen oorzaak was. Ik heb dus ook nu geen verhoogd risico door het gebruik van gear. GH is heel andere koek ofc, dat stimuleert wel exponentieel de groei van eventueel aanwezige tumoren. Hier zal ik dus ook niet aan beginnen (is ook nooit mijn plan geweest though).
Niet GH maar IGF stimuleert de groei maar GH zorgt voor meer IGF dus onrechtstreeks wel. In Zuid Amerika is er ergens een streek waar veel mensen met een genetische afwijking leven waardoor ze dwerg zijn. Hun lichaam produceert veel GH maar door een afwijking in de lever wordt er geen IGF aangemaakt. Daarom zijn ze ook dwerg. Die dwergen zijn onderzocht en ze zijn tot de conclusie gekomen dat door het hoge GH gehalte en ontbrekende IGF, deze dwergen bijna nooit kanker krijgen en geen diabetes ontwikkelen en dus zeer gezond zijn.
 
Back
Naar boven