MuscleMeat

afvallen stagneert (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Robert Minea

Cool Novice
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
32
Waardering
8
Lengte
1m86
Massa
81kg
Vetpercentage
14%
Hi girls and guys,

Mijn vriendin zit met een klein dilemma...

Ze is van 90kg naar 80kg gegaan op een goede 4 à 5 maand en wil graag nog 15 à 20 kg verliezen. Deze zomer trouwen wij namelijk ;-)

Ze werkt hard en let goed op haar voeding, we hebben samen haar macro's berekend aan de hand van het excel doc dat hier op de forum de ronde gaat. Ondanks dat ze elke dag onder haar caloriebehoefte zit komt ze nooit aan de gewenste eiwitten, de inname van koolhydraten ligt bij haar het hoogst. Deze haalt ze vooral uit toasten, rijst, tarwelbolletjes, granola (homemade zonder suiker met noten en zaden) etc.
1x/week verwent ze zichzelf met een goed bord pasta, maar dit moet kunnen vind ik.

Nu gaat ze ondanks alles de laatste weken niet meer vooruit, op de weegschaal toch niet.

Ze zit gemiddeld 3x/week in de gym waar ze vooral cardio (lopen, step, trappen en roeien) doet, af en toe wat gecombineerd met wat toestellen en squats.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Moet ze meer met gewichten beginnen trainen? Voeding aanpassen? (eiwitten verhogen en kh verlagen?)

thx.
 
Koolhydraten omlaag, eiwit omhoog. Cardio omlaag, krachttraining omhoog.
 
Koolhydraten omlaag, eiwit omhoog. Cardio omlaag, krachttraining omhoog.

Amen...

Cardio hoeft niet omlaag, er moet meer krachttraining bij! WIN-WIN!
 
Biomek Idd dacht ik ook, ze staat gewoon niet te springen om krachttraining te doen tussen de guys.
Ik sleur haar desnoods wel tussen de gewichten ;-)
 
Verder vind ik het wel frappant dat pasta word gezien als "verwennerij" maar wel dagelijks toast en granola in haar schema zit.

Kijk uit met teveel cardio in een kcal-tekort. Ik zie heel vaak bij vrouwen dat hun kont/benen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Krachttraining kan nog op z'n minst voor spierbehoud zorgen. Dat is wat ze wilt. Ik ga er vanuit dat je vind dat ze een lekkere kont heeft: jij wilt dat dus ook.

Biomek Idd dacht ik ook, ze staat gewoon niet te springen om krachttraining te doen tussen de guys.
Ik sleur haar desnoods wel tussen de gewichten ;-)
Gelijk nog een verbeterpunt gevonden: laat haar niet afschrikken door andere medesporters. Gewoon je ding doen. Dat doen de guys ook.
 
Biomek De verhouding van haar eetpatroon is gewoon niet goed, heb ik haar al meermaals gezegd.
's morgens gaat ze voor magere kwark met wat granola, 's middags soep met wat toast en 's avonds eten we samen (meestal kip/veg/rijst of iets in die aard)

Overdag eet ze gewoon veel te weinig (soms zelf geen lunch door tijdsgebrek) en 's avonds eet ze gewoon. Ze haalt de meeste kcal dan ook uit haar avondmaal.
 
Als ze over de dag haar kcal haalt dan maakt t op zich niet uit hoe het verdeeld is.
Kijk maar naar IF.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar verdelen over de dag. Rondom training meer kh geeft ook wat meer energie.

Zorg dat ze iig haar eiwitten haalt. Dan maar wat minder carbs. Heeft ze er honger bij vul dan meer op met groenten.

Qua trainen... het is een kwestie van doen en lak hebben aan de rest. Het is in het begin vaak moeilijkj.
Maar t went ook.
 
Ze is natuurlijk ook al behoorlijk afgevallen, is haar kcal inname tussentijds wel aangepast? Net als je kilo's daalt ook je behoefte.

Grote kans dat ze met hetgeen wat ze eet, en dan nog dat bord pasta gewoon netjes op onderhoud zit. Weegt ze alles netjes af?
Je geeft aan dat ze altijd onder haar caloriebehoefte zit, maar dat is jammer genoeg niet waar. Als dat wel zo was dan zou ze afvallen.

Het is niet zo dat je "per dag" afvalt. Bereken achteraf bijvoorbeeld eens hoeveel zij de afgelopen week heeft gegeten, inclusief dat bord pasta (alles afgewogen natuurlijk), zodat je een duidelijk beeld hebt van wat ze heeft gegeten. Het kan best zo zijn dat ze van maandag tot vrijdag onder onderhoud eet, maar dat ze dat in het weekend rechttrekt waardoor haar wekelijkse inname dus netjes op onderhoud is.

Verder is je onderhoud natuurlijk hoger wanneer je meer spiermassa hebt... Ik kan me voorstellen dat het in het begin eng is om tussen de mannen te trainen. Ze hoeft niet onzeker te zijn, iedereen in de gym is er met een bepaald doel waarbij het voornaamste doel is om te werken aan je zelf. Dus daarin verschilt ze van geen ander. Gewoon lekker focus op haarzelf en gaan!

Erg goed van der overigens dat ze al zoveel is afgevallen.. nu doorzetten!
 
Het uitrekenen nav de sheet of een online berekening is een goed uitgangspunt. Elke persoon is echter anders en het uitgangspunt zul je dus moeten bijstellen aan de hand van de resultaten...
 
HillR
Thanks voor je feedback, ik ga vanavond alles eens exact bekijken voor haar.
Zelf met dat bord pasta in het weekend zit ze nooit over haar caloriebehoefte integendeel.
We wegen samen alles nauwkeurig af dus het zou voor 99% moeten kloppen. Natuurlijk kan het niet dat ze niet afvalt als ze onder haar caloriebehoefte zit.
Er moet dus wel iets zijn wat niet correct is... Misschien de calorieën nog wat omlaag brengen.

Ze weegt 80kg voor 1m57 en traint 3x in de week.
Het vetpercentage is moeilijk te berekenen, op de ene weegschaal is het 40% op de andere 50% ?!
Haar caloriebehoefte ligt momenteel op +/- 1550 kcal, misschien best nog wat omlaag halen dan?
 
Als je de kcal omlaag gaat brengen begin dat met de Koolhydraten... :) Kan me niet voorstellen dat ze dan geen progressie gaat maken!
 
Als je de kcal omlaag gaat brengen begin dat met de Koolhydraten... :) Kan me niet voorstellen dat ze dan geen progressie gaat maken!

Klopt ;-)
 
HillR
Ze weegt 80kg voor 1m57 en traint 3x in de week.
Het vetpercentage is moeilijk te berekenen, op de ene weegschaal is het 40% op de andere 50% ?!
Haar caloriebehoefte ligt momenteel op +/- 1550 kcal
1. Haar exacte vet% is ook niet interessant toch?
2. Hoe weet je dat haar onderhoud 1550 KCal is? (Ik vind dat erg laag voor een vrouw van 80 kg die 3x per week traint. Ligt er natuurlijk ook aan hoe fysiek actief ze is buiten de trainingen)
Verder zijn er al genoeg tips gegeven waarmee je verder kunt volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
1. Haar exacte vet% is ook niet interessant toch?
2. Hoe weet je dat haar onderhoud 1550 KCal is? (Ik vind dat erg laag voor een vrouw van 80 kg die 3x per week traint. Ligt er natuurlijk ook aan hoe fysiek actief ze is buiten de trainingen)
Verder zijn er al genoeg tips gegeven waarmee je verder kunt volgens mij.

ja blijkbaar staat haar caloriebehoefte ingesteld op 1500kcal en niet 1550kcal.
Zie hieronder ook, dit krijg ik met de berekening...

upload_2018-12-4_8-37-47.png
 
ja blijkbaar staat haar caloriebehoefte ingesteld op 1500kcal en niet 1550kcal.
Zie hieronder ook, dit krijg ik met de berekening...

Bekijk bijlage 437624

Deze formules zijn niet meer dan een startpunt. De enige manier om achter je werkelijke behoefte te komen is te gaan eten, alles te tracken wat je eet en kijken wat je gewicht dan doet. Kijk maar eens hoe ik dat gedaan heb in mijn bulking log: https://forum.bodybuilding.nl/topics/welcome-to-my-bulking-struggles.417854/page-9#post-10101153
 
HillR
Thanks voor je feedback, ik ga vanavond alles eens exact bekijken voor haar.
Zelf met dat bord pasta in het weekend zit ze nooit over haar caloriebehoefte integendeel.
We wegen samen alles nauwkeurig af dus het zou voor 99% moeten kloppen. Natuurlijk kan het niet dat ze niet afvalt als ze onder haar caloriebehoefte zit.
Er moet dus wel iets zijn wat niet correct is... Misschien de calorieën nog wat omlaag brengen.

Ze weegt 80kg voor 1m57 en traint 3x in de week.
Het vetpercentage is moeilijk te berekenen, op de ene weegschaal is het 40% op de andere 50% ?!
Haar caloriebehoefte ligt momenteel op +/- 1550 kcal, misschien best nog wat omlaag halen dan?

Als ik via https://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm bereken kom ik uit op een onderhoud van 2184 kcal per dag. Om af te vallen zou ze dan ongeveer 1600 kcal moeten eten per dag.

Er gaat in ieder geval iets mis. Deze berekeningen zijn natuurlijk algemeen en gelden niet voor iedereen. Wellicht heeft je vriendin een trage verbranding waardoor haar onderhoud veel minder hoog is.

Desalniettemin kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand op haar gewicht niet afvalt met 1550 kcal per dag. Misschien lullig om de vraag te stellen, maar snoept ze er af en toe bij? Heeft ze een cheatdag?

Ergens gaat er iets niet goed met de inname en verbranding ervan.

Je kunt de kcal weer wat omlaag doen, maar ik zou je vriendin vooral aanraden om meer te gaan sporten. Krachttraining en meer cardio. Dit heeft mij heel erg geholpen om af te vallen. Als ze meer gaat bewegen kan ze ook wat meer eten. Ergens moet ze weer een boost zien te krijgen om verder af te vallen. Je kunt ook niet maar de kcalinname eindeloos naar beneden bijstellen. Daarnaast is bewegen ook gezond.

Verder kan ze wel wat minder koolhydraten eten en meer eiwitten, (of bijvoorbeeld 1 dag geen koolhydraten en de volgende dag wel), zodra mijn afvallen stagneert ga ik carb cyclen (2 dagen low carb, 1 dag high carb enzovoort) en dan komt het altijd weer op gang.
 
Als ik via https://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm bereken kom ik uit op een onderhoud van 2184 kcal per dag. Om af te vallen zou ze dan ongeveer 1600 kcal moeten eten per dag.

Er gaat in ieder geval iets mis. Deze berekeningen zijn natuurlijk algemeen en gelden niet voor iedereen. Wellicht heeft je vriendin een trage verbranding waardoor haar onderhoud veel minder hoog is.

Desalniettemin kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand op haar gewicht niet afvalt met 1550 kcal per dag. Misschien lullig om de vraag te stellen, maar snoept ze er af en toe bij? Heeft ze een cheatdag?

Ergens gaat er iets niet goed met de inname en verbranding ervan.

Je kunt de kcal weer wat omlaag doen, maar ik zou je vriendin vooral aanraden om meer te gaan sporten. Krachttraining en meer cardio. Dit heeft mij heel erg geholpen om af te vallen. Als ze meer gaat bewegen kan ze ook wat meer eten. Ergens moet ze weer een boost zien te krijgen om verder af te vallen. Je kunt ook niet maar de kcalinname eindeloos naar beneden bijstellen. Daarnaast is bewegen ook gezond.

Verder kan ze wel wat minder koolhydraten eten en meer eiwitten, (of bijvoorbeeld 1 dag geen koolhydraten en de volgende dag wel), zodra mijn afvallen stagneert ga ik carb cyclen (2 dagen low carb, 1 dag high carb enzovoort) en dan komt het altijd weer op gang.


Ik heb gisteren haar FitnessPal eens nagekeken en kan me echt niet voorstellen waaraan het ligt.
Er zijn dagen dat ze maar aan 1000 kcal komt en heb geen 1 dag gevonden waar ze over de 1500kcal gaat.

Ze snoept niet en heeft ook geen cheat day buiten eens een bord pasta in het weekend en heel af en toe (1x week - 2 weken) een bolletje (dieet)ijs.
Maar als het hierbij blijft kan dit echt het probleem niet zijn...
Ik heb me gisteren suf gezocht want vind het zo zonde dat ze er zo veel energie en moeite insteekt met 'weinig' resultaat.

Ik las gisteren iets bij een personal coach die zei dat uithongeren + cardio je echt niet gaat helpen om te vermageren, integendeel...
Je lichaam gaat namelijk de koolhydraten die ze binnen krijgt extra goed bewaren omdat ze weet dat ze deze nodig gaat hebben.
Ze verbruikt namelijk ook minder kcal in de gym als toen ze begon. Misschien eet ze gewoon te weinig? Of slaagt dit nergens op?
 
Ik zou het straf vinden als ze echt niet meer afvalt met 1500kcal/dag...
Zelf ben ik ook 1m58 en vorige lente van 55kg naar 50kg gegaan in 2,5 maand met gemiddelde inname van 1400kcal.
Mijn trainingen waren wel nogal intensief met 1-1,5u krachttraining + 45-60 minuten cardio...
Misschien toch eerst beginnen met KT in het schema te passen, zoals hierboven meermaals voorgesteld?

Je verbruikt inderdaad minder kcal als je minder weegt, logisch ook :)
 
Ik zou het straf vinden als ze echt niet meer afvalt met 1500kcal/dag...
Zelf ben ik ook 1m58 en vorige lente van 55kg naar 50kg gegaan in 2,5 maand met gemiddelde inname van 1400kcal.
Mijn trainingen waren wel nogal intensief met 1-1,5u krachttraining + 45-60 minuten cardio...
Misschien toch eerst beginnen met KT in het schema te passen, zoals hierboven meermaals voorgesteld?

Je verbruikt inderdaad minder kcal als je minder weegt, logisch ook :)

Hi,

En jij woog maar 55kg, mijn vriendin weegt er 80.
Dan zouden de kilo's er toch echt moeten afvliegen :)

Ze moet echt beginnen met KT, ze doet 3x in de week cardio maar telkens hetzelfde.
Haar lichaam lijkt daar niet meer op te reageren...
 
Hou er rekening mee dat je voedingsbehoefte/verbranding enz. net als een vingerafdruk volledig uniek is!

KT!
Cardio als opwarmer voor de KT en om de conditie op te schroeven/op peil te houden... Daarnaast verbrand het ook wat extra Kcal.
Minder koolhydraten, meer eiwitten en vetten om voldoende kcal binnen te krijgen.

Ze moet die weegschaal naar beneden zien gaan... Dat zal een flinke motivatieboost geven om door te pakken!
Uithongeren heeft echt geen zin... Je voelt je er slecht door, motiveert niet om te gaan sporten, eten wordt een obsessie en als je eenmaal aan het sporten bent voel je je zo slap als een dweil!

Succes!!! :lifter:

Ps: Hou ons op de hoogte...
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Back
Naar boven