Fitness Seller

Vetten binnen je kcal behoefte dagelijks (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

D_Kaag

Novice
Lid geworden
10 dec 2018
Berichten
19
Waardering
9
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
9%
Hi all, :wave:

Onbekend voor in de meeste ogen dat klopt dit is me eerste post!

Ik ben hier lid geworden omdat ik met wat vragen zit en wat toevoeging in tips altijd meer dan welkom zijn :thumb:!

----

Zoals het kopstuk al vraagt: Hoe belangrijk zijn vetten en waarom ben ik er zo voorzichtig mee?

Ik ben iemand die niet graag boven de 20% vet wil zitten. Waarom niet? zie me zelf liever niet te dik. Maar ik merk ook dat ik echter niet echt groei voor me gevoel. Ik weeg altijd 95/98kg maar het grote verschil in plaatje voor de spiegel is alleen minder zicht op details.

Voorbeeld ik kom aan en dan zie ik dat al snel in de spiegel op een naar mijn inzicht vet percentage verhoging en niet aan spiermassa. Waarom gebeurt dit vaak en heeft het wellicht er mee te maken dat ik niet genoeg vet dan binnen krijg? Waarvan je juist zou zeggen dat je dan het beeld vormt van dikker te worden.

----

Ik eet tijdens trainingsdagen wat ik behoor te eten. En tijdens niet trainings dagen 2734kcal (ruststofwisseling). Sport 5x per week waarvan 3x kracht 2x Kickboxen/Karate

upload_2018-12-10_16-14-42.png


upload_2018-12-10_16-15-9.png
 
Even nog ter aanvulling dit valt nog buiten het feit, dat er natuurlijk nog olie en kruiden worden gebruikt bij het koken. Waarbij de vetten uit dit totale sommetje laag aan de kant valt maar uitgerekend er wel 3 eetlepels bij a 30/35gr vet bij komt.
 
Van vet eten wordt je niet vet.... waar komt deze fabel toch vandaan...

Van boven je onderhoud eten kom je aan. In spieren en uiteraard ook wat vet. Vetten heb je gewoon nodig voor je hormoonhuishouding en je vet stofwisseling.
Meestal wordt geadviseerd minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht.

Vocht fluctueert vaak ook. Dan zie je gewicht toename maar niet zozeer meteen meer spier.
Vergeet niet dat er met spieropbouw ook vocht in je spieren zit... meer spieren is dus ook meer vocht (=gewichttoename = iets meer fluffy look).
Vocht fluctueert ook... heeft ook met zout inname te maken. Als dat fluctueert per dag fluctueert je gewicht ook ivm vocht vasthouden.
Zo spelen er veel factoren mee.

Maar nogmaals... van vetten eten wordt je niet vet! Je hebt ze nodig. ;)
 
Thanks voor je snelle aanvulling Mirana1975! :ty:

Ik begrijp ook zeker dat vetten nodig zijn, maar in hoevele en waarom is mijn diepliggende vraag. Ik begrijp hier nu uit dat je nu verteld over hormoonshuishouding en stofwisseling maar in welke zin?

Graag zie ik inderdaad nu het stukje vocht en zouten voorbij komen. Hier had ik niet heel scherp over gedacht a.t.m. wellicht een lichtpuntje in een deel van mijn vraag.

Kan je me er bij invoegen dat ik nu dan toch meer vetten zou moeten toevoegen aan mijn voeding of zeg je meer van nou zo onder nabij de 100gr is wel voldoening met als inzicht stuk: Clean bulk
 
Ik begrijp ook zeker dat vetten nodig zijn, maar in hoevele en waarom is mijn diepliggende vraag. Ik begrijp hier nu uit dat je nu verteld over hormoonshuishouding en stofwisseling maar in welke zin?
https://drogespieren.nl/krachttraining/voeding-bij-krachttraining
Hier staat een stukje over vetten en testosteron. Hoe het exct zit weet ik niet precies. Ben geen biochemicus :o
Maar misschien dat Galen Hier wat meer over kan schrijven.

https://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/796/Spieropbouwende+vetten,+slankmakende+vetten
Hier staat wat over vetstofwisseling en de soorten vetten.

Ik heb nu even snel 2 linkjes opgezocht maar er is wel meer een duidelijkere info te vinden....

Graag zie ik inderdaad nu het stukje vocht en zouten voorbij komen. Hier had ik niet heel scherp over gedacht a.t.m. wellicht een lichtpuntje in een deel van mijn vraag.
Vocht kan enorm fluctueren. Dus wel een goeie om in het oog te houden inderdaad.

Kan je me er bij invoegen dat ik nu dan toch meer vetten zou moeten toevoegen aan mijn voeding of zeg je meer van nou zo onder nabij de 100gr is wel voldoening met als inzicht stuk: Clean bulk
Hoeveelheid vet staat los van niet clean of clean bulken... Soort vet speelt wel mee in gezondheid (verzadigd vs onverzadigd... maar ook verzadigde vetten heb je nodig.)
Maar zou toch rond de 1 gr per kg lichaamsgewicht als richtwaarde nemen.

Er zijn genoeg mensen hier op het forum die veel meer vetten eten en echt niet vet worden van de vetten die ze eten in hun bulk.
Het gaat uiteindelijk om de kcal... Bij clean bulk is je overschot aan kcal wat minder waardoor je minder vet (en minder snel spiermassa) opbouwt. Bij een dirtybulk zit je gewoon wat hoger boven je onderhoud en zal je dus ook wat meer vet opbouwen (en sneller aankomen ook in spiermassa). Hangt er maar net vanaf hoe snel je massa wil bouwen (en dus je vet% wat op wil laten lopen) en hoe je met je cut en bulk cyclus om wil gaan.
Clean bulk gaat gewoon langzamer en met wat minder vetopbouw dan een dirtybulk met hoger kcl overschot.

Is het een beetje begrijpbaar? :o
Succes in ieder geval!
 
Van vet eten wordt je niet vet.... waar komt deze fabel toch vandaan...

Van boven je onderhoud eten kom je aan. In spieren en uiteraard ook wat vet. Vetten heb je gewoon nodig voor je hormoonhuishouding en je vet stofwisseling.
Meestal wordt geadviseerd minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht.

Vocht fluctueert vaak ook. Dan zie je gewicht toename maar niet zozeer meteen meer spier.
Vergeet niet dat er met spieropbouw ook vocht in je spieren zit... meer spieren is dus ook meer vocht (=gewichttoename = iets meer fluffy look).
Vocht fluctueert ook... heeft ook met zout inname te maken. Als dat fluctueert per dag fluctueert je gewicht ook ivm vocht vasthouden.
Zo spelen er veel factoren mee.

Maar nogmaals... van vetten eten wordt je niet vet! Je hebt ze nodig. ;)
Mirana heeft dat goed uitgelegd ;)
 
Marina1975 mijn dank is groot voor je aanvulling van informatie. :1010:

Het is weer een stap met een andere gedachtengang in de wereld van fitness.
 
Ik had zelf altijd mijn vetten vrij laag, meer omdat ik dan meer carbs kon eten. Sinds ik bij mijn coach zit zijn mijn vetten zeker verdubbeld en in een half jaar ben ik een kg of 6 aan spiermassa aangekomen. Zal niet alleen door die vetten komen maar weet zeker dat het wel een rol speelt.
 
Ik merk ook dat ik wat meer progressie maak en me algeheel iets beter voel met een hogere vetinname.

Ik hanteer nu ongeveer 1,5gr/kg.
 
Ik had zelf altijd mijn vetten vrij laag, meer omdat ik dan meer carbs kon eten. Sinds ik bij mijn coach zit zijn mijn vetten zeker verdubbeld en in een half jaar ben ik een kg of 6 aan spiermassa aangekomen. Zal niet alleen door die vetten komen maar weet zeker dat het wel een rol speelt.


Interessant om te lezen wellicht moet ik toch dan maar wat hoger in me vetten gaan zitten. Met me overschot aan carb load mag ik er wel gelukkig weer 5KG bij optellen vanaf begin augustus tot nu.
 
Ik merk ook dat ik wat meer progressie maak en me algeheel iets beter voel met een hogere vetinname.

Ik hanteer nu ongeveer 1,5gr/kg.

Ik merk er wel ook aan dat dat geheel aan personen verschilt. Metabolisme telt een grote routine in het feit of je een een ectomorph, mesomorph of endmorph ben van lichaams bouw.
 
Ik merk er wel ook aan dat dat geheel aan personen verschilt. Metabolisme telt een grote routine in het feit of je een een ectomorph, mesomorph of endmorph ben van lichaams bouw.
Ecto endo meso verhaal is onzin, in ieder geval in die mate zoals wordt gedacht dat het een rol speelt
 
Back
Naar boven