MuscleMeat

Brain Fog (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ano_54321

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Lid geworden
10 aug 2016
Berichten
5.833
Waardering
6.785
Lengte
1m74
Goedenavond,

Ik heb al een heel lange tijd regelmatig (= bijna dagelijks) last van vermoeidheid en een soort "brain fog". Vooral vanaf de middag heb ik periodes waar het allemaal wat moeilijker is om me te concentreren, soms moeite om op woorden te komen, vergeetachtig, ... Kortom, het gaat allemaal wat moeilijker, terwijl ik eigenlijk altijd heel scherp van geest ben geweest vroeger. Ik heb jarenlang 's avonds bijscholingen gevolgd en heb steeds schitterende resultaten behaald. Het was dus vroeger geen probleem om een hele dag scherp te zijn. Ik ben 35 jaar trouwens.

Wanneer ik tegenwoordig er 's avonds last van heb, dan is er eigenlijk maar 1 ding die me helpt: een half uurtje hardlopen. Na een loopsessie voel ik me voor de rest van de avond 'herboren'. Misschien komt dit door de endorfines na het lopen?

Zijn er nog leden die last hebben van iets wat onder "brain fog" kan omschreven worden, en wat zijn jullie oplossingen hiervoor?

Ik neem trouwens geen medicatie en mijn testosteronwaarden zouden binnen de range moeten zijn. Vermoedelijk heeft het in mijn geval te maken met onvoldoende slaap (ik slaap vaak 8-9 uur maar niet aan 1 stuk, ik ben meerdere keren 5-10 min wakker per nacht).

Shoot als jullie ervaring of tips hebben!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me in ieder geval niet iets waar je je echt zorgen om moet maken, niet dat het niet vervelend is maar niet dat je bang bent voor vroeg opkomende dementie o.i.d. en een onnodig gaat stressen.

Ik ben ook vaak eind van de dag enorm moe en "wazig" , dat komt denk ik toch door te veel prikkels door het begon van de dag heen. Zou dan ook hierin de oorzaak zoeken; Heb je het druk overdag? Veel stress?

Dat slechte slapen speelt natuurlijk zeker mee in hoeveel je "aankan" over de dag heen voordat je dus die "brainfog" bereikt alhoewel ik 8-9 uur niet als weinig slapen zou zien (zelfs als je 15min. wakker bent, maar dit is natuurlijk persoonlijk)

Dat je scherp bent door het hardlopen klinkt heel herkenbaar en kan komen omdat je even buiten bent, bewust bezig bent met iets anders en inderdaad misschien die endorfinen
 
Lijkt me in ieder geval niet iets waar je je echt zorgen om moet maken, niet dat het niet vervelend is maar niet dat je bang bent voor vroeg opkomende dementie o.i.d. en een onnodig gaat stressen.

Ik ben ook vaak eind van de dag enorm moe en "wazig" , dat komt denk ik toch door te veel prikkels door het begon van de dag heen. Zou dan ook hierin de oorzaak zoeken; Heb je het druk overdag? Veel stress?

Dat slechte slapen speelt natuurlijk zeker mee in hoeveel je "aankan" over de dag heen voordat je dus die "brainfog" bereikt alhoewel ik 8-9 uur niet als weinig slapen zou zien (zelfs als je 15min. wakker bent, maar dit is natuurlijk persoonlijk)

Dat je scherp bent door het hardlopen klinkt heel herkenbaar en kan komen omdat je even buiten bent, bewust bezig bent met iets anders en inderdaad misschien die endorfinen

Ik ben zeker niet bang voor opkomende dementie hoor. Maar ik vind het wel storend dat ik op bepaalde momenten moeite heb met dingen waar ik vroeger helemaal geen problemen mee had (gesprekken voeren op wat hoger niveau, kleine dingen vergeten, moeilijke dossiers die wat langer duren, ...).
 
Vrij normale casus voor een inactieve dikzak.

:roflol:

Ter aanvulling nog: dat goede gevoel na het lopen, heb ik trouwens niet na krachttraining.

Het gevoel van die 'brain fog' werkt soms wel wat verlammend omdat ik bepaalde initiatieven niet meer durf nemen. Ik denk dan aan opleidingen geven (ik probeer dat tegenwoordig tot het minimum te beperken) of bijscholingen volgen (ik zou promotie kunnen maken maar durf de universitaire avondstudie niet aanvatten omdat ik vrees dat ik het niet zal aankunnen).
 
Laatst bewerkt:
Word je regelmatig wakker in de nacht? Misschien eens naar je slaap laten kijken via je dokter of iets dergelijks.
Misschien een idee om gewoon simpel naar je huisarts te gaan en een algemeen bloedonderzoek aan te vragen i.v.m. vermoeidheidsklachten/brain fog.

Het klinkt hier meer als een geval dat je wel lang genoeg slaapt maar niet goede slaap krijgt. Slaaptekort veroorzaakt zomaar brain fog.
Trouwens: Welkom in mijn leven. Ik ben nog jong en heb altijd al last van brain fog.
 
Word je regelmatig wakker in de nacht? Misschien eens naar je slaap laten kijken via je dokter of iets dergelijks.
Misschien een idee om gewoon simpel naar je huisarts te gaan en een algemeen bloedonderzoek aan te vragen i.v.m. vermoeidheidsklachten/brain fog.

Het klinkt hier meer als een geval dat je wel lang genoeg slaapt maar niet goede slaap krijgt. Slaaptekort veroorzaakt zomaar brain fog.
Trouwens: Welkom in mijn leven. Ik ben nog jong en heb altijd al last van brain fog.

Ik slaap al jaren elke nacht met minstens 3-4x wakker worden, en dat speelt denk ik zeker een rol in dit fenomeen
 
Word je regelmatig wakker in de nacht? Misschien eens naar je slaap laten kijken via je dokter of iets dergelijks.
Misschien een idee om gewoon simpel naar je huisarts te gaan en een algemeen bloedonderzoek aan te vragen i.v.m. vermoeidheidsklachten/brain fog.

Het klinkt hier meer als een geval dat je wel lang genoeg slaapt maar niet goede slaap krijgt. Slaaptekort veroorzaakt zomaar brain fog.
Trouwens: Welkom in mijn leven. Ik ben nog jong en heb altijd al last van brain fog.

Op welke manier uit brain fog zich bij jou en beperkt het je in je dagelijks functioneren?

Ik functioneer nog redelijk goed op het werk hoor, omdat ik het al jaren doe en goed onder de knie heb. Nieuwe dingen ondernemen schrikt me wel wat af.

Ik vermoed ook dat onvoldoende (goede) slaap aan de basis ligt van mijn probleem. In januari doe ik sowieso nogmaals een bloedtest (algemene gezondheid en hormonen) via bloedwaartentest. Via de dokter moet ik te hard bedelen om een ietwat uitgebreide test te krijgen. Vandaar de keuze het zelf te betalen en zo uitgebreid te gaan als ik zelf wil.

Vorige bloedtesten waren trouwens steeds in orde en toen had ik ook al last van vermoeidheid/brain fog.

Ik slaap al jaren elke nacht met minstens 3-4x wakker worden, en dat speelt denk ik zeker een rol in dit fenomeen

Hetzelfde hier: regelmatig 5-10 minuten wakker, soms 5x per nacht.

Wel opmerkelijk dat hardlopen een beter gevoel geeft. Zijn endorfines dan zo krachtig?

Ervaringsdeskundige?

Mijn eigen schuld met die titel onder mijn nickname :P
 
Hoe oud ben je eigenlijk, hoe veel druk/stress ervaar je op je werk en hoe druk heb je het naast je werk? Voor mijn als veertiger met 2 jonge kinderen en een vrouw die werkt klinkt bovenstaand allemaal als heel normaal in de oren. Wat zeg ik, ik zou op dit moment zo met je willen ruilen. :D
 
Hoe oud ben je eigenlijk, hoe veel druk/stress ervaar je op je werk en hoe druk heb je het naast je werk? Voor mijn als veertiger met 2 jonge kinderen en een vrouw die werkt klinkt bovenstaand allemaal als heel normaal in de oren. Wat zeg ik, ik zou op dit moment zo met je willen ruilen. :D

Ik ben 35. Mijn werk doe ik graag, ik heb het goed onder de knie en krijg voldoende waardering. De werkdruk is niet overdreven en ik heb veel vrijheid. Mijn leven naast mijn werk is ook heel rustig. Samen met mijn vrouw heb ik een fantastische relatie, financieel gaat alles goed (we zijn zeker niet rijk maar komen elke maand toe). Ons huisje staat in orde en we hebben geen kinderen.

Eigenlijk zou ik geen beter leven kunnen wensen. Dat bedoel ik niet opschepperig maar ik wil vooral benadrukken dat ik er geen reden in zie waarom ik zo vaak moeite heb om cognitief optimaal te functioneren.

Het zal allicht te maken hebben met te weinig goede slaap. Hetgeen niet gemakkelijk op te lossen valt :(

Mag ik vragen welke problemen jij hebt die je als brain fog zou omschrijven?
 
Ik ben 5 jaar ouder, en zat op mijn 35 denk ik in een zelfde situatie als jij, maar was zwaar zelf schuldig aan. Ik werk in continuedienst dus leefde de helft van de tijd als vrijgezelle twintiger. Doordeweeks als mijn vrouw moest werken en ik vrij waa kon ik lekker doen waar ik zin in had zonder me van iemand aan te hoeven trekken. Daardoor pakte ik wat minder rust dan ik nodig had en de slaap die ik had was van slechte kwaliteit.

Nu ben ik 40, heb een dochter van ruim 2,5 en een zoontje van 6 maanden, deze week is mijn vrouw en werk ik 2 dagen, we moeten even bijkomen van een weekje in een bungalowpark. Ik was om 4:15 al wakker, zat rond 12 uur in te kakken dus na een paar bakken koffie ook nog maar een blik moenster naar binnen gegoten en toch ben ik maar 1,5 uur gaan slapen vanmiddag en nu ligt mijn vrouw al bijna en uur naast me op de bank te ronken. :D
 
Op welke manier uit brain fog zich bij jou en beperkt het je in je dagelijks functioneren?

Ik functioneer nog redelijk goed op het werk hoor, omdat ik het al jaren doe en goed onder de knie heb. Nieuwe dingen ondernemen schrikt me wel wat af.

Ik vermoed ook dat onvoldoende (goede) slaap aan de basis ligt van mijn probleem. In januari doe ik sowieso nogmaals een bloedtest (algemene gezondheid en hormonen) via bloedwaartentest. Via de dokter moet ik te hard bedelen om een ietwat uitgebreide test te krijgen. Vandaar de keuze het zelf te betalen en zo uitgebreid te gaan als ik zelf wil.

Vorige bloedtesten waren trouwens steeds in orde en toen had ik ook al last van vermoeidheid/brain fog.



Hetzelfde hier: regelmatig 5-10 minuten wakker, soms 5x per nacht.

Om gewoon even mijn symptomen op te noemen:
  • Verminderde concentratie
  • Wazig zicht
  • Vermoeidheid
  • Weinig motivatie/drive om actie te ondernemen
  • Niet alles goed meekrijgen. Als iemand me iets verteld mag die het meteen wel een 2e keer gaan uitleggen.
Het beperkt me niet perse maar in bepaalde maten is het vrij irritant.

Aangezien jij 5x per nacht wakker word durf ik met 80% zekerheid te zeggen dat het aan je slaap ligt. Dat is namelijk zeker niet iets goeds.
 
Om gewoon even mijn symptomen op te noemen:
  • Verminderde concentratie
  • Wazig zicht
  • Vermoeidheid
  • Weinig motivatie/drive om actie te ondernemen
  • Niet alles goed meekrijgen. Als iemand me iets verteld mag die het meteen wel een 2e keer gaan uitleggen.
Het beperkt me niet perse maar in bepaalde maten is het vrij irritant.

Aangezien jij 5x per nacht wakker word durf ik met 80% zekerheid te zeggen dat het aan je slaap ligt. Dat is namelijk zeker niet iets goeds.

Wat is bij jou de oorzaak en lukt het om te behandelen?

Denk ook dat ik werk zal moeten maken van een betere nacht rust #goalsfor2019
 
Wat is bij jou de oorzaak en lukt het om te behandelen?

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat betref mezelf. Wellicht komt het doordat ik een vrij moeilijke denker kan zijn en hierdoor meer stress voor mezelf creëer. Ook heb ik periodes met minder slaap. Ik voel me pas "uitgerust" na 9 á 10 uren slaap. Dit haal ik alleen nooit meer.
 
Zelf heb ik al jaren last van rusteloze benen, slechte slaap (weinig diepe slaap, vaak urenlang wakker, 3-6x naar de WC). Er werd vaak gezegd dat het apneu was, maar getest en niet heel ernstig, en toch geopereerd aan mijn luchtwegen.

Sinds een maand krijg ik LDN (Low-dose Naltrexone). Dat breng ik op met name vanwege jouw opmerking over endorfinen. Ik zou er eens over gaan lezen als ik jou was. Moet je wel een makkelijke arts hebben die het off-label wil voorschrijven voor RLS.

Mijn ervaringen tot nu toe: Leek iets te doen, de laatste week opeens weer wel problemen met doorslapen, maar fluctuaties in respons schijnen de eerste 8 weken normaal te zijn.
 
Heb hier ook regelmatig last van. Symptomen zijn erg herkenbaar, soms scherpte missen in gesprekken, de juiste woorden niet kunnen vinden en soms zelfs "moeilijke" woorden niet echt vloeiend uit je strot kunnen krijgen alsof je gezopen hebt. Ik heb het dan met periodes.

Dan ook last van een matig kort termijn geheugen, soms "overhoor" ik mezelf zelfs wat ik 3 dagen terug gegeten heb of welke boodschappen ik gehaald heb, als ik er dan niet direct op kom dan kan dit wel angst veroorzaken.

Dacht eerst dat het door mijn melanotan gebruik kwam, mijn vriendin gebruikte dit tegelijk en we hadden hier in het begin heel duidelijk last van.
Nu denk ik dat het soms door mijn vit B6 overschot kan komen, ik heb hierdoor ook last van onwillekeurige spiersamentrekkingen. Ben te lui om naar de dokter te gaan maar moet nu 1 jaar later maar weer eens laten meten hoe hoog het nu is. Een B6 overschot krijg je makkelijk door de verkeerde supplementen te gebruiken.

Slaapgebrek en stress kan het ook goed door komen. Ik ben soms niet vooruit te branden maar heb dat wel al altijd gehad. De euforische momenten (endorfine) zijn herkenbaar, op goede momenten of bij totale ontspanning ervaar ik veel meer concentratie en scherpte.
 
Zelf heb ik al jaren last van rusteloze benen, slechte slaap (weinig diepe slaap, vaak urenlang wakker, 3-6x naar de WC). Er werd vaak gezegd dat het apneu was, maar getest en niet heel ernstig, en toch geopereerd aan mijn luchtwegen.

Sinds een maand krijg ik LDN (Low-dose Naltrexone). Dat breng ik op met name vanwege jouw opmerking over endorfinen. Ik zou er eens over gaan lezen als ik jou was. Moet je wel een makkelijke arts hebben die het off-label wil voorschrijven voor RLS.

Mijn ervaringen tot nu toe: Leek iets te doen, de laatste week opeens weer wel problemen met doorslapen, maar fluctuaties in respons schijnen de eerste 8 weken normaal te zijn.
Update op mezelf: Vannacht dan opeens weer geslapen van 22:00-08:30, en er maar 1x uit geweest. Voor andere mensen misschien niet opmerkelijk, voor mij extreem zeldzaam. Dus ik ben gematigd positief vooralsnog.
 
Back
Naar boven