XXL Nutrition

Sticky Anabole steroïden en hematocriet: hoe zit dat? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Een bijwerking van het gebruik van androgene anabole steroïden (AAS) is een verhoging van het hematocriet. Het hematocriet is het percentage van je bloed dat bestaat uit rodebloedcellen. Als je hematocriet een waarde heeft van 50%, dan betekent dat dat 50% van je bloed bestaat uit rodebloedcellen. Normaal gesproken ligt de hematocrietwaarde zo tussen de 41 en 51%.

Des te hoger je hematocrietwaarde, des te viskeuzer ('dikker') je bloed is. Dit verhoogt de kans op veneuze trombose: de vorming van een bloedstolsel in de aders. Hierdoor raakt de bloedstroom geblokkeerd wat pijn kan geven in het betreffende lichaamsdeel. Ook kan zo'n bloedstolsel losschieten waardoor een longembolie kan ontstaan, dat kan levensgevaarlijk zijn.

De stijging van het hematocriet door AAS-gebruik zie je zelfs bij lage doseringen. Het is de meestvoorkomende bijwerking geassocieerd met testosteronsubstitutietherapie (TRT). Gezien de stijging in het hematocriet dosisafhankelijk is, kun je je voorstellen dat het ook vaak voorkomt bij AAS-gebruikers die hoge doseringen zetten.

Concreet zijn er enkele dingen die je zou moeten weten:
1. De stijging in het hematocriet is dosisafhankelijk, dus hoe hoger de dosis hoe hoger je hematocriet zal stijgen (tot een grens natuurlijk; resultaten van de HAARLEM-studie suggereren dat dit afvlakt bij zo'n 500 mg wekelijks).
2. AAS met een korte ester leiden tot een grotere stijging dan gebruik van AAS met een lange ester; bij TRT. In hoeverre dit opgaat bij suprafysiologische doseringen is niet duidelijk, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.
3. Het duurt minstens zo'n 3 tot 4 maanden op een bepaalde dosering van AAS voordat het hematocriet ongeveer zal stoppen met stijgen. Als je dus je hematocrietwaarde meet na één of twee maanden gebruik, kun je er vrij zeker van zijn dat deze nog verder zal stijgen. Je moet dus langer wachten om een betrouwbaar beeld te krijgen.
4. Het duurt enkele maanden voordat je hematocriet weer gedaald is bij een verlaging van de dosering of bij het stoppen van AAS.
5. Iedere 5% stijging van het hematocriet geeft een risicostijging van 33% op veneuze trombo-embolie. het jaarlijkse risico bij een hematocriet van 43-46% is 0.16%. Je kunt van daaruit dus het risico berekenen voor hogere percentages. (Het is niet waarschijnlijk dat je dit tot in het oneindige kunt doen; bij 80% zul je niet zo'n lang leven beschoren zijn natuurlijk).
6. De richtlijnen van The Endocrine Society omtrent TRT bevelen aan om te stoppen met TRT wanneer het hematocriet de waarde van 54% overstijgt en raden af om TRT te starten wanneer het hematocriet bij aanvang een waarde van 48% heeft (of 50% bij leven op hoogte).
7. De hematocrietstijging door AAS-gebruik is prominenter bij ouderen.

Hoe te behandelen als je hematocriet te hoog is? In principe zijn er drie dingen die de ronde doen:
1. Dosering verlagen
2. Lage dosering (100 mg dagelijks) acetylsalicylzuur (aspirine) slikken
3. Bloeddonatie of therapeutische aderlating (phlebotomy)

Punt 1 zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Ook duurt het enkele maanden voordat je het volledige effect ervan in je bloedwaarde terugziet. Het vereist dus wat tijd voordat je weet welke dosering 'goed' voor je is m.b.t. het hematocriet.

Punt 2 is af te raden wanneer er geen andere risicofactoren zijn voor trombose. Acetylsalicylzuurgebruik verlaagt niet het hematocriet maar maakt het moeilijker voor het bloed om te stollen. De keerzijde hiervan is dat je dus ook makkelijker bloedt (ook inwendig!). De huidige stand van zaken is dat acetylsalicylzuurgebruik af te raden is bij de primaire preventie van cardiovasculaire aandoeningen. Dat wil zeggen; als je niks anders mankeert moet je het niet doen. Het weegt niet op tegen dat kleine verhoogde risico op veneuze trombo-embolie door een (vaak milde) verhoging van het hematocriet. Tevens is er tijdelijk een verhoogd risico op trombose na stoppen van de acetylsalicylzuur (rebound-effect).

Punt 3 werkt, maar het ligt een beetje genuanceerd. Je kunt in Nederland vijfmaal per jaar bloed doneren. Dit is lang niet voor iedere AAS-gebruiker genoeg om het hematocriet voortdurend laag genoeg te houden. Je zou dan met je arts moeten overleggen of je het vaker kunt doen; phlebotomy. Keerzijde hiervan is weer dat je het risico loopt op ijzerdepletie. Suppleer hiervoor ijzer: 37.5 mg elementair ijzer dagelijks. (Het zorgt er wel voor dat je hematocriet ook weer wat sneller terugstijgt, dus vindt hier een modus in.)
 
Laatst bewerkt:
Sticky dit!
 
Zijn er middelen die uitzonderlijk goed zijn hierin? Zoals zo vaak geclaimd wordt met boldenone?

Had ooit een studie tegengekomen dat impliceerde dat sterk androgene middelen voor een hogere stijging zorgde maar vind hem helaas niet direct terug:thinking:
 
Mooi stukje.

Zijn er risico's voor de ontvangers van het bloed van een AAS gebruiker?

Volgens mij mag je trouwens niet doneren als kuurder. Als je zelf injecties doet mag je niet geven ivm het risico op infectieziekten.


Ik kuur zelf niet (geef wel bloed) maar vind het wel interresant en hoor er veel over.
Denk je dat het voor natty's ook voordelen kan hebben?
 
Zijn er middelen die uitzonderlijk goed zijn hierin? Zoals zo vaak geclaimd wordt met boldenone?

Had ooit een studie tegengekomen dat impliceerde dat sterk androgene middelen voor een hogere stijging zorgde maar vind hem helaas niet direct terug:thinking:
Niet dat ik weet. Voor zover ik weet zijn daar geen vergelijkende studies van.

Van boldenon zijn ook überhaupt geen klinische studies (buiten wat studies om de metabolieten in kaart te brengen voor anti-dopingmaatregelen).
 
Mooi stukje.

Zijn er risico's voor de ontvangers van het bloed van een AAS gebruiker?
Nope.

Volgens mij mag je trouwens niet doneren als kuurder. Als je zelf injecties doet mag je niet geven ivm het risico op infectieziekten.
Ik weet dit niet zeker want ik heb die vragenlijst al jaren niet meer gezien, maar voor zover ik weet mag het wel. Je mag alleen geen naalden hergebruikt hebben als ik me niet vergis.

Mocht iemand de huidige medische vragenlijst hebben dan zie ik die graag.

Ik kuur zelf niet (geef wel bloed) maar vind het wel interresant en hoor er veel over.
Denk je dat het voor natty's ook voordelen kan hebben?
Het risico op trombose door een te hoog hematocriet is hetzelfde voor niet-kuurders. Je moet alleen toch maar eens naar een dokter gaan als je hematocriet te hoog is als niet-kuurder, want dat is niet normaal natuurlijk.
 
in belgie mag je niet doneren als je kuurt , tenzij je het verzwijgt en toch doneert
 
roken verhoogt je hematocriet ook trouwens...
 
in belgie mag je niet doneren als je kuurt , tenzij je het verzwijgt en toch doneert

In Nederland ook niet. Echter als je het gewoon verzwijgt en verder alles goed is is er niks aan de hand. Bloed wordt geloof ik later verder getest en dan afgekeurd voor donatie ( is mij iig verteld )
 
In Nederland ook niet. Echter als je het gewoon verzwijgt en verder alles goed is is er niks aan de hand. Bloed wordt geloof ik later verder getest en dan afgekeurd voor donatie ( is mij iig verteld )


Het bloed wordt wel getest, maar ze zijn vooral bang voor infectieziekte die niet meteen zichtbaar zijn.

Als gebruiker ben je risicogroep voor OA HIV(in hun ogen). HIV is pas na ongeveer een half jaar zichtbaar. Daarom mag je na her zetten van een tattoo ook en half jaar niet doneren.
 
Het risico op trombose door een te hoog hematocriet is hetzelfde voor niet-kuurders. Je moet alleen toch maar eens naar een dokter gaan als je hematocriet te hoog is als niet-kuurder, want dat is niet normaal natuurlijk.

Sorry misschien was ik niet duidelijk, zo ver ik weet is dat bij mij niet verhoogd.
 
In Nederland ook niet. Echter als je het gewoon verzwijgt en verder alles goed is is er niks aan de hand. Bloed wordt geloof ik later verder getest en dan afgekeurd voor donatie ( is mij iig verteld )

in nederland weet ik het niet,zal wel zo zijn wss
 
Je moet AAS helemaal niet gebruiken. Gewoon er van afblijven met uitzondering voor personen die een een endocrinologische afwijking hebben m.b.t. geslachthormonen.

Als men ook maar enigzins zou weten hoe deze zeer "krachtige" hormonen en de bijbehorende receptoren in vivo werken op het gehele lichaam (DNA remodeling, (permanente) epigenetische veranderingen, gentranscriptie, metabolisme, immuunsysteem en celmorfologie), dan was men meer terughoudend.
 
Je moet AAS helemaal niet gebruiken. Gewoon er van afblijven met uitzondering voor personen die een een endocrinologische afwijking hebben m.b.t. geslachthormonen.

Als men ook maar enigzins zou weten hoe deze zeer "krachtige" hormonen en de bijbehorende receptoren in vivo werken op het gehele lichaam (DNA remodeling, (permanente) epigenetische veranderingen, gentranscriptie, metabolisme, immuunsysteem en celmorfologie), dan was men meer terughoudend.


giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif
 
Zeer merkwaardige opmerking. Waar uit heb je kunnen opmaken dat ik de topic niet heb gelezen?

Überhaupt iets op dit forum.
'Je moet helemaal geen AAS' gebruiken is gewoon zo'n kut opmerking.
Je moet ook niet roken, je moet ook niet drinken, je moet ook niet harder dan de toegestane snelheid rijden, je moet ook geen 'gevaarlijke' sporten beoefenen, bungeejumpen, motorcrossen, parachutespringen..
Is allemaal niet goed voor je en geeft een verhoogde kans op een jongere dood.

Men vergeet dat niet iedereen een zo lang mogelijk en zo gezond mogelijk leven ambieert, men gebruikt AAS om sportprestaties te verhogen en daar hun kost mee te verdienen of year-round als fitness model in shape te blijven.
Ook zijn er mensen die het recreatief gebruiken uit 'liefde' voor de sport, het extra geluk dat het ze opbrengt is het AAS-gebruik waard met alle bijkomende risico's die het met zich mee brengt.
Al is de ernstigheid van die risico's totaal afhankelijk van wat voor cocktails men verzint.

Het is een keus die ieder persoon voor zich dient te maken en niet iets wat jij kan beoordelen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Überhaupt iets op dit forum.
'Je moet helemaal geen AAS' gebruiken is gewoon zo'n kut opmerking.
Je moet ook niet roken, je moet ook niet drinken, je moet ook niet harder dan de toegestane snelheid rijden, je moet ook geen 'gevaarlijke' sporten beoefenen, bungeejumpen, motorcrossen, parachutespringen..
Is allemaal niet goed voor je en geeft een verhoogde kans op een jongere dood.

Men vergeet dat niet iedereen een zo lang mogelijk en zo gezond mogelijk leven ambieert, men gebruikt AAS om sportprestaties te verhogen en daar hun kost mee te verdienen of year-round als fitness model in shape te blijven.
Ook zijn er mensen die het recreatief gebruiken uit 'liefde' voor de sport, het extra geluk dat het ze opbrengt is het AAS-gebruik waard met alle bijkomende risico's die het met zich mee brengt.
Al is de ernstigheid van die risico's totaal afhankelijk van wat voor cocktails men verzint.

Het is een keus die ieder persoon voor zich dient te maken en niet iets wat jij kan beoordelen.
Ten eerste, voor zover ik weet is dit niet een forum dat specifiek alleen maar gefocust is op AAS. Als dat wel het geval was geweest, had ik je reactie enigszins begrepen. Om in te gaan op de risicofactoren die je aanhaalt bij enkele voorbeelden van slechte ''leefgewoontes'': jij schets nu een beeld alsof AAS gebruik problemen ''kan'' induceren aangezien hard rijden, gevaarlijke sporten beoefenen of whatever ook uit de hand kan lopen. Echter, bij AAS gebruik is er niet sprake van een ''Kans op''-event, maar er gebeurt daadwerkelijk iets bij het toedienen van AAS (afhankelijk van concentraties en chemische eigenschappen van het hormoon) bij elke injectie met AAS aangezien er niet fysiologische hoeveelheden van het hormoon wordt toegedient. Ik begrijp dondersgoed dat iedereen zijn of haar eigen keuzes maakt en dat moet men vooral doen. Alleen vind ik het buitengewoon schrikbarend hoe onwetend men is over AAS en/of hormonen in het algemeen en hoe deze daadwerkelijk werken. Daarnaast kan je het androgeen "pathway" niet onafhankelijk zien van andere hormoon gereguleerde processen zoals GR-,AR-,MR-, en PR-geinduceerde pathways. Ons onderzoeksafdeling heeft zelfs keiharde bewijs dat al deze receptoren onderling dimeriseren (zoals de reeds bewezen GR-MR dimeer) en hierdoor een andere gentranscriptie bewerkstelligen dan alleen GR (of MR).

Ik ga hier niet een heel lemma schrijven over de voor- of nadelen van AAS. Daar hebben zelfbenoemde pseudo-wetenschappers (en die zijn er in overmaat) niks aan.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Alleen vind ik het buitengewoon schrikbarend hoe onwetend men is over AAS en/of hormonen in het algemeen en hoe deze daadwerkelijk werken.
Hier kan ik me overigens wel in vinden hoor. 80% van de AAS gebruikers heeft geen flauw idee wat ze slikken of spuiten. 'Ja maar die en die zeiden dat dit goed werkt joh!'
Vervolgens voeding en training suboptimaal waardoor ze de helft van de potentiële groei mislopen.
 
Back
Naar boven