XXL Nutrition

Hoe doe ik het als beginner?

Bezoekers in dit topic

Ik vond de opening "geweldig" weer.

"Hey allemaal mijn naam is Kenny en ik ben 3 weken begonnen met fitness.
Ben eerst gestart met cutten en ben van 61 naar 59 kg gegaan op 2 weken.
Maar omdat ik eigenlijk zo mager ben heb ik toch maar besloten om te bulken en spiermassa aanzetten."

De 61kg op 1.75m had 'm nog niet aan het denken gezet.
 
Hier een willekeurige dag in de week.

Ik doe ifym.
Proteinshake nemen?
Ik moet 132 eiwitten eten, en met gewone voeding bereik ik dot veel te makkelijk..

Zal miss iets verkeerd doen, daarom zoek ik tips van de ervaren sporters hier.

Screenshot_20190304-101625_MyFitnessPal.jpg


Screenshot_20190304-101631_MyFitnessPal.jpg


Screenshot_20190304-101637_MyFitnessPal.jpg


Screenshot_20190304-101649_MyFitnessPal.jpg
 
Er gaat wat mis met de screenshots neem ik aan?
Denk dat je 1 x die 6 boterhammen eet en 1 x die rijstmaaltijd?

Weeg je echt alles af?
weeg je de rijst ongekookt af?

Als je hier niet op aankomt dan hoog je je voeding op.
Ik zie niet erg veel vetten staan. Ik zou zeggen gooi er bij je ontbijt wat noten of een schep pindakaas door.
Neem over de dag heen ook wat noten erbij.
Voor het slapen gaan een bak kwark met noten bijvoorbeeld.
Neem anders volle zuivel.

Genoeg opties om op te hogen in ieder geval.
 
Ja klopt gewoo kijken naar ontbijt middageten, avondetn etc.

Vetten zijn 67 gr 9gr te kort maar had kcaldoel gehaald.

Ja ik weeg alles af hoor, die rijst is zon zakje van bosto 125 gr ongelookt.

Pasta ook ongekookt...

Screenshot_20190304-122528_MyFitnessPal.jpg
 
Zit momenteel aan 3100 kcal, kom maar niet aan..

Elke week verhoog ik 100 kcal als ik niets aankom. Blijf rond 60kg schommelen.
Wel progressie blijven maken met stronglift schema!!

Waarschijnlijk ben ik zo'n hardgainer type dat 5000 kcal moet eten ;s

Met uw stats niet aankomen op 3100 kcal. Zeer onwaarschijnlijk.
 
Vetten zijn 67 gr 9gr te kort maar had kcaldoel gehaald.
kom je niet aan dan moet je meer eten.
Die ondehouds berekeningen zijn maar een indicatie.
Vetten is minimaal 1 gr per kg bw. Kan prima meer zijn.90-100 gram is ook primaals je dan wel genoeg kcal eet om aan te komen.
 
In het begin moet je geen stronglift schema doen want je gaat te zware gewichten nemen en je oefeningen niet goed uitvoeren. Doe gewoon de basisoefeningen 3x12 en probeer je oefeningen gecontroleerd uit te voeren zowel tijdens de concentrische fase en excentrische fase. Laat je kop niet zot maken met schema's die niet bedoeld zijn voor beginnelingen.
 
Met uw stats niet aankomen op 3100 kcal. Zeer onwaarschijnlijk.

Lijkt mij ook. Zelf ben ik ook 1.75m en met 3 keer sporten in de week en een inname van 3100 kcal zou ik zeker in gewicht aankomen. Als ik onderhoudsbehoefte van TS bereken, is dit zo'n 2500 kcal. Dan heb ik 3-5 keer sporten in de week als uitgangspunt genomen. 500 kcal erbovenop zou 3000 kcal zijn. Dit eerst eens een ruime tijd consequent volhouden en dan zal het gewicht er vanzelf bijkomen, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Ter info, vandaag ben ik gestart met 3100 kcal dus even afwachten,

En iedereen zegt doe 5x5 stronglift etc starting strength.... ik volg dat dan maar..

Ik eet nu dus 3100 kcal.
K 450
E 132
V 86

Binnen weekje ofzo zal ik nog eens stats posten dan..
 
Ter info, vandaag ben ik gestart met 3100 kcal dus even afwachten,

En iedereen zegt doe 5x5 stronglift etc starting strength.... ik volg dat dan maar..

Ik eet nu dus 3100 kcal.
K 450
E 132
V 86

Binnen weekje ofzo zal ik nog eens stats posten dan..

Ah op die manier. Mik op een halve kilo gewicht bijkomen per week. Wellicht iets meer in het begin. Dus in een week gebeurt er niet heel veel ;)
 
In het begin moet je geen stronglift schema doen want je gaat te zware gewichten nemen en je oefeningen niet goed uitvoeren. Doe gewoon de basisoefeningen 3x12 en probeer je oefeningen gecontroleerd uit te voeren zowel tijdens de concentrische fase en excentrische fase. Laat je kop niet zot maken met schema's die niet bedoeld zijn voor beginnelingen.
Dus je gaat beproefde schema's die specifiek gemaakt zijn voor beginners bestempelen als schema's die niet geschikt zijn voor beginners? ???

Waar komen al deze aannames over te zware gewichten en oefeningen niet goed uitvoeren vandaan? Er zijn er zat die gewoon zonder problemen SS of Stronglifts 5x5 hebben gebruikt zoals het bedoeld is en een berg kracht en massa hebben gepakt.

En wat zijn de basisoefeningen dan die je op 3x12 zou moeten doen?
 
Zomaar starten met ss zou ik niet zonder begeleiding doen. Leer eerst de bewegingen goed uit te voeren. Succes.
 
Zomaar starten met ss zou ik niet zonder begeleiding doen. Leer eerst de bewegingen goed uit te voeren. Succes.
Grote probleem is dat (goede) begeleiding moeilijk te vinden is, ongeacht het programma dat je gebruikt. Maar in deze huidige tijd zijn er zoveel verschillende goede video tutorials te vinden dat dat echt wel een prima beginpunt is. Ook je vorm zelf posten als video en laten beoordelen werkt heel goed. En goed squaten leer je in het algemeen gewoon door veel te squaten. Ben je echt een houten klaas met een superslechte motoriek of heb je lichamelijke afwijkingen dan is waarschijnlijk wel wat meer begeleiding nodig.
 
Ah op die manier. Mik op een halve kilo gewicht bijkomen per week. Wellicht iets meer in het begin. Dus in een week gebeurt er niet heel veel ;)

Ja ik haal elke dag minstens 3100, zal altijd wel meer zijn tot bijna 3200 ofzo, perfect kan je dat allemaal niet doen maar maakt niet uit. Van heb ik geen bang meer, als ik maar aankom.

Soms meer kh soms meer eiwitten of meer vet...
 
Dus je gaat beproefde schema's die specifiek gemaakt zijn voor beginners bestempelen als schema's die niet geschikt zijn voor beginners? ???

Waar komen al deze aannames over te zware gewichten en oefeningen niet goed uitvoeren vandaan? Er zijn er zat die gewoon zonder problemen SS of Stronglifts 5x5 hebben gebruikt zoals het bedoeld is en een berg kracht en massa hebben gepakt.

En wat zijn de basisoefeningen dan die je op 3x12 zou moeten doen?
In het begin moet je niet met zware gewichten trainen. Neem gewichten waarmee je 3 of 4 reeksen van 10-12 reps kan uitvoeren. Dat bedoel ik. Leer ze eerst goed uit te voeren. Squatten ook. Leer eerst squatten zonder of met een licht gewicht en zorg ervoor dat je zeker bent dat je ze goed uitvoert.
 
In het begin moet je niet met zware gewichten trainen. Neem gewichten waarmee je 3 of 4 reeksen van 10-12 reps kan uitvoeren. Dat bedoel ik. Leer ze eerst goed uit te voeren. Squatten ook. Leer eerst squatten zonder of met een licht gewicht en zorg ervoor dat je zeker bent dat je ze goed uitvoert.
Bij alle beginnersprogramma's wordt bij absolute beginners voor de meeste oefeningen aangeraden met een lege barbell (max 20 kg) te beginnen, dat is voor de gemiddelde trainee gewoon prima te doen. Bij hogere reps neigt de vorm juist eerder slechter te worden bij de meeste mensen en dus zeker bij beginners.Ik zou ook niet weten waarom iemand ineens met betere vorm zou gaan squaten als de gewichten heel licht blijven en de reps hoger zijn.

Zeker weten dat je een oefening goed uitvoert is sowieso lastig zonder derden in te schakelen: dan heb je iemand nodig die al een beetje weet waar hij het over heeft of je laat je vorm online checken met een video.
 
In het begin moet je niet met zware gewichten trainen. Neem gewichten waarmee je 3 of 4 reeksen van 10-12 reps kan uitvoeren. Dat bedoel ik. Leer ze eerst goed uit te voeren. Squatten ook. Leer eerst squatten zonder of met een licht gewicht en zorg ervoor dat je zeker bent dat je ze goed uitvoert.

Bij alle beginnersprogramma's wordt bij absolute beginners voor de meeste oefeningen aangeraden met een lege barbell (max 20 kg) te beginnen, dat is voor de gemiddelde trainee gewoon prima te doen. Bij hogere reps neigt de vorm juist eerder slechter te worden bij de meeste mensen en dus zeker bij beginners.Ik zou ook niet weten waarom iemand ineens met betere vorm zou gaan squaten als de gewichten heel licht blijven en de reps hoger zijn.

Zeker weten dat je een oefening goed uitvoert is sowieso lastig zonder derden in te schakelen: dan heb je iemand nodig die al een beetje weet waar hij het over heeft of je laat je vorm online checken met een video.
Sommige trainers, maar daar ga je al dan heb je dus wel begeleiding, laten mensen eerst andere oefeningen doen om te kijken of je bepaalde bewegingen en ROMs wel kan maken. Dat zijn dan vaak wel oudere mensen of mensen die uit een blessure oid komen.

Een voorbeeld: Eerst iemand laten squatten, dan wall squatten, dan goblet squat en dan pas naar de barbell.

Of: Iemand die moeite heeft met sport of bewegen eerst BW oefeningen laten doen om het gevoel van het lichaam en bewegen een beetje te krijgen.

Dat gezegd, is het tegenwoordig lastiger om een goed filmpje te vinden met instructie dan dat ze er niet zijn. Er kan veel via internet.
 
Back
Naar boven