AndroidHealthClinic

Israël & Joodse Diaspora

Bezoekers in dit topic

De terroristische staat Israel steelt land, krijgt te maken met verzet die volgens internationaal recht wettelijk is, en gaat dan maar weer Gaza gaan bombarderen... tja, Wie Israel steunt zegt eigenlijk dat ik zijn huis en zijn land mag pikken en als hij me aanvalt dan mag ik hem doden en een terrorist noemen.
 
De terroristische staat Israel steelt land, krijgt te maken met verzet die volgens internationaal recht wettelijk is, en gaat dan maar weer Gaza gaan bombarderen... tja, Wie Israel steunt zegt eigenlijk dat ik zijn huis en zijn land mag pikken en als hij me aanvalt dan mag ik hem doden en een terrorist noemen.
Het zit je wel diep he?
 
De terroristische staat Israel steelt land, krijgt te maken met verzet die volgens internationaal recht wettelijk is, en gaat dan maar weer Gaza gaan bombarderen... tja, Wie Israel steunt zegt eigenlijk dat ik zijn huis en zijn land mag pikken en als hij me aanvalt dan mag ik hem doden en een terrorist noemen.
Zo kort door de bocht dat zelfs jij er niet uit kunt vliegen. En toch lijkt het erop alsof er ergens een verkeerde afslag is genomen.
 
??? Met autos op mensen inrijden, knife attacks, en rakketten schieten is wettelijk gerechtvaardigd?
Met auto's op mensen inrijden? Tja, heb je het over de kolonisten die de Palestijnen omverrijden?
Knife attacks? Er zijn beelden waar men er de mensen nadien bij gaat leggen.
Raketten? Seriously? Nogmaals, ja wie bezet wordt heeft het recht zich te verzetten tegen de bezetter.
Dat hebben wij tegen de Duitsers gedaan, toen ze in België en Nederlands waren, en gingen we ook binnen Duitsland verzet gaan plegen. Dus ja! Betselem, de Joodse Israelische organisatie verzamelt alle criminele daden binnen Palestina Israel en de cijfers zijn hallucinant. Dus doe nu maar niet alsof het om een eerlijke strijd gaat waar langs beide zeiden evenveel slachtoffers vallen.
Amira Hass woonde jaren in Ramallah;, ik raad je aan haar verslagen eens te lezen. Alsook die van Miko Peled....
 
Zo kort door de bocht dat zelfs jij er niet uit kunt vliegen. En toch lijkt het erop alsof er ergens een verkeerde afslag is genomen.
>Het is jammer genoeg de realiteit. Kort door de bocht? Hoezo? Dat wordt wel vaker gezegd, maar ik zie geen argumenten. Nogmaals ik gebruik de woorden van Miko Peled. Als er 1 iemand is die het kan weten, dan is hij het wel.
 
Miko Peled transcript:

"...

I always begin my remarks with a
00:30
disclaimer and that disclaimer is this
00:32
if anybody here came hoping to hear a
00:36
balanced presentation then they're going
00:38
to be sorely disappointed I say this
00:43
because a lot of things that you're
00:45
about to hear tonight are difficult to
00:46
hear and also because I don't believe
00:49
that a balanced presentation on this
00:51
topic is possible anybody that cares
00:57
enough to speak about this probably has
00:59
a very strong opinion one way or the
01:00
other almost everybody has feelings and
01:05
strong emotions on this issue one way or
01:06
the other for me it's deeply personal
01:10
and the issue itself is not a balanced
01:13
issue there is no balance in this issue
01:15
so therefore I say this because there
01:18
cannot be a balanced presentation on
01:20
this and I think if anybody claims that
01:22
their presentation is balanced they're
01:25
either misleading themselves or the
01:26
misleading of their audience this whole
01:30
issue of Israel and Palestine is is
01:32
covered in so much myth and there's so
01:36
much there's so much double standard
01:38
when people talk about this issue and
01:41
I'll give you two examples I don't know
01:43
if you heard Bibi Netanyahu speech at
01:45
the United Nations I heard it not live
01:48
but after he actually delivered it and
01:51
he began and he began it with probably
01:54
the two most striking examples of myth
01:58
and double standard and he began by
02:01
talking about the right of return of the
02:07
Jews to their ancient homeland and of
02:11
course the Jews that returned so-called
02:14
returned to their homeland were not
02:16
exactly the
02:17
the same Jews who were expelled from
02:18
their homeland right because these were
02:20
expelled a couple of thousand years
02:22
before that these were not their
02:24
descendants either because they this is
02:26
business has been a very long time so
02:28
these are people the people that
02:29
actually came back so to speak are
02:31
people that claim some kind of a
02:33
heritage some kind of a connection a
02:35
relationship to the ancient Hebrews and
02:41
they claimed that they had the right to
02:43
return to their homeland and this was
02:45
this is what Zionism was about and this
02:47
is expected this was you know accepted
02:49
by the world as the right they had the
02:52
right to return now if we talk about the
02:56
right of return of one nation you'd
02:59
expect that there would be if we accept
03:02
it as a principle than you'd expect that
03:04
we accept it in general across the board
03:08
yet when people talk about the right of
03:09
return of Palestinians to their homeland
03:12
suddenly a red line comes up and
03:14
everybody says no we can't talk about
03:16
the right of return of the Palestinians
03:18
this has to be taken off the table this
03:20
is not negotiable the right of return of
03:22
the Palestinians is not acceptable
03:24
what's interesting about that is that
03:26
the right of return of the Palestinians
03:28
really talking about quite often we talk
03:29
about the actual people who had to leave
03:31
their homes and if they had already
03:35
passed away then we're talking about
03:36
their direct descendants people who
03:38
still have the keys and the deeds to
03:40
their homes and quite often can go to
03:43
the very spot where a village existed
03:45
where today there might be a highway and
03:48
we'll point out the mosque and we'll
03:51
point out the well and we'll point out
03:53
the door to their home yet they do not
03:58
enjoy the right to return so obviously
04:00
this is a double standard of immense
04:03
proportions
04:04
 
Nogmaals ik gebruik de woorden van Miko Peled. Als er 1 iemand is die het kan weten, dan is hij het wel.
Ik weet dat je fan van hem bent. En hij wijst met enig succes op controverses binnen zijn aanhang. Maar het is ook een beetje alsof alles wat deze guru schrijft gelijk staat aan de waarheid. En dat is iets dat niet bestaat in dit conflict. Vind ik, mijn waarheid. Dat hij juist niet pleit voor een tweestatenoplossing maar meer een land waarin alle mensen samenleven met gelijke rechten en kansen is in een denkbeeldige wereld ideaal, maar dat gaat daar toch nooit lukken? Lukt niet eens goed in de Benelux, laat staan in die regio. Dat de Palestijnse staat amper levensvatbaar is, ben ik eens. Daarom zouden de onderhandelaars daar er goed aan doen om eens echt totale vrede te willen en ook aan te bieden. "Winnen" doe je het niet van Israel. En natuurlijk gebeuren er vreselijke dingen van beide kanten, daarin een kant kiezen is alsof je met de poten in de blubber gaat wijzen naar de vuile schoenen van een ander.
 
Ik weet dat je fan van hem bent. En hij wijst met enig succes op controverses binnen zijn aanhang. Maar het is ook een beetje alsof alles wat deze guru schrijft gelijk staat aan de waarheid. En dat is iets dat niet bestaat in dit conflict. Vind ik, mijn waarheid. Dat hij juist niet pleit voor een tweestatenoplossing maar meer een land waarin alle mensen samenleven met gelijke rechten en kansen is in een denkbeeldige wereld ideaal, maar dat gaat daar toch nooit lukken? Lukt niet eens goed in de Benelux, laat staan in die regio. Dat de Palestijnse staat amper levensvatbaar is, ben ik eens. Daarom zouden de onderhandelaars daar er goed aan doen om eens echt totale vrede te willen en ook aan te bieden. "Winnen" doe je het niet van Israel. En natuurlijk gebeuren er vreselijke dingen van beide kanten, daarin een kant kiezen is alsof je met de poten in de blubber gaat wijzen naar de vuile schoenen van een ander.
Ik ben het eens met je gematigde aanpak. Daar ben ik echt voor te vinden. En ik denk inderdaad dat de volkeren vastzitten door de leiders die ze hebben. Hamas is geen oplossing en de likud ook niet. Ik denk dat moest je alle volwassenen verwijderen, de kinderen allen samen zouden kunnen leven in één staat. De leiders van beide kampen wijzen op de verschillen en danken hun machtpositie aan deze situatie.
 
Met auto's op mensen inrijden? Tja, heb je het over de kolonisten die de Palestijnen omverrijden?
Knife attacks? Er zijn beelden waar men er de mensen nadien bij gaat leggen.
Raketten? Seriously? Nogmaals, ja wie bezet wordt heeft het recht zich te verzetten tegen de bezetter.
Dat hebben wij tegen de Duitsers gedaan, toen ze in België en Nederlands waren, en gingen we ook binnen Duitsland verzet gaan plegen. Dus ja! Betselem, de Joodse Israelische organisatie verzamelt alle criminele daden binnen Palestina Israel en de cijfers zijn hallucinant. Dus doe nu maar niet alsof het om een eerlijke strijd gaat waar langs beide zeiden evenveel slachtoffers vallen.
Amira Hass woonde jaren in Ramallah;, ik raad je aan haar verslagen eens te lezen. Alsook die van Miko Peled....
Maar in de 2e WO kon men het conflict met de overheid/het regiem/militair scheiden van de burgers. Het staat mij in elk geval niet bij dat NL of Frans verzet naar Duitsland ging om daar willekeurig burgers te vermoorden?

Daarbij komt, en dat probleem hebben wij in europa nu ook, dat nieuw geweld initiëren niet meer gerechtvaardigd kan worden wanneer men meerdere generaties op het 'gestolen land' voortleeft. Het nageslacht heeft immers sowieso niks fout gedaan maar valt wel onder de slachtoffers van nieuwe aanslagen.

Helaas anders konden we ook gerechtvaardigd zomaar alle mensen met een migratieachtergrond uit europa schoppen. Je zult vredig moeten onderhandelen om vrijwillig afstaan van hun huis en haard, ook al zijn die verkregen onder een illegitieme overheid. Dat het overheidsorgaan daar illegitiem is is ten eerste niet hun schuld en ten tweede staat dat eigenlijk los van de rechtvaardiging om hun aanwezigheid danwel recht om daar een huis te bezitten en te leven.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat moest je alle volwassenen verwijderen, de kinderen allen samen zouden kunnen leven in één staat.
Een lange tijd terug een docu gezien die als opzet had om kinderen van "beide kampen" te volgen, en met elkaar te laten omgaan op scholen etc. Zonder alle vooroordelen, haat en meer. Dat had zover ik kon volgen (was een langdurig traject weet niet of het nog steeds gevolgd wordt) een redelijk positief effect. De kinderen hebben de toekomst, daar zitten de leiders van 2050 tussen. Maar van achter het computerscherm redeneren is makkelijk. Te makkelijk wellicht. In die zin ben ik soms ook huiverig om absolute oordelen te geven. Ook omdat ik er domweg niet voldoende over weet. Hoe meer je erin verdiept hoe meer je beseft dat er geen einde aan lijkt te komen.
 
Ik ben het eens met je gematigde aanpak. Daar ben ik echt voor te vinden. En ik denk inderdaad dat de volkeren vastzitten door de leiders die ze hebben. Hamas is geen oplossing en de likud ook niet. Ik denk dat moest je alle volwassenen verwijderen, de kinderen allen samen zouden kunnen leven in één staat. De leiders van beide kampen wijzen op de verschillen en danken hun machtpositie aan deze situatie.
ik denk dat de grootste fout werd gemaakt met de Balfourverklaring;
Ik denk dat men 1 staat moet maken met alle huidige inwoners + al diegene die zijn moeten vluchten na de Balfourverklaring. Moeilijk maar moeilijk gaat ook. Het probleem is dat het momenteel aan de sterkste is om te bepalen welke richting we uit gaan en dat is nu Israel en de VS en die willen niet inbinden. kijk maar naar Trump nu en zijn verklaring over de Golan.... De blokkade op Gaza, het vernietigen van energiecentrales, waterzuiveringsstations, infrastructuur... dat Israelische miitairen nog langer weigeren nog in Gaza te patrouilleren is veelzeggend: "i can no longer accept to terrorize the Palestinians". Idem de vele piloten die niet langer willen bombarderen...
Ik stel me in de plaats van de Palestijnen.... als wij hen zouden zijn,... dan zouden we dit ook niet aanvaarden. "hallo, ik weet dat het 3u00 's nachts is maar ik ga je 8 jarige zonen meenemen naar de gevangenis... omdat wij vermoeden dat hij stenen naar soldaten heeft gegooid en en dus gaan we hem administratief aanhouden. En dat wil zeggen dat je hem mss pas binnen een paar jaar zal terugzien. Hoezo, waarom word jij daar kwaad om?"
 
Een lange tijd terug een docu gezien die als opzet had om kinderen van "beide kampen" te volgen, en met elkaar te laten omgaan op scholen etc. Zonder alle vooroordelen, haat en meer. Dat had zover ik kon volgen (was een langdurig traject weet niet of het nog steeds gevolgd wordt) een redelijk positief effect. De kinderen hebben de toekomst, daar zitten de leiders van 2050 tussen. Maar van achter het computerscherm redeneren is makkelijk. Te makkelijk wellicht. In die zin ben ik soms ook huiverig om absolute oordelen te geven. Ook omdat ik er domweg niet voldoende over weet. Hoe meer je erin verdiept hoe meer je beseft dat er geen einde aan lijkt te komen.
Ik volg het al twintig jaar en ken de documentaire waar je het over hebt.
Ik ken ook "checkpoint"....
Dagelijks: een palestijnse kippenkweker is op eg met zijn camion naar het slachthuis. Hij wordt tegengehouden aan een pas geplaatste checkpoint BINNEN Palestijns gebied. 'je hebt geen vergunning om hier te rijden. Wachten!. Twee dagen moet hij wachten. Alle kippen dood. " Dagelijkse kost.
 
Dagelijks: een palestijnse kippenkweker is op eg met zijn camion naar het slachthuis. Hij wordt tegengehouden aan een pas geplaatste checkpoint BINNEN Palestijns gebied. 'je hebt geen vergunning om hier te rijden. Wachten!. Twee dagen moet hij wachten. Alle kippen dood. " Dagelijkse kost.
Net als de verhalen van mensen die van maandag op dinsdag onderdeel worden gemaakt van een nederzetting en familie niet of nauwelijks meer kunnen zien. Zeer schrijnend en onmenselijk. Uiteraard. Tegelijk denk ik op welk niveau wordt dit beslist en welke belangen spelen daarbij, daar hebben weinigen een idee van denk ik. Belangen zijn groot. Mensen zijn daar nogal eens aan ondergeschikt. En ik sluit ook niet uit dat dit leed dat de gewone mensen daar worden aangedaan mede komt door de "eigen mensen" die allerlei praktijken ten uitvoer willen brengen. Zo heb je met 1 voorbeeld al verschillende belangen, verschillende soorten leed en wat is dan wijsheid.
 
Slachtvee verliezen aan bureaucratie en familie niet regelmatig kunnen zien zijn hier ook dagelijkse kost. Legt die Miko Peled uit hoe internationaal recht het wettelijk toestaat om kippen te wreken met aanslagen op joden? Of wat precies?
 
Netanyahu belooft annexatie van Westelijke Jordaanoever als hij herverkozen wordt
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu is van plan om de Israëlische nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever in te lijven bij Israël als hij opnieuw verkozen wordt. De belofte zal niet in goede aarde vallen bij de Palestijnen en de Arabische wereld.

Tijdens een interview voor de Israëlische televisiezender Channel 12 werd Netanyahu gevraagd waarom hij de soevereiniteit van Israël nog niet had uitgebreid naar de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, net zoals Israël dat in het verleden deed in Oost-Jeruzalem en de Golanhoogten. Dat werd in beide gevallen niet erkend door de internationale gemeenschap.

“Wie zegt dat we dat niet zullen doen? We zijn ermee bezig en we bespreken het”, antwoordde Netanyahu. “Je vraagt me of we naar de volgende fase zullen overgaan - het antwoord is ja, we zullen naar de volgende fase overgaan. Ik ga de soevereiniteit van Israël uitbreiden en ik maak geen onderscheid tussen de nederzettingsblokken en de geïsoleerde nederzettingen.”

Volgens de partijleider van het rechts-conservatieve Likoed is de komende verkiezingsperiode bepalend. “Zullen we in staat zijn onze veiligheid en de controle over het belangrijke gebied Judea en Samaria (de Westelijke Jordaanoever, red.) te waarborgen? We hebben gezien wat er gebeurd is na een terugtrekking uit de Gazastrook”, aldus de Israëlische premier. Als het tot een terugtrekking zou komen, valt volgens hem een “Gazastrook in Judea en Samaria” te vrezen. Israël ontruimde de Gazastrook in 2005. Twee jaar later nam het radicaal-islamistische Hamas gewapenderhand de controle.

Israël kiest dinsdag een nieuw parlement. De fusiepartij Blauw-Wit, die een centrumkoers vaart, kan volgens de peilingen de grootste kracht worden in het parlement, nipt voor het rechts-conservatieve Likoed. Blauw-Wit wordt geleid door de voormalige topgeneraal Benny Gantz. Maar het is de vraag of Gantz de meerderheid in het parlement achter zich kan krijgen om een regering te vormen. Netanyahu noemt Gantz een linkse zwakkeling die de veiligheid van Israël in gevaar zal brengen door territoriale toegevingen te doen aan de Palestijnen.

Tegelijkertijd bindt Netanyahu ook de strijd aan met andere extreemrechtse kandidaten die de annexatie van Israël willen. De politicus, wiens campagne overschaduwd wordt door beschuldigingen van corruptie, hoopt met de belofte tot annexatie de kiezers te overtuigen die gekant zijn tegen het afstaan van land.

Palestijnse leiders reageerden fel op het nieuws. “Israël zal de internationale wetgeving blijven met de voeten treden zolang de internationale gemeenschap Israël blijft belonen met straffeloosheid en dan in het bijzonder de steun van de Trump-administratie en de goedkeuring van Israëls schending van de nationale en mensenrechten van de Palestijnen”, reageerde de Palestijnse hoofdonderhandelaar Saeb Erekat.

In Gaza dringt Hamas-woordvoerder Sami Abu Zuhri erop aan dat de Palestijnse Autoriteit van president Mahmoud Abbas een einde maakt aan de samenwerking met Israël op vlak van veiligheid in de bezette Westelijke Jordaanoever. “Netanyahu’s droom van annexatie van de Westelijke Jordaanoever zal nooit werkelijkheid worden en we zullen dat niet laten gebeuren.”

Israëlische nederzettingen in bezette gebieden zijn een erg heikel onderwerp, dat de heropstart van de Israëlisch-Palestijnse vredesgesprekken, die sinds 2014 stilliggen, erg bemoeilijkt.

Momenteel wonen al meer dan 400.000 Israëli’s op de Westelijke Jordaanoever, naast zo’n 2,9 miljoen Palestijnen. Daarnaast wonen er zo’n 212.000 Israëlische kolonisten in Oost-Jeruzalem.

Volgens de Palestijnen en veel andere landen zijn de nederzettingen een schending van de Conventies van Genève die verbieden dat er nederzettingen gebouwd worden op in oorlogen veroverd land. Israël betwist dit en wijst op veiligheidsredenen, alsook bijbelse, historische en politieke connecties met het land.

De Palestijnen willen een eigen staat vestigen op de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en de Gazastrook: allemaal gebieden die Israël in 1967 tijdens de Zesdaagse Oorlog veroverde. Israël heeft Oost-Jeruzalem geannexeerd en zich teruggetrokken uit Gaza, maar wel een volledige blokkade van de regio gerealiseerd langs de grens. De Westelijke Jordaanoever blijft bezet door het Israëlische leger en de Palestijnen genieten er slechts een beperkte mate van zelfbestuur.

Netanyahu zei gisteren dat hij bereikt heeft dat de Amerikaanse president Donald Trump de Golanhoogte erkent als Israëlisch grondgebied. Hij wil nu “overgaan tot de volgende fase” en de Israëlische soevereiniteit vestigen op de Westelijke Jordaanoever. Tot nu toe was dat vooral een eis van de ultrarechtse coalitiepartner van Netanyahu. Netanyahu sprak zich in het verleden uit voor de oprichting van een gedemilitariseerde Palestijnse staat.
Gantz noemt belofte van Netanyahu over annexatie Westelijke Jordaanoever “onverantwoordelijk”

1000x-1.jpg

De voornaamste tegenstrever van Benjamin Netanyahu voor de komende parlementsverkiezingen in Israël, Benny Gantz, heeft de verklaring van de Israëlische premier over de annexatie van de Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever als “onverantwoordelijk” van de hand gedaan. Netanyahu zei gisteren dat hij zowel de gegroepeerde als de afgelegen Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever zou annexeren als hij herkozen wordt. In een interview op de nieuwssite Ynet vroeg Gantz zich af waarom Netanyahu de Westelijke Jordaanoever dan niet geannexeerd had “in de dertien jaar dat hij aan de macht was”.

“Ik denk dat het onverantwoordelijk is zich uit te spreken over een strategische en historische keuze in het kader van een kiescampagne”, voegde hij eraan toe. “Wij zullen al het mogelijke doen om tot een regionaal en globaal vredesakkoord te komen, zonder onze principes te verloochenen”, legde de gewezen stafchef van het leger uit. Die principes zijn volgens hem: Israëlische soevereiniteit over de vallei van de Jordaan, waarvan een deel op de bezette Westelijke Jordaanoever ligt, over de blokken van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en over heel Jeruzalem. In het verleden had Gantz zich voor een ontruiming van sommige nederzettingen uitgesproken.
 
Moest Israel Palestina niet illegaal bezetten, dan hadden de Palestijnen de afgelopen 70 jaar ook een mooie staat kunnen ontwikkelen. En wie denkt dat Israel een democratie is zoals wij die in het Westen kennen, kent er niks van.
Tevens, kijk eens naar de kandidaten. Eén voor één moorddadige gekken.
En de Palestijnen in ISrael hebben niet dezelfde rechten. Dat claimen is echt niks van de zaak kennen.
 
Slachtvee verliezen aan bureaucratie en familie niet regelmatig kunnen zien zijn hier ook dagelijkse kost. Legt die Miko Peled uit hoe internationaal recht het wettelijk toestaat om kippen te wreken met aanslagen op joden? Of wat precies?
Ja, want dat is het enige waar Palestijnen onder lijden, nietwaar? Wat een absurde verdraaiing van de werkelijkheid. Je hebt duidelijk niet naar de video van Miko Peled gekeken want je slaat de bal volledig mis.
 
Back
Naar boven