XXL Nutrition

Weight belt gebruiken na (onder)rug blessure?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alex

Novice
Lid geworden
10 apr 2019
Berichten
26
Waardering
7
Lengte
1m78
Vetpercentage
23%
Hi allemaal,

Ik ben nieuw op deze site dus als er al fora over dit onderwerp zijn hoor ik het graag.

Korte inleiding:
2 jaar geleden heb ik door te snel oppakken van deadlift met zware gewichten een rugblessure gekregen. Het is een spier die aangespannen blijft staan en door spierontspanners weer ontspant.

Vorig jaar is die blessure teruggekomen in een heel heftige variant (kon alleen maar kruipen met heel veel pijn en was 5 minuten blind omdat al mijn bloed naar mijn rug ging). In het ziekenhuis zeiden ze dat het geen hernia of iets anders ernstigs was en dmv spierontspanners en fysio er vanaf gekomen

Na die laatste keer heb ik een halfjaar geen deadlifts en squats meer gedaan. Na dat halfjaar dat ik niets meer van mijn rug had gevoeld, ben ik heel voorzichtig begonnen met opbouwen. Zonder gewichten begonnen en na een halfjaar was ik weer opgebouwd naar totaal 30kg (vroeger deed ik het met 75kg).

Nu had ik een kleine maand die 30kg aangehouden wat helemaal prima ging en waar ik eigenlijk meer mijn armen voelde dan mijn rug. Toen ik dit zondag deed schoot de pijn er weer in. Dit komt ook omdat ik sinds een halfjaar al een beetje scheef sta maar ik steeds uitstelde om me te laten behandelen aangezien ik er geen problemen van ondervond. Uiteindelijk natuurlijk super dom om te gaan deadliften dan maarja...

Vraag:
Nu is mijn vraag: ik ga in de toekomst uiteraard alleen maar deadliften als ik recht sta (ookal is het met zo weinig gewicht) maar toch blijkt mijn rug een zwakke speler te zijn. Is het een idee om voortaan met een weight belt mijn deadlifts en squats te trainen zodat mijn rug wat meer steun krijgt? Of raden jullie dan om een bepaalde reden af?

Ps. Deadlift form is gewoon goed, meerdere keren laten checken en inmiddels coach ik zelf ook mensen

Ik hoor graag van jullie!
 
laat je deadlift form eens zien en praat me er eens doorheen waar je op let tijdens je deadliftt voor je het gewicht optilt! Ben ook benieuwd naar je scheve houding.

Met betrekking tot het 5 minuten blind omdat alle bloed naar je rug ging, was dit je eigen gevoel dat dit gebeurde of heb je je dit laten vertellen door iemand?
 
Een belt gaat form niet verbeteren. Het enige wat een belt doet is de mogelijkheid bieden om hogere intra-abdominal pressure op te bouwen. Met andere woorden: een hardere brace.

Ik kan mij niet voorstellen dat je form goed is omdat (1) de pijn opkomt bij specifiek de deadlift al op laag gewicht en (2) andere bewegingen/dagelijks leven de pijn niet veroorzaken/verergeren terwijl deze waarschijnlijk net zo belastend zijn als een 30kg deadlift.
 
Een belt gaat form niet verbeteren. Het enige wat een belt doet is de mogelijkheid bieden om hogere intra-abdominal pressure op te bouwen. Met andere woorden: een hardere brace.

Ik kan mij niet voorstellen dat je form goed is omdat (1) de pijn opkomt bij specifiek de deadlift al op laag gewicht en (2) andere bewegingen/dagelijks leven de pijn niet veroorzaken/verergeren terwijl deze waarschijnlijk net zo belastend zijn als een 30kg deadlift.

Welke bewegingen in het dagelijks leven zouden meer belastend zijn dan een 30kg deadlift? Ik doe geen lichamelijk werk oid... en zoals gezegd heeft waarschijnlijk meegespeeld dat ik gewoon scheef stond (door een val). Dat heb ik al vaker gehad en lijkt me logisch dat dan een deadlift erin kan schieten.

Ik deed de deadlift 3x15
 
laat je deadlift form eens zien en praat me er eens doorheen waar je op let tijdens je deadliftt voor je het gewicht optilt! Ben ook benieuwd naar je scheve houding.

Met betrekking tot het 5 minuten blind omdat alle bloed naar je rug ging, was dit je eigen gevoel dat dit gebeurde of heb je je dit laten vertellen door iemand?

Filmpje heb ik niet (behalve van 2 jaar geleden) dus zou ik moeten maken (wat dus nog wel even gaat duren).

Waar ik bij deadlift aan denk is dat ik mn schouders naar achter houd, armen laat hangen, buik en billen aanspan, gewicht op bal van voet heb en natuurlijk mn rug recht houd. Dat doe ik ook bij het optillen en neerleggen van gewicht. Het is niet dat ik dan mn rug ineens bol heb.

Ik heb van mezelf een lage bloeddruk dus heb vaker dat ik zwart voor mijn ogen heb. Ook bij pijn. Dus het was een logische redenatie van me. Kan natuurlijk dat het alsnog niet klopt...
 
Ik zou naar een goede fysio gaan, daar laten behandelen en vragen wat het beste is. Ik denk niet dat wie dan ook op dit forum je zomaar betrouwbaar advies kan geven zonder ook maar iets van je lichaam of situatie af te weten. Wat betreft een goeie fysio zou ik Bruce Fritz aanraden, grote kans dat het ver reizen is naar hem maar het is het echt waard.
 
Ik zou naar een goede fysio gaan, daar laten behandelen en vragen wat het beste is. Ik denk niet dat wie dan ook op dit forum je zomaar betrouwbaar advies kan geven zonder ook maar iets van je lichaam of situatie af te weten. Wat betreft een goeie fysio zou ik Bruce Fritz aanraden, grote kans dat het ver reizen is naar hem maar het is het echt waard.

Thanks voor de tip maar ik heb zelf al een hele fijne fysio. Het was meer de vraag of in zo'n geval dat je rug zwak is en je dus ook weinig gewicht tilt, een belt evt zou helpen voor extra ondersteuning voor mn ruggetje...
 
Welke bewegingen in het dagelijks leven zouden meer belastend zijn dan een 30kg deadlift? Ik doe geen lichamelijk werk oid... en zoals gezegd heeft waarschijnlijk meegespeeld dat ik gewoon scheef stond (door een val). Dat heb ik al vaker gehad en lijkt me logisch dat dan een deadlift erin kan schieten.

Ik deed de deadlift 3x15
Bijvoorbeeld een trap oplopen met je lichaamsgewicht in gebogen houding. Snel de trap af lopen en daardoor bij de laatste stap een stuk gewicht op moeten vangen op 1 been. Explosief opstaan uit een stoel. Legio aan voorbeelden die minstens net zo belastend zijn.
 
Nou, laat eerst maar eens die deadlift met goede vorm zien.
 
Thanks voor de tip maar ik heb zelf al een hele fijne fysio. Het was meer de vraag of in zo'n geval dat je rug zwak is en je dus ook weinig gewicht tilt, een belt evt zou helpen voor extra ondersteuning voor mn ruggetje...
Fijn betekent niet per se goed, 99/100 fysio's zeggen dat je bijvoorbeeld moet stoppen met squatten als je daar pijn mee krijgt :)
 
Nou, laat eerst maar eens die deadlift met goede vorm zien.

Oke naja ik kan hem nu met mn rug niet doen dus hier een filmpje van 2 jaar geleden

Ik ga nu minder diep (tot net onder mn knie), houd mn nek recht en blijf langer op het punt dat ik recht sta. Bij al mijn oefeningen is mijn techniek langzaam heen (bij deadlift naar beneden), sneller terug (naar boven).
Mn form is wel echt verbeterd tov dit filmpje maar is iig iets aangezien ik nu echt geen deadlift filmpje kan maken met mij rug
 
Laatst bewerkt:
Fijn betekent niet per se goed, 99/100 fysio's zeggen dat je bijvoorbeeld moet stoppen met squatten als je daar pijn mee krijgt :)

Ik bedoelde goed haha. Meisje dat bovendien zelf topsport turnen heeft gedaan
 
Dit is geen deadlift maar een stiff leg deadlift

 
Oke naja ik kan hem nu met mn rug niet doen dus hier een filmpje van 2 jaar geleden


Ik ga nu minder diep (tot net onder mn knie), houd mn nek recht en blijf langer op het punt dat ik recht sta. Bij al mijn oefeningen is mijn techniek langzaam heen (bij deadlift naar beneden), sneller terug (naar boven).
Mn form is wel echt verbeterd tov dit filmpje maar is iig iets aangezien ik nu echt geen deadlift filmpje kan maken met mij rug
Wat de fuck en jij coacht andere mensen? Please stop daarmee. Onderin verlies je ook compleet de spanning en doet mijn rug zelfs een beetje pijn van er naar te kijken. Ik zou eens big chunges zijn filmpje kijken en wat je nu doet laten.
 
Wat de fuck en jij coacht andere mensen? Please stop daarmee. Onderin verlies je ook compleet de spanning en doet mijn rug zelfs een beetje pijn van er naar te kijken. Ik zou eens big chunges zijn filmpje kijken en wat je nu doet laten.
Dat is toch ook precies wat ik zeg. Dit filmpje is van 2 jaar geleden en heb de dingen die ik nu vooral anders doe aangegeven. Waaronder wat jou "pijn" laat krijgen in je onderrug. Eerst even goed lezen aub. En alsnog heb ik nooit antwoord gekregen op de enige vraag die ik heb gesteld hier.
 
Een riem gaat je niet helpen. Het is geen wonder hulpmiddel, en moet je ook goed leren gebruiken.
Zorg dat je in je geheel sterker wordt.
Wat voor andere oefeningen doe je voor je rug?

De DL die ik op je filmpje zie is geen gewone deadlift maar meer stiff legged ! Zoek maar eens de verschillen op tussen stiff legged, romanian dl en deadlift.
Ben wel benieuwd naar een nieuw filmpje en of het dan anders zal zijn.

Je zegt dat je ook scheef staat door een val. Wanneer is dat gebeurd?
 
Een riem gaat je niet helpen. Het is geen wonder hulpmiddel, en moet je ook goed leren gebruiken.
Zorg dat je in je geheel sterker wordt.
Wat voor andere oefeningen doe je voor je rug?

De DL die ik op je filmpje zie is geen gewone deadlift maar meer stiff legged ! Zoek maar eens de verschillen op tussen stiff legged, romanian dl en deadlift.
Ben wel benieuwd naar een nieuw filmpje en of het dan anders zal zijn.

Je zegt dat je ook scheef staat door een val. Wanneer is dat gebeurd?

In augustus is dat gebeurd. Ik werd getackled waardoor alles een beetje naar links is verschoven.

Andere oefeningen die ik doe voor mn onderrug zijn de hip extension, (squat, heel licht), plank en de spiderman (volgens mij heet hij zo, dat je op de buik ligt en de bovenlichaam en benen omhoog doet voor paar seconden en dan weer loslaat).

Ik weet het verschil tussen alle deadlifts. Heb inmiddels wel wat ervaring in de fitness. Ik wilde bij het filmpje nog zeggen dat ik hier de stiff legged dl deed maar het leek me dat jullie dat zelf al wel zagen, vandaar...

Bedankt voor je berichtje! Als ik weer wat beter ben zal ik een nieuw filmpje plaatsen. Nu nog last met lopen dus ga even paar weekjes de gym niet in
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven