XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (40 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Fascinerende groepsprocessen. Zo weet ik vrijwel zeker dat ik met wat hulp van een paar anderen vrijwel ieder enigszins onzeker individu op de werkvloer naar huis kan praten met het idee dat hij/zij ziek is. Terwijl er om 08.00 in de morgen geen vuiltje aan de lucht was. Ook gekeken of het mogelijk was, ja dat is mogelijk. Voor enkele dagen zelfs. Ook gezegd later dat er niets aan de hand was, dat werd keihard ontkent. Want er waren wel degelijk gevoelens van niet lekker zijn en ziek gevoel. Gewoon door groepsproces erin gestopt.


    Ken je dat onderzoek waar ze een groep studenten in een gevangenis plaatste, een deel als gevangenen en een deel als bewaarders(volledig random).

    Het doel was om te kijken wat voor effect de opgelegde rollen hadden op de stundenten.

    Shit ging 0-100 real fast.

    De gevangenen gingen zich onderdanig gedragen, de bewaarders pakte ze keihard aan en gedroegen zich alsof ze als mens boven de gevangenen stonden.

    Na minder dan een week vroegtijdig stopgezet omdat het uit de hand liep.
     
    Ken je dat onderzoek waar ze een groep studenten in een gevangenis plaatste, een deel als gevangenen en een deel als bewaarders(volledig random).

    Het doel was om te kijken wat voor effect de opgelegde rollen hadden op de stundenten.

    Shit ging 0-100 real fast.

    De gevangenen gingen zich onderdanig gedragen, de bewaarders pakte ze keihard aan en gedroegen zich alsof ze als mens boven de gevangenen stonden.

    Na minder dan een week vroegtijdig stopgezet omdat het uit de hand liep.
    Stanford Prison Experiment toch? Als ze dat een maand hadden laten lopen waren er doden gevallen.
     
    Ken je dat onderzoek waar ze een groep studenten in een gevangenis plaatste, een deel als gevangenen en een deel als bewaarders(volledig random).

    Het doel was om te kijken wat voor effect de opgelegde rollen hadden op de stundenten.

    Shit ging 0-100 real fast.

    De gevangenen gingen zich onderdanig gedragen, de bewaarders pakte ze keihard aan en gedroegen zich alsof ze als mens boven de gevangenen stonden.

    Na minder dan een week vroegtijdig stopgezet omdat het uit de hand liep.


    Wanneer je er niet voor opgeleid bent dan is dit toch een logische uitkomst?
     
    Stanford Prison Experiment toch? Als ze dat een maand hadden laten lopen waren er doden gevallen.

    Yes.

    Er is ook nog het experiment waar mensen iemand in een andere kamer moeste straffen met schokken, dat was helemaal fucked.

    Brb iemand die je hoort huilen van de pijn een dodelijke schock geven omdat iemand in een witte jas het zegt.


    Sociologie is facinerend en fucked.
     
    Ken je dat onderzoek waar ze een groep studenten in een gevangenis plaatste, een deel als gevangenen en een deel als bewaarders(volledig random).

    Het doel was om te kijken wat voor effect de opgelegde rollen hadden op de stundenten.

    Shit ging 0-100 real fast.

    De gevangenen gingen zich onderdanig gedragen, de bewaarders pakte ze keihard aan en gedroegen zich alsof ze als mens boven de gevangenen stonden.

    Na minder dan een week vroegtijdig stopgezet omdat het uit de hand liep.
    Zo heb je ook Das Experiment gebaseerd daarop.
     
    Wanneer je er niet voor opgeleid bent dan is dit toch een logische uitkomst?

    Je klasgenoot behandelen als minderwaardig en slaan alleen omdat iemand een paar dagen daar voor zei:

    'Oke jongens klein experiment, jij bent bewaarder en jij bent gevangene.'

    Zou ik niet als normaal beschrijven.
     
    Ik hebt het advies van de wijze Derksen inderdaad opgevolgd en een poeslieve mail gestuurd.

    Overigens denk ik dat ik met deze werkgever het punt van goed overleg al ver voorbij ben. Toen ik hen zo'n half jaar geleden benaderde met het feit dat ik het idee had dat de salarissen niet volgens de CAO werden uitbetaald deden zij alsof ze mij uiterst serieus namen en ernaar zouden kijken. Een dag later werd in een meeting verteld tegenover al mijn collega's dat ik namens hen een salarisverhoging had geëist. Uiteraard direct tegenin gegaan wat leidde tot een felle discussie. Zes weken later was ik mijn functie kwijt, wegens 'een verschil in visie'.:rolleyes:
    Klinkt allemaal niet koosjer inderdaad. Heb je nog nooit overwogen om daar weg te gaan? Dergelijke werkomgeving moet toch heel wat stress (al dan niet onbewust) met zich meebrengen? Tenminste, zou bij mij het geval zijn... en op lange termijn ben jij degene die daar onder lijdt.
     
    Mijn pakketje dat door toedoen van de prutsers van bpost op maandag verdwenen was (als in "afgeleverd aan huis" maar nergens te bespeuren), is terecht. Dit werd - zo blijkt nu - op maandag een vijftal straten verderop afgeleverd
    (nota bene een straat met een compleet andere naam, vandaar dus ongetwijfeld de verwarring van de bezorger van bpost :rolleyes:) en zonet heeft die man mij het pakket komen terugbrengen. Er bestaan dus nog eerlijke mensen op deze wereld :o
     
    Mijn pakketje dat door toedoen van de prutsers van bpost op maandag verdwenen was (als in "afgeleverd aan huis" maar nergens te bespeuren), is terecht. Dit werd - zo blijkt nu - op maandag een vijftal straten verderop afgeleverd
    (nota bene een straat met een compleet andere naam, vandaar dus ongetwijfeld de verwarring van de bezorger van bpost :rolleyes:) en zonet heeft die man mij het pakket komen terugbrengen. Er bestaan dus nog eerlijke mensen op deze wereld :o
    Soms zijn er wel eerlijke mensen :)

    Blij met je suppjes?? Vast wel he :D
     
    Ken je dat onderzoek waar ze een groep studenten in een gevangenis plaatste, een deel als gevangenen en een deel als bewaarders(volledig random).

    Het doel was om te kijken wat voor effect de opgelegde rollen hadden op de stundenten.

    Shit ging 0-100 real fast.

    De gevangenen gingen zich onderdanig gedragen, de bewaarders pakte ze keihard aan en gedroegen zich alsof ze als mens boven de gevangenen stonden.

    Na minder dan een week vroegtijdig stopgezet omdat het uit de hand liep.
    Ja is mij bekend. Zelfs de onderzoekers zaten "gevangen' in het experiment en gedroegen zich primair niet als onderzoeker(s). Daarom is het altijd goed om buitenstaanders te blijven betrekken bij dergelijke "onderzoeken". Te veel macht zorgt ervoor dat het met de meeste mensen slecht afloopt. Kijk maar naar de geschiedenis en de grote machthebbers. Dat speelt zich ook af op kleinere schaal.
     

    bobt.jpg
     
    Back
    Naar boven