XXL Nutrition

Wat is de beste powerlifting barbell met gladde sleeves?

  • Topic starter Rik76
  • Startdatum
  • Reacties 90
  • Weergaven 6K
  • Volgers 13

Bezoekers in dit topic

Gisteren de barbell geruild.
Straks de eerste training. Ben benieuwd of er verschil op zit.
 
Zo, mijn eerste training met de geruilde show-room barbell afgewerkt.
Wat me opviel:
- De sleeves draaien soepeler dan mijn eerste barbell.
- Er zit een klein verschil in ribbel tussen de 2 sleeves. 1tje is heel erg zacht, de ander net ietsje grover. Maar beiden veel minder agressief dan mijn eerste barbell.
- Er komt nog steeds ijzer gruis van de schijven, maar dat kan nog overschot zijn van wat nog in de gaten plakte. Het is iig veel minder dan bij de eerste barbell.
- Deze heeft 2 ringen (PL & Oly). Da's wennen en stoort een beetje bij het vinden van de greep bij bench. De PL ringen staan wel heel mooi op 81cm. (ook bij de vorige het geval)
- De knurling lijkt minimaal aangenamer maar geeft erg goeie grip, zoals de eerste ook deed.
Ik krijg een beetje het gevoel dat de eerste barbell die ik had (naast de grovere ribbels op de sleeves) een beetje een maandag morgen model was. Vooral het verschil in hoe soepel de lagerbussen draaien valt me op. Niet dat deze echt veel spin hebben maar ze lopen gewoon veel zachter.
Ben wel blij met de ruil. :)
 
Ken jij een type gekalibreerde schijven die wél chromen ringen hebben?
Ik zeg niet dat het niet zou mogen. Ik zeg dat ze dat niet hebben. Ik ken toch geen enkel type competitie PL schijven die dat hebben.
En dan nog. Het gaat in dit geval om mijn schijven en die hebben het niet.

Wedstrijdschijven en gekalibreerde schijven zijn zoals ik hiervoor al zei verschillende dingen. Je had het hiervoor over gekalibeerde schrijven, dat is waarover mijn opmerking ging. En ik ken inderdaad gekalibreerde schijven met chromen ringen, waarom dacht je dat ik je erop wees? ;)

Je noemde zelf trouwens dat gekalibreerde plates volgens jou geen verchroomde ringen hebben en nu vertel je ineens dat het irrelevant is... lolbroek.
 
Laatst bewerkt:
Top service lijkt me weer. Erg netjes
 
Wedstrijdschijven en gekalibreerde schijven zijn zoals ik hiervoor al zei verschillende dingen. Je had het hiervoor over gekalibeerde schrijven, dat is waarover mijn opmerking ging. En ik ken inderdaad gekalibreerde schijven met chromen ringen, waarom dacht je dat ik je erop wees? ;)

Je noemde zelf trouwens dat gekalibreerde plates volgens jou geen verchroomde ringen hebben en nu vertel je ineens dat het irrelevant is... lolbroek.
Ik train thuis met gekalibreerde plates die geen chromen ringen hebben. Dus of gekalibreerde plates chromen ringen mogen hebben of niet doet in deze situatie (nieuw model ATX ram barbell + gekalibreerde PL wedstrijd plates) er niet toe. Want mijn plates hebben geen chromen ringen. En daar gaat dit topic over: mijn barbell verwoestte mijn plates, dus ik zocht een barbell die dat niet doet.
Wat is daar zo moeilijk aan?

Zeg eens, welk merk heeft dan gekalibreerde PL wedstrijd plates met een schromen ring/huls in de boring?
Kan interessant zijn voor als ik ooit nieuwe/extra plates wil aanschaffen.
 
Ik train thuis met gekalibreerde plates die geen chromen ringen hebben. Dus of gekalibreerde plates chromen ringen mogen hebben of niet doet in deze situatie (nieuw model ATX ram barbell + gekalibreerde PL wedstrijd plates) er niet toe. Want mijn plates hebben geen chromen ringen. En daar gaat dit topic over: mijn barbell verwoestte mijn plates, dus ik zocht een barbell die dat niet doet.
Wat is daar zo moeilijk aan?

Zeg eens, welk merk heeft dan gekalibreerde PL wedstrijd plates met een schromen ring/huls in de boring?
Kan interessant zijn voor als ik ooit nieuwe/extra plates wil aanschaffen.

Heb je überhaupt mijn vorige reactie wel gelezen?

Alles wat ik nu zou kunnen zeggen staat daar al, of begreep je het niet?
 
Heb je überhaupt mijn vorige reactie wel gelezen?

Alles wat ik nu zou kunnen zeggen staat daar al, of begreep je het niet?
Zal ik je blij maken?
Je mag aan mij uitleggen wat jij weet over het verschil tussen wedstrijd schijven en gekalibreerde schijven.
 
Zal ik je blij maken?
Je mag aan mij uitleggen wat jij weet over het verschil tussen wedstrijd schijven en gekalibreerde schijven.

Je blijft dezelfde vragen stellen. De belangrijkste verschillen had ik al genoemd. Anders zoek je beide definities zelf even op met Google en bekijk de verschillen.
 
Je blijft dezelfde vragen stellen. De belangrijkste verschillen had ik al genoemd. Anders zoek je beide definities zelf even op met Google en bekijk de verschillen.
Het enige verschil dat je aanhaalt en dan nog erg vaag:
Zelfs voor wedstrijd schrijven, waar meer eisen aan gesteld worden, is geen regel dat er geen verchroomde ringen mogen zijn (Ze moeten rond en 45cm hoog zijn, met max 10 gram afwijking, maar weer niets over bling).
Hier vindt je de eisen die aan de plates gebruikt tijdens PL wedstrijden gesteld worden. Pagina 6 (Equipment specifications, Bars and discs, (b) Discs shall conform as follows: ...)
Dat je schijven, niet conform aan de wedstrijdeisen ook kan kalibreren is duidelijk. b.v. ATX heeft er hele mooie. (hoewel die waarschijnlijk wel conform de eisen zijn, maar niet gecertificeerd)

"Maar wat dat er toe doet, binnen dit topic?" is dan nog steeds de vraag.
Het gaat hier over een barbell die nogal wat schade veroorzaakte aan gekalibreerde wedstrijd plates. (ja, IPF goedgekeurde powerlifting wedstrijdplates)
Dat een ander type plates daar misschien geen last van zouden hebben omdat ze misschien een chromen huls kunnen bevatten in de boring en ook gekalibreerd kunnen zijn is heel tof. Maar dat is meer een discussie voor iemand die andere plates zoekt.
En dat er ook weightlifting plates bestaan met nog meer en verschillende eisen dan er gesteld worden aan PL plates is hier ook het punt niet.
 
Het enige verschil dat je aanhaalt en dan nog erg vaag:

Hier vindt je de eisen die aan de plates gebruikt tijdens PL wedstrijden gesteld worden. Pagina 6 (Equipment specifications, Bars and discs, (b) Discs shall conform as follows: ...)
Dat je schijven, niet conform aan de wedstrijdeisen ook kan kalibreren is duidelijk. b.v. ATX heeft er hele mooie. (hoewel die waarschijnlijk wel conform de eisen zijn, maar niet gecertificeerd)

"Maar wat dat er toe doet, binnen dit topic?" is dan nog steeds de vraag.
Het gaat hier over een barbell die nogal wat schade veroorzaakte aan gekalibreerde wedstrijd plates. (ja, IPF goedgekeurde powerlifting wedstrijdplates)
Dat een ander type plates daar misschien geen last van zouden hebben omdat ze misschien een chromen huls kunnen bevatten in de boring en ook gekalibreerd kunnen zijn is heel tof. Maar dat is meer een discussie voor iemand die andere plates zoekt.
En dat er ook weightlifting plates bestaan met nog meer en verschillende eisen dan er gesteld worden aan PL plates is hier ook het punt niet.

Wat bazel je nu weer? Jij maakte als eerste drama over dat plates met chromen ringen niet gekalibreerd zijn en dan mij vragen waarom het relevant is?

Alleen op dit forum vinden discussies plaatst omdat mensen denken minder testosteron aan te maken als ze kennis opdoen.

Onderstaand de twee eerste voorkomens van chromen ringen. Als je nu nog denkt dat ik als eerste deze zinloze discussie startte vind ik het helemaal prima. Gewoon zeggen: "jij begon". Dan antwoord ik bevestigend zodat je testosteron aanmaak ongehinderd blijft.

Als je de ruimte hebt, zou ik wel twee schrijven van jezelf meenemen. Productie kwaliteit van dergelijke schrijven (van ieder merk) verschillen behoorlijk en er worden uiteraard productverbeteringen doorgevoerd. Hierbij komt nog dat een gebruikte schrijf met slijtsporen stroever kunnen aanvoelen en meer ingrijpen in de ribbels van je sleeves dan nieuwe schijven doordat het oppervlakte minder glad is.

Wel bijzonder dat je erover begon, dacht dat ik de enige was die die ribbels op de bar bijzonder vond. Had er zelf alleen voordelen van trouwens, doordat hierdoor de schijven minder snel verschuiven. Maar na een paar jaar gebruik zijn ze bij mij grotendeels weggesleten. In mijn schijven zitten trouwens hardstalen ringen, niet van die verchroomde velgen met een halfronde uiteinde, kan ook wat uitmaken. Nogal oud spul inmiddels.

Ik maak me over de passing weinig zorgen.
Als de rest van de barbell die ze me aanbieden in orde is dan ga ik sowieso voor de ruil. Valt ook deze barbell me dan weer tegen qua sleeves dan zal ik alsnog voor een nieuwe barbell moeten gaan zoeken. Maar daar ga ik nu nog niet van uit.

Gekalibreerde plates hebben ook geen verchroomde ringen hoor. ;)
 
Drama?
Welk drama?
Ik zei enkel dat gekalibreerde plaats geen chrome ringen/bussen hebben. Wow! Drama!:eek:
Als je kan lezen dan begrijp je dat ik niet heb gezegd dat het niet mag. Ik ken er geen. Heb er nooit gezien (recent verkrijgbare modellen wel te verstaan).
En als ze niet bestaan dan hebben gekalibreerde PL competitie schijven geen verchroomde bussen.

Jij zegt dat er wel degelijk zulke plates bestaan. Mooi. Zeg dan nu eens eindelijk welke. Dat kan echt van pas komen als iemand gekalibreerde plates zoekt en het handig vindt dat ze van die verchroomde bussen hebben. Als ik zelf voor nieuwe plates zou gaan lijkt mij dat ook wel interessant.
Hoewel dat initieel niet de opzet was van dit topic.
 
Die kerel loooool. Kan niet eens deftig lezen, reageert als een super geïrriteerd ventje en maakt zelf drama zonder enige opbouw te geven. Waaaaauw. Erger me rot. Vind het niet normaal hoe rustig je kan blijven Rik76 :p proficiat. Verder ga ik me niet moeien natuurlijk xD
 
Die kerel loooool. Kan niet eens deftig lezen, reageert als een super geïrriteerd ventje en maakt zelf drama zonder enige opbouw te geven. Waaaaauw. Erger me rot. Vind het niet normaal hoe rustig je kan blijven Rik76 :p proficiat. Verder ga ik me niet moeien natuurlijk xD
Erger je niet te fel.
Op zich kan dit best nog interessant worden.

Zo lang er geen beledigingen over en weer gegooid worden kan het voor mij door de beugel. :)
 
Drama?
Welk drama?
Ik zei enkel dat gekalibreerde plaats geen chrome ringen/bussen hebben. Wow! Drama!:eek:
Als je kan lezen dan begrijp je dat ik niet heb gezegd dat het niet mag. Ik ken er geen. Heb er nooit gezien (recent verkrijgbare modellen wel te verstaan).
En als ze niet bestaan dan hebben gekalibreerde PL competitie schijven geen verchroomde bussen.

Jij zegt dat er wel degelijk zulke plates bestaan. Mooi. Zeg dan nu eens eindelijk welke. Dat kan echt van pas komen als iemand gekalibreerde plates zoekt en het handig vindt dat ze van die verchroomde bussen hebben. Als ik zelf voor nieuwe plates zou gaan lijkt mij dat ook wel interessant.
Hoewel dat initieel niet de opzet was van dit topic.

Welke? Helaas heb ik geen foto genomen toen ik zo'n schijf tegen kwam ;). Maar je kunt iedere schijf kalibreren die je in de winkel kunt kopen, als je geen gekalibreerde variant kunt vinden. Dus zoek de schijf van je dromen uit, (laten) kalibreren en je hebt een gekalibreerde schijf.

Aangezien je eerder zei dat ze niet bestaan, hoor ik graag waarop je deze uitspraak baseert, nogal een stellige opmerking dat je onmogelijk kunt bewijzen.
 
Welke? Helaas heb ik geen foto genomen toen ik zo'n schijf tegen kwam ;). Maar je kunt iedere schijf kalibreren die je in de winkel kunt kopen, als je geen gekalibreerde variant kunt vinden. Dus zoek de schijf van je dromen uit, (laten) kalibreren en je hebt een gekalibreerde schijf.

Aangezien je eerder zei dat ze niet bestaan, hoor ik graag waarop je deze uitspraak baseert, nogal een stellige opmerking dat je onmogelijk kunt bewijzen.
Lijkt me een dure aangelegenheid om ze zelf te gaan aten kalibreren. Maar het kan ja, met wat loodjes moet dat te doen zijn.

Wel, ik heb een hele tijd gezocht naar gekalibreerde schijven en welke types tegenwoordig een beetje makkelijk te verkrijgen zijn. En ik ben geen enkel type tegen gekomen dat verchroomde bussen heeft. (dat leek me tijdens die zoektocht al interessant)
En zoveel fabrikanten van gekalibreerde powerlifting plates zijn er niet. Dus de kans dat ze wel bestaan lijkt me erg klein.
Misschien dat de kans bij bumpers groter is, maar die worden niet gebruikt voor powerlifting.

De Ivanko plates (en de ATX plates die daar zijn gebaseerd, maar niet worden gekalibreerd) hebben een chroom laagje, ook in de boring. Ik vraag me af of dit even kras- en stoot-vast is als die verchroomde bussen die je in diverse bumpers en met rubber gecoate plates kan vinden.
 
Lijkt me een dure aangelegenheid om ze zelf te gaan aten kalibreren. Maar het kan ja, met wat loodjes moet dat te doen zijn.

Wel, ik heb een hele tijd gezocht naar gekalibreerde schijven en welke types tegenwoordig een beetje makkelijk te verkrijgen zijn. En ik ben geen enkel type tegen gekomen dat verchroomde bussen heeft. (dat leek me tijdens die zoektocht al interessant)
En zoveel fabrikanten van gekalibreerde powerlifting plates zijn er niet. Dus de kans dat ze wel bestaan lijkt me erg klein.
Misschien dat de kans bij bumpers groter is, maar die worden niet gebruikt voor powerlifting.

De Ivanko plates (en de ATX plates die daar zijn gebaseerd, maar niet worden gekalibreerd) hebben een chroom laagje, ook in de boring. Ik vraag me af of dit even kras- en stoot-vast is als die verchroomde bussen die je in diverse bumpers en met rubber gecoate plates kan vinden.

Geen idee wat er gebruikt wordt als de schijven niet te hoog, maar te laag in gewicht zijn, lood lijkt mij inderdaad wel handig. Hoorde in een gym dat iemand er epoxy op smeerde, geen ervaring mee, maar dat zou best eens kunnen werken.

Plates kun je ook laten kalibreren bij de betere metaalbewerkers/fabrieken door ze te benaderen voor een leuke deal/drogeworst ruil als je zelf wat werk doet. Voor mijn gevoel lees ik te vaak over loszittende chromen ringen en zou niet bewust zulke schijven kopen.

Ben niet zo van merken onthouden, maar denk dat ik uit mijn hoofd minstens tot 20 merken kom. Een online zoekopdracht geeft waarschijnlijk over de 100 merken. Al die merken hebben weer verschillende uitvoeringen en diverse updates op hun schijven. Dit alles nog los van de verschillende nieuwere merken en rebrands.

Ik besef dat je mij niet gelooft. Maar een foto was ook geen afdoend bewijs geweest. Gelijkertijd kan niet bewezen worden dat het niet bestaat, het is tenslotte onmogelijk om de afwezigheid van een onbekende grootheid te bewijzen.

Edit: n.a.v. je laatste reactie ook even gezocht en kom inderdaad geen PL schijven tegen met chromen binnenring.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven