Fitness Seller

Tenniselleboog blessure (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

IronDwarf

Cool Novice
Lid geworden
7 jun 2019
Berichten
42
Waardering
7
Lengte
1m70
Dag iedereen
Heb een vraag
Zit al even stil door mijn tennis elleboog, wil langzaam aan weer proberen (de optie om te opereren is er volgens de orthopedist maar vrijdag zal ik meer horen)
Welke oefeningen zijn echt slecht voor je elleboog?
Of iemand van jullie die dit ooit gehad heeft, hoe heb je trainingen aangepakt?
 
Ik heb een jaar of anderhalf geleden een tenniselleboog gehad en destijds zei de dokter dat ik gewoon door mocht sporten en dat ik daar mijn herstel niet mee zou vertragen. Uiteindelijk inderdaad mee door gesport en de pijn was na 3-4 maanden weer weg. Ik deed geen chin-ups, bicep curls of onderarm oefeningen, omdat de pijn daarbij gewoon veel te hevig was. Wel gewoon blijven bench pressen en overhead pressen en het verlies van de chin-ups en curls opgevangen door wat meer te rowen.

Natuurlijk is dit een anekdotisch voorbeeld en zou ik vooral goed naar je orthopedist luisteren. Succes met je herstel!
 
Wat heb je allemaal al geprobeerd om er vanaf te komen en wat is het resultaat hiervan geweest. Hoelang zit je met je klachten? Heb je al degelijke fysiotherapie geprobeerd?
 
Al een goed maand of 2 nu, cortisone spuiten 3x, bovenlichaam die 2 maand laten rusten. Zalf, kine.. dinsdag naar de orthopedist, vrijdag terug dokter omdat hij de opties ging doorsturen maar zei wel dat de optie om te opereren bestaat
 
Persoonlijk zou ik geen cortisone spuiten adviseren, het is aangetoond dat deze het herstel op langere termijn vertragen. Hiernaast zal je je tijdspanne realistisch moeten maken. Een normaal herstel voor een tenniselleboog is een half jaar, in jouw geval wrs nu dus iets langer door de cortisone spuiten die het herstelproces vertragen. Je zou in deze tijd onder begeleiding van Een fysiotherapeut oefeningen kunnen doen en zo heel langzaam de de belastbaarheid op kunnen bouwen. Zoals elke peesklacht is een opbouw in kleine stapjes namelijk effectief gebleken. Hiernaast wordt geregeld fricties toegepast binnen de fysiotherapie/kinesitherapie, doet dit echter niet!
Zelf geef ik mijn patienten vaak met een isometrische vorm van training mee, ondersteund met een Mulligan techniek waardoor de patient soms pijnvrij kan trainen.
Gezien de duur van je klacht en de manier waarop tot nu toe is geprobeerd om van je klacht af te komen zou ik persoonlijk niet opteren voor een operatie maar op zoek gaan naar een goede therapeut die je kan begeleiden en dit eerst 6 maanden proberen (misschien lang voor je gevoel maar heel normaal qua duur voor een tenniselleboog), dan ben ik 80% zeker dat je van je volledig van je klachten af bent.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik geen cortisone spuiten adviseren, het is aangetoond dat deze het herstel op langere termijn vertragen. Hiernaast zal je je tijdspanne realistisch moeten maken. Een normaal herstel voor een tenniselleboog is een half jaar, in jouw geval wrs nu dus iets langer door de cortisone spuiten die het herstelproces vertragen. Je zou in deze tijd onder begeleiding van Een fysiotherapeut oefeningen kunnen doen en zo heel langzaam de de belastbaarheid op kunnen bouwen. Zoals elke peesklacht is een opbouw in kleine stapjes namelijk effectief gebleken. Hiernaast wordt geregeld fricties toegepast binnen de fysiotherapie/kinesitherapie, doet dit echter niet!
Zelf geef ik mijn patienten vaak met een isometrische vorm van training mee, ondersteund met een Mulligan techniek waardoor de patient soms pijnvrij kan trainen.
Gezien de duur van je klacht en de manier waarop tot nu toe is geprobeerd om van je klacht af te komen zou ik persoonlijk niet opteren voor een operatie maar op zoek gaan naar een goede therapeut die je kan begeleiden en dit eerst 6 maanden proberen (misschien lang voor je gevoel maar heel normaal qua duur voor een tenniselleboog), dan ben ik 80% zeker dat je van je volledig van je klachten af bent.

Als ik dit bericht lees, vind ik het alleen maar vreemder dat mij destijds is gezegd dat ik gewoon door de pijn heen mag sporten en hier geen vertraging in mijn herstel van zou ondervinden. Heb ik dan gewoon een hele milde tenniselleboog gehad ofzo? Want ik was er inderdaad in een maand of 3-4 weer vanaf.
 
Als ik dit bericht lees, vind ik het alleen maar vreemder dat mij destijds is gezegd dat ik gewoon door de pijn heen mag sporten en hier geen vertraging in mijn herstel van zou ondervinden. Heb ik dan gewoon een hele milde tenniselleboog gehad ofzo? Want ik was er inderdaad in een maand of 3-4 weer vanaf.
Een belastbaarheid van de pees kan adapteren aan een opbouw in kleine stapjes.

In het verleden zijn er studies geweest waarbij door de pijn heen moest worden getraind en pijncijfers van 8/10 mochten worden gevoeld, met name gericht op archillespezen en quadricepspezen.
Voor zover ik weet heeft deze manier van training geen toegevoegde waarde boven een training met minder pijn is uit vrij recente systematic reviews gekomen.
Natuurlijk herstel van een tenniselleboog is 80% herstel in 6 maanden en 90% in een jaar, mogelijk dat dit ook van invloed is geweest op jouw herstel buiten de training om?;)
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag zie ik sowiezo mijn arts weer. Dan evt idd herbeginnen met kine ofzo.
Ik wil er van verlost zijn wil wel trainen maar lichtjes waarschijnlijk. Draag zo een band en tijdens voel ik niet veel, alleen zo na lichtjes soms, soms de dag erna..
Heb ook niet veel goeds over die spuiten gehoord mja toen wist ik het niet goed maar hij zei zelf dat het gewoon de pijn verdoofde en verstopte.. dusja
 
Back
Naar boven