MuscleMeat

Hoe een trainingsschema op te bouwen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tiessie

Novice
Lid geworden
11 jul 2019
Berichten
21
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
61kg
Vetpercentage
12%
Ik kijk nu al een lange tijd hier op de site rond en heb al lang gezocht naar bepaalde informatie. Ik heb zeker veel geleerd al, maar ik kan een aantal dingen niet vinden.
Via andere sites weet ik al welke oefeningen er allemaal zijn en hoe je ze goed moet uitvoeren.
Nu volg ik het splitschema:
1. Borst en triceps
2. Rug en biceps
3. Schouders en buik
4. Benen
Hetgeen waar ik nergens informatie over kan vinden is hoe ik zon trainingsdag in moet delen.
Stel ik neem schouders als voorbeeld. Je moet dan dus de voor, achter, boven en zijkant trainen. Maar hoeveel oefeningen per onderdeel moet je dan pakken? Dit vraag ik me dus af bij elke dag, waar ik weet is dat er de volgende onderdelen zijn:
1. Borst: bovenkant, midden, onderkant en binnenkant.
2. Rug weet ik de onderdelen niet
3. Schouders zijn voor, achter, boven en zijkant,
4. Benen: bovenbenen voorkant, bovenbenen achterkant, bovenbenen buiten/ binnenkant en kuiten
Ik hoop dat jullie mij info kunnen geven of links naar sites waar het wel staat, want ik heb het halve internet al afgezocht volgensmij....
Groetjes,

Ties
 
Niet te moeilijk denken ..
begin eerst maar eens met een bewezen schema voor beginners ..

Zorg dat je dat volhoudt , icm een goed voedingsschema moet je progressie kunnen maken ..
 
Ik ben geen beginner meer, maar heb tot nu toe altijd andermans schema’s gevolgd. En ik wil dit graag zelf ook kunnen opstellen...
 
Ik zou beginnen met iig geen bro split.. en kijken naar een schema waarbij je spiergroepen in ieder geval meermaals per week aanspreekt. Kun je zelf eventueel aanpassingen doen naar wens.
 
- Bepaal eerst prioriteit. (Niet kuiten achteraan je benenschema plaatsen met een paar setjes en daarna klagen over "slechte" genen omdat ze niet groeien)

- Begin je prioriteitsgroep op een "verse" dag (maw na een rustdag)

- Wat voor materiaal heb ik ter beschikking

- Bedenk dat je een spier niet echt kan isoleren maar dat er altijd overlap is. Je hoeft dus binnen een spiergroep niet persee voor iedere spier een oefening te doen en ook bij combinatie van spiergroepen kan je dit mee laten spelen

- Voorgaande geldt ook voor delen van een spier

- Zowel biceps als triceps worden bij zowel rug als borst belast, denk dus verder dan borst+triceps en rug+bicep (sterker nog je kan prima je borst trainen met minimaal gebruik van de triceps maar borst zonder biceps gaat niet. Zelfde geldt voor rug/biceps)

- Accentuatie betekent meestal "iets anders" minder trainen, niet zozeer "iets" meer trainen. Even als vb bij je armen blijven, iedere curl oefening traint de brachialis, zgn brachialis oefeningen (bv hammer curl) traint door de de positie van je handen gewoon de biceps minder wat het accent op de brachialis plaatst.

- Nee, borst is geen grote spier! (kuiten zijn wat massa betreft groter)

- volume en intensiteit zijn omgekeerd evenredig, als de 1 stijgt zal de ander dalen

- Vezelverdeling bepaald speelt een grote rol wat betreft rep/intensiteit keuze
 
- Bepaal eerst prioriteit. (Niet kuiten achteraan je benenschema plaatsen met een paar setjes en daarna klagen over "slechte" genen omdat ze niet groeien)

- Begin je prioriteitsgroep op een "verse" dag (maw na een rustdag)

- Wat voor materiaal heb ik ter beschikking

- Bedenk dat je een spier niet echt kan isoleren maar dat er altijd overlap is. Je hoeft dus binnen een spiergroep niet persee voor iedere spier een oefening te doen en ook bij combinatie van spiergroepen kan je dit mee laten spelen

- Voorgaande geldt ook voor delen van een spier

- Zowel biceps als triceps worden bij zowel rug als borst belast, denk dus verder dan borst+triceps en rug+bicep (sterker nog je kan prima je borst trainen met minimaal gebruik van de triceps maar borst zonder biceps gaat niet. Zelfde geldt voor rug/biceps)

- Accentuatie betekent meestal "iets anders" minder trainen, niet zozeer "iets" meer trainen. Even als vb bij je armen blijven, iedere curl oefening traint de brachialis, zgn brachialis oefeningen (bv hammer curl) traint door de de positie van je handen gewoon de biceps minder wat het accent op de brachialis plaatst.

- Nee, borst is geen grote spier! (kuiten zijn wat massa betreft groter)

- volume en intensiteit zijn omgekeerd evenredig, als de 1 stijgt zal de ander dalen

- Vezelverdeling bepaald speelt een grote rol wat betreft rep/intensiteit keuze

Bedankt voor de tips
 
Algemene tips als je zelf een schema op wilt stellen:

1. Selecteer de oefeningen die je wilt doen op basis van doelen die je stelt, vergeet ook opwarm oefeningen niet.
3. Maak een verdeling van de oefeningen.
3. Bepaal een logische volgorde van de oefeningen.
4. Pas periodisatie toe (lineair, non-lineair, etc).
5. Reflecteer en pas je schema aan.
 
Bedankt, maar het gaat me vooral om hoe ik weet welke oefeningen goed zijn en hoeveel ik per dag nodig heb...
 
Bedankt, maar het gaat me vooral om hoe ik weet welke oefeningen goed zijn en hoeveel ik per dag nodig heb...
Je zegt dat je geen beginner meer bent, dan moet je dat toch al weten?
 
Je zegt dat je geen beginner meer bent, dan moet je dat toch al weten?

Ik heb tot nu toe steeds een godsvermogen uitgegeven aan pt'ers die schema's voor me maken. En ik weet er best een hoop van af, behalve dit... Dit krijg ik simpelweg niet begrepen en niet onder de knie, daarom vraag ik het hier...
 
Ik heb tot nu toe steeds een godsvermogen uitgegeven aan pt'ers die schema's voor me maken. En ik weet er best een hoop van af, behalve dit... Dit krijg ik simpelweg niet begrepen en niet onder de knie, daarom vraag ik het hier...
Dan ben je nog een beginner. Als je niet weet welke oefeningen goed zijn en hoe vaak je ze moet doen, mis je ervaring.
Om te weten te komen welke oefeningen goed zijn voor jou, moet je ze hebben gedaan.
 
In plaats van zon onprofessionele reactie te geven, kun je me ook gewoon helpen...
 
In plaats van zon onprofessionele reactie te geven, kun je me ook gewoon helpen...
Ik heb je al tips gegeven.;)

Als jij al meerdere schemas hebt gevolgd, dan zou je nu al moeten begrijpen hoe die schema's in elkaar zitten. Zo niet, dan kan je misschien even terugkijken op wat je hebt gedaan.
In ieder geval zou je de grondbeginselen moeten kennen zoals welke oefeningen "goed zijn" en hoevaak je ze moet doen.
Verder staan op dit forum veel topics met voorbeeldschema's waar deze informatie ook te vinden is.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/ub-lb-massa-schema-beginners-intermediate.416164/
 
Stop met geld uitgeven aan pt
Je bent een beginner gezien je stats en ook omdat je eigenlijk totaal niet weet waarom je een bepaald schema van een pt hebt gevolgd.

Lees de sticky's eens een uurtje door.
Daar staat in welke schema's voor welke doelen kunnen worden gebruikt.
Stel dan eerst je doel en kies een bestaand schema. Dan kom je erachter welke oefeningen jou helpen je doel te bereiken.

Gezien je stats... pak een fullbody schema 5x5 stronglift en volg dat een aantak maanden. Maak daarbij een goed voedingsschema.

Het scheelt je veel geld en alleen zo leer je echt wat werkt voor jouw lijf!
Die standaard gekochte schema's van pt ers zijn niet op maat gemaakt.
Ze geven je gewoon een standaard schema en hoppa... snel verdiend... (de meeste)

Investeer wat tijd in lezen en jezelf. Je zal jezelf dankbaar zijn ....
 
Precies wat marina aangeeft.
Lees jezelf in en wat ook helpt zijn een paar vloggers volgen zoals Merijn en Anthony Kruiver.
Zij zullen ook wel continue bevestigen wat je hier hebt gelezen.
 
Precies wat marina aangeeft.
Lees jezelf in en wat ook helpt zijn een paar vloggers volgen zoals Merijn en Anthony Kruiver.
Zij zullen ook wel continue bevestigen wat je hier hebt gelezen.

Die Merijn ken ik niet maar Anthony Kruiver is niet veel soeps. Er zijn gelukkig wel genoeg engelstalige YT kanalen met goed video’s.
 
Die Merijn ken ik niet maar Anthony Kruiver is niet veel soeps. Er zijn gelukkig wel genoeg engelstalige YT kanalen met goed video’s.
Het gaat erom dat TS zich gaat interesseren in fitness zodat hij dingen leert ipv domweg alles aanneemt wat een pt zegt.

Anthony heeft inderdaad wel veel bs erbij. Merijn vind ik persoonlijk by far de beste. Zijn laatste series waren ook weer ziek. Moet je echt even zien eigenlijk!
ScottHermanFitness is ook altijd goed imo
 
Scott Herman is aardig, maar lang niet de best, Athlean-X is goed verder zal ik maandag ofzo wel met een lijstje goede kanalen komen.
 
Scott Herman is aardig, maar lang niet de best, Athlean-X is goed verder zal ik maandag ofzo wel met een lijstje goede kanalen komen.

YT kanalen waar ik altijd veel van leer:

Alan Thrall
Ben Pollack
Alec Enkiri
ATHLEAN-X
Ben Pollack
Brian Alsruhe
Buff Dudes
Cailer Woolam
Gino Brouwers
Jeff Nippard
Jeremy Ethier
Kevin Booey
Massive Iron - Steve Shaw
Mike Thurston
mountaindog1
OmarIsuf
the last natural
VitruvianPhysique

Dit zijn een paar youtube kanalen die ik kijk die video's maken waarin ze goed advies geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Back
Naar boven