AndroidHealthClinic

Persoonlijk schema thuis beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sweetlake92

Cool Novice
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
86
Waardering
4
Lengte
1m80
Massa
87kg
Hoi allemaal,

Ik heb mij 2 jaar geleden aangemeld op dit forum en veel geleerd over voeding destijds. (Special thanks to Marina)

Nu ik mijn gewicht steeds meer onder controle heb, weinig jojo. Wil ik gaan trainen thuis. Een sportschool is geen optie voor mij. Buiten wandelen en thuis met gewichten wel.

Nu heb ik een dumbell set van 30kg gekocht
( https://gorillasports.nl/deal/dumbellset-30-kg-kunststof-25-mm )

Ik ben een beginnend krachttrainer. Iemand die graag sterker wordt en fitter.

Ik ben 180cm en weeg 86kg.

Ik heb geen fitness bank. Ik heb een normale huiskamer bank , een houten salontafel en een opklapbaar stoeltje.

Mijn vraag: is het mogelijk dat iemand voor mij een full body schema kan maken met simpele oefeningen (richting de 3x per week) excuus als dit heel brutaal is.

Niels
 
Waarom is een sportschool geen optie?
Wat is je doel?
 
Als je wilt trainen op kracht ga je toch wat meer moeten hebben dan een setje dumbells van 30kg denk ik.
 
Als je wilt trainen op kracht ga je toch wat meer moeten hebben dan een setje dumbells van 30kg denk ik.

Onzin...

Zulke dingen moet je niet zeggen als je nooit geprobeerd hebt met dumbells te trainen. Iedereen die hier moeite voor gedaan heeft, weet dat het wel kan.
 
Hoi allemaal,

Ik heb mij 2 jaar geleden aangemeld op dit forum en veel geleerd over voeding destijds. (Special thanks to Marina)

Nu ik mijn gewicht steeds meer onder controle heb, weinig jojo. Wil ik gaan trainen thuis. Een sportschool is geen optie voor mij. Buiten wandelen en thuis met gewichten wel.

Nu heb ik een dumbell set van 30kg gekocht
( https://gorillasports.nl/deal/dumbellset-30-kg-kunststof-25-mm )

Ik ben een beginnend krachttrainer. Iemand die graag sterker wordt en fitter.

Ik ben 180cm en weeg 86kg.

Ik heb geen fitness bank. Ik heb een normale huiskamer bank , een houten salontafel en een opklapbaar stoeltje.

Mijn vraag: is het mogelijk dat iemand voor mij een full body schema kan maken met simpele oefeningen (richting de 3x per week) excuus als dit heel brutaal is.

Niels

Ja hoor dit lukt prima.

Stel je wilt drie maal in de week, erg gebruikelijk bij beginnende powerlifters en andere krachttraining vormen, dan wil waarschijnlijk de volgende oefeningssoorten uitvoeren:
- squat variant (single leg variant als je sterker wordt met je huidige dumbells van 30kg)
- dumbell benchpress variant
- shoulder press variant
- dumbell row variant
- deadlift (zul je al snel moeten opbreken in ongeveer drie andere oefeningen omdat je maar 60kg hebt, maar zou eerst zo beginnen).

Mijn advies is om stronglift 5x5 als inspiratie te nemen, strikt gezien is dat een powerlift programma met een klein beetje focus op massa. Wetende dat je dat laatste niet perse nodig hebt, lijkt mij deze geschikter voor jou omdat je met dumbells werkt en er bij dat programma goede uitleg zit met een fatsoenlijk progressie model (gewoon lezen, daarna weet je precies wat ik bedoel).

Dumbell benchpress varianten zijn lastig natuurlijk zonder een bench (ga a.u.b. geen stoelen en andere gammele dingen gebruiken, erg gevaarlijk).
Maar deze kun je ook decline op de grond uitvoeren door je heupen in de lucht te gooien (deden we op trainingskamp vaak omdat we maar 1 bench hadden op pak en beet 50 man :( ).
Persoonlijk zou ik als ik jou was op zoek gaan naar iets waarmee je thuis een lichterverhoging kunt maken zodat je daarop kunt liggen met je bovenrug om te dumbell pressen. Bijvoorkeur een goed tweedehandsbankje, maar een dikke houden balk met tuinkussens erop werkt ook.

aan het begin kun je squaten met je dumbells in je handen, dit gaat snel zwaar worden. Dan kun je straps gebruiken waarmee je de dumbells niet met je handkracht hoeft vast te houden. Dit dingen kosten 3 euro ofzo, maar kun je ook maken van oude teakwondo of andere vechtsport banden.
Als je sterker wordt kun je de squat door een single leg variant vervangen zoals een Bulgarian split squat, lunges, etc (eventueel iedere 8 week rouleren).
 
Onzin...

Zulke dingen moet je niet zeggen als je nooit geprobeerd hebt met dumbells te trainen. Iedereen die hier moeite voor gedaan heeft, weet dat het wel kan.

Daarom zet ik er ook bij DENK IK ;)
En ik denk ook dat het wel zou lukken als je veel isolation oefeningen doet maar er gaat toch niets boven de zware barbell compounds als je kracht wil trainen. Het is ook te zien wat hij zelf bedoelt met ''kracht'' trainen, voor de ene is bvb 100kg kunnen squatten al genoeg, voor de andere is 200kg nog niet genoeg...
De eerste 3 maand zal hij wel met dumbells alleen kunnen spelen maar het zal snel te licht worden, vooral als je wilt trainen zoals 5x5. En het dumbell setje dat hij heeft gekocht is 30kg in totaal, 2x15kg dus...
 
Je kan ook groeien door je volume te verhogen. Hoeft echt geen 5x5 met loeizware gewichten te zijn.
Dat is inderdaad het effectiefst, maar kijk maar eens naar wat voor fysiek mensen kunnen behalen met alleen lichaamsgewicht oefeningen.
Effectief is anders, maar het kan zeker wel.
 
Een mooi afgetraind figuur krijgen met alleen dumbells is prima mogelijk lijkt mij, als ze maar zwaar genoeg gaan. Ik mijn dumbells tot +50kg laden. Moet je al aardig sterk zijn. Ik zou wel een bankje bijkopen voor het trainingscomfort.
Succes
 
Mijn advies is om stronglift 5x5 als inspiratie te nemen, strikt gezien is dat een powerlift programma met een klein beetje focus op massa.
Oh boy, niet weer he? SL 5x5 is GEEN powerlift programma. het is een programma voor een beginner waarmee je in korte tijd kracht en massa opbouwt. En nee, met dumbbells van 15 KG per stuk ga je absoluut niet hetzelfde kunnen doen als met een serieus barbell programma.
 
Oh boy, niet weer he? SL 5x5 is GEEN powerlift programma. het is een programma voor een beginner waarmee je in korte tijd kracht en massa opbouwt. En nee, met dumbbells van 15 KG per stuk ga je absoluut niet hetzelfde kunnen doen als met een serieus barbell programma.

Jup alweer, heb je dit maal wel goede argumenten waarom dit geen powerlift programma genoemd kan worden? Anders hoef je niet de moeite te nemen op mij te reageren hoor.

En nee, ik zeg ook niet dat je hetzelfde kunt doen... wel even goed lezen graag.

Er staat trouwens een dumbell set van 30 kg, die zijn in sportscholen gewoon 30 kg per stuk. Tenzij ts een totaal gewicht bedoelde van 30 kg wat volgens mij een set van 15 kg is. Maar daar zul jij vast ook weer anders over denken.
 
Laatst bewerkt:
Jup alweer, heb je dit maal wel goede argumenten waarom dit geen powerlift programma genoemd kan worden? Anders hoef je niet de moeite te nemen op mij te reageren hoor.

En nee, ik zeg ook niet dat je hetzelfde kunt doen... wel even goed lezen graag.

Er staat trouwens een dumbell set van 30 kg, die zijn in sportscholen gewoon 30 kg per stuk. Tenzij ts een totaal gewicht bedoelde van 30 kg wat volgens mij een set van 15 kg is. Maar daar zul jij vast ook weer anders over denken.
De argumenten zijn onveranderd. Het is simpelweg geen powerliftingschema omdat je er niet specifiek mee traint op een zo hoog mogelijke 1 RM op squat, bench of deadlift. Het is gewoon een simpel beginnersprogramma met als basis squat, bench, deadlift, OHP en BOR om in het algemeen sterker en gespierder te worden, waarbij je lineaire progressie gebruikt. Het is ook nooit geschreven of aangeprezen als een powerlift programma. Ik snap niet wat daar zo raar aan is.

Je zegt dat het "prima lukt" met zijn dumbbell setje, dat is inderdaad niet hetzelfde, maar het klinkt wel alsof het bijna net zo goed is. En als je even naar het linkje van TS had gekeken had je gewoon kunnen zien dat het om 30 kg totaal ging.
 
Laatst bewerkt:
Jup alweer, heb je dit maal wel goede argumenten waarom dit geen powerlift programma genoemd kan worden? Anders hoef je niet de moeite te nemen op mij te reageren hoor.

Laten we het omdraaien: waarom is Stronglifts volgens jou een powerliftschema?
 
De argumenten zijn onveranderd.Het is simpelweg geen powerliftingschema omdat je er niet specifiek mee traint op een zo hoog mogelijke 1 RM op squat, bench of deadlift. Het is gewoon een simpel beginnersprogramma met als basis squat, bench, deadlift, OHP en BOR om in het algemeen sterker en gespierder te worden, waarbij je lineaire progressie gebruikt. Het is ook nooit geschreven of aangeprezen als een powerlift programma. Ik snap niet wat daar zo raar aan is.

Je zegt dat het "prima lukt" met zijn dumbbell setje, dat is inderdaad niet hetzelfde, maar het klinkt wel alsof het bijna net zo goed is. En als je even naar het linkje van TS had gekeken had je gewoon kunnen zien dat het om 30 kg totaal ging.

Als de argumenten onveranderd zijn, blijft de conclusie hetzelfde natuurlijk ;)

Wat betreft powerlifting ben ik het met je oneens. Beginnende powerlifters worden echt niet getraind op een zo hoog mogelijk 1 rm, die trouwens ook bijna drie maal per week veranderd. Die worden op heel andere aspecten getraind zoals vorm, techniek, etc. De 1 rm training komt pas als ze minstens gevorderde-beginners zijn. Gedeeltelijk heb je wel gelijk, want ook die vorm en techniek is uiteindelijk bedoeld om een hoge 1 rm te scoren als ze gevorderd zijn.

Ik zag geen reden om het linkje op dat moment aan te klikken, er stond reeds een omschrijving bij waarvan ik dacht dat die duidelijk was. Blijkbaar had ik mij vergist.

Merk net dat ik oneerlijk reageerde. Ik ben het namelijk helemaal niet zo met je oneens dat 5x5 niet geschikt is om massa mee te ontwikkelen, hierin is het een bijvoorbeeld een stuk beter dan rippetoe. Maar is het minder dan bijvoorbeeld een vierdaagse push pull upper lower met daarin wat extra isolatie oefeningen. 5x5 hang een beetje in het midden van die uitersten zoals ik het zie. Vandaar dat ik het ding steeds een powerlift schema blijf noemen, maar met hetzelfde gemak zou je het een bodybuild programma kunnen noemen. Maar leg dit verschil maar eens uit aan iemand die moeite heeft met een programma kiezen.
 
Als de argumenten onveranderd zijn, blijft de conclusie hetzelfde natuurlijk ;)

Wat betreft powerlifting ben ik het met je oneens. Beginnende powerlifters worden echt niet getraind op een zo hoog mogelijk 1 rm, die trouwens ook bijna drie maal per week veranderd. Die worden op heel andere aspecten getraind zoals vorm, techniek, etc. De 1 rm training komt pas als ze minstens gevorderde-beginners zijn. Gedeeltelijk heb je wel gelijk, want ook die vorm en techniek is uiteindelijk bedoeld om een hoge 1 rm te scoren als ze gevorderd zijn.

Ik zag geen reden om het linkje op dat moment aan te klikken, er stond reeds een omschrijving bij waarvan ik dacht dat die duidelijk was. Blijkbaar had ik mij vergist.

Merk net dat ik oneerlijk reageerde. Ik ben het namelijk helemaal niet zo met je oneens dat 5x5 niet geschikt is om massa mee te ontwikkelen, hierin is het een bijvoorbeeld een stuk beter dan rippetoe. Maar is het minder dan bijvoorbeeld een vierdaagse push pull upper lower met daarin wat extra isolatie oefeningen. 5x5 hang een beetje in het midden van die uitersten zoals ik het zie. Vandaar dat ik het ding steeds een powerlift schema blijf noemen, maar met hetzelfde gemak zou je het een bodybuild programma kunnen noemen. Maar leg dit verschil maar eens uit aan iemand die moeite heeft met een programma kiezen.
Ook de vorm en techniek zijn inderdaad gericht op het doel om een zo hoog mogelijke 1 RM te halen op de competitielifts, maar dat terzijde. Over wat de juiste manier is om een beginnend powerlifter te trainen kunnen we eindeloos doorgaan, maar dat is natuurlijk gewoon een veel bredere discussie, er bestaan net zoveel methoden als dat er (wanna be) coaches rondlopen. En ik denk persoonlijk dat het slim is om iemand die helemaal nieuw is eerst een algemeen schema als SL 5x5 of Starting Strength te laten doen, zeker als diegene geen real life coaching heeft. Zo bouwt diegene een goede basis van kracht en massa op en begrijpt de basics van progressie maken en het omgaan met falen. En het geeft de kans om de techniek er in te slijten.

Overigens noem ik het gewoon een beginnersschema, wat het ook is....;)
 
Ook de vorm en techniek zijn inderdaad gericht op het doel om een zo hoog mogelijke 1 RM te halen op de competitielifts, maar dat terzijde. Over wat de juiste manier is om een beginnend powerlifter te trainen kunnen we eindeloos doorgaan, maar dat is natuurlijk gewoon een veel bredere discussie, er bestaan net zoveel methoden als dat er (wanna be) coaches rondlopen. En ik denk persoonlijk dat het slim is om iemand die helemaal nieuw is eerst een algemeen schema als SL 5x5 of Starting Strength te laten doen, zeker als diegene geen real life coaching heeft. Zo bouwt diegene een goede basis van kracht en massa op en begrijpt de basics van progressie maken en het omgaan met falen. En het geeft de kans om de techniek er in te slijten.

Overigens noem ik het gewoon een beginnersschema, wat het ook is....;)

Helemaal mee eens inderdaad. Ben in redelijk wat sportscholen geweest voor wedstrijden, maar gelukkig nooit sporters of coaches ontmoet die dachten dat het een goed idee was om 1rm te doen met beginners. Nou ja, behalve enkele idioten die een weddenschap hadden *kuch* (voel mijn gekneusde rib weer als ik eraan denk). Ik blijf het koppig een powerlift schema noemen trouwens :P. Reden hiervoor is dat het programma dichter bij de mij bekende optimale intensiteit en volume voor kracht ligt dan massa en de oefeningen selectie bijna noodgedwongen hieruit volgt. Eric helms heeft hierover een leuk artikel op zijn blog staan samen met verwijzingen naar onderzoeken uit de afgelopen jaren. Denk dat je hem tegenkomt als je zoekt op zijn naam in combinatie met volume and intensiteit recommendations. Noem dit niet om mijn gelijk te halen trouwens, ook onderzoeken geven tenslotte verschillende resultaten en interpretatie problemen. Enkel ter info omdat ik het echt een goed stuk vond.
 
Daarom zet ik er ook bij DENK IK ;)
En ik denk ook dat het wel zou lukken als je veel isolation oefeningen doet maar er gaat toch niets boven de zware barbell compounds als je kracht wil trainen. Het is ook te zien wat hij zelf bedoelt met ''kracht'' trainen, voor de ene is bvb 100kg kunnen squatten al genoeg, voor de andere is 200kg nog niet genoeg...
De eerste 3 maand zal hij wel met dumbells alleen kunnen spelen maar het zal snel te licht worden, vooral als je wilt trainen zoals 5x5. En het dumbell setje dat hij heeft gekocht is 30kg in totaal, 2x15kg dus...

Ja, las al dat het inderdaad geen dumbell set van 30 kg was, vrees dat hij met een set van 15kg inderdaad snel aan een upgrade toe is.
 
vrees dat hij met een set van 15kg inderdaad snel aan een upgrade toe is.

En dan verklaar je eerst dat ik onzin vertel? ;)
En hij wil trouwens geen massa maar kracht trainen en voor kracht heb je eenmaal zware gewichten nodig en geen 500reps met 15kg.
 
En dan verklaar je eerst dat ik onzin vertel? ;)
En hij wil trouwens geen massa maar kracht trainen en voor kracht heb je eenmaal zware gewichten nodig en geen 500reps met 15kg.

Het is nog steeds onzin dat het niet kan met dumbells, het is ook onzin dat je geen kracht kunt trainen met meer reps, ondanks dat de optimale waarden voor intensiteit en volume er ver vandaan liggen :D

Maar wil niet om mijn interpretatie fout heen praten, ik ging inderdaad uit van een dumbellset van 30 kg, zoals het genoemd werd, niet van een 15kg set met een totaal gewicht van 30 kg. Voor mij blijft dat de juiste uitdrukking. Maar dat neemt niet weg dat jij een goed punt had dat 15kg te weinig is om lang plezier van te hebben. 30kg single leg zit je zo op en qua hip hinge oefeningen wordt het ook lastig iets te vinden waarbij 30 kg over een paar week nog een uitdaging is. Verder ook geen fan van dit type dumbell.
 
Het is nog steeds onzin dat het niet kan met dumbells
Lees dan mijn post nog eens goed, ik zeg nergens dat het niet gaat met dumbells... ik zeg wel dat het niet gaat met maar een setje van 15kg... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven