MuscleMeat

Stronglifts 5x5 voortgang (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Foxyice

Cool Novice
Lid geworden
6 aug 2019
Berichten
220
Waardering
139
Lengte
1m87
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 6 Augustus bezig met stronglifts 5x5 en merk dat ik nu al redelijk vast zit.
Ben met de meeste oefeningen met alleen stang begonnen (Behalve deadlifts en rows) en deze week heb ik plateau's bereikt op alles behalve squats en rows..
Laatst behaalde 5x5:
Squat 80kg
Bench 60kg
Deadlift 70kg..
OHP 35kg
Barbell row 57,5kg

Het lijkt mij dat mijn deadlift en bench erg achter liggen op de rest in verhouding, ook moet ik toegeven dat ik de afgelopen 2 workouts bijna geen energie meer heb na mijn squats.
Denken jullie dat ik gewoon zo door moet blijven gaan of zou het beter zijn als ik met bench zou beginnen en daarna pas squats?
 
Zit je in een CUT?
 
Nee, eet rond mijn maintenance nu. (3200kcal, 35% eiwit, 40% koolhydraten en 25% vetten)

Hmm... is het zo dat je gewoon een wat mindere training (of 2) achter de rug hebt of ben je echt tegen een grens aan het komen? Ik denk namelijk dat je niet zomaar binnen een paar maanden op een ‘natural’ grens zit. Daar zal wel wat meer tijd voor nodig zijn.
Hoe zit het met je slaap bijvoorbeeld? (Bij mij merk ik dit meteen, slecht slapen = klotetraining)

En als je echt niet verder komt dan kun je wellicht beginnen om je kcals iets omhoog te schroeven om te kijken of dat gaat helpen.
 
Hmm... is het zo dat je gewoon een wat mindere training (of 2) achter de rug hebt of ben je echt tegen een grens aan het komen? Ik denk namelijk dat je niet zomaar binnen een paar maanden op een ‘natural’ grens zit. Daar zal wel wat meer tijd voor nodig zijn.
Hoe zit het met je slaap bijvoorbeeld? (Bij mij merk ik dit meteen, slecht slapen = klotetraining)

En als je echt niet verder komt dan kun je wellicht beginnen om je kcals iets omhoog te schroeven om te kijken of dat gaat helpen.

De Trainingen waren sws wat minder dan normaal, misschien omdat ik me ook niet helemaal lekker voelde.
Maar het rare is dan wel dat squats en rows wel gelukt zijn gisteren. (Terwijl rows na de bench press komen)
Ik slaap elke nacht 8 uur, stretch redelijk vaak en hou rust op mijn rustdagen. Vandaar dat ik het raar vind.
 
De Trainingen waren sws wat minder dan normaal, misschien omdat ik me ook niet helemaal lekker voelde.
Maar het rare is dan wel dat squats en rows wel gelukt zijn gisteren. (Terwijl rows na de bench press komen)
Ik slaap elke nacht 8 uur, stretch redelijk vaak en hou rust op mijn rustdagen. Vandaar dat ik het raar vind.

Kijk het even een tijdje aan. Niet alle oefeningen zullen even ‘hard’ gaan. Je rows en squats gaan goed dus misschien hebben de andere oefeningen wat meer tijd nodig.
 
Hoe constateer je dat je op een plateau zit?

Als je niet alle 5 sets 5 reps haalt blijf je elke training hetzelfde gewicht proberen om minstens een set een rep meer te doen dan de training ervoor.

Lukt dat ook niet?


Op deadlifts zou je trouwens sterker dan squats moeten zijn.. is je uitvoering nog niet goed genoeg?
 
Hoe constateer je dat je op een plateau zit?

Als je niet alle 5 sets 5 reps haalt blijf je elke training hetzelfde gewicht proberen om minstens een set een rep meer te doen dan de training ervoor.

Lukt dat ook niet?


Op deadlifts zou je trouwens sterker dan squats moeten zijn.. is je uitvoering nog niet goed genoeg?

Dat laatste dus.. Ik vraag me een beetje af waarom deadlift nu al failed.
Plateau was misschien een beetje overdreven, dus ik bedoel eigenlijk dat ik het raar vind dat mijn squat sterker is dan mijn deadlift.
 
Dat laatste dus.. Ik vraag me een beetje af waarom deadlift nu al failed.
Plateau was misschien een beetje overdreven, dus ik bedoel eigenlijk dat ik het raar vind dat mijn squat sterker is dan mijn deadlift.
Als je nog vooruit kunt met reps toevoegen om over langere termijn met nieuw gewicht op 5x5 uit te komen kun je dat nog even doorzetten.

Vaak squat men te hoog als dat zwaarder lukt dan deadlifts. Maar als je deadlift uitvoering goed is zou je er het snelst op vooruit moeten gaan.

Wellicht helpt een indeling waarbij deadlifts hun eigen dag hebben of waarbij die dag squats licht aan bod zijn. Zodat je deadlift vers aan kunt pakken en de vermoeidheid het niet in de weg zit.

Maar uitvoering kan het ook aan liggen, zou je kunnen laten checken met filmpjes.
 
Laatst bewerkt:
Houdt er rekening mee dat je squat 3x per week ( bij elke training ) met 2,5 kg omhoog gaat

Je deadlift gaat 1 x per week met 5kg omhoog

In 1 week doe je 75 setjes squats , en maar 1 x 5 Deadlift
Maar in de basis zou je DL sterker moeten zijn dan je squat

Het kan zijn dat er wel eens een mindere training tussen zit maar het zou zomaar kunnen dat je misschien je startgewichten te hoog hebt ingezet en dus al vrij snel tegen je max aan zit ( vanaf week 4 ga je pr’s neerzetten , je zit in week 5/6 dus je gaat al over je startgewicht heen )
 
Wat vind je moeilijk aan deadlifts? Wat 'faalt' er?
 
Ik vraag me af of je je wel aan het schema houdt, hoe kan je deadlift op 70 kg zitten en je bench op 60 kg terwijl je deadlift hoger begint en ook nog eens 5 kg per keer omhoog gaat en bench met 2,5 kg? Dit klopt niet.

Je bench is overigens prima in verhouding.
 
Houd je je wel aan je schema? Dus ook wat betreft de rusten tussen je setjes in ensow? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je nu al daadwerkelijk tegen plateaus aan loopt want met een goed uitgevoerde 5X5 zit er veel meer in (mits eten en rust ook op orde zijn). Neem voor de grap eens een kijkje in mijn log, ik ben ooit ook met een 5X5 begonnen vanaf 0.0. En til nu met de deadlift bijna 3 keer mijn lichaamsgewicht als 1RM. Dat moet voor jou ook mogelijk zijn alleen is het wel zaak om dit soort schema's op de goede wijze te volgen en je ook netjes aan de progressieve overload te houden.

Misschien is het een idee om ook een log te gaan maken en daarin filmpjes van jezelf te gaan plaatsen, daarmee hebben mede forumers mij ook heel erg goed kunnen helpen.
 
Ik vind die statistieken wel prima tbh, mijn deadlift kwam ook maanden achter (nu is het eindelijk in verhouden tov mn squat, bench nog niet)
Maar als je je echt aan je schema houdt, klopt het inderdaad niet.
Tevens kan je echt wel meer heffen als je daadwerkelijk 90kg weegt, die 15% vet is waarschijnlijk fake. Je bent nog maar 1 maand bezig, je kan echt wel nog een paar maanden makkelijk plussen.
Ik train binnen een paar dagen 1 jaar en heb tot een 1-2tal maanden zeker elke 2 weken kunnen plussen (evt. PR). Nu gaat 't wat langzamer en neem ik een stapje terug :)
Indien interesse kan je uiteraard ook eens rondkijken in m'n log (handtekening) om te zien hoe vlug je kan plussen.
 
Misschien is het een idee om ook een log te gaan maken en daarin filmpjes van jezelf te gaan plaatsen, daarmee hebben mede forumers mij ook heel erg goed kunnen helpen.

Dit. Als meerdere mensen meekijken en jij je resultaten precies hier neerzet, kan de hulp ook worden afgestemd en zie je precies waar het eventueel misgaat!
 
Dit. Als meerdere mensen meekijken en jij je resultaten precies hier neerzet, kan de hulp ook worden afgestemd en zie je precies waar het eventueel misgaat!

Ik ga dit deze week eens doen, dan kunnen jullie inderdaad meekijken en heb ik meteen feedback.


Ik vind die statistieken wel prima tbh, mijn deadlift kwam ook maanden achter (nu is het eindelijk in verhouden tov mn squat, bench nog niet)
Maar als je je echt aan je schema houdt, klopt het inderdaad niet.
Tevens kan je echt wel meer heffen als je daadwerkelijk 90kg weegt, die 15% vet is waarschijnlijk fake. Je bent nog maar 1 maand bezig, je kan echt wel nog een paar maanden makkelijk plussen.
Ik train binnen een paar dagen 1 jaar en heb tot een 1-2tal maanden zeker elke 2 weken kunnen plussen (evt. PR). Nu gaat 't wat langzamer en neem ik een stapje terug :)
Indien interesse kan je uiteraard ook eens rondkijken in m'n log (handtekening) om te zien hoe vlug je kan plussen.

Voordat ik met 5x5 begon was ik al 2 jaar bezig met fitness, dus vandaar dat ik 90kg weeg en 15% vet heb.
Waarschijnlijk zal het wel aan mijn vorm liggen dat de deadlift niet goed gaat.

Houd je je wel aan je schema? Dus ook wat betreft de rusten tussen je setjes in ensow? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je nu al daadwerkelijk tegen plateaus aan loopt want met een goed uitgevoerde 5X5 zit er veel meer in (mits eten en rust ook op orde zijn). Neem voor de grap eens een kijkje in mijn log, ik ben ooit ook met een 5X5 begonnen vanaf 0.0. En til nu met de deadlift bijna 3 keer mijn lichaamsgewicht als 1RM. Dat moet voor jou ook mogelijk zijn alleen is het wel zaak om dit soort schema's op de goede wijze te volgen en je ook netjes aan de progressieve overload te houden.

Misschien is het een idee om ook een log te gaan maken en daarin filmpjes van jezelf te gaan plaatsen, daarmee hebben mede forumers mij ook heel erg goed kunnen helpen.

Heb me wel aan de overload gehouden elke keer, alleen met deadlift was dit makkelijker dan bv. bench om te overloaden.
Dit is omdat we bepaalde eikels in de sportschool hebben die de gewichten nooit terug leggen en zo raken de 1,25kg gewichten steeds kwijt.
Dus ik heb bij bench 2 keer met 5kg verhoogd i.p.v. 2,5kg, waarschijnlijk loop ik daarom nu ook tegen een plateau aan.
Heb mezelf nu zelf kleine gewichtjes gekocht dus nu kan ik me er beter aan houden.

Ik ga ook beginnen aan een log en filmpjes laten checken daarin, bedankt voor de geode tip.
 
Houd je je wel aan je schema? Dus ook wat betreft de rusten tussen je setjes in ensow?
Dit!?

En wat doe je nog meer voor oefeningen of sport?

Gaat er iets fout in de uitvoering, is er een probleem met grip, houding, lichaamsverzorging, over- onderontwikkelde spieren door eerdere trainingservaring?

Verhouding Squat Bench vind ik helemaal niet zo raar: DL, SQ, BP, OHP is de normale volgorde.
 
Dit!?

En wat doe je nog meer voor oefeningen of sport?

Gaat er iets fout in de uitvoering, is er een probleem met grip, houding, lichaamsverzorging, over- onderontwikkelde spieren door eerdere trainingservaring?

Verhouding Squat Bench vind ik helemaal niet zo raar: DL, SQ, BP, OHP is de normale volgorde.

Mijn hip flexors en onderrug zijn overactief en hierdoor zijn mijn hamstrings redelijk kort/strak; geen idee of dat effect heft op mijn deadlift?
 
Mijn hip flexors en onderrug zijn overactief en hierdoor zijn mijn hamstrings redelijk kort/strak; geen idee of dat effect heft op mijn deadlift?
Dat zou kunnen, heb daar zelf niet heel veel verstand van ten opzichte van anderen hier.

En de andere vragen?
 
Mijn hip flexors en onderrug zijn overactief en hierdoor zijn mijn hamstrings redelijk kort/strak; geen idee of dat effect heft op mijn deadlift?
Probeer de volgende keer misschien eerst eens goed te stretchen voor je gaat deadliften?
Eventueel een foamroller kopen als dat niet in je fitness is, kan helpen.
 
Back
Naar boven