XXL Nutrition

Riem indragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RickW

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
28 feb 2019
Berichten
921
Waardering
1.562
Lengte
1m85
Massa
91kg
Vraagje, ik squat nu sinds december 2018 met de Fortex powerlift riem, met een vrij wijde stance en low-bar. Dit maakt dat ik vrij ver voorover ga in the hole, en de randen van de riem in m'n love handles snijden als m'n taille tegen m'n bovenbenen aankomen. Niet zo pijnlijk dat ik er tijdens de sets last van heb, maar gedurende de rest van de week is het wel irritant. Deadlifts geen problemen.

Ik neem aan dat je van een riem wel kan verwachten dat hij na 9 maanden 4x per week trainen ingedragen is, en dat dit is zoals 'ie is? Ik weet dat dit een vrij goekope optie qua riem is, ik heb nooit een meer high-end riem gebruikt.

Concreet de vragen: Wat is jullie ervaring met de duur van het indragen van een riem, en heeft iemand ervaring met verschillende prijsklassen en het verschil in kwaliteit?


Inb4 'man the fuck up' en 'cutten tot je love handles verdwijnen' :rolleyes:
 
Ik heb precies dezelfde al anderhalf jaar en kan het nog steeds hebben dat er een velletje knel zit tussen het heupbot en de riem. Hij blijft best scherp, maar het is denk ik ook een kwestie van gewenning. Heb er nog steeds veel plezier van en ben blij dat ik hem gekocht heb.
 
Dat is het nadeel van dit soort riem. Ze blijven veel stugger dan een riem met echt kwaliteitsleder. Niet dat die echt super zacht worden, maar het scheelt wel.
 
De Fortex riemen hoef je niet echt in te dragen, die zijn gemaakt van splitleder en dus geen stug nerfleder. Deze riemen zijn al vrij soepel van zichzelf maar zullen niet nog heel veel zachter worden.

Als je na zo'n lange tijd nog steeds last hebt van de riem dan kun je proberen deze wat hoger of lager te dragen, om te zien of dat comfortabeler is. Ik draag mijn riem bijvoorbeeld op een andere hoogte wanneer ik squat dan wanneer ik deadlift.

Mocht dat allemaal niet helpen dan is een 10 cm brede riem wellicht te breed voor jou. Er bestaan ook 7,5 cm brede powerliftriemen die voor jou misschien comfortabeler zijn (helaas bieden wij deze niet aan).
 
In de video wordt ook uitgelegd wat nu juist de verschillen zijn in de diverse leder soorten en het gebruik ervan.
 
Goed filmpje. Naar aanleiding hiervan heb ik na lang wikken en wegen vandaag een Pioneer riem besteld. Vorige week een 4 inch (10 cm) Fortex riem geleend en daar mee gesquat. Dat vond ik geen succes. ondanks dat ik vrij lang ben (1,87) had ik de dagen daarna een pijnlijke heup (links). Ik denk dat dit komt omdat ik een lichte vorm van scoliose heb waarbij de riem aan de linkerkant van mijn lijf meer naar binnenkomt en vervolgd op mijn heupbot landt bij het squatted. Daarom heb ik een 3 inch (7,6 cm) hoge riem besteld. Die biedt is niet optimaal voor squatted (maar biedt wel meer steun dan mijn huidige riem uit 1992) maar beter voor de deadlift als ik het onderstaande artikel moet geloven. Hopelijk volgende week testen.

 
Ik heb daar ook last van. Wat bij mij helpt, is de riem iets hoger dragen.
 
Dat heb ik ook geprobeerd inderdaad. Dat werkte op zich wel in de zin dat er geen/ minder last van had. Dan zat de riem wel om mijn ribben en duidelijk niet meer om mijn onderrug. De voorkant van mijn" tapered" riem ging altijd onder mijn ribben door en over mijn buik. Voelt anders maar beide zou goed zijn.

Wat ik me toen wel afvroeg was het volgende: naast dat een riem het voordeel heeft dat veel mensen er meer gewicht mee kunnen tillen (bij juist gebruik) is een voor mij belangrijk voordeel dat de intra abdominale druk ook je ruggenwervel stabiliseert. Ik neem aan dat dit effect het grootst is op de hoogte waar je je band draagt en dat je vooral de onderkant van je rug op navelhoogte (waar de krachten het grootst kunnen worden bij een foutje) zou moeten willen ondersteunen. Als deze redenatie klopt dan zou het voordeel van stabilisatie van de ruggenwervel ter hoogte van de onderrug wegvallen door de riem naar boven te schuiven. Hierover kan ik alleen nergens informatie vinden, dus voorlopig blijft het een aanname.
 
Je maakt de denkfout dat een riem voor blessurepreventie dient. Volgens mij is de kans op blessures met of zonder riem even groot. Je kan gewoon meer gewicht tillen omdat je efficiënter kan tillen met riem. Je kan dus zwaarder trainen en zou dus een grotere prikkel tot adaptatie kunnen krijgen (lees: meer gains).
 
Hola dit topic was weer aangeslingerd.

Ik had uiteindelijk ook een Pioneer 10mm riem gekocht, kostte omgerekend €98. Heb m bij een Amerikaanse collega thuis laten bezorgen, die heeft hem meegenomen bij zijn eerstvolgende werkbezoek aan NL om verzendkosten te besparen. Anders had hij me €142 (plus waarschijnlijk invoerkosten) gekost. Ik train er nu twee maanden mee. Ben er echt heel enthousiast over en zoals bij eigenlijk alle aankopen voor m'n homegym geldt dat kwaliteit nou eenmaal geld kost.

dsc_0797.463348.jpg


Ik heb daar ook last van. Wat bij mij helpt, is de riem iets hoger dragen.

Ik draag hem bij squats ook al iets hoger dan deads, maar de Fortex was simpelweg veel stugger en met scherpere randen.

Dat heb ik ook geprobeerd inderdaad. Dat werkte op zich wel in de zin dat er geen/ minder last van had. Dan zat de riem wel om mijn ribben en duidelijk niet meer om mijn onderrug. De voorkant van mijn" tapered" riem ging altijd onder mijn ribben door en over mijn buik. Voelt anders maar beide zou goed zijn.

Wat ik me toen wel afvroeg was het volgende: naast dat een riem het voordeel heeft dat veel mensen er meer gewicht mee kunnen tillen (bij juist gebruik) is een voor mij belangrijk voordeel dat de intra abdominale druk ook je ruggenwervel stabiliseert. Ik neem aan dat dit effect het grootst is op de hoogte waar je je band draagt en dat je vooral de onderkant van je rug op navelhoogte (waar de krachten het grootst kunnen worden bij een foutje) zou moeten willen ondersteunen. Als deze redenatie klopt dan zou het voordeel van stabilisatie van de ruggenwervel ter hoogte van de onderrug wegvallen door de riem naar boven te schuiven. Hierover kan ik alleen nergens informatie vinden, dus voorlopig blijft het een aanname.

Bij squats ligt de bovenste rand van de riem net over m'n onderste ribben heen, maar als ik brace zetten m'n abs verder uit dan m'n ribben. In m'n huidige programmering wordt aangeraden de comp squats en comp deads met riem te doen, en alle variaties zonder. Zit bij mij ongeveer 5% krachtsverschil in denk ik, verschil wordt groter bij meer reps.
 
Laatst bewerkt:
Je maakt de denkfout dat een riem voor blessurepreventie dient. Volgens mij is de kans op blessures met of zonder riem even groot. Je kan gewoon meer gewicht tillen omdat je efficiënter kan tillen met riem. Je kan dus zwaarder trainen en zou dus een grotere prikkel tot adaptatie kunnen krijgen (lees: meer gains).


Bedankt voor de correctie. Zelf nog eens het artikel dat ik ergens anders al postte eens goed doorgelezen en daar staat eigenlijk hetzelfde al in:zzz:



Hola dit topic was weer aangeslingerd.

Ik had uiteindelijk ook een Pioneer 10cm riem gekocht, kostte omgerekend €98. Heb m bij een Amerikaanse collega thuis laten bezorgen, die heeft hem meegenomen bij zijn eerstvolgende werkbezoek aan NL om verzendkosten te besparen. Anders had hij me €142 (plus waarschijnlijk invoerkosten) gekost. Ik train er nu twee maanden mee. Ben er echt heel enthousiast over en zoals bij eigenlijk alle aankopen voor m'n homegym geldt dat kwaliteit nou eenmaal geld kost.


Ik draag hem bij squats ook al iets hoger dan deads, maar de Fortex was simpelweg veel stugger en met scherpere randen.

Bij squats ligt de bovenste rand van de riem net over m'n onderste ribben heen, maar als ik brace zetten m'n abs verder uit dan m'n ribben. In m'n huidige programmering wordt aangeraden de comp squats en comp deads met riem te doen, en alle variaties zonder. Zit bij mij ongeveer 5% krachtsverschil in denk ik, verschil wordt groter bij meer reps.

Mooie riem hoor. 10 mm volledig leer? Uiteindelijk was importeren voor mij te duur en heb ik bij 9 for 9 in de UK een mooie basis uitvoering gevonden die pioneer zelf niet (meer) op haar site heeft staan. Maar alles bij elkaar was het toch nog 114 euro...

5% is wel de moeite waard ja. Met mijn oude riem merkte ik soms verschil maar soms ook niet echt. Ik ben benieuwd naar het verschil met de nieuwe.
 
Back
Naar boven