AndroidHealthClinic

Sticky Anabole steroïden en hematocriet: hoe zit dat? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Een bijwerking van het gebruik van androgene anabole steroïden (AAS) is een verhoging van het hematocriet. Het hematocriet is het percentage van je bloed dat bestaat uit rodebloedcellen. Als je hematocriet een waarde heeft van 50%, dan betekent dat dat 50% van je bloed bestaat uit rodebloedcellen. Normaal gesproken ligt de hematocrietwaarde zo tussen de 41 en 51%.

Des te hoger je hematocrietwaarde, des te viskeuzer ('dikker') je bloed is. Dit verhoogt de kans op veneuze trombose: de vorming van een bloedstolsel in de aders. Hierdoor raakt de bloedstroom geblokkeerd wat pijn kan geven in het betreffende lichaamsdeel. Ook kan zo'n bloedstolsel losschieten waardoor een longembolie kan ontstaan, dat kan levensgevaarlijk zijn.

De stijging van het hematocriet door AAS-gebruik zie je zelfs bij lage doseringen. Het is de meestvoorkomende bijwerking geassocieerd met testosteronsubstitutietherapie (TRT). Gezien de stijging in het hematocriet dosisafhankelijk is, kun je je voorstellen dat het ook vaak voorkomt bij AAS-gebruikers die hoge doseringen zetten.

Concreet zijn er enkele dingen die je zou moeten weten:
1. De stijging in het hematocriet is dosisafhankelijk, dus hoe hoger de dosis hoe hoger je hematocriet zal stijgen (tot een grens natuurlijk; resultaten van de HAARLEM-studie suggereren dat dit afvlakt bij zo'n 500 mg wekelijks).
2. AAS met een korte ester leiden tot een grotere stijging dan gebruik van AAS met een lange ester; bij TRT. In hoeverre dit opgaat bij suprafysiologische doseringen is niet duidelijk, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.
3. Het duurt minstens zo'n 3 tot 4 maanden op een bepaalde dosering van AAS voordat het hematocriet ongeveer zal stoppen met stijgen. Als je dus je hematocrietwaarde meet na één of twee maanden gebruik, kun je er vrij zeker van zijn dat deze nog verder zal stijgen. Je moet dus langer wachten om een betrouwbaar beeld te krijgen.
4. Het duurt enkele maanden voordat je hematocriet weer gedaald is bij een verlaging van de dosering of bij het stoppen van AAS.
5. Iedere 5% stijging van het hematocriet geeft een risicostijging van 33% op veneuze trombo-embolie. het jaarlijkse risico bij een hematocriet van 43-46% is 0.16%. Je kunt van daaruit dus het risico berekenen voor hogere percentages. (Het is niet waarschijnlijk dat je dit tot in het oneindige kunt doen; bij 80% zul je niet zo'n lang leven beschoren zijn natuurlijk).
6. De richtlijnen van The Endocrine Society omtrent TRT bevelen aan om te stoppen met TRT wanneer het hematocriet de waarde van 54% overstijgt en raden af om TRT te starten wanneer het hematocriet bij aanvang een waarde van 48% heeft (of 50% bij leven op hoogte).
7. De hematocrietstijging door AAS-gebruik is prominenter bij ouderen.

Hoe te behandelen als je hematocriet te hoog is? In principe zijn er drie dingen die de ronde doen:
1. Dosering verlagen
2. Lage dosering (100 mg dagelijks) acetylsalicylzuur (aspirine) slikken
3. Bloeddonatie of therapeutische aderlating (phlebotomy)

Punt 1 zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Ook duurt het enkele maanden voordat je het volledige effect ervan in je bloedwaarde terugziet. Het vereist dus wat tijd voordat je weet welke dosering 'goed' voor je is m.b.t. het hematocriet.

Punt 2 is af te raden wanneer er geen andere risicofactoren zijn voor trombose. Acetylsalicylzuurgebruik verlaagt niet het hematocriet maar maakt het moeilijker voor het bloed om te stollen. De keerzijde hiervan is dat je dus ook makkelijker bloedt (ook inwendig!). De huidige stand van zaken is dat acetylsalicylzuurgebruik af te raden is bij de primaire preventie van cardiovasculaire aandoeningen. Dat wil zeggen; als je niks anders mankeert moet je het niet doen. Het weegt niet op tegen dat kleine verhoogde risico op veneuze trombo-embolie door een (vaak milde) verhoging van het hematocriet. Tevens is er tijdelijk een verhoogd risico op trombose na stoppen van de acetylsalicylzuur (rebound-effect).

Punt 3 werkt, maar het ligt een beetje genuanceerd. Je kunt in Nederland vijfmaal per jaar bloed doneren. Dit is lang niet voor iedere AAS-gebruiker genoeg om het hematocriet voortdurend laag genoeg te houden. Je zou dan met je arts moeten overleggen of je het vaker kunt doen; phlebotomy. Keerzijde hiervan is weer dat je het risico loopt op ijzerdepletie. Suppleer hiervoor ijzer: 37.5 mg elementair ijzer dagelijks. (Het zorgt er wel voor dat je hematocriet ook weer wat sneller terugstijgt, dus vindt hier een modus in.)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik kan weer opgelucht verder cutten ;)
Thnx!
 
52% is een waarde waar niets mee gedaan wordt, ligt ook nog binnen de waarden die de richtlijnen ok vinden. Ik heb zelf ook een hematocriet van 51-53% zonder te kuren.

Hoe zit dat met tsh
Daar is de referentie waarde ergens tussen de 0.3 en 4.3 ik zelf zat op 4.0 waarom is die marge zo groot ?
 
Hoe zit dat met tsh
Daar is de referentie waarde ergens tussen de 0.3 en 4.3 ik zelf zat op 4.0 waarom is die marge zo groot ?
Omdat dat nogal varieert onder de gezonde bevolking.
 
Als men kiest voor therapeutische aderlatingen om hematocriet te verlagen, wat is doorgaans het minimumgehalte aan hb en ijzer om aderlatingen te blijven doen?
 
Kan een teveel aan ijzer ook de hematocriet waarde verhogen?
 
Kan een teveel aan ijzer ook de hematocriet waarde verhogen?
Een 'teveel' in het dieet bedoel je? Kan me niet voorstellen dat je lichaam dat uberhaupt opneemt, en al helemaal niet dat er meer hemoglobine aangemaakt gaat worden.
 
Kan een teveel aan ijzer ook de hematocriet waarde verhogen?
Nee.

IJzersuppletie kan het herstel van hematocriet bevorderen, nadat dit verlaagd is door bijv. bloeddonatie. Maar anderzijds verhoogt het het niet. Je ziet weleens een verhoogd hematocriet/hemoglobine bij mensen met ijzerstapelingsziekten.
 
Een 'teveel' in het dieet bedoel je? Kan me niet voorstellen dat je lichaam dat uberhaupt opneemt, en al helemaal niet dat er meer hemoglobine aangemaakt gaat worden.

Ja plus ijzer wat in vitaminetabletten zit.
 
Nee.

IJzersuppletie kan het herstel van hematocriet bevorderen, nadat dit verlaagd is door bijv. bloeddonatie. Maar anderzijds verhoogt het het niet. Je ziet weleens een verhoogd hematocriet/hemoglobine bij mensen met ijzerstapelingsziekten.

Oke bedankt!
 
Vorige week bloedafname gedaan en na controle is hematocrietwaarde hoger dan normaal. De dokter vroeg of ik epo of iets anders nam.
Dat is dus totaal niet het geval. IK neem enkel wat supplementen (Men’s t cycle , dominate V2). Kan toch niet van die supplementen zijn of er zouden zaken moeten in zitten waar we niet van afweten.
 
Wat was je waarde?
 
Ietsje te hoog, komt wel vaker voor. Zeker als je ook toevallig een klein beetje uitgedroogd was. Kan wel verder onderzoek doen, maar komt meestal weinig uit met dat soort waarden.
 
OK......thanks.
Deed eigenlijk een bloedonderzoek omdat ik 3 tot 4 keer per nacht moet plassen maar psa waarde is in orde.
 
OK......thanks.
Deed eigenlijk een bloedonderzoek omdat ik 3 tot 4 keer per nacht moet plassen maar psa waarde is in orde.
Bump.

Ik heb een vraag aan je. Heb je last van apneu (OSAS) of vermoeden en wil je het laten onderzoeken?

Lange ademstops zorgen ook voor een dikker bloed. (was bij mij het geval). Gezien je ook drie a vier keer eruit moet om te plassen zegt genoeg over de kwaliteit van je slaap!
 
OK......thanks.
Deed eigenlijk een bloedonderzoek omdat ik 3 tot 4 keer per nacht moet plassen maar psa waarde is in orde.
Is er nog verder onderzoek verricht?
 
Back
Naar boven