AndroidHealthClinic

Hoelang na trainen cortisolspiegel normale waarden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

betelgeuse

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 okt 2019
Berichten
266
Waardering
151
Lengte
1m85
Massa
75kg
Vetpercentage
12%
Mijns inziens maak je je veel te druk over onbelangrijke details.
 
Gewoon een beetje knuffelen na het sporten of je inderdaad niet zo druk makem.
 
Kan de grafiek niet terug vinden helaas. Testo daalt, corti stijgt en die kruisen elkaar bij 50-60min intensieve training als ik het mij goed herinner waarbij je dan te spier afbrekend zou worden. Cortisol daalt weer na koolhydraten dus shaky shaky time na je training ;).
 
Inderdaad, lijkt me idd geen onzin onderwerp. Je wil immers niet spierafbrekend bezig zijn.
 
Alles voor de gains !
 
Inderdaad, lijkt me idd geen onzin onderwerp. Je wil immers niet spierafbrekend bezig zijn.
Is wel onzin. Ga gewoon trainen. Heb ik je in een vorig topic ook al laten weten.
 
Ik versta niet waarom die vraag gesteld wordt. Na een zware training ga je toch niet opnieuw trainen of het zou moeten zijn dat je een training opsplitst in verschillende korte trainingen per dag en dat gaat zonder problemen.
 
Cortisol wordt met trainen vrijgelaten omdat het o.a. zorgt voor de regulering van de bloeddruk en het vrijkomen van insuline voor het op peil houden van de bloedglucose. Tijdens trainen speelt niet alleen cortisol een rol nog tig hormonen. En er bestaat niet zoiets als een slecht en goed hormoon. Het heeft allemaal invloed. Misschien als hij zou weten dat de grootste afgifte tijdens slaap plaatsvindt, maakt hij een topic aan over hoe lang te slapen in verband met cortisolwaarden.

Omdat het grootste deel van de cortisolafgifte en aanwezigheid in het bloed tijdens de slaapuren plaatsvindt, zou kunnen worden gesteld dat het dagelijkse profiel van cortisolafgifte belangrijker kan zijn voor de algehele dagelijkse hormoonregulatie van het metabolisme in het lichaam dan voor de reactie op inspanning. Dit maakt onderzoek naar hormoonresponsen om te oefenen erg moeilijk, omdat de acute respons van cortisol totaal anders kan zijn dan het nachtelijke afgifteprofiel, wat kan zijn wanneer cortisol de meest opvallende invloed heeft op de balans tussen spiereiwitsynthese en katabolisme.
 
Ik meen geleerd te hebben dat cortisol tijdens slaap alleen maar aangemaakt wordt om wakker te kunnen worden, vandaar dat je cortisolspiegel tijdens het opstaan hoog is. Geen cortisol aanmaak, dan ook niet wakker worden.
 
Ik meen geleerd te hebben dat cortisol tijdens slaap alleen maar aangemaakt wordt om wakker te kunnen worden, vandaar dat je cortisolspiegel tijdens het opstaan hoog is. Geen cortisol aanmaak, dan ook niet wakker worden.
Bij een gezond iemand is de productie zo voor of rond 05.00 het hoogst. Helpt idd bij wakker worden en opstaan enz. Is ook een reden dat mensen moeite kunnen hebben met uitslapen. Is ook nodig bij vertering van voedsel, speelt een rol in het afweersysteem en is vrij complex. Een essentieel hormoon. Wat vaak ten onrechte in een negatief perspectief is geplaatst.
 
Cortisol is een zeer nuttig hormoon. Het wordt nadelig wanneer je te lange tijd teveel cortisol aanmaakt omdat je in een stresstoestand leeft.
 
Het wordt nadelig wanneer je te lange tijd teveel cortisol aanmaakt omdat je in een stresstoestand leeft.
Waarbij ik nog wil toevoegen dat het lichaam altijd op zoek is naar homeostase. Het welbekende GAS (General Adaptation Syndrome) heeft hier ook mee te maken.


Onderstaand artikel is er een van de velen die best aardig zijn om eens te lezen als je heel angstig bent voor cortisol.
 
Is zeker geen onzin , heeft wel degelijk effect
 
Toelichting / bijlagen met wetenschappelijk oordeel?
 
Back
Naar boven