MuscleMeat

Peiling Hoeveel verdien jij? (1 bezoeker)

Hoeveel verdien jij?

  • t/m 2000

    Stemmen: 17 11,7%
  • 2001-2500

    Stemmen: 21 14,5%
  • 2501-3000

    Stemmen: 22 15,2%
  • 3001-3500

    Stemmen: 12 8,3%
  • 3501-4000

    Stemmen: 17 11,7%
  • 4001-4500

    Stemmen: 16 11,0%
  • 4501-5000

    Stemmen: 5 3,4%
  • 5001-5500

    Stemmen: 3 2,1%
  • >5500

    Stemmen: 18 12,4%
  • ik werk niet/ heb geen inkomen uit salaris

    Stemmen: 14 9,7%

  • Totaal stemmers
    145

Bezoekers in dit topic

Ik woon helemaal in het oosten, dicht bij de duitse grens. Dorp waar de huizenprijze de pan uit schieten omdat het heel gewild is om hier te wonen ipv dorpen in de omgeving... Appartementen daarintegen waren een 4 jaar geleden allemaal te krijgen tot ong 130.000 euro. En dan hebben we het over een 90m2 in een flatje.. Belastingen vallen hier reuze mee, woon zelf in een 2 onder 1 kap met een goed stuk grond en betaal nog minder belasting dan wat je hierboven schetst :P

Welk dorp dan
 
Ik heb even snel wat opgezocht, ik heb nu een bruto maandlast van €1290, zou ik nu een lineairehypotheek nemen voor de marktwaarde van mijn huis, dan kom ik uit op €1390 en met een annuïteitenhypotheek kom ik uit op €1230. Dus het hoeft nog niet zo slecht uit te vallen met je huidige rente als je zou denken.
Jij hebt een spaarhypotheek. Dat kan nu niet meer.
 
Ach, is ook maar relatief. Probeer maar eens als starter op de woningmarkt in omgeving Utrecht iets te kopen :roflol:
Dan ben je overal jaloers op.
Klopt. Breda hetzelfde , heb ik in 2015 gedaan. Goeie tijd wel. Utrecht zal nog wat duurder zijn en nu wordt maximaal overboden.
 
Jij hebt een spaarhypotheek. Dat kan nu niet meer.
Dat snap ik maar ik hoor van veel mensen om mij heem dat ze balen dat ze jaren geleden hun rente zo lang hebben vast gezet. Je moest toch wat en als je was blijven huren en nu pas een huis had gekocht was de rente wel lager maar de prijs van het huis misschien wel 30 of 40% hoger.
 
Dat snap ik maar ik hoor van veel mensen om mij heem dat ze balen dat ze jaren geleden hun rente zo lang hebben vast gezet. Je moest toch wat en als je was blijven huren en nu pas een huis had gekocht was de rente wel lager maar de prijs van het huis misschien wel 30 of 40% hoger.

Aan de andere kant, had ik toen mijn rente 10 jaar vast gezet dan had ik nu zonder boete clausule kunnen genieten van een heel stuk lagere rente en dat had toch echt wel geld gescheeld. Als ik hoor wat sommige momenteel maandelijks betalen voor een hypotheek die 1.5X mijn hypotheek waarde is.... Mwa, dan hadden mijn maandlasten nu een heel stuk lager kunnen zijn voor dezelfde hypotheek...

Ik snap je punt wel, als ik ditzelfde huis nu opnieuw had moeten kopen dan had ik er meer voor moeten betalen en woon je met een lagere rente alsnog voor een vergelijkbaar maandbedrag in hetzelfde huis.
 
Aan de andere kant, had ik toen mijn rente 10 jaar vast gezet dan had ik nu zonder boete clausule kunnen genieten van een heel stuk lagere rente en dat had toch echt wel geld gescheeld. Als ik hoor wat sommige momenteel maandelijks betalen voor een hypotheek die 1.5X mijn hypotheek waarde is.... Mwa, dan hadden mijn maandlasten nu een heel stuk lager kunnen zijn voor dezelfde hypotheek...

Ik snap je punt wel, als ik ditzelfde huis nu opnieuw had moeten kopen dan had ik er meer voor moeten betalen en woon je met een lagere rente alsnog voor een vergelijkbaar maandbedrag in hetzelfde huis.


als het echt een groot verschil is kun je altijd laten checken of het mogelijk is over te sluiten voor een lagere rente en lasten inclusief boete.
Helaas deed mijn bank er niet meer aan anders had ik mijn hypotheek kunnen verhogen voor verbouwen en inclusief boete had ik nog lagere maandlasten gehad.
 
als het echt een groot verschil is kun je altijd laten checken of het mogelijk is over te sluiten voor een lagere rente en lasten inclusief boete.
Helaas deed mijn bank er niet meer aan anders had ik mijn hypotheek kunnen verhogen voor verbouwen en inclusief boete had ik nog lagere maandlasten gehad.

Toen m'n vriendin en ik uit elkaar gingen en de hypotheek op mijn naam moest komen is dat allemaal al uitgezocht. Moest iets van 40K boete betalen als ik voor het einde van de rentevaste periode de hypotheek wilde aflossen. Dat was dus geen optie.

Heb wel een rentemiddeling gedaan waardoor ik van 5.05 naar rond de 4.7 ben gegaan. Het is helaas niet anders.
 
Aan de andere kant, had ik toen mijn rente 10 jaar vast gezet dan had ik nu zonder boete clausule kunnen genieten van een heel stuk lagere rente en dat had toch echt wel geld gescheeld. Als ik hoor wat sommige momenteel maandelijks betalen voor een hypotheek die 1.5X mijn hypotheek waarde is.... Mwa, dan hadden mijn maandlasten nu een heel stuk lager kunnen zijn voor dezelfde hypotheek...

Ik snap je punt wel, als ik ditzelfde huis nu opnieuw had moeten kopen dan had ik er meer voor moeten betalen en woon je met een lagere rente alsnog voor een vergelijkbaar maandbedrag in hetzelfde huis.
Dat is waar, maar daar heb je toen zelf voor gekozen. Wij hebben 2 hypotheken, in 2011 is de rente voor de ene voor 15 jaar vastgezet en de ander 20 jaar, daar hebben we toe bewust voor gekozen om zo weinig risico te lopen ik kan dan ook prima leven met het gegeven dat de rente nu beduidend lager is.
 
Dat is waar, maar daar heb je toen zelf voor gekozen. Wij hebben 2 hypotheken, in 2011 is de rente voor de ene voor 15 jaar vastgezet en de ander 20 jaar, daar hebben we toe bewust voor gekozen om zo weinig risico te lopen ik kan dan ook prima leven met het gegeven dat de rente nu beduidend lager is.

Ik lig er ook niet wakker van hoor, alleen als je anderen er dan zo over hoort praten denk ik in m'n achterhoofd wel eens van.. Mmmmmmm.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisterenavond nog maar even maar mij hypotheek gekeken en nu is het nog niet echt een optie om iets te doen met de huidige lage rente, maar over een jaar of twee a drie wel. Ik heb twee hypotheken, een spaarhypotheek die over een jaar of 14 klaar is en een deel aflossingsvrij. Over 14 jaar gaan we het aflossingsvrije deel ook afbetalen. Is er een reden te bedenken om tegen die tijd de aflossingsvrijehypotheek eek om te laten zetten in een lineairehypotheek of kan ik net zo goed zelf maandelijks een bedrag aflossen (dat kan in mijn geval gewoon).
 
Ach, is ook maar relatief. Probeer maar eens als starter op de woningmarkt in omgeving Utrecht iets te kopen :roflol:
Dan ben je overal jaloers op.
Can confirm, pure aids.
 
Ik heb gisterenavond nog maar even maar mij hypotheek gekeken en nu is het nog niet echt een optie om iets te doen met de huidige lage rente, maar over een jaar of twee a drie wel. Ik heb twee hypotheken, een spaarhypotheek die over een jaar of 14 klaar is en een deel aflossingsvrij. Over 14 jaar gaan we het aflossingsvrije deel ook afbetalen. Is er een reden te bedenken om tegen die tijd de aflossingsvrijehypotheek eek om te laten zetten in een lineairehypotheek of kan ik net zo goed zelf maandelijks een bedrag aflossen (dat kan in mijn geval gewoon).

Mijn streven is om aan het einde van de looptijd van mijn hypotheek deze afgelost te hebben. Vroeger werd er wel eens gesteld dat het fiscaal beter was om altijd een kleine schuld op je huis te houden maar volgens mij is dan inmiddels al weer redelijk achterhaald. Hoe je het ook went of keert, een schuld kost altijd geld en zal je nooit iets opleveren. Dus, zeker als je de mogelijkheden hebt, lekker aflossen die handel. Wellicht speelt mijn idee van het niet willen hebben van leningen hierin ook wel een rol hoor. Mijn hypotheek is de enige lening die ik ooit heb gehad, maar toch zou ik blij zijn als ik het kwijt zou zijn en echt volledig vrij zou zijn van leningen....
 
Daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ons streven ook, wij hadden alleen bij de koop van dit huis mede door de hypotheek van onze vorige woning best wat opties en toen zijn we niet voor een standaard oplossing gegaan. We zijn uitgekomen op 3 hypotheken, één kortlopende die al vrij snel was afgelost, één spaarhypotheek waar we eigen geld in hebben gestoken zodat dat tegen een leuke rente rendeert en één aflossingsvrij deel. De spaarhypotheek loopt nog 13 jaar, dan hebben we 60% van de koopsom afgelost, het restant is dan aflossingsvrij met een looptijd tot 2040. Het idee is om dan in zoveel mogelijk nog te lossen binnen de 7 jaar dat de rente nog aftrekbaar is. Dit kunnen we doen door de hypotheek ongemoeid te laten en maandelijks (of jaarlijks) zelf geld in te leggen, maar we zouden ook de hypotheek kunnen omzetten namen lineaire of annuïteitenhypotheek, ik vraag me af of dat feitelijk veel scheelt, zelf geld inleggen geeft wat meer flexibiliteit, maar dat kan er ook voor zorgen dat je toch minder aflost dan je met je zelf afspreekt. Het restant dat dan nog over is is goed te overzien (hopelijk <€50k) en dan zijn wij 62.
 
Met de stimuleringsmaatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) en een afgekoelde economie, wijzen alle signalen op een langdurig lage hypotheekrente. Naar verwachting tot minimaal de zomer van 2020.
Wel lijkt de sterkste daling achter de rug. De marktrente loopt momenteel iets op, maar is nog altijd extreem laag. Dit zou op termijn voor een stabilisatie of zelfs licht stijgende hypotheekrente kunnen leiden.
De onzekerheid blijft, ondanks een deal tussen China en VS en een definitieve Brexit. De handelsoorlog kan immers zo weer oplaaien en een No Deal-Brexit kan de economie hard raken.
De ECB zal daarom een vinger aan de pols willen blijven houden. Als de economische vooruitzichten verder verslechteren kan de centrale bank besluiten opnieuw in te grijpen, wat voor een verdere rentedaling zorgt.
De hypotheekrente blijft dus nog wel even op het huidige lage niveau. Goed nieuws voor iedereen die een huis gaat kopen of hun maandlasten willen verlagen.


Ik ga, uiterlijk deze zomer, m'n hypotheek oversluiten naar 20 jaar vast. Momenteel kan ik naar 1,47%. Boete zal slechts € 5k zijn (nog 5 jaar resterend) en betaal nu 2,75% (had 'm voor 10 jaar afgesloten). Besparing is netto sowieso > € 10k, ik zal binnenkort weer even een nieuwe berekening maken. Denk dat ik gelijk wat aflos voor ik m'n nieuwe hypotheek afsluit.
 
Back
Naar boven