AndroidHealthClinic

Stelling Bij welke test waarde HRT? (To TRT or not to TRT, that's the question....)

Bezoekers in dit topic

2Meter

Cool Novice
Lid geworden
9 apr 2015
Berichten
34
Waardering
4
Lengte
2m
Massa
112kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal,
Ik zit met de gedachte te spelen om Androgel te gaan smeren maar twijfel, bij deze een uiteenzetting van mijn gedachtegangen:

Al jaren lang worstel ik met weinig concentratievermogen, brainfog, depressieve inslag, wat lusteloos en moeilijk in beweging te krijgen etc.
Door wat jaartjes regelmatige krachttraining ben ik van ongeveer 85kg naar rond de 110kg gegaan maar de laatste tijd is het echt aanklooien; ik heb het idee dat als ik afval mijn spiermassa meteen verminderd en als ik aankom er meteen meer vet rond mijn middel komt.
Ik heb de laatste jaren af en toe wat bloedonderzoeken laten doen en die komen over het algemeen steeds uit op een Test van 14.5 á 15 nmol/L.
Ondertussen ben ik overigens 40 (ja, ik kan het ook maar moeilijk geloven ;-)) wat wel relevant is om de waarde in context te zien denk ik.

Een maand of 4 geleden ben ik bij een endocrinoloog geweest, die zei natuurlijk dat mijn waarden er prima uit zien "dus je klachten komen niet daar door".
En natuurlijk met de opmerking van de endo dat ik "forse spierontwikkeling" heb dus dan zal het wel goed zijn hè. Zucht... (Ik word zó moe van al die medici die het verschil niet snappen tussen een geraniumzitter en iemand die met fatsoenlijke voeding 6 dagen per week de sportschool in gaat - natuurlijk zie ik er niet uit als de gemiddelde man van mijn leeftijd, ik zou me dood schamen)
Ik heb het via PB ook aan Cools voorgelegd en die zei dat de waarden niet slecht zijn maar de verhoudingen zouden beter kunnen.
Op zich is 15 natuurlijk niet schokkend laag maar ik kan de gedachte maar niet naast me neer leggen dat ik me misschien een heel ander mens zou voelen op het dubbele ofzo (wat ook nog kantje boord binnen "normaal" valt).
Ik heb vaak genoeg hier gelezen dat "laag" en "hoog" voor iedereen verschillend is en de waarde waarbij klachten ontstaan voor iedereen anders is.
Ik kan mij nog herinneren wie en hoe ik was begin 30 en dit is toch een schril contrast en daar baal ik enorm van. (Dat contrast ervaar ik zelf zo, mijn omgeving merkt daar weinig tot niets van blijkbaar.)

Allereerst; waarom niet? (volgens mij)
  • het is niet zo slecht dat ik "ziek" ben ofzo; ik functioneer, ik sport, ik ben niet dik
  • kans dat alle andere waarden helemaal door de war geschopt worden
  • het is vrij duur (denk ik - ik zet 'm hier neer maar zo lang het niet de spuigaten uit loopt vind ik het eigenlijk niet zo belangrijk)
  • waar ik denk ik eigenlijk bang voor ben is dat het misschien wel gaat om een stukje "finetuning" op dit moment en ik zometeen alles naar de klote help door exogeen toe te gaan dienen en dan godweet hoe lang bezig ben om alles weer een beetje op normaal te krijgen en dus zo alles alleen maar slechter maak
Maar waarom dan wél? (volgens mij)
  • zonder meteen te gaan kuren eens ervaren hoe ik me voel met meer test in mijn bloed
  • ik voel gewoon aan alles dat er meer in mij zit maar het komt er niet uit, ik ben het zó beu dat er iets structureel lijkt tegen te werken en ik kan er maar niet de vinger op leggen
  • bij juiste aanpak is kans op extreme effecten vrij klein (toch...? dacht ik...? of is de wens dan de vader van de gedachte?)
  • als je het niet probeert, weet je het nooit
  • dat soort dingen dus...
En waarom post ik dit hier? (Of waarom maak ik daarvoor nu weer een nieuw topic aan?)
Ik zie allerlei ervaringen met Androgel, ook hier op het forum. Helaas zijn het vaak oude, incomplete verhalen waar na een paar weken niets meer op gepost wordt.
Over het algemeen vind ik twee soorten topics over Androgel e.d.; mensen met bijzonder weinig eigen aanmaak en mensen die denken dat ze hiermee een veilige kuur kunnen doen.
Ik val niet in beide categorieën eigenlijk; mijn bloedwaarde is niet super laag en ik ben me terdege bewust dat ik hier van niet een enorm beest ga worden.

Mensen met ervaring op dit gebied, eigen ervaring of opgedane kennis, wat zouden jullie hier van denken? Proberen waard of bij voorbaat kansloos?
Hopende dat mijn beeld wat completer wordt door input hiero.
Alvast bedankt.

Zo als jullie zien heb ik ook moeite om een verhaal kort en bondig neer te zetten maar dat zal wel gewoon een karaktertrek zijn :-)
 
Wat heb je nog meer laten meten in je bloedonderzoek?
Hoe zit het met vitamines/mineralen en heb je je schildklier ook laten meten?
Met deze waarden ga je ook geen TRT voorgeschreven krijgen lijkt me?
 
Wat heb je nog meer laten meten in je bloedonderzoek?
Hoe zit het met vitamines/mineralen en heb je je schildklier ook laten meten?
Vitamines & mineralen niet, verder wel een lijst aan andere waarden in verschillende tests; schildklier, lever al dat soort dingen.
Eigenlijk is het allemaal veel van hetzelfde liedje; niks "vreemds" aan te zien.
Misschien inderdaad maar eens een uitgebreid beeld zien te krijgen van vitamines en mineralen....
Met deze waarden ga je ook geen TRT voorgeschreven krijgen lijkt me?
Ligt er aan welke arts je het vraagt. De wondere wereld van het internet leidt altijd wel naar iemand die anders denkt dan je eigen huisarts...
(Begeleiding is er verder natuurlijk ook niet echt maar ik krijg wel een recept.)
 
Als je bloedbeeld normaal is, moet je geen excuses zoeken. Ik heb rond die leeftijd ook een lange periode gehad dat het allemaal niet zo goed ging. Je hebt nu eenmaal zo van die periodes. Met 14nmol/l testosteronwaarde zit je goed. Daar ligt het probleem niet. Ik zou misschien je training eens veranderen en geen 6 keer maar 3-4 keer per week naar de sportschool gaan. En doe die andere dagen eens wat anders zoals een stevige wandeling maken of fietsen. Moest ik 6 keer per week krachttraining doen, zou ik mij ook moe en lusteloos voelen alhoewel dat vroeger misschien ook zonder problemen ging.
 
Zou toch eerst alle andere zaken nakijken; slaap, vitamines en mineralen, stress, etc. Is je leven helemaal perfect dat het niet anders kan dan dat je medicinaal die waarde iets hoger moet maken?

de verhoudingen zouden beter kunnen.
Wil je die ook posten?

ik heb het idee dat als ik afval mijn spiermassa meteen verminderd en als ik aankom er meteen meer vet rond mijn middel komt.
Is er naturel iets anders te verwachten? Rond je potentieel gewicht zal elke kilo erbij vooral vet zijn want er komt dan geen 15 kg droge spiermassa meer bij he. Kilo's onder 10% bf afvallen zal ook veel vocht/inhoud kosten om uiteindelijk misschien ietsje droger te ogen maar bij lange na nooit zoals een kuurder er bij zulk vet% uitziet. Je kunt je verwachtingen niet blijven baseren op noobgains of wat je elders ziet gebeuren. Of je moet hetzelfde nemen als zij.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb rond die leeftijd ook een lange periode gehad dat het allemaal niet zo goed ging. Je hebt nu eenmaal zo van die periodes.
Ik ben er na een jaar of 5 wel redelijk klaar mee dus periodes? Nou zo noem ik het niet.
Met 14nmol/l testosteronwaarde zit je goed. Daar ligt het probleem niet.
Toch heb ik zat verhalen gelezen van mensen die TRT starten met waardes die nauwelijks lager dan dat zitten + de statement dat "laag" voor iedereen anders is en de waarde waarop je klachten krijgt zo ook.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet proberen mezelf te overtuigen maar als ik Cools goed begrijp is het niet zo makkelijk te zeggen "Daar ligt het probleem niet." Helaas reageert de beste man al maanden niet meer hier op het forum.
Ik zou misschien je training eens veranderen en geen 6 keer maar 3-4 keer per week naar de sportschool gaan. En doe die andere dagen eens wat anders zoals een stevige wandeling maken of fietsen.
Ja, heb ik geprobeerd. Resultaat, in een paar weken tijd bijna 10 kilo kwijt en totaal geen kracht meer. Zodra de frequentie van mijn training een keertje omlaag gaat valt al m'n kracht meteen weg lijkt het wel.
Moest ik 6 keer per week krachttraining doen, zou ik mij ook moe en lusteloos voelen alhoewel dat vroeger misschien ook zonder problemen ging.
Ik voel me daar toch het best bij. Moet er wel bij zeggen dat ik mijn sessies tegenwoordig vrij kort houd (schijnt beter te zijn voor hormoon vrijgave ook, anders ga je cortisol aanjagen wordt er gezegd). Ik heb andere frequenties geprobeerd, meer rust etc. maar het lijkt steeds net alsof ik een vrije val maak en daarna weer opnieuw moet beginnen.
 
Zou toch eerst alle andere zaken nakijken; slaap, vitamines en mineralen, stress, etc. Is je leven helemaal perfect dat het niet anders kan dan dat je medicinaal die waarde iets hoger moet maken?
Perfect bestaat niet maar ja, ik let altijd al heel bewust op wat ik binnen krijg en wat stress veroorzaakt. Dat laatste heb ik op de harde manier geleerd :(
Waar het mij om gaat is dat je jaren lang (je leven lang) kan proberen alles nog "perfecter" te maken zonder resultaat omdat er eigenlijk gewoon een paar nanomolletjes test meer nodig is.
Maar oké, misschien zit ik er naast. Ben wel al érg lang aan het proberen dit te doorbreken door steeds weer voeding, training en suppletie onder de loep te leggen.... (zucht)
En niet alleen het sport deel maar vooral ook het mentale en dus een hoop factoren buiten het sporten om. Ik vind het gewoon frappant dat vrijwel de volledige lijst van symptomen die "hoort" bij laag test op mij van toepassing is.
Wil je die ook posten?
Ik ga zo even zoeken, heb verschillende metingen.
Is er naturel iets anders te verwachten? Rond je potentieel gewicht zal elke kilo erbij vooral vet zijn want er komt dan geen 15 kg droge spiermassa meer bij he. Kilo's onder 10% bf afvallen zal ook veel vocht/inhoud kosten om uiteindelijk misschien ietsje droger te ogen maar bij lange na nooit zoals een kuurder er bij zulk vet% uitziet. Je kunt je verwachtingen niet blijven baseren op noobgains of wat je elders ziet gebeuren. Of je moet hetzelfde nemen als zij.
Zit wat in maar ik zit nog een stuk van mijn potentieel gewicht af (dat weet ik omdat ik zwaarder ben geweest met minder moeite). Noobgains zijn er al lang van af en ik zie niks elders gebeuren want ik let op niemand behalve mezelf.
 
Perfect bestaat niet maar ja, ik let altijd al heel bewust op wat ik binnen krijg en wat stress veroorzaakt. Dat laatste heb ik op de harde manier geleerd :(
Waar het mij om gaat is dat je jaren lang (je leven lang) kan proberen alles nog "perfecter" te maken zonder resultaat omdat er eigenlijk gewoon een paar nanomolletjes test meer nodig is.
Maar oké, misschien zit ik er naast. Ben wel al érg lang aan het proberen dit te doorbreken door steeds weer voeding, training en suppletie onder de loep te leggen.... (zucht)
En niet alleen het sport deel maar vooral ook het mentale en dus een hoop factoren buiten het sporten om.
Zou wat dat betreft toch minstens vitamine en mineralen laten testen, tekorten daarin kunnen echt wel je gemoedstoestand beïnvloeden en sommige kunnen ook weer je test net dat beetje verlagen. Al is het maar iets van vitamine D ofzo, dat is ook makkelijk op te lossen. Maar dan is lagere test eigenlijk een symptoom en niet de primaire oorzaak van alle ellende.

Welke supps neem je?

Ik vind het gewoon frappant dat vrijwel de volledige lijst van symptomen die "hoort" bij laag test op mij van toepassing is.
Weinig/nihil libido ook?

Zit wat in maar ik zit nog een stuk van mijn potentieel gewicht af (dat weet ik omdat ik zwaarder ben geweest met minder moeite). Noobgains zijn er al lang van af en ik zie niks elders gebeuren want ik let op niemand behalve mezelf.
Hoeveel kg was je beste vorm ooit? Met vergelijkbaar laag vet%?
 
Ja, heb ik geprobeerd. Resultaat, in een paar weken tijd bijna 10 kilo kwijt en totaal geen kracht meer. Zodra de frequentie van mijn training een keertje omlaag gaat valt al m'n kracht meteen weg lijkt het wel.

Ik voel me daar toch het best bij. Moet er wel bij zeggen dat ik mijn sessies tegenwoordig vrij kort houd (schijnt beter te zijn voor hormoon vrijgave ook, anders ga je cortisol aanjagen wordt er gezegd). Ik heb andere frequenties geprobeerd, meer rust etc. maar het lijkt steeds net alsof ik een vrije val maak en daarna weer opnieuw moet beginnen.
Vaak zware trainingen tot nabij failure met hoge %1rm? Of heb je wel een fijne periodisatie die dat afwisselt?

10 kg kwijt door training aanpassen moet niet kunnen, dat is toch voeding.. dan zit je in een sterke cut en is lichter of plots heel anders trainen niet handig..
 
Zou wat dat betreft toch minstens vitamine en mineralen laten testen, tekorten daarin kunnen echt wel je gemoedstoestand beïnvloeden en sommige kunnen ook weer je test net dat beetje verlagen. Al is het maar iets van vitamine D ofzo, dat is ook makkelijk op te lossen. Maar dan is lagere test eigenlijk een symptoom en niet de primaire oorzaak van alle ellende.

Welke supps neem je?
Momenteel even niks om een soort reset te doen voor een bloedtest. Bij die laatste test nam ik allerlei dingen die gezegd worden T te bevorderen en nog vanalles, zoals; 10.000 IU D3 (jep, 10.000), zink, borium, vitamine C, magnesium kalium, visolie, mucuna pruriens, een anti-oxidant waarvan ik even niet meer weet wat het is, en dat zal het wel grotendeels geweest zijn (heb vast iets over het hoofd gezien maar dit was het meeste wel)
Weinig/nihil libido ook?
Dat is wel een puntje, ja. Door reductie van stress e.d. is dat wel een stuk verbeterd maar ik ben er eigenlijk nog niet echt tevreden over.
Daar is 'ie weer; ik heb het gevoel dat ers teeds iets in de weg zit waardoor ik niet 100% ben.
Hoeveel kg was je beste vorm ooit? Met vergelijkbaar laag vet%?
Ik was 115 kg, een flink stuk sterker, betere conditie, en een enorme werkcapaciteit in de gym; ik deed de ene compound na de andere allemaal op een behoorlijk volume en het deed me niks, ik hield de hele avond een rack of platform bezet met pauzes niet langer dan 90 sec. (da's een heel verschil met nu dus)
 
Vaak zware trainingen tot nabij failure met hoge %1rm? Of heb je wel een fijne periodisatie die dat afwisselt?

10 kg kwijt door training aanpassen moet niet kunnen, dat is toch voeding.. dan zit je in een sterke cut en is lichter of plots heel anders trainen niet handig..
Ik behaal meestal het beste resultaat door vrij laag te beginnen in een nieuwe trainingscyclus, ergens tussen de 70 en 80% en van daar uit lineair op te blijven bouwen; als ik dan "uitgepiekt" ben na een week of 12 niet blijven pushen maar gewoon weer een nieuwe ronde beginnen.
Ik weet dat ondertussen wel van mezelf dus zo train ik ook het overgrote meerendeel van de tijd.
écht tot failure heb ik überhaupt nooit vaak gedaan (behalve natuurlijk met pull-ups en dips enzo)
 
Mijn blik hierop?
waar ik denk ik eigenlijk bang voor ben is dat het misschien wel gaat om een stukje "finetuning" op dit moment en ik zometeen alles naar de klote help door exogeen toe te gaan dienen en dan godweet hoe lang bezig ben om alles weer een beetje op normaal te krijgen en dus zo alles alleen maar slechter maak
Je gaat de oplossing van je probleem niet vinden in HRT met je huidige test.
Heb je aanvullende resultaten van je bloedwaarden want alleen een test waarde zegt verder vrij weinig, maar afgaande op alleen je test zou ik lekker bij TRT wegblijven.
 
Lijkt me meer een mentaal probleem.
 
Momenteel even niks om een soort reset te doen voor een bloedtest. Bij die laatste test nam ik allerlei dingen die gezegd worden T te bevorderen en nog vanalles, zoals; 10.000 IU D3 (jep, 10.000), zink, borium, vitamine C, magnesium kalium, visolie, mucuna pruriens, een anti-oxidant waarvan ik even niet meer weet wat het is, en dat zal het wel grotendeels geweest zijn (heb vast iets over het hoofd gezien maar dit was het meeste wel)
10000 Vit D (per dag?) kan wel te veel zijn. Even niks van al dat lijkt me een goed idee ja. En caffeine?

Dat is wel een puntje, ja. Door reductie van stress e.d. is dat wel een stuk verbeterd maar ik ben er eigenlijk nog niet echt tevreden over.
Daar is 'ie weer; ik heb het gevoel dat ers teeds iets in de weg zit waardoor ik niet 100% ben.
Kan nog wat aan de verhoudingen met shbg enzo liggen.

Aan de ene kant zou je zeggen dat dat met 15 nmol wel ok zou moeten zijn, dat het eerder mentaal/psychologisch/motivatie is. Aan de andere kant als je bijvoorbeeld brak slaapt en niet elke dag fit en met zin wakker wordt is dat toch niet helemaal geweldig, maar los je dat dan op door test te nemen of door goed te slapen?

Ik was 115 kg, een flink stuk sterker, betere conditie, en een enorme werkcapaciteit in de gym; ik deed de ene compound na de andere allemaal op een behoorlijk volume en het deed me niks, ik hield de hele avond een rack of platform bezet met pauzes niet langer dan 90 sec. (da's een heel verschil met nu dus)
5kg scheelt wel wat ja, hoeveel sterker was je? Ik dacht als je inmiddels sterker bent geworden dat even intensief trainen natuurlijk een stuk moeilijker is uit te houden. Je traint wel in een soort split toch?
 
10000 Vit D (per dag?) kan wel te veel zijn. Even niks van al dat lijkt me een goed idee ja. En caffeine?
Paar bakken koffie per dag, niet te veel. Ik heb nooit een pre-workout met oppeppende middelen gebruikt.
Volgens Cools zou een flinke dosis D3 juist bevorderlijk zijn; minimaal 6.000 IU en wat meer geen probleem. Dus ik nam sowieso langere tijd al standaard 7.500 IU en toen ik las dat Stan Efferding 10.000 per dag neemt heb ik er ook nog een capsule bovenop gedaan.
(Ik heb driekwart jaar vertical diet gedaan, geen bijzondere verandering in kracht en lichaamssamenstelling of gezondheid ervaren, wel een afkeer gekregen van witte rijst - op zich was de ervaring niet negatief, maar dus ook niet heel positief.)
Kan nog wat aan de verhoudingen met shbg enzo liggen.
Ik heb even wat cijfers bij elkaar geharkt en hoop dat ik alle conversies goed gedaan heb:
eenheidreferentieSept. 2018Okt. 2018Aug. 2019Sept. 2019
Testosteronnmol/L10.5 - 379.814.513.215
Testost.vrijpmol/L120 - 75055.9 (???)228237
SHBGnmol/L18.3 - 54.140.147
LHU/L1.7 - 8.63.84.52.955.3
FSHU/L1.50 - 12.40665.76.6
Oestradiolmol/L0.041 - 0.1590.100.190.08
ProlactinemU/L86 - 324236261240
Albumineg/L35 - 504747
Cortisol220
Ik kan d'r geen chocola van maken waarom die vrije test in oktober 2018 zo belabberd uit kwam (volgens mij is dat er niet eentje die ik berekend heb met een conversie maar iets dat rechtstreeks zo van het lab kwam dus eenheden zouden moeten kloppen) maar er is toen geen opgave gedaan van albumine en SHBG dus who kows.
De set aan waarden is zo incompleet omdat (huis)artsen die wel eens ooit gehoord hebben van het fenomeen hormonen maar niet meer precies weten wat dat ook al weer was geneigd zijn om alleen dat aan te vinken wat ze nog het meest bij staat van hun studie.
Aan de ene kant zou je zeggen dat dat met 15 nmol wel ok zou moeten zijn, dat het eerder mentaal/psychologisch/motivatie is. Aan de andere kant als je bijvoorbeeld brak slaapt en niet elke dag fit en met zin wakker wordt is dat toch niet helemaal geweldig, maar los je dat dan op door test te nemen of door goed te slapen?
Ik heb dus inderdaad best veel gedaan om mijn slaap te verbeteren; elke dag op tijd opstaan (om meteen te gaan trainen) en 's avonds stipt om 22:00 naar bed. Complete duisternis (zonder ledjes van electronica e.d.) in slaapkamer. Goed bed, goed kussen. Niet TV kijken en andere "blauw licht activiteiten" voor het slapen gaan. Niet trainen vlak voor het slapen gaan. Noem het maar op. Mijn slaap is gelukkig wel een stuk verbeterd en juist daarom begrijp ik niet waarom ik zo wazig ben, mij zelf gewoon niet kan aanzetten om iets te ondernemen, geen concentratie heb en ik het gevoel heb dat mijn lichaamssamenstelling erg snel de neiging heeft om te ontsporen (mijn hele leven ecto geweest en nu lijkt het wel alsof mijn lichaam liever vet op slaat dan spiermassa op te bouwen).
5kg scheelt wel wat ja, hoeveel sterker was je? Ik dacht als je inmiddels sterker bent geworden dat even intensief trainen natuurlijk een stuk moeilijker is uit te houden. Je traint wel in een soort split toch?
Squat is echt triest, daar is misschien wel 40 kg vanaf, deadlift denk ik ook wel 30 (t.o.v. een jaar of 2 geleden, maar de laatste tijd is echt het meest triest). Maar ik heb ook totaal geen werkcapaciteit en conditie meer. En als ik een keer wat meer of anders doe kan ik meer dan een week spierpijn hebben (ik lachte voorheen om spierpijn, had er vrijwel nooit last van).
 
Wat ik overigens bij bovenstaande waarden even moet opmerken is dat ik ook nog een wat oudere meting heb, die echt compleet anders is en die ik daarom opzettelijk heb weggelaten.
Heb 'm niet meer bij de hand maar ik zie in mijn conversatie met Cools dat het 2e helft van 2016 ergens was. Test 32, test vrij 743 met een SHBG van 35.
Dat zijn heel andere waarden. Dus dat wil toch zeggen dat mij test grofweg gehalveerd is en mij vrije test tweederde verminderd in 4 jaar tijd, dat kan toch ook niet echt goed zijn.

Het is wel jammer dat ik niet meer metingen van rond die tijd heb want het kan een uitschieter zijn door allerlei omstandigheden e.d.
Ik had toen heel andere dingen aan mijn hoofd want ik zat in een depressie en stond aan de vooravond van een echtscheiding dus ik was niet echt in de situatie om heel erg hier in te duiken.
 
Ik kan mij nog herinneren wie en hoe ik was begin 30 en dit is toch een schril contrast en daar baal ik enorm van. (Dat contrast ervaar ik zelf zo, mijn omgeving merkt daar weinig tot niets van blijkbaar.)
Opgelost, slotje.
 
Ja, heb ik geprobeerd. Resultaat, in een paar weken tijd bijna 10 kilo kwijt en totaal geen kracht meer. Zodra de frequentie van mijn training een keertje omlaag gaat valt al m'n kracht meteen weg lijkt het wel.
Lulkoek. Omdat je ipv 6 keer per week 3-4 keer per week gaat trainen, val je 10 kg af. ??? ???
En met je hormonen scheelt niets. Je prolactine mag wat lager en je vrije test mag hoger maar dat is het dan ook.
 
Lulkoek. Omdat je ipv 6 keer per week 3-4 keer per week gaat trainen, val je 10 kg af. ??? ???
Dat is natuurlijk niet het enige effect maar daar komt het wel ongeveer op neer. Laat het 8 kg zijn.
Denk dat het deels te maken heeft met iets verminderde eetlust; ik zit echt te proppen om de calorieën nog binnen te krijgen maar het lukt gewoon niet om echt net zo veel te eten op het moment dat ik minder ga trainen.
Ook heb ik het idee dat mijn vochthuishouding er flink door wordt beïnvloedt want de eerste week gaat het keihard en dan vlakt het wat af. Ik weeg elke dag, opstaan, pissen, wegen. Als ik goed bezig ben dan is mijn gewicht super stabiel (iedereen schommelt wel iets) maar zodra de trainingfrequentie omlaag gaat, gaat alles down the drain lijkt het wel.
Ja zeg maar lulkoek maar de weegschaal zegt wat anders helaas.
 
Paar bakken koffie per dag, niet te veel. Ik heb nooit een pre-workout met oppeppende middelen gebruikt.
Volgens Cools zou een flinke dosis D3 juist bevorderlijk zijn; minimaal 6.000 IU en wat meer geen probleem. Dus ik nam sowieso langere tijd al standaard 7.500 IU en toen ik las dat Stan Efferding 10.000 per dag neemt heb ik er ook nog een capsule bovenop gedaan.
(Ik heb driekwart jaar vertical diet gedaan, geen bijzondere verandering in kracht en lichaamssamenstelling of gezondheid ervaren, wel een afkeer gekregen van witte rijst - op zich was de ervaring niet negatief, maar dus ook niet heel positief.)
Als je een tekort hebt of D3 minder goed opneemt heb je misschien wel even zoveel nodig. Je kunt het ook incidenteel heel veel nemen, bijvoorbeeld 1x per week in plaats van dagelijks. Allemaal geen probleem. Maar het deelt wel metabolisme met (ik dacht) vitamine A en beinvloed opname van mineralen dus continu te veel wil je ook weer niet. Heb ik ook van Cools vernomen, maar wellicht dat hij reden had om je te zeggen dat meer dan x prima kan (kan ook) en dan later kijken naar bloedwaardes OH25 optimaliseren. Buiten de zomer is ook wat meer aan te raden natuurlijk. Ik heb ook lang 10k per dag genomen en toen bloed getest en was veeel hoger dan het streven van 50 ng/L. Daar onder kan het tekort je testosteron wat doen dalen dus dat wil je oplossen en dan als je blijkt meer dan normaal/ideaal in je bloed te hebben kun je weer minderen.

Caffeine is toch een stress stimulans en heb wel het idee dat het kan schelen in klachten rond energie en gemoedstoestand. Niet dat je dan plots 30nmol hebt ofzo, denk niet dat het daar een direct effect op heeft, maar als je er gevoelig voor bent en het je slaap kwaliteit mindert enzo voel je misschien toch een verschil wanneer je het helemaal niet meer neemt. (eerst een afkick dip)

Ik heb even wat cijfers bij elkaar geharkt en hoop dat ik alle conversies goed gedaan heb:
eenheidreferentieSept. 2018Okt. 2018Aug. 2019Sept. 2019
Testosteronnmol/L10.5 - 379.814.513.215
Testost.vrijpmol/L120 - 75055.9 (???)228237
SHBGnmol/L18.3 - 54.140.147
LHU/L1.7 - 8.63.84.52.955.3
FSHU/L1.50 - 12.40665.76.6
Oestradiolmol/L0.041 - 0.1590.100.190.08
ProlactinemU/L86 - 324236261240
Albumineg/L35 - 504747
Cortisol220
Ik kan d'r geen chocola van maken waarom die vrije test in oktober 2018 zo belabberd uit kwam (volgens mij is dat er niet eentje die ik berekend heb met een conversie maar iets dat rechtstreeks zo van het lab kwam dus eenheden zouden moeten kloppen) maar er is toen geen opgave gedaan van albumine en SHBG dus who kows.
De set aan waarden is zo incompleet omdat (huis)artsen die wel eens ooit gehoord hebben van het fenomeen hormonen maar niet meer precies weten wat dat ook al weer was geneigd zijn om alleen dat aan te vinken wat ze nog het meest bij staat van hun studie.
Ok het zijn geen endocrinologen maar je vraagt om testosteron te meten dan laten ze testosteron meten als dat goed is heb je verder vanuit hun perspectief ook geen andere waardes nodig. Maar ik ben het ook wel met je eens dat problemen met mannelijke energie om het zomaar te noemen wat serieuzer genomen mogen worden.

Maar ik vind die eerdere metingen ook wel een ander verhaal geven, toch een keer te laag gehad alleen dan de meting er op weer rond de 15. Wel anders dan een keer op een dieptepunt uit zorgen laten testen en 15 te blijken hebben. Ik weet ook niet of je 15 bereiken met behoud van klachten het probleem 'opgelost' kunt noemen. Ik ben geen expert maar zie niet wat er met de andere waardes uit balans zou zijn, alles is wat het zou moeten zijn?

Squat is echt triest, daar is misschien wel 40 kg vanaf, deadlift denk ik ook wel 30 (t.o.v. een jaar of 2 geleden, maar de laatste tijd is echt het meest triest). Maar ik heb ook totaal geen werkcapaciteit en conditie meer. En als ik een keer wat meer of anders doe kan ik meer dan een week spierpijn hebben (ik lachte voorheen om spierpijn, had er vrijwel nooit last van).
40kg minder vanaf 100 of vanaf 300 :P
 
Back
Naar boven