XXL Nutrition

Dumbell shoulder/arnold press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kenny1

Cool Novice
Lid geworden
8 apr 2016
Berichten
66
Waardering
9
Lengte
1m76
Massa
73kg
Hoi bbers

Ik zit met een "probleem"

Ik zit al 3 weken vast op 18 kg 3x 10 shoulder db press (18kg db)
Voeding is niet probleem want ik kom aan.
Slaap kan een reden zijn +- 7 u

Volgens men schema moet ik er 12 doen maar ik graak maar niet aan 11 of 12.

20 kg pakken en 6 reps en zo opbouwen, of 16 kg pakken voor 12 reps(dit lukt wel)

Ik kom er niet uit...
 
Geen spotter die je even kan helpen met de laatste 2 reps? Ik zou anders zwaarder gaan en minder reps.
 
1 week terug in je herhalingen, even de druk eraf en de spieren laten bijkomen. Week erop ook goed rusten, goed eten en de db press de belangrijkste oefeningen maken van de belangrijkste training dit jaar.
En dus niet pas in de sportschool gaan denken, hoe pak ik dit aan.
Je kunt het ook anders doen, vrouwelijke spotters werken vaak ook goed.
Waarmee beloon je jezelf als het lukt, avondje naar de massage salon :thumb:
Het leven is een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Succes
 
Hoi bbers

Ik zit met een "probleem"

Ik zit al 3 weken vast op 18 kg 3x 10 shoulder db press (18kg db)
Voeding is niet probleem want ik kom aan.
Slaap kan een reden zijn +- 7 u

Volgens men schema moet ik er 12 doen maar ik graak maar niet aan 11 of 12.

20 kg pakken en 6 reps en zo opbouwen, of 16 kg pakken voor 12 reps(dit lukt wel)

Ik kom er niet uit...

Hoe zit de oefening in je schema en gaat de rest wel/niet volgens planning.
 
1 week terug in je herhalingen, even de druk eraf en de spieren laten bijkomen. Week erop ook goed rusten, goed eten en de db press de belangrijkste oefeningen maken van de belangrijkste training dit jaar.
En dus niet pas in de sportschool gaan denken, hoe pak ik dit aan.
Je kunt het ook anders doen, vrouwelijke spotters werken vaak ook goed.
Waarmee beloon je jezelf als het lukt, avondje naar de massage salon :thumb:
Het leven is een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Succes

Bedoel je dan 1 week terug 6 of 8 herhalingen en daarna terug 10-12?
 
Hoe zit de oefening in je schema en gaat de rest wel/niet volgens planning.

De rest gaat volgens planning, alleen shouders gaan slecht..

Overhead press ook normaal 12 herhalingen en 3 sets, zit ook zo vast
Ik deed vorige weken bv 8x 30 dan volgende week 10x30 etc 12x30
Nu met 35 kg 8x35 ok, 10x35 gaat, alleen niks meer in de tank erna. 12x35 gaat niet lukken

Dus ik denk dat ik dan terug 8x37.5 doe en opbouw

12 reps lijkt me niet te lukke, dan maar 10 zeker?
 
Ik denk dat je je wat teveel houd aan die cijfers in je reps volgens schema, waarom persee 12.

Dat is weer het klassieke 8-10-12-15 systeem dat ieder schaap hanteert. als je stap per stap wat verhoogt in gewicht komt het gewoon vanzelf. Af en toe een keer een 'cheat' rep kan ook geen kwaad als je doorheen een plateau moet.
 
Zou nog wat weken afwachten kijken of hier en daar een rep meer lukt en je er uiteindelijk zo ook komt. Geef het tijd om te wennen aan het nieuwe gewicht en te verbeteren.

En verschillende rep ranges afwisselen zodat een lichtere training waar je aan 12-15 of zelfs meer reps werkt het volume op peil houd dat je nu een beetje mist. En de aanpassingen die je daarmee stimuleert helpen weer bij het zwaardere gewicht. En zodat je niet alleen maar elke keer die ene rep range op z'n max traint.

Verder ook kijken naar de rest van je kracht progressie zeker wat betreft triceps. En of je techniek houding stabiliteit etc beter kan wat je dan ook oefent in al die weken dat je probeert reps op te bouwen tot dat doel aantal.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dan 1 week terug 6 of 8 herhalingen en daarna terug 10-12?

Zo als anderen ook al schrijven, maakt niet zo veel uit hoe, maar je ook niet blindstaren op 6 8 10 12. T is toch logisch dat je dan een keer vast loopt of een glazen plafond bereikt. Daar kun je op verschillende manieren doorheen.
 
Ik denk dat je je wat teveel houd aan die cijfers in je reps volgens schema, waarom persee 12.

Dat is weer het klassieke 8-10-12-15 systeem dat ieder schaap hanteert. als je stap per stap wat verhoogt in gewicht komt het gewoon vanzelf. Af en toe een keer een 'cheat' rep kan ook geen kwaad als je doorheen een plateau moet.

Misschien een domme vraag, maar kan het bijvoorbeeld ook op deze wijze? dat je low in reps zit en dan elke week een repje erbij doet om dan op een gegeven moment met het gewicht omhoog te gaan en dan start je weer low reps met dat gewicht, repje erbij en dan weer stukkie zwaarder gewicht. Ik zoek ook naar manieren om het interessant en vooral uitdagend te houden.
 
Misschien een domme vraag, maar kan het bijvoorbeeld ook op deze wijze? dat je low in reps zit en dan elke week een repje erbij doet om dan met het gewicht omhoog te gaan en dan start je weer low reps met dat gewicht, repje erbij en dan weer stukkie zwaarder gewicht.
Geen domme vraag, kan perfect.
 
Ik probeer progressive overload te begrijpen en ik heb dus het idee dat als je te snel in gewicht omhoog gaat dat je dan sneller vast kan lopen. Met andere woorden, ik wil elke training een klein stukkie omhoog want ben in de veronderstelling dat een extra rep al is dit er maar 1 een verschil kan maken.
 
Ik probeer progressive overload te begrijpen en ik heb dus het idee dat als je te snel in gewicht omhoog gaat dat je dan sneller vast kan lopen. Met andere woorden, ik wil elke training een klein stukkie omhoog want ben in de veronderstelling dat een extra rep al is dit er maar 1 een verschil kan maken.
Doe je dan 21, 22, 23 etc. reps?
 
Doe je dan 21, 22, 23 etc. reps?

Ik begon bij de grotere spiergroepen tussen de 12-15 en werkt zo mezelf omhoog naar de 20 ja. De kleintjes 6-8 en dan richting 12-15.
 
Volgens mij vergeet ik wat, de rustmomenten tussen de oefeningen, volgens mij maakt dat ook wat uit. 1 ding weet ik wel zeker, body building is niet enkel je lichaam optimaal kunnen gebruiken, maar ook je bovenkamer optimaal kunnen gebruiken.
 
Steeds proberen een rep meer te doen heeft voor mij het grote verschil gemaakt om na de beginnersfase weer jaren progressie te kunnen maken.

Sets van de ene sessie 15-20 en de andere sessie 8-12, soms testen rond 5-8 reps wat maxes zijn.
 
Volgens mij vergeet ik wat, de rustmomenten tussen de oefeningen, volgens mij maakt dat ook wat uit. 1 ding weet ik wel zeker, body building is niet enkel je lichaam optimaal kunnen gebruiken, maar ook je bovenkamer optimaal kunnen gebruiken.
Rust scheelt veel voor de latere sets maar ik zou ook wel denken dat als 3x10 lukt bij de eerste set eigenlijk wel 11 of 12 reps moet kunnen.
 
Rust scheelt veel voor de latere sets maar ik zou ook wel denken dat als 3x10 lukt bij de eerste set eigenlijk wel 11 of 12 reps moet kunnen.

En soms is zelfs even rust niet genoeg, soms 5 minuten niet, heb je gewoon een klote dag, weinig zin, weinig focus, denk je al aan de bank en de film die je gaat kijken.
Kan toch, misschien heb je wel wat onder de leden, of hoor je gekreun waardoor je aan je ex vriendin denkt, ja dan wel je favo ex :knipoog: kan toch, zeker als je er meerdere hebt :klink:
 
Rust scheelt veel voor de latere sets maar ik zou ook wel denken dat als 3x10 lukt bij de eerste set eigenlijk wel 11 of 12 reps moet kunnen.
Eerste set kan ik net tot bijna falen.

2de set lukt alleen nietmeer dan,
En om progressie te maken, bv een 4de set denk ik niet dat ik de 10 reps haal, omdat de 3de al vanaf 7 reps moeilijk omjoog gaat.

Ik denk dat ik gewoon volgende keer 3x6 20 kg neem,
 
Eerste set kan ik net tot bijna falen.

2de set lukt alleen nietmeer dan,
En om progressie te maken, bv een 4de set denk ik niet dat ik de 10 reps haal, omdat de 3de al vanaf 7 reps moeilijk omjoog gaat.
Reps overhouden en meer sets doen is ook prima, je hoeft niet elke set evenveel reps te halen en je hoeft elke set tot falen te gaan. 4-6 sets is niet gek en dan is het ook zeker niet gek als je niet alle sets naar de 12 reps bouwt, maar kan wel als die trainingsessie net wat lichter mag en meer zekerheid moet hebben bij het verhogen bijvoorbeeld nadat je er meerdere weken echt op vastliep en het echt als PR voelt.

Heb je gewicht verhoogt (naar nu 18kg) wanneer alle 3x sets er 12 reps lukten of wanneer dat een van de sets lukte?

Bedoel je trouwens wel 3x hetzelfde gewicht elke set, of zijn dat 3 sets steeds zwaarder gewicht?

Ik denk dat ik gewoon volgende keer 3x6 20 kg neem,
Mijn ervaring is dat deze prioriteit op gewicht verhogen ten koste van volume gaat wat je dan een andere sessie goed moet maken om niet vast te lopen. Stel straks lukt 3x8x20 dan is dat minder volume dan je nu met 3x10x18 gewend bent (en 3x10x18 is al minder werk dan 3x12x16) dus minder stimulans om verder te groeien. Die stimulans wil je dan een andere keer geven, en daar die hoeveelheid werk progressief verhogen.
 
Back
Naar boven